یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

۷-نقش آنالیز مقررات داوری در طراحی تمرین‌ها و مسابقه‌های ورزشی
 آشنایی با قوانین داوری یکی از موضوع مهم و موردتوجه کادرهای فنی و ورزشکاران تمام ورزش‌های جهان است. در ورزش کشتی از آغاز تاکنون خوشبختانه با درایت و همکاری مسوولان وقت کمیته داوری به این ضرورت، توجه نسبی داشته‌اند؛ اما آشنایی با قوانین داوری، گام نخست و مقدماتی اثربخشی مثبت در تمرین‌ها و مسابقه‌های قهرمانان کشتی است.
 آشنایی با مقررات داوری باید به تجزیه‌وتحلیل کلیت و پیچیدگی‌های بند، بند آن در چگونگی بهره‌وری مربیان و قهرمانان در چم‌وخم و مدیریت کشتی در شرایط معمول یا بحرانی ارتقا داده شود.
 به شکل سازمان‌یافته در سال‌های ۹۰ - 1388 با بینش و خردمندی فرخ نام و یاد، سید جواد رفوگر و اندیشه محوری استاد عزیزالله اطاعتی و همکاری نگارنده، با پذیرش و پشتیبانی هوشمندانه آقای یزدانی‌خرم رییس وقت فدراسیون کشتی، این سرفصل با عنوان «نقش مقررات داوری در طراحی تمرین‌ها و مسابقه‌ها» به فیلا ارایه شد… با موافقت کمیسیون علمی و آموزشی فیلا، بنابراین بود در دوره مربی‌گری بین‌المللی با میزبانی فدراسیون کشتی ایران در تهران، توسط استاد اطاعتی تدریس شود…
 پس از تدارک دوساله، چند هفته به آغاز دوره، پرتوهای «هاله نور حامل محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور وقت، چشم جهانیان را نابینا کرد و میزبانی را از فدراسیون کشتی ایران گرفتند و به شهر رم و فدراسیون کشتی ایتالیا واگذار کردند!. ما که میزبانی را با شعبده‌بازی‌های سیاسیون ازدست‌داده بودیم، با رایزنی با رییس فدراسیون، دو تن از مدرسانمان یعنی آقایان عزیزاله اطاعتی و دکتر ساسان به رم اعزام شدند که خوش درخشیدند ...
 پس از آن در دوره‌ها و کارگاه‌های دانش‌افزایی مربیان کشور، در اردوهای تیم‌های ملی تا جایی‌که امکان داشت در گسترش و جااندازی این مهم تلاش شد در فرجام کار تا امروز، خوشبختانه مقوله تجزیه‌وتحلیل قوانین داوری بیش از گذشته موردپذیرش قرار گرفته‌است، اما کافی نیست!.
 بررسی فراگیر مقررات داوری و بهره‌برداری فنی برای کسب نتیجه مطلوب نیازمند کار علمی و میدانی و پیگیری بیشتری است. استاد اطاعتی در این زمینه پیش تاز، مبتکر و صاحب اندیشه نو و کاربردی است و چنته پری دارد!. با مدیریت ایشان و فراخوان چند کارشناس داوری و مربی‌گری صاحب اندیشه و صلاحیت علمی و فنی خلاق، مبانی یا اصول آنالیز نقش مقررات داوری در طراحی تمرین‌ها و مسابقه‌های کشتی را به شکلی پرمحتواتر و جدی‌تر از گذشته می‌توان سامان داد.
با نگاهی گذرا به ۴ المپیک ۲۰۰۸ پکن، 2012 لندن، 2016 ریو و 2020 (2021) توکیو، شوربختانه می‌بینیم که کادرهای فنی و قهرمانان کشتی فرنگی و آزاد کشورمان با نداشتن آگاهی و اشراف لازم و کافی به یکی از پیچیدگی‌های ظریف و مهم قوانین داوری یعنی چلنج و دیگر ریزه‌کاری‌ها که هم فرصت است و هم تهدید، ۲ مدال از حمید سوریان، ۲ مدال از سعید عبدولی، یک مدال از امید نوروزی، ۲ مدال مرغوب‌تر از حسن یزدانی و هادی ساروی و حتا در کشتی مرتضا قیاسی با کشتی‌گیر هندی و… یعنی سر جمع، چندین مدال المپیک را از دست داده‌ایم!؟.
 یکی از نقاط ضعف و آسیب‌پذیر تکمیل‌کننده اثربخشی منفی دیگر عوامل در نتیجه‌گیری‌های نه‌چندان مطلوب کشتی‌گیرانمان در المپیک‌ها، همین بهای لازم و کافی ندادن به این سرفصل مهم راه بردی در طراحی و اجرای برنامه‌های تمرینی و مسابقه‌ای، هم برای سرمربیان و دیگر اعضای کادرهای فنی و هم برای کشتی‌گیران است. برای پیشگیری از خودزنی فزون‌تر، مجبوریم این مهم را بیش از گذشته دریابیم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا