یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال 99 سال عجیبی بود، سالی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا هر لحظه صدای ناقوس مرگ از گوشه‌ای شنیده می‌شد...
مشاهیر لرستانی زیادی در سال 99 به علت ابتلای به بیماری کرونا و سایر علل طبیعی از دنیا رفتند و با رفتنشان خانواده و مردم این دیدار را داغدار کردند.
در این گزارش یادی می‌کنیم از برخی چهره‌های لرستانی که در سال 99 دار فانی را وداع گفتند ...
نام و یادشان گرامی باد...




درگذشت مستندساز لرستانی بر اثر ابتلا به «بیماری کووید ۱۹»

هوشنگ میرزایی فیلم‌ساز اهل شهرستان کوهدشت، پنجشنبه 21 اسفندماه به دلیل ابتلا به ویروس کووید19 درگذشت.
میرزایی از حدود یک ماه گذشته به علت درگیری شدید ریه با ویروس کووید 19 در بیمارستان فرهیختگان تهران بود.
وی متولد سال ۱۳۵۰ در کوهدشت و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشکده صدا و سیما بود.
باخدا می‌رقصم، مرثیه‌ای برای خاک و شهر خاموش، تفتان، روناک، چیزی شبیه چشم‌هایم، ژین؛ سپیدار؛ فاصله از آثار این فیلم‌ساز فقید لرستانی است.
میرزایی همچنین عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بود.
 


درگذشت باستان‌شناس پیشکسوت لرستانی

استاد محمد مقدس از مدیران و کارشناسان خبره و برجسته میراث فرهنگی پس از مدتی تحمل درد و رنج فراوان 18 اسفندماه دار فانی را وداع گفت.
محمد مقدس (اهل بروجرد) کار خود را با کارشناسی در اصفهان و در جوار استاد مرحوم باقر آیت‌اله‌زاده شیرازی آغاز نمود و پس از دو فصل کاوش باستان‌شناسی مسجد جامع بروجرد در معیت مرحوم مهندس محمد مهریار ادامه کار را در زادگاهش بروجرد تا زمان بازنشستگی طی نمود.
 مرحوم محمد مقدس دارای مدرک کارشناسی باستان‌شناسی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مرمت ابنیه تاریخی از دانشگاه اصفهان بودند.
 گزارش تفصیلی کاوش و مرمت های مسجد جامع از یادگارهای مکتوب ایشان است که بصورت یک مجلد در سوابق کاری ایشان وجود دارد
آشنایی بیشتر...
 



دکتر حاج حجت اله ولدبیگی استاد دانشگاه و  معاون اسبق آموزش و پرورش لرستان که عمری به فرهنگ و دانش این استان خدمت کرد، در 8 اسفند 1399 به دیدار معبود شتافت.






"محمود مدیری" یشکسوت موسیقی لرستان سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در سن ۸۵ سالگی به علت بیماری دار فانی را وداع گفت.
 "محمود مدیری" از آهنگ‌سازان و نوازندگان توانمند ویولن لرستان و ايران بود که زحمات و تلاش‌های فراوانی جهت اعتلای موسیقی لرستان کشیده است.
وی اصالتا" بروجردی و 25 اسفند 1314 در نهاوند به دنیا آمد.
استاد مریدی تا کلاس چهارم ابتدائی در دربند دورود ادامه تحصیل داد و از 12 سالگی در دسته موزیک ارتش استخدام و دیپلم را شبانه نزد استاد حمید جزایری در خرم‌آباد طی کرد.
وي ابتدا به نواختن ساکسیفون و ترمپت مشغول بود و سپس نواختن ویلون را به طور مخفیانه آغاز و مدتی نیز خدمت استاد شاپور نیاکان هنر آموخت.
مديري کتاب يك تا 4 استاد خالقی و کتاب يك تا 5 لویلون و در سن 17 سالگی ردیف صبا را به اتمام رساند و سمفونی شماره 5 بتهوون را با 70 نفر نوازنده رهبری و سالیان سال به آموزش مشغول و بسیاری از هنرمندان را به جامعه هنری معرفی کرد.
از جمله کار‌های فاخر استاد مدیری نت‌نویسی آهنگ‌های لری می‌باشد که با زحمات استاد حمید ایزد‌پناه در کتاب "لرستان در آیینه تاریخ" سال 1351 منتشر شده است.
سید فرید قاسمی در کتاب دانشنامک خرم‌آباد ضمن معرفی استاد مدیری، می‌نویسند: آهنگ‌های "چشم‌به‌راه"، دایه‌دایه، یاد یار، کفش طلا، بیا بختم و بیا یارم، هالوی گندم خر، قدم خیر، وطن، دلدار از ساخته‌های اوست.




http://yaftenews.ir/images/stories/portre/portre91/malekshahi.jpg

فوت پرفسورلرستانی بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹
قرار بود به وصیت خودشان در خرم‌آباد خاک‌سپاری شود، اما به دليل وضعيت كرونا و اصرار اساتید دانشگاه پزشكي اصفهان، پیکر ایشان جمعه سوم بهمن‌ماه در بهشت رضوان، قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد.

 

علی‌اکبر زرین‌قدم‌طولابی از اساتید قرآن اهل لرستان که در یازدهمین مراسم چهره‌های قرآنی سال ۱۳۹۵ در بخش پیشکسوت قرآن کریم و مدرس قرائت قرآن، مورد تکریم قرار گرفته بود، اوایل بهمن ماه دار فانی را وداع گفت.

 مسافران دیار ابدی در سال کرونایی




فوت نماینده ادوار اسبق مردم الیگودرز در پی ابتلا به بیماری کووید ۱۹

شامگاه چهارشنبه 24 دی‌ماه 1399، دکتر علی‌محمد احمدی نماینده ادوار سوم و ششم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در پی ابتلا به کرونا درگذشت.

زنده یاد علی محمد احمدی در سال ۱۳۳۵ (ه.ش) درالیگودرز متولد شده بود و با رای مردم شهرستان الیگودرز در دوره های سوم و ششم به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان و همچنین کمیسیون تخصصی برنامه بودجه و محاسبات عضویت داشته است.

وی به عنوان رییس سابق سازمان انرژی های نو در سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت داشته است.




دومین شهیده مدافع سلامت در لرستان آسمانی شد

23 مهرماه 1399 سمیه خیراللهی دومین شهید مدافع سلامت لرستان، مامای شاغل در مرکز بهداشت بیرانشهر به علت کرونا دار فانی را وداع گفت و دومین شهید مدافع سلامت لرستان لقب گرفت.








 

فوت پزشک خرم‌آبادی و پیشکسوت کوهنوردی در کوه یافته

دکتر «بُرزویه» پیشکسوت ۸۴ ساله کوهنوردی صبح جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ به قصد رفتن کوه‌های اطراف خرم‌آباد از منزل خارج و جسدش 9 آبان 1399، پیدا شد.





آیت‌الله سید محمد جزایری از علمای برجسته لرستان دوم مهرماه 1399 در خرم‌آباد درگذشت.

 ایشان در دوران رضاخان در خرم‌آباد دیده به جهان گشود پدرش آیت‌الله سید جعفر جزایری شوشتری از نوادگان علامه آیت‌الله سید نعمت‌الله جزایری از دانشمندان و مؤلفان بزرگ شیعه است.


آیت‌الله سید محمد جزایری نزد علمای بزرگ نجف اشرف و ایران کسب فیض نموده است زهد و ورع ایشان از جوانی زبانزد عام و خاص بود

امام خمینی، شهید آیت‌الله مدنی، آیت‌الله آقاضیا عراقی؛ آیت‌الله سید عیسی جزایری، آیت‌الله حاج سید حیدر طاهری و آیت‌الله حاج سید علی‌اکبر رحیمی از اساتید ایشان بودند.

آیت‌الله سیدمحمد جزایری در نجف اشرف محضر آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی و علمای برجسته و ربانی همچون شیخ علی‌محمد نجفی؛ میرزا حسن یزدی، علامه طباطبایی. علامه میرزا فضل‌الله زاهدی، آیت‌الله گلپایگانی؛ آیت‌الله اراکی و ده سال درس خارج فقه امام خمینی را درک نموده است.

ایشان علاقه وافر به علم و دانش سبب شد که پس از مراجعه از نجف شرح منظومه را نزد آیت‌الله سیدرضا صدر، درس اصول آیت‌الله محقق داماد، رسایل آیت‌الله مشکینی؛ بیاموزد و با شخصیت آیت‌الله بهشتی آشنا گردد...

ایشان سال‌ها امام جماعت مسجد حکیم‌آباد خرم‌آباد بود و شهیدان حجج‌الاسلام سید فخرالدین و سید نورالدین و نیز تعدادی از علمای این خطه از محضر آیت‌الله سید محمد جزایری علوم دینی را فراگیرند. نامه‌های در دوران تبعید امام به نجف ایشان برای حضرت امام خمینی مکاتبه می‌نمود که در مجموعه صحیفه امام ره موجود است.

 در کتاب علما در روشنای تاریخ ایشان به شرح زندگی‌نامه خود و مشقت و ریاضت روزگار تحصیل در نجف اشرف اشاره کامل نموده است. مادر بزرگوار آیت‌الله سیدمحمد جزایری سیده آغا فاطمه شاهرخی بانوی پاک‌دامن و مکتب‌خانه تدریس ادبیات و تلاوت و آموزش قرآن داشت که از محضر ایشان شاگردان و معلمان و علمای بسیار همچون دکتر حمید عیدی؛ آیت‌الله سید حسن طاهری و دیگر شخصیت‌ها برخاسته‌اند سرانجام پس از عمری نماد زهد و ورع و تقوا روح ملکوتی ایشان در یکم مهرماه ۱۳۹۹ خورشیدی به ملکوت اعلا پیوست.

آیین تشییع پنجشنبه سوم مهرماه 99 از غسالخانه خرم‌آباد برگزار و در آرامگاه ابدی در بهشت دوم قبرستان خضر به خاک سپرده شد.


لرستان  و اولین شهید مدافع سلامت

شهیده "زهرا شیرویه" از مدافعان سلامت بیمارستان آیت‌الله بروجردی شهرستان بروجرد، پنجشنبه 16 مردادماه با شهادت در راه سلامت و دفاع از سلامتی مردم مزد خدماتش را گرفت.
وی که مسئولت بخش کرونا یک بیمارستان آیت‌الله بروجردی را بر عهده داشت به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران به یاران شهیدش پیوست.





 
 

مرگ پدر مهندسی لرستان در تیرماه 1399

عزت اله فیلی شهردار اسبق خرم‌آباد، بنیان‌گذار سازمان نظام‌مهندسی و کانون کارشناسان لرستان روز پنجشنبه 12 تیرماه 1399 به علت ایست قلبی در تهران درگذشت.
فیلی که تحصیلات مهندسی خود را در آمریکا به پایان رسانده بود، سوابقی چون عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور، سردبیری مجله شمس، رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان را در کارنامه کاری خود داشت.
وی در سال‌های 59 و 60 شهردار خرم‌آباد بود و رئیس دوره اول شورای اسلامی شهر خرم‌آباد (1378 تا 1382) را بر عهده داشت.
مراسم تشییع یکشنبه 15 تیرماه در آرمستان صالحین خرم‌آباد برگزار شد.






 





درگذشت استاد حوزه علمیه لرستان


حجت‌الاسلام شیخ رضا وحیدی، استاد حوزه علمیه و مراکز آموزش عالی استان لرستان، 27 فروردین بر اثر عارضه مغزی در سن ۵۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

پیکر آن استاد وارسته ۲۸ فروردین‌ماه در قبرستان صالحین خرم‌آباد به خاک سپرده شد.




گردآوری: عبدالرضا قاسمی/ یافته


*********************

اطلاعات زیر از طرف آقای" ساسان والیزاده" نویسنده و محقق لرستانی در اختیار پایگاه خبری یافته گذاشته شد:


-  سید ابراهیم سجادی؛ شاعر و نویسنده بروجردی( برادر استاد سید جعفر شهیدی) مولف کتاب اقبال جاویدان، قرآن منظوم فارسی (ده جلد) و مجموعه ۱۲ جلدی نظم الهدی(قرآن منظوم) او متولد 1303 در بروجرد بود که در 27 فروردین 1399 درگذشت.

 

-  عباس زرین نویسنده و شاعر بروجردی. دبیر بازنشسته ادبیات و مولف کتاب ” بروجرد از منظری دیگر” درباره تاریخ و فولکلور بروجرد. او در دومین روز فروردین 1399 دار فانی را وداع گفت.

 

-  مسعود سمیعی نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر کشور. و بیش از 30 نمایش را در کارنامه حرفه ای خود داشت. زنده یاد سمیعی متولد 1332 در بروجرد بود که در 24 مرداد ماه امسال روی در خاک کشید.

 

-  فریبرز طهماسبی ورزشکار، بازیگر و خطاط اهل کوهدشت لرستان نیز 29 فروردین ۹۹ در تهران دار فانی را وداع گفت. این هنرمند کوهدشتی، بازیگری در فیلم‌های سینمایی پل، تگزاس ۲ و مجموعه تلویزیونی «نون خ» را در کارنامه خود داشت.

 

-  مریم والی زاده نویسنده و ورزشکار جوان خرم آبادی . او قهرمان سابق کاراته کشور و از داوران و مربیان این رشته ورزشی و نویسنده دو کتاب در حوزه حسابداری و امور مالی.والی زاده متولد 1363 در خرم آباد بود که در 21 اسفند 1399 درگذشت.

 

-  دکتر رضا طولابی، دندانپزشک اهل شهرستان کوهدشت  که عصر روز شنبه ۲۱ تیر ماه ۹۹، بر اثر حادثه قتل، چشم از جهان فروبست.

 

-  عمران علیمحمدی از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی که در 23 آبان 1399 درگذشت.

 

-  گودرز محسنی روزبهانی عضو هیئت علمی گروه شیمی واحد بروجرد در اواخر اردیبهشت 1399.

 

-  «علی‌اکبر پناهی»، نویسنده اهل کوهدشت. نویسنده‌ی کتاب‌های از «دوره تا گاشمار» و «شور دلدادگی» که بر اثر یک حادثه، چهره در نقاب خاک کشید!

 

-  دکتر توحید محرمی، ۴۵ ساله، که در بیمارستان های منطقه پلدختر استان لرستان مشغول کار بود عصر روز پنجشنبه 6 شهریور 1399 بدار فانی را وداع گفت.

 

-  سید حسن خان بیگی نوازنده شناخته شده تنبور و از آخرین بازماندگان موسیقی مقامی لکی . او متولد ۱۳۱۳ در آبادی «گلام بحری» دلفان بود که شامگاه دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه1399 در شهرستان دلفان دار فانی را وداع گفت.

 

-  مهوش کرمی معلم مرکز مشکلات ویژه یادگیری اداره آموزش و پرورش استثنایی لرستان که در روزهای آغازین تیر  رخ در نقاب خاک کشید.

 

-  حجت الاسلام حاج شیخ علی حبیبی، استاد مدرسه علمیه امام صادق (ع) ازنا و عضو هیئت امنای این مدرسه که در 27 دی 1399درگذشت.



مطلب مرنبط:

چهره‌های لرستانی که در سال 98 فوت شدند

دیدگاه‌ها  

#1 سیروس ابراهیمی 1399-12-23 10:13
باسلام وتشکراز یاداوری نام بزرگانی که متاسفانه درسال جاری به رحمت ایزدی پیوستند انتظار انست که حق مطلب بهتر ادا میشد بعنوان مثال مرد بزرگی مانند مرحوم حاج محمد قاضی مطرح نشده که امید میرود اصلاح ومورد باز نگری قرار گیرد مرحوم عیلمحمد محمدی نیز از جمله مبارزین قبل از انقلاب است که بر اثر همین بیماری از دنیا رفت و .......
-----------
یافته: به نقل از مصطفی:
تشکر از زحمات شما.اسم محمد(جعفر)قاضی خیر خرم آبادی از قلم افتاده



------------
با سلام این اسامی مربوط به عزیزانی است که در سال 99 به دیدار حق شتافته اند.

حاج "محمد(جعفر) قاضی" فرزند مرحوم حاج شیخ مهدی قاضی صبح شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۶۳ سالگی به علت ابتلاء به بیماری کرونا درگذشت.


اسم ایشون در بین درگذشتگان سال 98 قبلا در مطلب زیر ثبت شده است.

http://yaftenews.ir/important-news/30728-namdaran.html
نقل قول کردن
#2 مصطفی 1399-12-23 11:10
تشکر از زحمات شما.اسم محمد(جعفر)قاضی خیر خرم آبادی از قلم افتاده
نقل قول کردن
#3 امیر رضاپناه 1399-12-23 12:06
با سلام
خداوند رحمتشون کنه
نقل قول کردن
#4 رضا-س 1399-12-23 12:37
روحشان شاد.
نقل قول کردن
#5 محمود رضا ولدی 1399-12-23 13:37
روح تمام این عزیزان قرین رحمت الهی.بجاست یادی کنیم از استادفرهیخته شهرمان زنده یاد دکتر حاج حجت اله ولدبیگی معاون اسبق آموزش و پرورش لرستان که عمری به فرهنگ و دانش این استان خدمت کرد ودر 8 اسفند1399به دیدار معبود شتافت.
نقل قول کردن
#6 سایت یافته 1399-12-23 14:25
به نقل از مصطفی:
تشکر از زحمات شما.اسم محمد(جعفر)قاضی خیر خرم آبادی از قلم افتاده



------------
با سلام این اسامی مربوط به عزیزانی است که در سال 99 به دیدار حق شتافته اند.

حاج "محمد(جعفر) قاضی" فرزند مرحوم حاج شیخ مهدی قاضی صبح شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۶۳ سالگی به علت ابتلاء به بیماری کرونا درگذشت.


اسم ایشون در بین درگذشتگان سال 98 قبلا در مطلب زیر ثبت شده است.

http://yaftenews.ir/important-news/30728-namdaran.html
نقل قول کردن
#7 اکبر-ظ 1399-12-23 15:17
یافته جان با تشکر از زحمات همیشگی شما.
اسم دکتر حاج حجت اله ولدبیگی استاد با شخصیت و اسطوره اخلاق از قلم افتاده.
نقل قول کردن
#8 نسرین رشیدی 1399-12-23 21:41
روح تمام این عزیزان شاد و امید که با انبیا و صلحا محشور شوند ،از شما اقای قاسمی هم در گرداوری این اسامی تشکر میکنم
نقل قول کردن
#9 میر 1399-12-23 22:28
خدا همه رحمت کنه دکتر الهیار ملکشاهی روحت شاد عشق
نقل قول کردن
#10 سوری 1399-12-24 15:09
روحشان شاد و نامشان ماندگار
نقل قول کردن
#11 فرهنگی 1399-12-28 22:01
خداوند همه در گذشتگان را قربن رحمت کنه بخصوص استاد وهمکار با اخلاق وفرهیخته مرحوم دکتر ولد بیگی را که سالها در تهیه ونگارش کتب درسی شرکت فعال داشته ودر زمینه اجرایی مدیر لایق وتوانا با اخلاق ومردم دار بود برایدنعلیم وتربیت بچه های این مرز وبوم تلاش وافری کردن روحش شاد
نقل قول کردن
#12 امین 1400-07-09 10:38
سلام کاش یادی هم از دکتر محمد حسن شیرمحمدی معاون اسبق دانشگاه علوم پزشکی لرستان و هرمزگان شاعر و ادیبی که پایگذار و موسس بسیاری از زیرساخت های پزشکی در لرستان بودند هم میکردید.
------
یافته: با سپاس از شما... اضافه شد
نقل قول کردن
#13 اردلان 1400-11-22 18:44
بادرود وسپاس اززحمتی که درمورد اطلاع رسانی درگذشتگان لرستان مخصوصا خرم آباد داشتید
واما درمورد فوت پهلوان و پیشکسوت کشتی لرستان مرحوم،محمد جعفر یگانه چیز نوشته نشده بودید ا یشان درسال96 فوت کردن وارانسانهای نیک خرم اباد بودن باتشکر وسپاس
------------
با سلام... این لیست مربوط به فوت شدگان سال 1400

در مورد مرحوم یگانه در سال 1393 اطلاع رسانی شده بود

http://yaftenews.ir/news/other/20156-obituary.html
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا