یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی گودرزیان- ع پایدار/یادآوری: می‌پذیرم که وجود شخصیت اندیشمندی همچون محمدجعفر محمدزاده در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دولت مهرورزی، یکی از نادر فرصت‌های تکرارناشدنی بود که در عرصه‌ی مطبوعات و رسانه‌های محلی در لرستان و دیگر استان‌ها ایجاد شد.
در فرصتی دیگر به شکلی پر گستره به این موضوع می‌پردازم.
 


 
هفته‌نامه صدای ملت در جلسه ۲۸ مهر ۱۳۸۲هيأت نظارت بر مطبوعات كشور به صاحب‌امتیازی و مديرمسئولي هوشنگ بيرانوند، مجوز انتشار گرفت.
بيرانوند پيش از انتشار صداي ملت، سرپرست روزنامه كيهان در استان لرستان بود كه در سال ۸۸ از سوي موسسه كيهان بازنشست شد.
صداي ملتپنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ اولین شماره صداي ملت روي پيش‌خوان دكه‌هاي مطبوعاتي لرستان قرار گرفت.(یافته)
هوشنگ بيرانوند، ايرج كاظمي، نورمحمد سپهوند، محدثه باباعلي‌مقدم، محسن‌رضا منظمي، فيروزه غضنفري، علي‌رضا قوامي، كريم كسايي، والیزاده معجزی، صادق سیفی، ساسان والیزاده، سید فریدقاسمی، باقرمهران نژاد و... از نويسندگان ثابت اين نشريه طي سال‌هاي مختلف به شمار مي‌روند.
 
 از آغاز به کار نشریه تا سال ۹۲ به مدت ده سال، خانم محدثه باباعلی مقدم سردبیر نشریه صدای ملت بود.
در دولت مهرورزی صدای این نشریه در همه‌ی ادارات دولتی لرستان به شکل رسمی شنیده می‌شد.
اوج شهرت صدای ملت بازه‌ی زمانی مبارزه‌ی این نشریه با سردبیری و مدیریت سرکار خانم مقدم با استاندار صابری بود.
خانم مقدم در نوشتن گزارش خبری به‌جرئت می‌توانم بگویم در استان بدیلی ندارد، قلم ایشان عینهو چشم یک دوربینی است که با حوصله و با دقت از یک سوژه، فیلم‌برداری می‌کند.
هر نشریه‌ای در حیات خود ممکن است یک اتفاق به‌یادماندنی داشته باشد و اتفاق صدای ملت آنجا بود که با پشتوانه برخی از مدیران دادگستری و بسیاری دیگر از مدیران قدرتمند، منتقد جدی استاندار صابری شد.
 
صدای ملت، واقعن به‌نوعی از لج استاندار صابری به یک رسانه‌ی مردمی که مطالبات تلنبار شده‌ی مردم را پیگیری و منعکس می‌کرد تبدیل شده بود. این نشریه برای مدیریت صابری یک چالش به تمام معنا بود.
صابری رفت و استاندارد همرده با استقبال صدای ملت به لرستان آمد. اگرچه باز صدای ملت تا پایان دوره‌ی دهمرده مرتب منتشر می‌شد اما این رود از سراشیبی به جلگه‌ای هموار افتاد و در بستر مدیریت دهمرده آرام گرفت و سردبیر آن مشاور و اتاق فکر دهمرده شد.
سال نود و دو بود که خانم مقدم از صدای ملت جدا و "صدای رسا"ی خود شد و نشریه‌ی صدای ملت هم از اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از"هفته‌نامه" به "روزنامه" رسید. موفقیت هوشنگ بیرانوند و صدای ملت ایشان آرزوی اهالی رسانه است.
 
نامه "افلاک لرستان" سال ۸۴ به عرصه‌ی مطبوعات لرستان قدم گذاشت، از نشریه‌هایی است که به‌واسطه‌ی موقعیت اجتماعی و سیاسی مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز آن، چند سالی در سپهر رسانه‌ای لرستان صدایش رساتر از دیگر رسانه‌ها بوده است.
افلاک لرستان دو سال قبل از ورود مدیرمسئول و صاحب‌امتیازش به مجلس شورای اسلامی تا پایان دوره‌ی نمایندگی جناب آقای ابراهیم آقامحمدی (دریکوند) مرتب منتشر می‌شد و نطق‌های ایشان را پوشش می‌داد.
حضور مسعود فرج الهی یکی از چهره‌ای شناخته‌شده‌ی اهل‌قلم لرستان در هفته‌نامه "افلاک لرستان" و همچنین حضور جدی خود مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز، به عنوان یادداشت نویس این نشریه باعث شد که افلاک لرستان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در بین رسانه‌های لرستان اوج فعالیت خود را به ثبت برساند.
از دیگر نویسندگان افلاک لرستان می‌توان به زنده‌یاد ایرج کاظمی، سعید مالکوچی- که بعدها مدیرمسئول و سردبیر نشریه شد-رضا جایدری، آرش قنبری، فرشید خدامرادی، مهران مریدی، پروین گنجی و... اشاره کرد.
 
بکی از هفته‌نامه‌هایی که به پایگاه بسیاری از قلم‌به‌دستان لرستانی تبدیل شد هفته‌نامه تبلور اندیشه بود.
این هفته‌نامه با صاحب‌امتیازی فرحمن حکیم پور و مدیرمسئولی خانم آذر سالاروند، در چهارم آذرماه ۱۳۸۵ از هیات نظارت بر مطبوعات کشور مجوز انتشار گرفت.
تبلور اندیشه درزمان دولت مهرورزی به شکل مرتب منتشر می‌شد.
در سال ۱۳۹۲ مدیرمسئول نشریه، خانم سالاروند از سراسری شدن تبلور اندیشه خبر داد.
 وی گفت: از این پس نشریه در گستره ایران با رویکردی تحلیلی و با گزارش‌های کارشناسی توزیع می‌شود وی بیان داشت که تعداد صفحات نشریه از ۸ صفحه به ۱۲ صفحه می‌رسد.
 
ادامه دارد...
 
 

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان : از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 6)


بیشتر بخوانید:

نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان : از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 5)

  از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش ۴)

 از ورود اینترنت تا حضور تلگرام... (بخش ۳)

 از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش دوم)

از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش اول)

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1399-01-08 11:56
عنوان نوشته هیچ ربطی به متن نداره .نویسنده در این چند قسمت فقط توضیح داده چه نشریه ای و سردبیر و نویسندگانش مال کدوم جناح بودن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا