یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی گودرزیان- ع پایدار/. ..نشریه سیمره به خاطر حضور و نوع نگاه نویسندگانش، در تمام دوران دولت مهرورزی محور نشریات منتقد دولت و نماینده‌ی تفکر اصلاح‌طلبان بود.
اگرچه از جهت گرفتن رپرتاژ بسیار در تنگنا قرار گرفت و گاه می‌شد در دقیقه‌ی نود آن‌هم با توجه ویژه‌ی مهندس بحرینی توزیع برق، روانه چاپ می‌شد اما در میان مردم و مخاطبان به خاطر پایمردی، یکرنگی و جسارت داشتن در نقد قدرت به‌راستی اعتباری بسیار گران‌سنگ داشت.
پشت این‌همه موفقیت سیمره البته از قلم نویسندگان که بگذریم، مدیریت دکتر رستمی و سرکار خانم سودابه‌ی آزادگان بود.
خانم آزادگان اگرچه خود نیز در شمار نویسندگان سیمره است اما در میانه ‌روی سیمره و تنظیم تیترها و البته در خانه و دیوان یار شاطری برای سیمره و دکتر رستمی است.
"سید فرید قاسمی" پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران در باره‌ی سیمره چنین می‌گوید: «از میان نشریه‌های چاپ خارج از خرم‌آباد باید از سیمره یاد کنم. نشریه‌ای حرفه‌ای به مدیریت کیانوش رستمی که در هر شماره حجم بالایی از چاپ کرده‌هایش به خرم‌آباد اختصاص دارد." (پیشینه‌ی ارتباطات و مطبوعات خرم‌آباد، سید فرید قاسمي، ص 831)
 



سابقه‌ی کار مطبوعاتی در بروجرد به سال ۱۲۸۵ چاپ نشریه‌ی "بیضاء" برمی‌گردد.
از آن تاریخ نشریات زیادی در بروجرد از جمله: معرفت، دبیرستان پهلوی، ندای احرار، ایما،  بروجرد بیدار،پیغام بروجرد، بحرالعلوم، نسیم زاگرس، شمیم بروجرد، بهار بروجرد، آفتاب شهر، فرهنگ بروجرد، حرف حق، سفیر قلم و... طلوع و غروب کرده است.
 
پيغام بروجردیکی از نشریات بروجرد که از سال ۷۹ پیوسته منتشر می‌شود و فرازها و فرودهای زیادی دیده است هفته‌نامه "پیغام بروجرد" به مدیرمسئولی "احمد ترک‌زبان" است.
پیغام بروجرد نخستین نشریه‌ای است که بعد از انقلاب اسلامی، پا به عرصه حیات رسانه‌ای بروجرد گذاشت.
"احمد ترک‌زبان" دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی و از بازنشستگان صداوسیما و سال‌ها مسئول اطلاعات و اخبار صداوسیمای لرستان و استان‌های دیگر بوده است.
هفته‌نامه پیغام بروجرد در جلسه سوم اسفند 1378 هيأت نظارت بر مطبوعات كشور، به صاحب‌امتیازی و مدير مسوولي احمد ترك‌زبان، مجوز انتشار گرفت.
پیغام بروجرد تا سال ۹۲ به شکل هفته‌نامه منتشر شد و از سال ۹۲ تا ۹۶ مجوز روزنامه گرفت و هر هفته دو بار منتشر می‌شد و در پایان به دلیل مشکلات مالی دوباره به روال هفته‌نامه برگشت.
 
یکی دیگر از نشریات شهرستانی که نام آوازه‌ی آن به کل استان رسید و مطالب آن باعث بازتاب‌های گونه‌گون می‌شد هفته‌نامه «بهار بروجرد» بود.
بهار بروجرد نشریه‌ای چالشی و منطقه گرا به مدیرمسئولی مصطفی فرهاد بود این نشریه بارها توقیف موقت شد. فرهاد در مصاحبه‌ی خود با رسانه‌ها گفت: بهار بروجرد به استناد ماده ۶ قانون مطبوعات توقیف شد...وی گفت نمایندگان مجلس بارها از این روزنامه شکایت کردند و تلاش کردند تا برای همیشه این چراغ را خاموش کنند. فرهاد بعد از توقیف نشریه ۵۰ دوره نشریه را در دو جلد جمع‌آوری کرد و از روزنامه‌نگاری کنار رفت.
 
روزنامه آفتاب لرستانیکی از هفته‌نامه‌های دوستان اصولگرا که در لرستان طلوع کرد، ولی تند آمد و حرارتی زیاد داشت و ناپایدار شد نشریه «آفتاب لرستان » به سردبیری«حامد احمدی راد » بود.
«آفتاب لرستان» در آغاز تا ۵۰ شماره به‌صورت هفته‌نامه در شهرستان اليگودرز منتشر مي‌شد، اما پنجم آبان ۸۷ از شماره ۵۱،«حامد احمدي‌راد » سردبيري اين نشريه را پذيرفت و دفتر نشريه از اليگودرز به خرم‌آباد منتقل شد.
 
اين نشريه در دوم آذر ۸۸ با رأي دادستان خرم‌آباد توقيف شد، اما از پنجم بهمن ۸۹ دوباره اجازه‌ي فعاليت يافت.
در جلسه‌ي ۲۳ خردادماه سال ۹۰ هيأت نظارت بر مطبوعات كشور، ترتيب انتشار آفتاب لرستان از "هفته‌نامه" به "روزنامه" تغيير يافت تا ۱۶ دي‌ماه ۱۳۹۲ منتشر شد و بعد از آن مدیرمسئولش، ممنوع قلم شد.
 از نويسندگان اين نشریه می‌توان به "حامد احمدي‌راد، كرم‌رضا تاج‌مهر، بهرام سلاح‌ورزي، رضا جايدري، وحيد كاظمي‌ذهابي، هاجر ميرزايي، سميرا جوادي، هادي سعادتي، احد رستگارفرد، فاطمه حافظي، محمد غفاري، بهمن ابدالي‌حسنوند، حمزه رامين، ميلاد فاضلي، كيانوش تيموريان، امين ساكی اشاره کرد. (با تلخیص از یافته)
احمدی راد از خبرنگاران با جسارت استان بود هر چند ایشان از چهره‌های نزدیک استاندار"ده‌مرده" بود اما در دولت مهرورزی هر جا نیاز بود فریادش بلند می‌شد؛ احمدی راد مورد انتقاد دوستان نزدیک خود هم قرار می‌گرفت.
با این که از نظر سلیقه سیاسی با احمدی راد همخوانی نداشتم اما به کار حرفه‌ای ایشان احترام می‌کردم و بعدها که آفتاب توقیف شد برای احمدی راد نوشتم:
"من برای "آفتاب" آرزوی مرگ نمی‌کنم شب‌پرستان برای آفتاب آرزوی مرگ می‌کنند حتی اگر حامد احمدی راد ننویسد باز آفتاب طلوع خواهد کرد..."
 
ادامه دارد...
 
 

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان : از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 5)


بیشتر بخوانید:

  از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش ۴)

 از ورود اینترنت تا حضور تلگرام... (بخش ۳)

 از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش دوم)

از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش اول)


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا