یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

۳-چرا و چگونه تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران در المپیک توکیو در اندازه‌های ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود ظاهر نشدند؟ ...!
در آغاز لازم است یاد‌آور شوم کل مدیران و کارکنان ستادی و اجرایی و اداری – مالی فدراسیون، نیرو‌های خدماتی و آشپزخانه‌های خانه‌های کشتی، سرمربیان و اعضای کادر‌های فنی و پزشکی، قهرمانان برگزیده و کشتی‌گیران فداکار و پشتیبان و رونق دهندگان تمرین‌های اردویی، خانواده‌های ارجمند قهرمانان و هیأت‌های کشتی برگزیده به ویژه هیأت و جامعه بزرگ و سرافراز کشتی مازندران و مربیان عاشق و پاک‌باخته اما همیشه بدهکار به خوش‌نشینان، همه و همه از تمام وجود خود مایه گذاشتند. با کوشش‌های توان‌فرسا از سختی‌های فراگیر گذشتند. در میدان‌های کارزار کسب سهمیه‌ها و المپیک، پای پس نگذاشتند و جانانه جنگیدند؛ اما به دلایلی که به کوتاهی اشاره خواهم کرد، غیر از محمدرضا گرایی، دیگر قهرمانان از روز اوج و خوش خود دور ماندند!
به‌پاس این رنج و مرارت‌های بی ‌ور، شایسته است تلاشگران و قهرمانان مدال‌آور یا از کسب مدال محروم را ارج نهیم و از آن‌ها سپاسگزاری کنیم...





اما در بحث روش شناختی سنتی کشتی به پیروی از مدیریت راه بردی سیاسی – غیرعلمی وزارت ورزش (و سازمان تربیت‌بدنی سابق) و کمیته ملی المپیک به شکل رسمی، بدون توجه به آمار‌ها و داده‌های ‌مانیتورینگ و پایش و آنالیز علمی راه برد‌ها و عوامل اثربخش در فراز و فرود‌ها، به ویژه در گرماگرم و بگیر و ببند‌های شکست‌ها، برای خواباندن سرو صدا‌ها و برای فرار رو به جلو، بدون استناد به آمار‌های کمی و تحلیل‌های کیفی کارشناسی از ترفند «سپر حکیم‌باشی» پیگیرانه بهره می‌برند. حکیم‌باشی در این نظریه‌ی گمراه‌ساز سپر دفاعی مقصران اصلی، به عنوان یک قاعده و نظام نا نوشته اما کاربردی و کارا، اغلب سر مربیان و اعضای کادر‌های فنی تیم‌ها هستند که باید دراز شوند تا تمام کاسه کوزه‌های مدیریت ستادی و اداری و فنی و دیگر عوامل درونی و بیرونی اثرگذار در ناکامی‌ها را سر آنان بشکنند! در این شلوغ بازار هدایت شده، انواع ریزگرد‌ها و پادو‌های بهره‌مند از این فضا‌ی تیره و با دید کم، برای حذف کادر فنی گذشته، با شعار «مرده باد!» و برای «آیندگان ناماندنی و رفتنی!» و کاندیداتور انتصابات بدون ضابطه سرمربی‌گری و... «زنده‌باد!» سر می‌دهند و آب‌ها که از آسیاب افتاد تا میدان‌های جهانی و المپیک بعدی و تکرار همین سناریوی کهنه و پوسیده و نازا! ...؟
رئیس محترم فدراسیون کشتی با وجود تأکید درست نگاه المپیکی در طراحی و اجرا‌ی راه برد‌های برنامه‌هایی که سرانجامشان به المپیک می‌رسد، در عمل، با یک چرخش می‌دانی قابل انتظار، در کشتی آزاد، برخلاف اصول راه برد‌های آنالیز علمی، شتاب‌زده و بدون ارزش‌یابی و آسیب‌شناسی فراگیر کل عوامل اثر بخش در نگرفتن نتیجه‌ی مطلوب و قابل‌انتظار کارشناسی با استفاده از همان راه‌کار سنتی مردود، کادر فنی آزاد را مقصر اعلام و تعویض می‌کند! ...؟ این تصمیم ممکن است در راه برد یاران دبستانی و قول و قرار‌های دوستانه توجیهی به عهد دوستان همراه و هم سو داشته باشد، اما نه راه بردی علمی و کارشناسی است و نه کمکی به بهبود نتایج کشتی ایران در المپیک‌های آینده می‌کند.
همین تفکر غیرکارشناسی علمی، پاسخی مستند و متکی به داده‌های آماری و کیفی به چگونگی ابقای درست سرمربی و برخی کادر‌های فنی کشتی فرنگی نمی‌دهد. دیدگاه کارشناسی علمی با افراد، در گام نخست کار ندارد و دیدگاهی شخص نگر نیست. این نگاه در باره‌ی نظام راه بردی پویا و گسترش‌دهنده فضایی مطلوب و فراگیر برای عوامل اثرگذار در اوج‌گیری ورزش ملی ایرانیان است.
این رویکرد، از دیدگاه روش شناختی یا متدولوژیک ادامه‌ی همان روش نادرست گذشته‌گان است با چاشنی غلو و کیش شخصیت و وعده‌های بدون ضمانت اجرایی! تاریخ کشتی ایران که پر از چنین تجربه‌هایی ناموفق و تکراری است، نشان می‌دهد چنین تصمیم‌هایی بدون پشتوانه و متکی به آنالیز علمی، نمی‌توانند در فرآیند شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و دیگر المپیک‌ها، تحول و دگرگونی مثبت یا چشم‌گیری متناسب با استعداد‌های درخشان و ظرفیت کشتی ایران به وجود آورد.
برای جا به جایی و هرگونه دگرگونی در روش‌ها، برنامه‌ها و افراد اثربخش در مدیریت ستادی و فنی و دیگر امور پیوست، پیش از هر ابتکار عملی، نیازمند تجزیه و تحلیل یا آنالیز علمی و کارشناسی با محوریت کارنامه‌ی فراگیر ستادی و اجرایی و فنی مدیریتی و مسوولان مربوط و قهرمانان شرکت‌کننده در المپیک یا هرمسابقه‌ی هدفی هستیم.

 
  
 
یعنی در یک پایش و مانتورینگ و آنالیز علمی و همه‌جانبه نگر، باید هم به راه برد‌های اصلی و فرعی و هم به تمام عوامل اثرگذار در فرآیند یک بازه‌ی زمانی مشخص، بازده‌ی کاری تیم‌های خود را با پشتوانه‌ی یک روش شناختی علمی و پویا، زیر میکروسکوپ کارشناسی قرار دهیم.
نگارنده در کتاب «اصول علمی – کاربردی آنالیز در ورزش‌های قهرمانی، آنالیز چیست...؟ آنالیز کیست...؟» که در حال پیکار برای چاپ و نشر آن هستم؟! برای ارائه یک نظام پویای پایش و مانیتورینگ و آنالیز تمرین‌ها و مسابقه‌های فردی و تیمی، برای بار نخست در ورزش ایران، در نگاره یا فلوچارت راه برد‌ها، ۱۵ راه برد اصلی از طراحی و تدوین برنامه علمی – کاربردی هدفمند و زمان‌بندی‌شده تا پایش و نظارت، ارزش‌یابی آماری و کیفی و کنترل دوره‌ای پروتکل‌های برنامه‌های اجرایی از چرخه‌ها یا سیکل‌های کوچک تا بزرگ (میکروسیکل تا ماکروسیکل) تمرین‌ها و مسابقه‌هایی هدف، راه‌کار میدانی و فرامیدانی ارایه کرده‌ام...
هریک از این پانزده راهبرد، ده‌ها جدول پایش و زیر تیتر برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های برنامه‌های تمرینی و مسابقه‌ای مرتبط با خوددارند.
این ۱۵ راهبرد در حوزه‌ی گشتاور‌های کارکردی عواملی اثرگذار هستند. این عوامل به دو گروه: الف – عوامل درونی، ب – عوامل بیرونی، گروه‌بندی می‌شوند.

در عوامل بیرونی: ۱- عوامل ملی (داخلی)، ۹ عامل، ۲ – عوامل بین‌المللی یا خارجی، ۷ عامل کلیدی اثرگذار در راهبرد‌های تمرین‌ها و مسابقه‌های هدف، نقش دارند.

در نتیجه برای یک آنالیز سازمان یافته و فراگیر و پاسخ‌گو، ۱۵ راهبرد و ۳۱ عامل درونی و بیرونی با نظامی مرکب از ده‌ها زیر تیتر و جدول مرتبط با هر موضوع اثربخش در فرآیند تمرین‌ها و مسابقه‌ها باید مورد بررسی و‌مانیتورینگ علمی و کارشناسی قرار گیرند.
نگارنده با پشتوانه علمی و میدانی خود بر این باورم، این کتاب با توجه به نظام‌مندی پاسخ گوی خود می‌تواند به یک کتاب درسی در ورزش ایران تبدیل شود و حتا در مجامع و نهاد‌های علمی ورزش بین‌المللی، سخن و اندیشه تازه و نو برای گفتن و اجرا کردن داشته باشد...
با پشتوانه‌ی اصول علمی، پرسش این است که وزیر ورزش یا رئیس کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون یا هر کارشناس دیگری، خارج از بحث شخصیت حقیقی سرمربیان، مدیران و مسوولان فنی، به روش نادرست و ناکارآمد سنتی، با استفاده از کدام نظام علمی – کاربردی آنالیز، با فاصله گذشت تنها چند روز پس از مسابقه‌ها، حکم به مجرمی و برکناری کادر فنی قدیم و انتصاب و برگماری سنتی کادر جدید می‌کنند؟ ...!
با توجه به بررسی سی و یک عامل مورداشاره، از کجا معلوم که سهم قصور و اثربخشی منفی مدیران کلان ورزش کشور یا خود رئیس فدراسیون و همکاران ستادی‌اش، بیش از اندازه و درصد ضعف‌های اثرگذار سرمربیان کادر‌های فنی همکار آن‌ها نباشد؟ ...!
روش سنتی، گز نکرده، پاره می‌کند و هراسان و شتاب‌زده، عوامل اصلی و فرعی را جایگزین یکدیگر می‌کند و در نهایت در یک دور تکراری بی ‌یا کم نتیجه گرفتار می‌شود.
پرسش مشخص نگارنده، از جامعه ارجمند کشتی و مسوولان فدراسیون کشتی در این روز‌های پسا المپیکی این است که: با کدامین ضابطه و مقررات علمی و کارشناسی کادر فنی آزاد باید برود و کادر فنی فرنگی باید بماند؟ ...! حال که حکم اخراج سرمربی و دیگر همکارانش صادر شده، چرا مدیر فنی و مسوول بالاسری این قصور ذهنی و ادعایی را سوا می‌کنید و برای تشویق، او را به عنوان ابوالمدیر و ابوالمشاغل فنی تاریخ ورزش کشتی ایران و شاید جهان معرفی و با آبروی خود و این افراد بازی می‌کنید؟ ...!
در یک روش و نظام قانون‌مند علمی، با پشتوانه آمار و مدرک‌های کارکردی باید کلیه عوامل درونی و بیرونی اثربخش در راهبرد‌ها ارزش‌یابی شوند و آنگاه برای این یا آن کارگزار حکم ابقا و آموزش و ارتقای علمی یا اخراج و دیگر مکانیزم‌های تنبیهی، برابر شیوه‌نامه مصوب صادر شود.
با توجه به گستردگی و فراگیری راه برد و عوامل درونی و بیرونی اثرگذار در فرآیند فراز و فرود‌های تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد از یک سو و مجال کم این نگارش‌ها، عمل کرد فنی و مدیریتی فدراسیون کشتی را در این باره به شکلی گزیده مورداشاره قرار می‌دهیم.
از میان ده‌ها راه برد و عوامل اصلی اثرگذار در باره‌ی موضوع‌های به شرح پی‌نوشت سخن خواهیم گفت: نقش منفی برخی انتخابی‌ها، به فراموشی سپردن نقش عوامل جغرافیایی در سازگاری‌های فراگیر فیزیولوژیک قهرمانان در مکان‌های تمرین و مسابقه‌ها، فرآیند آمادگی مهارتی و روانی قهرمانان، نقش آنالیز علمی مقررات داوری و نقش منفی اشکال و نقص‌های فنی – آموزشی بنیادی در فرآیند عمل کرد کشتی‌گیران و دیگر نکات پیوست به آن‌ها، موردبررسی قرار می‌گیرند.


ادامه دارد...



عسکر موسوی/ کارشناس ورزش

توضیح: این مجموعه در 11 قسمت منتشر خواهد شد.




مطلب مرتبط:

چرا از المپیک‌ها پند نمی‌گیریم؟(1)

چرا از المپیک‌ها پند نمی‌گیریم؟ (2)

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا