یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند

سال ۱۴۰۲ هم یکی از تلخ‌ترین سال‌های دهه اخیر بود که جان‌های عزیز زیادی از دیار لرستان را با خود برده است و ما بر آن شدیم تا به رسم هر ساله یادی از این عزیزان داشته باشیم.

مسلماً در این مطلب قادر نیستیم به تک تک درگذشتگان سال 'گذشته بپردازیم اما در ادامه به برخی چهره‌های لرستانی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی، دینی، علمی، شهدا و برخی افراد با استثنائات خاص که در سال ۱۴۰۲ از دست داده‌ایم اشاره می‌کنیم.






این مطلب به دلیل طولانی بودن در دو بخش تقدیم می‌گردد:

 

بخش اول



استاد محمد صادق سیف آسمانی شد

 

استاد محمدصادق سیف دارنده درجه استادی خط و گواهی فوق ممتاز از سوی انجمن خوشنویسان ایران دار فانی را وداع گفت.

  عصر یک‌شنبه ۲۷ اسفندماه، استاد سیف در سن ۸۸ سالکی درگذشت.

"استاد سید فرید قاسمی" در کتاب دانشنامک لرستان "استاد محمد صادق سیف" را اینگونه معرفی کرده است:

خوشنویس، مترجم، نوازنده عود

فرزند: روح الله

متولد: ۱۳۱۴ خرم‌آباد

دانش آموخته مهندسی نفت و زبان انگلیسی

دارنده درجه استادی خط و گواهی فوق ممتاز از سوی انجمن خوشنویسان ایران

کارشناس شرکت نفت و اخراجی به وسیله ساواک

دبیر، مدرس خوشنویسی و مرکز تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت

نوازنده عود، رئیس انجمن خوشنویسان لرستان، صدای عود او را در نوار کاست "سوزه سوار" می‌توان شنید

دارنده مدرک افتخاری لیسانس موسیقی از دانشگاه شرق تونس

آثارش در نمایشگاه‌های گروهی به نمایش درآمد








مرگ تلخ دختر رکابزن لرستانی

آریانا ولی‌نژاد، بانوی دوچرخه‌سوار لرستانی که دچار سانحه آتش‌سوزی شده بود، پس از یک هفته بستری بودن در بیمارستان 16 اسفند 1402 و به دلیل آسیب‌های وارده، جان خود را از دست داد و از دنیا رفت.

وی به دلیل نشت گاز از بخاری و انفجار در منزل، دچار ۷۰ درصد سوختگی و پس از این اتفاق تلخ به علت شدت جراحات از خرم‌آباد به بیمارستانی در اصفهان منتقل شده بود.

ولی‌نژاد اهل و ساکن خرم‌آباد متولد 1370، در رده سنی زیر ۲۳ سال فعالیت می‌کرد و حتی به کمپ جهانی دوچرخه سواری در کره‌جنوبی هم اعزام شد.

آریانا ولی نژاد، دختر دوچرخه سوار لرستانی در سال ۹۸ موفق به کسب مدال نقره مسابقات جاده بانوان جوانان کشوربه میزبانی تهران شد. او توانست در این مسابقات بر سکوی دوم قراربگیرد وصاحب مدال نقره شود.

او در بخش استقامت جاده رده سنی جوانان مسابقات دوچرخه سواری کشور در سال ۱۴۰۰ به عنوان نخست این رقابت‌ها رسیده بود در ماده تایم تریل با ثبت زمان ۱۴ دقیقه و ۷ ثانیه زودتر از سایر رقیبان از خط پایان گذشت و دومین مدال طلای خود را در این رقابت‌ها به دست آورد و در این ماده هم به تیم ملی دعوت شد.

 



مرگ تلخ فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان

شامگاه نهم اسفندماه، در پی وقوع تصادف زنجیره‌ای بین چند خودرو در جاده خرم آباد به نورآباد در منطقه گاوکش، سرهنگ عبدالرحمن حقیقی مقدم فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان بهمراه چند نفر از نیرو‌های خود جهت بررسی صحنه تصادف مراجعه می‌نمایند.

در این سانحه سرهنگ حقیقی مقدم در حال بررسی صحنه تصادف بوده که یکی از خودرو‌های عبوری با وی و یکی از کارمندان پلیس راه برخورد می‌کند که متأسفانه در این حادثه سرهنگ حقیقی مقدم به علت شدت جراحات جان خود را از دست می‌دهد.

سرهنگ «عبدالرحمن حقیقی مقدم» ۴۶ ساله اهل شهرستان سلسله و دارای یک فرزند دختر و دو فرزند پسر بود.



درگذشت استاد شکراله سیف پیشکسوت ورزش باستانی
استاد شکراله سیف پیشکسوت ورزش باستانی در آخرین روزهای بهمن، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
استاد شکراله سیف متولد سال ۱۳۱۷ و بیش از شش دهه سابقه ورزش باستانی از مرشدان کهن کسوت این رشته بود.






فوت نورمحمد دستگیر پیشکسوت کشتی

نورمحمد دستگیر پیشکسوت کشتی لرستان، یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

شادروان دستگیر، ملی پوش سابق کشتی، سال ۱۳۲۸در کوهدشت متولد شد.

وی دبیری دبیرستان‌های خرم‌آباد و کوهدشت، قهرمانی دانشجویان ایران، داور بین‌المللی و مربی کشتی بود.






فرمانده پرافتخار درگذشت

شامگاه شنبه چهاردهم بهمن‌ماه، تیمسار "غضنفر آذرفر" یادآور دلاورمردی‌های جوانان کشور در سال‌های دفاع مقدس در سن 84 سالگی درگذشت.

امیر سرتیپ دوم غضنفر آذرفر یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۱۸ در روستا مغانک واقع در جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان متولد شد.

جزییات بیشتر را اینجا بخوانید:  لینک




حادثه تلخ برای مدافع لرستانی فوتبال سرخ آبی

در دی ماه، هادی یگانه، مدافع تیم سرخ‌آبی خرم‌آباد، که در لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور حضور دارد در محل کار دچار حادثه شده‌است. مدافع لرستانی تیم سرخ‌آبی حین انجام لوله‌کشی گاز در محل کار دچار برق‌گرفتگی شد و به‌دلیل شدت فشار برق از طبقه سوم این ساختمان سقوط می‌کند و به کما رفته‌است.

این بازیکن حدود بیست ماه در کما به‌سر برد و دوازدهم بهمن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 







درگذشت مدیر کل اسبق میراث فرهنگی لرستان

در روزهای آخر دی‌ماه حسین غضنفری اهل شهرستان کوهدشت که در دهه ۷۰  به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی لرستان منشا خدمات فرهنگی و ماندگاری بودند، درگذشت.

زنده یاد غضنفری در حوزه حفاظت از مواریث کهن و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل های میراث فرهنگی لرستان در قالب انتشار کتاب، بروشور و پوسترهای معرفی جاذبه‌های تاریخی اقدامات موثری به ثمر رساندند. کتاب‌های «لرستان در یک نگاه» و «لرستان در گذر تاریخ» از جمله انتشارات این پژوهشگر فقید است.

غضنفری در جریان کشف و غارت اشیا غار کلماکره تلاش‌های بسیاری در راستای جلوگیری از خروج اشیا و کشف و ضبط این گنجینه تاریخی انجام دادند که در قالب مقاله‌ای از ایشان منتشر شده است.




درگذشت کشتی‌گیر با اخلاق لرستان

محسن مریدی فرزند سپهدار کشتی گیر با اخلاق لرستان در روزهای میانی دی ماه در پی سانحه رانندگی در سن ۴۵ سالگی درگذشت.

وی از قهرمان با اخلاق کشتی استان و کشور بود که زیر نظر عبداله عزیزپور پرورش یافت.

 

 



نوازنده موسیقی مقامی درگذشت

 محمد شکارچی از نوازندگان پیشکسوت موسیقی مقامی لرستان و برادر استاد علی‌اکبر شکارچی شامگاه دوشنبه هجدهم دی بر اثر الیست قلبی درگذشت.

مرحوم شکارچی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی استان لرستان در عرصه خوانندگی نوازندگی کمانچه بوده است که طی سال‌های متمادی در حوزه‌های مختلف موسیقی نواحی منطقه لرستان و موسیقی ردیف دستگاهی ایران فعالیت‌های مستمری را انجام داد.

وی از جمله هنرمندانی است که طی سال‌های اخیر در رویدادهای مختلفی از جمله جشنواره موسیقی نواحی و کنسرت‌های موسیقی مختلف حضور فعالی داشته است.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند در گلزار روستای کلکله استان لرستان برگزار شد.




پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه درگذشت

   18 دی 1402 اسماعیل بی‌آبی پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه روز دوشنبه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت.

وی سال ۱۳۲۰ در روستای کندر الیگودرز در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگ‌دوست متولد شد. جد بزرگشان ملامحمدرضا بی‌آبی طی حوادثی از منطقه شاروند به منطقه چاپلق الیگودرز مهاجرت و در روستای کندر ساکن شدند.

از وی به عنوان حافظه شفاهی منطقه الیگودرز به‌ویژه منطقه چاپلق یاد می‌کنند که بسیاری از آداب و فرهنگ و رسوم منطقه را در ذهن خود به خاطر داشت و همچنین با شناخت کاملی که از طوایف منطقه داشت از آخرین نسب‌شناسان منطقه الیگودرز و چاپلق به شمار می‌رفت.

اسماعیل بی‌آبی علاوه بر فعالیت‌های روزانه خود همواره به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت که نتیجه آن، تحقیقات ارزنده‌ای است که در حوزه تعزیه‌خوانی و فرهنگ بومی انجام داده و تعدادی از این تحقیقات و دست‌نویس‌ها در آستانه چاپ و انتشار قرار داشت؛ اما عمرش کفاف نداد تا نتیجه یک عمر زحمات خود را در قالب کتاب ببیند.



درگذشت خادم بیماران سوختگی

 05 دی 1402 اکبر پرکار خادم بیماران سوختگی لرستان در سن 89 سالگی درگذشت.

اکبر پرکار مردي كه سال‌ها و در نبود بیمارستان سوانح سوختگی، بار درمان مردم لرستان را به دوش مي‌كشید، درگذشت.

پرکار از سرشناسان حوزه درمان در شهر خرم‌آباد بود که با تهیه داروهای سوختگی از چند دهه قبل و در نبود بیمارستان سوانح سوختگی، بار درمان مردم لرستان و بیمارانی از دیگر نقاط کشور را به دوش مي‌كشید.کتابخانه خانگی غنی از اسماعیل بی‌آبی به یادگار مانده است.





درگذشت عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

جمعه ۱۷ آذرماه، دکتر صدیقه ندری متخصص بیهوشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که از ۲۵ آبان به علت ایست قلبی در کما بود، دارفانی را وداع گفت.

وی که سابقه معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی لرستان را در کارنامه داشت، در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود.

دکتر صدیقه ندری همسر دکتر هرمز محمودوند است.



درگذشت فیلم ساز لرستانی

به گزارش یافته، حسین سپهوند کارگردان و کارشناس سینم و هنرمند جوان لرستانی عصر چهارشنبه ۱۵ آذر به علت بیماری درگذشت.

 برخی سوابق زنده یادحسین سپهوند/ مدرک: کارشناسی سینما گرایش کارگردانی/ فعالیت در زمینه، نویسندگی، کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و آموزش سینما

اطلاعات بیشتر





درگذشت میرشمس الدین ادیب سلطانی

 میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، پزشک، فیلسوف، زبان شناس، نقاش، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم متون مهم ادبی و فلسفی 29 مهر 1402 در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی (بروجرد 21 اردیبهشت ۱۳۱۰- تهران 20 مهر 1402ش) که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونانی باستان، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی و زبان‌های پارسی میانه و باستان مسلط بود، آثار ترجمه شده را مستقیماً از زبان مبدا به زبان فارسی برگردانده است.

میرشمس الدین ادیب سلطانی تالیفات متعددی به زبان فارسی و انگلیسی داشت و آثار وی مشهور به استفاده گسترده از واژگان فارسی و بهره جستن از پارسی باستان، پارسی اوستایی و پارسی میانه بود.

از مهم‌ترین آثار ترجمه شده توسط میرشمس‌الدین ادیب سلطانی می‌توان به سنجش خرد ناب امانوئل کانت، منطق ارسطو، جستارهای فلسفی برتراند راسل، سوگنمایش هملت اثر ویلیام شکسپیر و همچنین رساله منطقی- فلسفی ویتگنشتاین اشاره کرد. اطلاعات بیشتر

 


درگذشت پیشکسوت نوازنده عود

عیسی خلفی پیشکسوت خرم‌آبادی نوازنده عود در 27 مهر 1402 در سن ۷۳ سالگی رهسپار دیار باقی شد.

خلفی متولد ۱۳۲۹ نوازنده عود خرم‌آباد - نوازندگی عود را از سال ۱۳۵۵ شروع نمود، وی در این راه از كسی تعلیم نگرفت و آنچه فرا گرفته حاضل تلاش فراوان خویش و گوش دادن به موسیقی نوازندگان بزرگ این ساز بود.

خلفی نوازندگی را در كنار معلمی ادامه داد، وی به مدت ۳۰ سال به عنوان آموزگار دبستان‌های خرم آباد انجام وظیفه کرد.

اجرا‌های متعدد در سطح كشور، حضور موفق در جشنواره‌های سراسری از جمله فجر، دفاع مقدس، پیران چنگی خراسان و نوازندگی در كاست‌های خاك وطن، شكارچی، قدیم صیاد، افتو طلایی، سرنوشت، دلا، سیمره و گل آتش مختصری از فعالیت‌های وی در سالیان گذشته می‌باشد.





استاد علیرضا شجاع‌پور به دیار باقی پیوست

26 مهر 1402 علیرضا شجاع‌پور شاعر و فعال محیط زیست در سن 82 سالگی درگذشت.

  استاد علیرضا شجاع‌پور، یکی از اساتید پیشکسوت موسسه آموزش شهر با بیش از ۴۰ سال فعالیت هنری است که شاگردان بسیاری، تحت نظر او آموزش دیده اند.

 وی در سال ۱۳۲۱ در روستای علی آباد ازنا متولد شد و از عوان کودکی و نوجوانی علاقه فراوانی به ادبیات مخصوصا اشعار حافظ و فردوسی داشت و تحت نظر اساتید فرهیخته ای همچون استاد محمدجعفر محجوب تعلیم دید.

علیرضا شجاع‌پور و سال‌ها به عنوان دیپلمات وزارت امور خارجه و فعال محیط زیست به این مرز و بوم خدمت کرد.

او سال‌ها خارج از ایران به تدریس شاهنامه فردوسی و غزلیات حافظ مشغول شد و توانست شاگردان بسیاری در عرصه فرهنگ و ادبیات پرورش و به جامعه ادبی معرفی کند. در ایران نیز  تدریس خود را در فرهنگ‌سرای ارسباران آغاز کرد  که با استقبال ویژه مخاطبان همراه بود.

ازآثار شجاع‌پور می‌توان به مجموعه شعر نیمه تمام (زمستان ۷۷)، وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران ( سال ۸۱)، تصحیح شاهنامه و  زال و رودابه (سال ۸۹) اشاره کرد.از شعرمعروف ” وطن”که با صدای علیرضا عصار در سال ۹۰  اجرا شده‌است می توان به عنوان یک اثر ماندگار نام برد.




مرگ نوازنده جوان کمانچه

22 مهر 1402 عباس فلاحی آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده چیره دست کمانچه متولد فروردین ۱۳۶۰ - دورود است که بیستم مهر دار فانی را وداع گفت.
گزیده‌ای از آثار هنری این هنرمند شامل آهنگسازی و تنظیم کنندگی آلبوم آهوخیال با صدای سیف الدین آشتیانی، آهنگسازی و تنظیم کنندگی چند تک آهنگ به نام رِفت نازاری به خوانندگی بردیا مهرآرا، دس اَفتو با خوانندگی رهام خورشیدوند، انتظار با صدای بهمن اسکینی، هِه وِلَه با صدای نظام آشتیانی، نوازنده کمانچه در آلبوم روزگارون قدیم و .. است.
اجرای کنسرت با ایرج رحمانپور، حشمت رجب زاده، سیف الدین آشتیانی، محمد باجلاوند، حامد فیضیان، شرکت در جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه میهمان، نفر اول نخستین جشنواره سراسری کمانچه نوازان تال دی ماه ۸۵، نفر اول گروه نوازی نخستین جشنواره موسیقی زاگرس نشینان به سرپرستی عباس فلاحی، نفر اول تک نوازی کمانچه جشنواره جوان الیگودرز بهمن ۸۳، نفر اول تک نوازی کمانچه در چهاردهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری همدان، مرداد ۷۸ و چندین سال فعالیت در زمینه آموزش و پرورش هنرمندان خوب کمانچه نواز از جمله فعالیت های عمر او بوده است.




درگذشت سرنانواز پیشکسوت لرستانی

استاد غلام لشنی زند سرنانواز پیشکسوت لرستانی در سن ۸۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش یافته، استاد غلام لشنی زند متولد سال ۱۳۱۹-‌زاده روستای دریژان شهرستان دورود بود که ۱۶ مهرماه در سن ۸۳ سالگی به علت کهولت سن درگشت.

استاد لشنی از نوازندگان پیشکسوتی بودند که سرنا را به سبکی خاص، زلال و شفاف و در عین حال با اصالتی کهن و کاملاً مقامی می‌نواختند.




گردآوری: عبدالرضا قاسمی/ یافته

یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش دوم



*****************************************************


با تشکر از همکاری آقای ساسان والیزاده پژوهشگر لرستانی که با ارسال لیستی از دیگر درگذشتگان لرستانی در سال ۱۴۰۲ ( لیست زیر) ما را در تهیه این آرشیو یاری کردند:

 

لیستی از دیگر درگذشتگان لرستانی در سال ۱۴۰۲

در حوزه ورزش:

_ نجم الدین نادی، پیشکسوت فوتبال لرستان

_رضا مبرا، از پیشکسوتان ورزش باستانی و وزنه‌برداری بروجرد

_اکرم روشنکار، قهرمان دومی‌دانی

_محمدحسین نوح جاه، پیشکسوت باستانی بروجرد

_علی محمد قاسمی، پیشکسوت والیبال

_اکبر سهیلی، پیشکسوت و رئیس اسبق هیأت پهلوانی و زورخانه‌ای لرستان

_علی جودکی، فوتبالیست پلدختری

 

در حوزه دین و معارف:

_سید ابراهیم حسینی، روحانی و مدیر سابق حوزه علمیه خواهران

_حجت الاسلام شمس الدین خسروی، از روحانیان مبارز

_حاج شیخ عبدالقائم شوشتری، که اگر چه لرستانی نبود اما سال‌ها امام جمعه دورود بود.

_ سیده علویه طاهری موسوی، مشاور بانوان اسبق استاندار و مؤسس اولین دارالقرآن خواهران لرستان

_سکینه دارایی، فعال قرآنی

_سیداحمد قاری‌زاده، ذاکر و مداح

 

در حوزه‌های اجتماعی:

_غلامرضا معزی، از بنیان‌گذاران کشت نوین چای و رئیس سابق چای کشور

_سرهنگ اسحق رشیدی قرعلیوند، از فرماندهان انتظامی کوهدشت

_امیرخلبان پرویز رضایی، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴

_سیاوش سیاه منصور، نجاتگر لرستانی

 

در حوزه‌های علمی و دانشگاهی:

_دکتر لادن نیرومند، مدرس دانشگاه

_دکتر بابک بنان، پزشک (در آمریکا) فرزند مرحوم دکتر هوشنگ بنان

_دکتر حسن باجلان، متخصص بیماری‌های داخلی

 

در حوزه‌های فرهنگی و هنری:

_یاسر سلیمانی، فیلم ساز کوهدشتی

_صیدعلی بهروز، شاعر و نویسنده

_غلامعباس صمدی پور، استاد کمانچه‌سازی



مطلب مرنبط:

چهره‌های لرستانی که در سال 98 فوت شدند
چهره‌های لرستانی که در سال 99 فوت شدند
چهره‌های لرستانی که در سال 1400 درگذشتند
چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۱ درگذشتند
یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش اول
یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش دوم

 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-12-25 15:53
روح تیمسار "غضنفر آذرفر" سردار رشید و سرباز وطن شاد باد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا