یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی گودرزیان- ع پایدار: پیش از این که در لرستان هفته‌نامه‌های ورزشی منتشر شود، معمولن نشریات محلی یک یا نیم‌صفحه‌ای را به خبرهای ورزشی لرستان اختصاص می‌دادند.

یکی از ورزشی نویسان، دبیر سرویس خبری هفته‌نامه‌ها می‌شد، بهرام سلاحورزی، عظیم شکوری، صفرزاده، محمدرضا جایدری، محمود داوودی‌نژاد، مجید کرامتی، رضا طولابی و ... از جمله خبرنگاران ورزشی دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ لرستان بودند

جایدری اسفند سال ۸۷ موفق به کسب مجوز نشریه "لرستان ورزشی" شد و دوم تیرماه ۸۸ تک‌شماره نخست خود را منتشر کرد.

 این نخستین نشریه ورزشی در تاریخ مطبوعات لرستان بود که منتشر می‌شد.

دوهفته‌نامه لرستان ورزشی به همت و تلاش‌های فردی رضا جایدری ۳۱ شماره منتشر شد. (سال‌های ۱۳۸۸ و ‌۱۳۸۹)

در زمانی که نشریات و هفته‌نامه‌های سیاسی- اجتماعی هم با رپرتاژهای پرملات دولتی در نیمه‌های راه، از نفس می‌افتادند، چاپ و انتشار یک نشریه‌ی تخصصی ورزشی که در ذهن ۹۰ درصد از مدیران جایگاهی ندارد، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است.

کم‌توجهی مدیران، بعدها بهانه‌ای شد تا انگیزه‌های کاری جایدری ته بکشد و تنها نشریه‌ی تخصصی ورزش استان را با اقتصاد شریک بکند تا ورزش به عنوان ضمیمه نشریه "اقتصاد لرستان" به حیات خود ادامه دهد.

جایدری از مدیرمسئولی "لرستان ورزشی" کنار رفت اما در عرصه خبر و روزنامه‌نگاری به‌ویژه خبرنگار ورزشی همیشه یک پای میدان در پایگاه خبری یافته و صداوسیما است.

نخستین خبرنگاران "لرستان ورزشی"، رضا جایدری، محمود داودی‌نژاد، مجید، کرامتی‌مقدم، آرش قنبری (عکاس) بودند و بعدها کسان دیگری به عنوان ستون‌نویس و نویسنده به این مجموعه پیوستند:

محمود رضا شرفی، مسعود فرج‌الهی، محمد باقری، رضا باقری‌طولابی، فرشید گله‌داری، امیر صف‌آرا، فرهاد داودوندی، زنده‌یاد ایرج کاظمی و ... از این جمله بودند.

در آغاز، ورزشی‌نویس‌های لرستان کم بودند، رضا جایدری در مسیر ایجاد بستر تولید یک نشریه ورزشی زحمت زیادی کشید. از تشویق تک‌به‌تک برخی از علاقه‌مندان و عکاسان برای ورود به این حوزه بگیرید تا برگزاری کلاس‌های کارگاهی با دعوت از استادان خبر و خبرنویسی و ثبت‌نام علاقه‌مندان در کلاس‌های خبرنگاری و روزنامه‌نگاری...

ظفر پاپی (دورود)، مهدی میرزایی و حسین زنده‌دلی (بروجرد)، امیر نعمت‌الهی (الیگودرز)، الهام حاجی‌وند (ازنا)، امین آزادبخت (کوهدشت)، توکل یوسف‌وند (الشتر)، سمیه کریمی (دلفان)، یوسف کامرانی (پلدختر)، صحبت شاکرمی (معمولان) از جمله خبرنگاران لرستان ورزشی بودند.

 "لرستان ورزشی" مثل نشریه‌ی "سیمره" نشریه‌ای حرفه‌ای و روی پرنشاط نشریات لرستان بود هر چند پشت این نشاط، تراژدی رنج مدیرمسئول آن نهفته بود.

نشریه‌ای که به معنای واقعی کلمه «لرستان» بود و به خرم‌آباد محدود نمی‌شد!

متأسفانه این نشریه را از دست دادیم و ای‌کاش می‌فهمیدیم ورزش در سلامت نگه داشتن نسل جوان ما، چقدر می‌توانست هم مقرون به صرفه و هم متضمن آینده‌ای روشن باشد.

 لرستان ورزشي 1388

شماره‌هایی از این نشریه را مرور کردم چه نام‌های زیبایی! چه صحنه‌هایی! چه عکس‌هایی! چه گزارش‌های توصیفی قشنگی! چه تحلیل‌هایی! چه آرزوهایی که ثبت شد و دریغا از این که سال‌هاست صدها اتفاق نیکو در حوزه ورزش افتاد اما هیچ ردپایی به جا نماند و پس از آن چیزی ثبت نشد!

می‌دانم پشت آن همه ثبت و ضبطِ خبرها و اتفاقات ورزشی، تلاش مردانه و جسورانه‌ی رضا جایدری این فرهنگی خوش‌نام نهفته است اما همیشه از جایی یکی، می‌آغازد!

 ای کاش مدیران و مسئولان لرستان، جایدری را در این میدان، تنها نمی‌گذاشتند و حالا البته روزی باید به مردم پاسخگو باشند!

امیدوارم کار جایدری سترون نماند و دوباره این چراغ روشن شود!

بعد از "لرستان ورزشی"رضا جایدری که به تعبیر ایشان به دلیل حمایت نکردن مسئولین از ادامه‌ی کار بازماند، دوهفته‌نامه «طلوع ورزش» با صاحب‌امتیازی دکتر سیامک باقریان و مدیرمسئولی محمود داودی‌نژاد سال ۸۹ مجوز انتشار گرفت و با سردبیری مهران مریدی تا پایان سال ۹۲ منتشر شد بعد هم این چراغ، خاموش شد!

ماهنامه‌ی «ورزش و اقتصاد» با مدیرمسئولی محمود داوودی نژاد مجوز انتشار گرفت که در حوزه‌ی ورزش، حدود پنج سال است منتشرمی شود.

داوودی نژاد و رضا میرزایی صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و..."طلوع لرستان"، "نوید" و دوهفته‌نامه‌ی"لرستان بهتر"هستند که تا پیش از کسادی بازار نشریه‌ها مرتب چاپ و منتشر می‌شدند و البته در وضعیت کنونی هنوز کژدارو مریز به حیات خود ادامه می‌دهند.

دوماهنامه‌ی "ورزش و اقتصاد"، رضا میرزایی، فرشید گله‌دار، ظفر پاپی، فرهاد داوودوندی، مهران مریدی، نسیم سپهوند و خانم پهلوانی قلم می‌زنند...

 

ادامه دارد...



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان:

از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 11)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 10)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 9)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 8)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 7)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 6)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 5)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 4)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 3)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 2)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 1)

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا