یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 
علی گودرزیان ع پایدار: ... اما داستان مطبوعات محلی پیشا اینترنت، داستان قشنگی است.
روزگاری که هنوز پای اینترنت به ایران باز نشده بود مدیران مسئول نشریان محلی که البته مثل امروز تعدادشان زیاد نبود برای گردآوری مطالب نشریات، چنین دست و بالشان بازنبود.
مطالب قابل‌چاپ به فراوانی پیدا نمی شد بسیاری از مطالبی که از طریق پست دریافت می‌شدند از چالش ناخوانا بودن متن و خوانش که بگذریم، نخست نیازمند تایپ یا حروف‌چینی و بعد هم به شدت نیازمند ویرایش فنی و ساختاری بودند.
 
هفته‌نامه "بامداد لرستان" به مدیر مسوولی عزت اله چنگایی که تقریبن بامداد موج جدید مطبوعات بعد از انقلاب و از با سابقه ترین نشریات لرستان است بسیاری از مطالب را حروف‌چینی نشده با پست دریافت می‌کرد.
هفته‌نامه بامداد لرستان ستونی داشت که در آن لیست نامه‌هایی که هر هفته به دفتر بامداد رسیده بود درج می شد، نامه هارا پست می کردیم و منتظر می‌ماندیم تا نامه‌ی ما به دفتر نشریه برسد و در شماره‌های بعدی منتظر چاپ مطلب خود باشیم.
گاه می‌شد به دلیل نبود مطلب مدیرمسئول یا سردبیر نشریه با نویسندگان خود، تماس می گرفت وآنان را به نوشتن ترغیب می‌کرد برای همین روزنامه اداره کردن به‌ویژه در شهرستان‌ها کار سختی بود.
به‌پیش که رفتیم هفته‌نامه‌های دیگری پا به عرصه‌ی خبر و اطلاعات لرستان گذاشتند.
فهرست این نشریات را در ادامه خواهیم آورد در میان این نشریات تعدادی نمود بیشتری داشتند و در برهه‌ای روی گیشه‌ی روزنامه‌فروشی‌ها نمی‌ماندند.



یکی ازجمله‌ی این نشریات "شقایق"با سردبیری فرهاد طهماسبی بود که بعدها سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری شد. نقش خوبی در میانه‌داری بین مردم و مسئولین ایفا کرد. طهماسبی با توجه به سرمایه‌ی اجتماعی خود، شقایق را خوب مدیریت کرد.
تیمی که در شقایق قلم می‌زدند از قلم‌به‌دستان زبده استان بودند.
شقایق بعدها از هفته‌نامه به روزنامه تبدیل شد اما همچنان که افتد و دانیم انتشار شقایق به شکل "روزنامه"بسیار دامی نداشت.
 
نشریه ی پرسرو صدای دیگری که عمر انتشار آن به یک بازه زمانی سه ساله رسید (۱۳۷۷-۱۳۸۰) نشریه "لرستان" به مدیر مسئولی عباس دالوند بود.
عباس دالوند از بسیجی‌های زمان جنگ و تحصیلکرده ی تاریخ و علوم سیاسی و از قلم‌به‌دستان زبردست بود وی با تمام وجودشان در کتار همسر تلاش خود خانم البرزی روزنامه‌نگاری می‌کرد.
 دالوند در فضای ذهنی میرزا جهانگیر خان‌ها زندگی می کرد ونشریه ی او یک نشریه ی اصلاح طلب بود و اخبار و اطلاعات اصلاح طلبان را دنبال می‌کرد.
این نشریه توقیف شد و عباس دالوند هم پس از بارها بازداشت بعدها ممنوع القلم و آزاد شد.
 
 هفته‌نامه رشید با مدیریت سید مهدی موسوی هم از نشریاتی بود که عمر کوتاهی داشت...
یکی از نشریاتی که در دولت اصلاحات گاه‌گاه به اقتضای واکنش های مدیرمسئول آن، در مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شد نشریه "حرف لر" به مدیر مسئولی کورش فولادی بود، تیتر حرف لر یا فریادهای دکتر فولادی در مجلس و یا سخنان رییس دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بود نشریه ی حرف لر هنوز هرازگاهی منتشر می‌شود.
 
سيمرهنشریه سیمره در کوهدشت متولد شد مدیرمسئول و سردبیر آن دکتر کیانوش رستمی از فرهنگیان خوش‌نام کوهدشت بود این نشریه در دولت اصلاحات نمود چندانی نداشت. اوج نام‌آوری این نشریه که بعدها تبدیل به یک جریان ملایم و متعادل همیشگی شد، در زمان"دولت مهرورزی" بود.
نویسندگان سیمره به نقل از سایت یافته:
"محمدحسین آزادبخت، مراد سپه‌وند، منصور یاقوتی، استاد اردشیر کشاورز، عبدالرضا فریدزاده، نصرت‌اله مسعودی، حشمت‌اله آزادبخت، لطیف آزادبخت، شهرام شرفی، علی گودرزیان، پرویز گراوند، کرم تیموری، سعید سروش (عکاس)، یاسر دلفان (کاریکاتور)، آفرین پنهانی، محمدکاظم علی‌پور، صادق سیفی، استاد شکارچی، سید مجید خرم‌آبادی، غلام‌رضا بدری، استاد خسرو پرهام، کرم تیموری و..."
درحقیقت این تیم با مدیریت کیانوش رستمی توانست سیمره را به یک جریان متعادل اصلاح طلب جاری در غرب کشور تبدیل کند.
سیمره گاهی هم در تلاطم نامرادی‌ها افتاد و آن وقتی بود که در دولت مهرورزی، پرویز گراوند در ستون طنز خود مقاله "دیکتاتورها و خرها"را نوشت و دسته ای از تندروها تلاش کردندبا سردادن شعار"مرگ بر سیمره" در نماز جمعه، امام جمعه وقت شهر خرم‌آباد و نماینده‌ی ولی فقیه دراستان را وادار به واکنش کنند که البته بعد از شکایت مدعی‌العموم و برگزاری چند جلسه دادگاه با وکالت دکتر محمد طاهر کنعانی به خیر گذشت!
سیمره بعدازآن جریان تاکنون در بستری آرام به عنوان یک نشریه منتقد با تیپی از مخاطبان روشنفکر و طبقه‌ی متوسط جامعه همواره در جریان است...
 
 
ادامه دارد...

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه درایران و لرستان  از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش ۴)

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان: از ورود اینترنت تا حضور تلگرام... (بخش ۳)

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان/ از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش دوم)

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان/ از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش اول)


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا