یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

«اسماعیل بی‌آبی» پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت.
به گزارش یافته، اسماعیل بی‌آبی پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه روز دوشنبه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت.
وی سال ۱۳۲۰ در روستای کندر الیگودرز در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگ‌دوست متولد شد. جد بزرگشان ملامحمدرضا بی‌آبی طی حوادثی از منطقه شاروند به منطقه چاپلق الیگودرز مهاجرت و در روستای کندر ساکن شدند.
اسماعیل بی‌آبی نیز مانند پدر و نیاکان خود از معتمدین و خیرین به‌نام الیگودرز و جاپلق بود و همواره در پی یاری و حل مشکلات و مسائل جاری مردم بود.
از وی به عنوان حافظه شفاهی منطقه الیگودرز به‌ویژه منطقه چاپلق یاد می‌کنند که بسیاری از آداب و فرهنگ و رسوم منطقه را در ذهن خود به خاطر داشت و همچنین با شناخت کاملی که از طوایف منطقه داشت از آخرین نسب‌شناسان منطقه الیگودرز و چاپلق به شمار می‌رفت.
اسماعیل بی‌آبی علاوه بر فعالیت‌های روزانه خود همواره به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت که نتیجه آن، تحقیقات ارزنده‌ای است که در حوزه تعزیه‌خوانی و فرهنگ بومی انجام داده و تعدادی از این تحقیقات و دست‌نویس‌ها در آستانه چاپ و انتشار قرار داشت؛ اما عمرش کفاف نداد تا نتیجه یک عمر زحمات خود را در قالب کتاب ببیند.
کتابخانه خانگی غنی از اسماعیل بی‌آبی به یادگار مانده است.
 
سرچشمه خبر: ایبنا

دیدگاه‌ها  

#1 محمد مبشری 1402-10-18 22:10
استاد بزرگ و مرد خوش قلب و بزرگ
نقل قول کردن
#2 جلال صادقی 1402-10-19 08:23
روحشان با امام حسین محشور باد
استاد اخلاق
نقل قول کردن
#3 مجید اسکندری 1402-10-19 11:04
مردی فاضل و نیک اخلاق بود، روحش شاد و مأوایش خلد برین باد
نقل قول کردن
#4 فرهام بی آبی 1402-10-21 17:45
مهربان پدربزرگم.یادت همیشه با من است.چشم خیرشما همیشه پشتیبان من باشد.بزرگ مرد .بهترین یار و دوستم خدانگهدار
نقل قول کردن
#5 سیدمهدی موسوی 1402-10-21 17:48
مرحوم حاج اسماعیل که از نسل عالمانی همچون آخوند ملامحمدرضا (کاتب قرآن کریم به خط زیبا) و آخوند ملا محمد بی‌آبی بود خود نیز از چهره‌های مذهبی و فرهنگی فعال شهرستان الیگودرز و منطقه‌ی جاپلق بود و علاوه بر اطلاعات خوب تاریخی و بهره‌مندی از ذوق شعری و ذاکری اهلبیت (علیهم السلام)، برای تاریخ، فرهنگ و ادب این منطقه دل می‌سوزاند و همواره در تلاش بود تا بتواند گوشه‌هایی از تاریخ و میراث فرهنگی و هنری این منطقه را به نسل جدید منتقل کند.
تصحیح و تنظیم چند نسخه‌ی خطی و کهن از میراث تعزیه‌ی الیگودرز و منطقه جاپلق(آماده چاپ)، جمع‌آوری اسناد تاریخی خاندان بی‌آبی، نگارش بخشی از تاریخ و فرهنگ روستای ک‍ُندر فقط بخشی از خدمات فرهنگی آن انسان خدوم و مخلص بود.

آن مرحوم در دهه‌ی هشتاد از معدود افراد در منطقه بود که مشوق و پیگیر تألیف کتاب «بر آستان خوبان؛ تاریخ جاپلق و بربرود و شرح حال علمای الیگودرز و ازنا» بود و دلسوزانه از حمایت معنوی دریغ نداشت.


سید مهدی موسوی
نقل قول کردن
#6 سیدمهدی موسوی 1402-10-21 17:48
شایسته است که نهادهای مذهبی و فرهنگی شهرستان الیگودرز و بخصوص اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبلیغات اسلامی که همواره از خدمات بی‌منت و مشاورت‌های آن مرحوم برخوردار بودند به پاس تجلیل از خدمات آن مرحوم اقدامات شایسته‌ای انجام دهند.

بار دیگر درگذشت آن ذاکر مخلص اهلبیت (علیهم السلام) و انسان فرهنگ‌دوست و معتمد محل را به جامعه‌ی فرهنگی و ادبی الیگودرز و منطقه‌ی جاپلق تسلیت عرض می‌کنم و حشر او را با اولیای الهی از خداوند متعال خواستارم.

۱۸ دی ماه ۱۴۰۲
قم مقدسه
نقل قول کردن
#7 عباس آسترکی 1402-10-23 22:28
راهنما و رهنما و نیک سرشت صد حیف افسوس دست تقدیر روزگار از ما گرفت نامش ویادش همیشه جاودان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا