یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سال 1400، سالی که جدای از مشقت‌هایی که برای همه داشت، بسیاری از چهره‌های لرستانی را به دلایل مختلف از جمله ویروس کرونا از دست دادیم.
در این گزارش یادی می‌کنیم از برخی چهره‌های لرستانی که در سال 1400 دار فانی را وداع گفتند ...
نام و یادشان گرامی باد...




      فروردین 1400

⚫️ درگذشت محقق و مورخ لرستانی


استاد «سیدرضا رادفر(مُوَصلی)» دبیر تاریخ و جغرافیا دبیرستان‌های استان‌های خوزستان و لرستان و محقق لرستانی، سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ بر اثر کهولت سن به رحمت ایزدی پیوست.

وی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش به عنوان کارشناس برنامه‌های تاریخی شبکه افلاک و مقاله‌نویس تاریخی نشریات «صدای ملت»، «بامداد لرستان» و دیگر نشریات استان فعالیت داشت.

پیکر این استاد فقید ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان و نام‌آوران آرامستان صالحین خرم‌آباد به خاک سپرده شد.


درگذشت پیشکسوت عرصه توزیع مطبوعات لرستان

 

سیزدهم فروردین 1400، پیشکسوت عرصه توزیع و فروش مطبوعات خرم‌آباد با ۴۰ سال سابقه فروش مطبوعات دارفانی را وداع گفت.

 محمدتقی قاسم‌زاده که حدود ۴۰ سال در شهر خرم‌آباد در دکه‌های مطبوعاتی به کار فروش نشریات و کتاب مشغول بود، درگذشت.

 مرحوم قاسم‌زاده متولد ۱۳۲۸ آبادان بود و از سال ۱۳۵۹ به علت وقوع جنگ تحمیلی به خرم‌آباد مهاجرت نمود. وی تا زمان فوت نیز در استان لرستان و شهر خرم‌آباد سکونت داشت.

دکه‌ی مطبوعاتی وی دهه ۶۰ سمت جنوب شرقی چهارراه بانک (به سمت پاساژ قاسمی) قرار داشت اما از دهه ۷۰ به شمال غربی چهارراه بانک (مقابل بانک ملت و پاساژ کسرا) منتقل شد.

پیکر وی شنبه چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در آرامستان صالحین خرم‌آباد به خاک سپرده شد.



درگذشت پیش‌کسوت تئاتر لرستان


محمدرضا(حاجی) حبیب‌زاده از پیش‌کسوتان هنر تئاتر لرستان، بر اثر ایست قلبی درگذشت.
 حبیب‌زاده از هنرمندان با سابقه‌ی تئاتر لرستان و پیش‌کسوت تئاتر شهرستان کوهدشت بود که سال‌ها به تربیت علاقه‌مندان به هنر تئاتر می‌پرداخت.
وی در بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری، به‌ویژه جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای حضور داشت.
محمدرضا حبیب‌زاده هم‌چنین ۲ دوره مسئول انجمن نمایش شهرستان کوهدشت بود و یک دوره نیز جهت ارشاد و راهنمایی گروه منتخب نمایشی شهرستان، در جشنواره‌ی فجر حضور یافت.
او سال‌ها از بیماری دیابت رنج می‌برد تا این‌که سرانجام، ساعت ۵ بامداد (چهارشنبه ۲۵ فروردین)، بر اثر سکته قلبی، جان به جان‌آفرین داد و چشم از جهان فروبست.
حبیب‌زاده متولد سال۱۳۵۰ کوهدشت بود./ سرچشمه : صدراخبار

درگذشت پیشکسوت تئاتر لرستان

افشین سلیمان‌پور پیشکسوت تئاتر لرستان و از بازیگران مطرح کشور، شامگاه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰، بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.

وی متولد ۱۳۴۳ خرم‌آباد لرستان و دانش‌آموخته تئاتر بود و از کودکی در مکتب زنده‌یاد حسین شیدایی، به فراگیری هنر تئاتر روی آورد.

سلیمان‌پور همسر نوشین تبریزی بود که از اواخر دهه ۷۰ وارد فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

بازی در نمایش‌های «دزد بازی»، «آوخت»، «طعم آلوی جنگلی»، «گنجفه» و «شهر تنهایی من» و فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» از جمله تجربیات زنده یاد افشین سلیمان‌پور در عرصه بازیگری است.

پیکر افشین سلیمان‌پور دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

درگذشت رزمنده و فعال سیاسی اهل لرستان بر اثر «بیماری کووید ۱۹»

 

(یکشنبه 30 فروردین)، محمدرضا درخشان، فعال سیاسی، رزمنده و  جانباز دوران دفاع مقدس، در سن 55 سالگی، بر اثر «بیماری کووید ۱۹» درگذشت.

محمدرضا درخشان، پس از مدت کوتاهی بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به «بیماری کووید ۱۹»  ، امروز درگذشت.

محمدرضا درخشان  فرزند مراد در سال ۱۳۴۵ در شهرستان الشتر به دنیا آمد.

وی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و جانباز جنگ بود.



            اردیبهشت 1400

⚫️ درگذشت نویسنده لرستانی

 

عبدالحسین شاکرمی نویسنده و پژوهشگر لرستانی،مؤلف کتاب‌های: (تحریف‌گران تاریخ لرستان- سوداگری با تاریخ لرستان و ایلام-فرهنگ و تاریخ دره‌شهر) و چند کتاب و مقاله تاریخی، فرهنگی و انتقادی دیگر، دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ درگذشت.

وی کارمند بازنشسته اداره کل فرهنگ ارشاد لرستان بود و سابقه کار در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام را نیز داشت.

 

درگذشت بازیگر طنز لرستان

 در اولین ساعات روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 مهران بیرانوند بازیگر نمایش و فیلم‌های طنز به علت عارضه قلبی به دیار حق شتافت.

بیرانوند که به خاطر بازی در فیلم‌ها و نمایش‌های طنز در لرستان شهرت داشت در اکثر نمایش‌هایی که حضور داشت نقش «شیره شر خر» را بازی می‌کرد.



                                   *****************


مهندس ناصر چهاردوالی پیشکسوت فوتبال و صنعت سیمان دورود ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به رحمت ایزدی پیوست


درگذشت پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی لرستان

 

14 اردیبهشت 1400، حاج محمد شیرخانی پیشکسوت و رئیس اسبق هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان لرستان در سن 75 سالگی به علت ایست قلبی درگذشت.
حاج محمد شیرخانی پیشکسوت و رئیس اسبق هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان لرستان از خادمان اهل‌بیت در خرم‌آباد بود
وی که نقش به سزایی در راه‌اندازی برخی زورخانه‌های خرم‌آباد و به‌خصوص زورخانه شهید نعمت الهی را داشت در دهه‌های 50 و 60 ریاست هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان را بر عهده داشت.
حاج محمد شیرخانی یکی از پیشکسوتان خوش آوازه در عرصه ورزش زورخانه‌ای بودند که همواره بر رعایت اخلاق و منش پهلوانی در میان ورزشکاران تأکید داشتند.


خرداد 1400

درگذشت پیشکسوت ورزش و رییس اسبق تربیت‌بدنی پلدختر

حمیدرضا نصیری(رسولی) از پیشکسوتان ورزش و فوتبال پلدختر و رییس اداره تربیت‌بدنی این شهرستان(از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲) یک‌شنبه دوم خرداد ۱۴۰۰ در سن ۶۵ سالگی به دیار باقی شتافت.

مرحوم حمید نصیری در کنار زنده‌یاد یدالله پورنصیر(جودکی) از پیشگامان ورزش‌های نوین پلدختر و به همراه برادرانش (مهدی، شاپور، علیرضا، محمدرضا، سام و نریمان رسولی) به توسعه فوتبال در این شهرستان کمک‌های شایانی کرد.

 این پیشکسوت بااخلاق فوتبال لرستان در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ در تیمهای مختلف شهرستان به عنوان کاپیتان تیم‌های پرسپولیس، پاس و استقلال پلدختر و همچنین تیم منتخب این شهرستان در لیگ‌های مختلف استان و مسابقات برون‌استانی حضور داشت.

شادروان حمید نصیری(رسولی) زمانی که اوایل دهه ۶۰ رییس اداره تربیت‌بدنی پلدختر بود با پیگیری مکرر باعث توسعه ورزش این شهرستان و بخصوص ورزش‌های فوتبال، کشتی و والیبال شد.

پیکر این پیشکسوت فقید صبح دوشنبه در آرامستان صالحین (قطعه بهشت موعود) خرم‌آباد به خاک سپرده شد./ رضا جودکی‌نژاد/ پلدختر




************

درگذشت روحانی پیشکسوت لرستانی
24 خردادماه 1400، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید(صید میرزا) اسدی از روحانیون پیشکسوت استان لرستان، در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.
مرحوم اسدی سال ها با تلاش و مجاهدت در امر تبلیغ امور دینی و معارف قرآنی و خدمت دینی و فرهنگی به مردم لرستان رسالت تبلیغی خود را انجام داد. وی مدتی امام جمعه موقت شهرستان چگنی بود.
مراسم تشییع پیکر آن مرحوم، در شهرستان چگنی و بخش ویسیان با حضور طلاب، مبلغان و مردم برگزار خواهد شد.


      تیرماه 1400

  درگذشت معاون صدا و سیمای مرکز لرستان


محسن زاهدی‌ناصر معاون اداری و مالی صدا و سیمای مرکز لرستان که به دلیل شدت عوارض ناشی از ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود، صبح جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰، چشم از جهان فروبست.
زاهدی‌ناصر ۶ سال معاونت اداری و مالی صدا و سیمای مرکز لرستان را بر عهده داشت و سال‌ها به عنوان استاد دانشگاه، در مراکز علمی و آموزشی مشغول به تدریس بود.
مراسم تشییع پیکر وی شنبه ۲۶ تیرماه از مقابل درب غربی صدا وسیمای مرکز لرستان (جنب هتل جهانگردی) به طرف قبرستان زاهد شیر کمالوند خرم‌ءباد برگزار شد./ شاپورخواست

 

درگذشت پیشکسوت موسیقی

استاد محمدحسن اسد پوریان پیشکسوت موسیقی لرستان و اهل شهرستان بروجرد در تاریخ ششم تیرماه 1400 پس از یک دوره بیماری بدرود حیات گفت

مرجوم اسد پوریان متولد ۱۳۱۹ در شهرستان بروجرد بود. وی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در این شهرستان گذرانده است، علاقه و استعداد او در امر اندوخته‌های موسیقی از سال سوم دبیرستان او را وا داشت که با تهیه یک دستگاه ویولن در محضر آقای حریری یکی از نوازندگان آن زمان بروجرد به یادگیری این ساز بپردازد و در این راستا کتاب اول و دوم استاد خالقی را نزد این استاد آموخت و سپس ردیف‌های استاد صبا را به اتمام رسانید.

وی در سال ۱۳۴۳ از طرف آموزش و پرورش بروجرد به هنرهای زیبای کشور معرفی و پس از طی یک دوره موفق به اخذ مجوز صلاحیت تدریس سرود در مدارس نائل آمد که در طی مراحل این دوره از محضر اساتید بزرگی چون آقایان مصطفی کمال پورتراب، حسن راد و فرهاد فخرالدینی بهره‌مند گردید.

 🔸برخی فعالیت‌های استاد اسد پوریان در عرصه موسیقی:

    دبیر موسیقی در آموزش و پرورش

    تاسیس آموزشگاه موسیقی صبا و تشکیل گروه صبا. (اولین فعالیت گروهی وی با سایر هنرمندان)

    شرکت و اجرای ترانه در برنامه شما و رادیو صبح جمعه.

    تمدید مجوز آموزشگاه در سال ۱۳۶۳ و خلق آثار بدیعی در زمینه‌ی سرودهای ملی و مذهبی و دفاع مقدس

    فعالیت با مراکز صدا و سیمای استان‌های لرستان و همدان از سال‌ ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸.

    منتخب نخست آهنگ‌سازی در پنجمین جشنواره صدا و سیمای مراکز استان‌ها در سال ۱۳۷۶.

    تالیف کتاب آموزش مقدماتی کمانچه در دو جلد

    رئیس انجمن موسیقی بروجرد و تدریس در مجتمع فرهنگی هنری دکتر عبدالحسین زرین کوب از سال 1378 تا سال 1389

وی تا سال 1396 در آموزشگاه موسیقی خود آموزشگاه آزاد موسیقی صبا به تربیت شاگردان همت گماشت.

 

درگذشت مرشد پیشکسوت زورخانه خرم‌آباد


عصر سه‌شنبه 15 تیرماه، قاسم ماکلانی معروف به حاج قاسم مرشد پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای خرم‌آباد بر اثر ابتلا به بیماری در تهران درگذشت.
وی از مرشدان با اخلاق ورزش زورخانه‌ای کشور بود.
مراسم تشییع پنجشنبه 17 تیرماه در خرم‌آباد برگزار شد.



درگذشت استاد ماندگار

معرفي استاد ماندگار و برجسته لرستاني

12 تیرماه 1400 ، دکتر علی‌محمد رنجبر بروجردی چهره ماندگار کشور در سال 1383 و اولین رییس دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلاب اسلامی (۱۳۵۸-۱۳۵۹) در سن 78 سالگی به علت ایست قلبی درگذشت

دکتر علی‌محمد رنجبر در سال 1322 در بروجرد متولد شد. او در سال ۱۳۴۶، کارشناسی ارشد مهندسی برق را در دانشکده‌ی فنی به اتمام رساند و سپس دکترای خود را از امپریال کالج لندن در سال ۱۳۵۴ دریافت نمود و از همان سال وارد دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف شده و به‌عنوان هیات علمی به ‌تدریس مشغول شد.

 وی اولین رییس دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلاب اسلامی (۱۳۵۸-۱۳۵۹) بود.

دکتر علی‌محمد رنجبر بروجردی ازجمله مهندسینی است که تحقیقات مفصل و عمیقی درباره فن انتقال الکترونیک (مخابرات) و مبانی برق انجام داده است.

ازجمله سمت‌ها و مسئولیت‌های این استاد فقید می‌توان به معاونت وزیر نیرو در امور برق، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ ریاست پژوهشگاه نیرو، ریاست مجتمع تحقیقات و توسعه دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیأت مدیره شرکت آب و نیرو اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۸۳ چهره ماندگار کشور شد و توانست در سال تحصیلی ۷۴–۱۳۷۳ به‌عنوان عضو هیات علمی نمونه آموزش عالی کشور انتخاب شود.

دکتر بروجردی، در سال تحصیلی ۷۶-۱۳۷۵ استاد برجسته‌ی دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۷۷، عنوان استاد ممتاز دانشکده‌ی مهندسی برق این دانشگاه را کسب کرد.

 ▪️شایان ذکر است دکتر سينا رنجبر  تنها فرزند ایشان، در سانحه تلخ سقوط هواپیماي خرم‌آباد در 23 بهمن 1380 به دیدار حق شتافت.
آیین تشییع و خاک‌سپاری روز یکشنبه 13 تیرماه در تهران برگزار شد.


مرداد 1400

▪️ درگذشت پیشکسوت فوتبال لرستان

19 مرداد 1400 پرویز رضی پیشکسوت ارزنده فوتبال لرستان چشم از جهان فرو بست.

🔹مرحم رضی از بازیکنان قدیمی شهرستان دورود و پیشکسوت ارزنده فوتبال لرستان بود.

 

درگذشت اولین مدیر کل هواشناسی لرستان

"حشمت میرزایی" اولین مدیر کل هواشناسی لرستان 31 مردادماه، به علت بیماری و در سن 70 سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

کارمند سفارت ایران در پاکستان و رییس روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور از دیگر سوابق مرحوم میرزایی می‌باشد.

میرزایی در زمستان ۱۳۷۳ تا 1385 به‌عنوان اولین مدیر کل هواشناسی لرستان خدمت می‌کرد؛ هواشناسی لرستان تا قبل از انتصاب وی شامل ۳ ایستگاه خرم‌آباد- بروجرد، الیگودرز و ۱۰ ایستگاه باران‌سنجی و زیر نظر هواشناسی خوزستان اداره می‌شد.

وی اهل محله پشت بازار در شهرستان خرم‌آباد و از ساکنین قدیمی خیابان مطهری بود.


شهربور 1400
  درگذشت نماینده اسبق خرم‌آباد در مجلس و رئیس دانشگاه لرستان

 

دکتر علی عنایت جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سن ۷۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.
دکتر عنایت متولد سال ۱۳۳۰ در سلسله پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در شهر خرم‌آباد، سال ۱۳۵۴ از دانشگاه اصفهان به عنوان شاگرد اول موفق به اخذ بورسیه شد.
وی در سن ۲۸سالگی دکترای مهندسی برق با گرایش کامپیوتر خود را از دانشگاه منچستر انگلستان دریافت نمود.
دکتر عنایت پس از بازگشت به میهن در جهاد سازندگی، نهضت سواد آموزی، سازمان برنامه و بودجه استان لرستان فعالیت داشت و سپس به عنوان عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز تا سال ۱۳۶۵ مشغول خدمت بود.
خدمات شایسته‌ی وی موجب شد که مسئولان وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، او را مأمور گسترش آموزش عالی استان لرستان نمایند.
دکتر عنایت سال ۱۳۶۷ به عنوان نماینده مردم شهرستان خرم‌آباد و بخش‌های تابعه انتخاب و راهی سومین دوره مجلس شورای اسلامی شد.
وی سال‌های اول و دوم عضو کمیسیون فرهنگ و آموزش و عالی و سال سوم و چهارم عضو کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس بود.
از مهمترین و ارزنده‌ترین خدمات او تأسیس واحد‌های مختلف دانشگاه‌های لرستان و علوم پزشکی لرستان بود.
وی در مسئولیت‌های متعدد خود دارای تجربیاتی از جمله: عضو هیأت امناء دانشگاه‌های غرب و دانشگاه‌های جنوب غربی علوم پزشکی کشور، ریاست دانشگاه‌های لرستان، صنعت نفت، شهید چمران اهواز و بین‌المللی چابهار و نیز معاون اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مدیرعامل شرکت داده‌پردازی ایران (IBM سابق) که یکی از بزرگترین شرکت‌های کامپیوتری در کشور است و نیز مشاور چند تن از وزرا بود و مقاله‌هایی علمی و سیاسی فراوانی در نشریات کشور نگارش کرد.

شهادت مرزبان لرستانی


ستوان سوم شهید مرزبان " رشید سپهوند" مجرد و اهل استان لرستان بود.

شامگاه 10 شهریورماه، مرزبانان هنگ مرزی بانه در حین پایش و مراقبت از نوار مرز، در منطقه مرزی گله سوره شهرستان بانه با گروه‌های مسلح درگیر شدند که در این درگیری استوار دوم "رضا سپهوند" با رشادت و مقتدرانه در برابر اشرار مسلح و ضدانقلاب ایستادگی کرد و مجروح شد که به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر پاک شهید "رشید سپهوند" مدافع لرستانی مرزبانی کشور 13 شهریورماه در ستاد فرماندهی انتظامی لرستان تشییع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.


     مهرماه 1400
درگذشت مدافع و بازیکن اسبق تیم فوتبال منتخب لرستان

حاج «احمد جمالی» مدافع و بازیکن اسبق تیم فوتبال منتخب لرستان در دهه ۴۰و پیشکسوت فوتبال بروجرد ،21 مهرماه 1400 در سن ۷۷ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.



درگذشت جانباز تکاور در خرم‌آباد

درگذشت جانباز تکاور در خرم‌آباد

ناخدا یکم یدالله جاهد جانباز دوران دفاع مقدس و از فرماندهان سابق پایگاه دریایی شهدای تکاور خرمشهر بود.

صبح چهارشنبه 19 مهرماه پیکر ناخدا یکم یدالله جاهد، تشییع و به خاک سپرده شد.

 

                  آبان 1400

درگذشت پیشکسوت شطرنج لرستان


▪️  هشتم آبان 1400 "عبداله مصباحی" پیشکسوت شطرنج لرستان و کشور دار فانی را وداع گفت.
مصباحی داور بین‌المللی فدراسیون شطرنج بود که دبیری هیات شطرنج استان لرستان را نیز به عهده داشتت


درگذشت دکتر غضنفری

 

نیمه آبان 1400، دکتر سیروس غضنفری‌لرستان فرزند علی‌محمدخان امیراعظم، به سن ۹۰ سالگی در فرانسه درگذشت.

وی که دکترای حقوق و ادبیات انگلیسی داشت، دوران جوانی، دادیار دادسرای خرم‌آباد و وکیل دادگستری بود.

همچنین از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ به عنوان کارشناس ارشد و منصبدار وزارت امور خارجه، دبیر سفارتخانه ایران در واشنگتن، کلن، جاکارتا و ... فعالیت داشت.

مرحوم غضنفری قریحه‌ای نیز در سرودن شعر و به امور فرهنگی نیز توجه ویژه داشت.




           آذر 1400
درگذشت شهید امنیت
سرگرد شهید رحمان پوردهقان از ماموران نیروی انتظامی لرستان 25 آذرماه در درگیری با اشرار مسلح به هم‌رزمان شهیدش پیوست.

این شهید حین مأموریت در شهر خرم‌آباد ناجوانمردانه مورد اصابت گلوله جنگی اشرار مسلح قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان شهدای عشایر صبح جمعه به شهادت رسید.

سرگرد شهید رحمان پوردهقان ۴۶ سال سن داشت و سابقه خدمتش در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۲۶ سال بود.

شنبه 27 آذرماه مراسم تشییع شهید والامقام سرگرد رحمان پوردهقان در خرم‌آباد برگزار شد.

درگذشت آیت الله عباس‌علی صادقی‌قهساره

 

 آیت الله عباس‌علی صادقی‌قهساره، رئیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد متولد سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در روستای «کی‌سار» (قهساره) استان اصفهان بود.

آیت‌الله صادقی چند سالی را در حوزه علمی اصفهان و بعد در قم به تحصیل دروس طلبگی پرداخت و از محضر استادانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی (به مدت ۱۵ سال)، شهید صدوقی، مرحوم محقق داماد و مرحوم خالی‌خو بهره‌مند شد و بعدها خود به‌عنوان استاد و مدرس در حوزه علمیه قم مشغول به فعالیت شد.

بعد از تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد از طرف مرحوم آیت‌الله روح‌الله کمالوند، ایشان به‌عنوان مدرس به استان لرستان دعوت شد.

آیت‌الله صادقی از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و مبارزین دوران انقلاب است که پس از عزیمت به لرستان، مسئولیت‌هایی مهمی همچون تشکیل کمیته انقلاب در لرستان، حاکم شرع خرم‌آباد، امام جمعه موقت خرم‌آباد و ریاست حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد را برعهده داشته‌اند و تولیت حوزه علمیه صادقیه خرم‌آباد را برعهده داشتند.

صبح دوشنبه 12 آذرماه، آیت الله عباس علی صادقی  پس تحمل سال‌ها بیماری  دار فانی را وداع گفت.


                       دی 1400

وداع تلخ با موطلایی کشتی آسیا

محسن قاسمی کشتی‌گیر فرنگی‌کار و عضو پیشین تیم ملی ایران، بعد از دو سال نبرد سخت با مرگ، عصر پنج‌شنبه 23 دی 1400 تسلیم شد و درگذشت.

قاسمی کشتی‌گیر 31 ساله اهل بروجرد در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۱ در تاشکند نشان طلای وزن ۷۴ کیلوگرم را کسب کرد و در سال ۲۰۱۲ نیز توانست با تیم ملی ایران قهرمان مسابقات جام جهانی فرنگی در روسیه شود و مدال طلای این رقابت‌ها را به گردن بیاویزد.

محسن کشتی ما در سال ۱۳۷۹ زیر نظر محسن مرادی کشتی را آغاز کرد. در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ قهرمان استان لرستان و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ قهرمان کشور در رده‌های پایه شد.

وی نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در مسابقات آسیایی نوجوانان به میدان رفت و سوم شد و سپس در سال ۲۰۰۸ قهرمان نوجوانان آسیا شد و در سال ۲۰۱۰ نیز در وزن ۶۶ کیلوگرم در هوانگشان چین قهرمان جوانان آسیا شد.

او پس از چند سال حضور در رده‌های پایهٔ تیم ملی ایران به تیم بزرگ‌سالان دعوت و در سال ۲۰۱۱ در ترکیب تیم بزرگسالان قرار گرفت و طلای آسیا را بر گردن آویخت، در آن زمان کارشناسان از او به عنوان یکی از آینده‌داران کشتی نام می‌بردند.

در سال ۲۰۱۲ وی با ایران قهرمان جام جهانی شد و این آخرین باری بود که او با دوبندهٔ تیم ملی روی تشک مبارزه کرد.

وی در اواخر سال ۱۳۹۱ بر اثر سانحه‌ای که با موتورسیکلت رخ داد، پایش شکست و بعد از آن دیگر در رقابت‌های کشتی نتوانست آن‌طور که باید و شاید ظاهر شود، هر چند در اواخر سال ۱۳۹۴ محمد بنا که خودش کاشف این کشتی‌گیر بود و با مربی‌گری او قاسمی قهرمان آسیا شده بود، دوباره این کشتی‌گیر را به اردوی تیم ملی دعوت کرد، اما محسن کم‌کم از سطح اول کشتی فاصله گرفت و زندگی‌اش به شکل دیگری رقم خورد...

این قهرمان پیشین آسیا ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در حادثه‌ای در کمپ ترک اعتیاد، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به کما رفت و پس از دو سال درمان پر فراز و نشیب، عصر پنج‌شنبه 23 دی 1400 تسلیم مرگ شد و درگذشت.

 💥مراسم تشییع شادروان محسن قاسمی قهرمان کشتی فرنگی از ساعت 11 شنبه 25 دی در آرامستان دارالسلام بروجرد برگزار شد.



درگذشت شاعر و پژوهشگر لرستانی

مشاهیر!؟

استاد اسحاق عیدی شاعر و پژوهشگر لرستانی که به علت بیماری در بیمارستان شریعتی تهران بستری بود، عصر یکشنبه 12 دی‌ماه 1400 در سن 80 سالگی به دیدار حق شتافت.اسحاق عیدی ۲۲ اسفند ۱۳۲۰ در محله‌ درب‌دلاکان خرم‌آباد به‌دنیا آمد.

  استاد سید فرید قاسمی در کتاب دانشنامک لرستان اسحاق عیدی را چنین معرفی کرده است:

استاد اسحق عیدی: شاعر، پژوهشگر؛ فرزند موسی، متولد 1320، کارشناس ارشد زبان و ادبیان فارسی در دانشگاه تهران، از گردانندگان جُنگ فلک‌الافلاک، برنامه‌نویس و گوینده فرهنگ لرستان برای رادیو خرم‌آباد با نام مستعار فرهاد، دبیر، رئیس کمیته پبکار با بی‌سوادی، معاون اداره کل فرهنگ و هنر لرستان، رئیس اداره فرهنگ و هنر بروجرد، کتاب‌فروش و صحاف.

از آثار اوست: «لری‌ها»، «خلوت عروسک‌ها»، سفرهای رضاشاه به بروجرد، «فرهنگ بزرگ و دستورنامه گویش لرستان»

استاد عیدی در جوانی آموزگار دبستان و دبیرستان‌های خرم‌آباد، معمولان و پل‌دختر بود.

مراسم تشییع شنبه 14 دی 1400 در آرامستان خضر خرم آباد برگزار شد.

زنده‌یاد سید علی سیف زاده

 

فرزند : مرحوم آسیدمحمد

سال تولد :  ۱۳۲۵

منزل شیرخوارگاه قدیم شهدا

بازنشسته علوم پزشکی.

فوت دوم دی 1400/ ابتدا مغازه لوازم‌ یدکی و تعمیر ماشین داشت نخستین تاکسی دولوکس را در خرم‌آباد خرید.

او را بنام تاکسی‌اش می‌شناختند. از لوطی‌گری و جوانمردی‌هایش بسیار نقل و قول و خاطره‌ها مردم قدرشناس از او به یاد دارند به دعوت مرحوم ایازی نخستین راننده آمبولانس فولکس از دهه پنجاه تا انقلاب ۵۷ و جنگ شد.




                                                      بهمن 1400

درگذشت استاد سید کمال‌الدین رضوی ادیب و نویسنده الیگودرزی

 

21 بهمن 1400، استاد سید کمال‌الدین رضوی ادیب و نویسنده الیگودرزی که به دلیل بیماری قلبی و ریوی بستری بود، دعوت حق را لبیک گفت.

استاد سید کمال رضوی که در نزد مردم الیگودرز به آقا کمال رضوی مشهور بود متولد سال 1312 در این شهرستان است.

رضوی اولین دبیر انجمن ادبی فردوسی در دهه‌ی شصت و دبیر بازنشسته‌ی آموزش‌وپرورش و مدرس دانشگاه پیام نور الیگودرز در سال‌های گذشته بوده است.

وی مؤلف کتاب «گویش و فرهنگ الیگودرز» است.



                                                                                                                   اسفند 1400

درگذشت حقوقدان، پژوهشگر و پیشکسوت ورزش لرستان

هوشنگ صالحی‌لرستانی حقوقدان، پژوهشگر و پیشکسوت رشته وزنه‌برداری، امروز پنج‌شنبه پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ در سن ۸۶ سالگی پس تحمل چند سال بیماری و بسترنشینی به رحمت ایزدی پیوست.

زنده‌یاد هوشنگ صالحی‌لرستانی فرزند نجم‌الدین لرستانی (شهردار اسبق خرم‌آباد از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۵)، نواده‌ی آیت‌الله شیخ عبدالرحمان لرستانی (نماینده‌ی مردم خرم‌آباد در مجلس شورای ملی از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۹) و نتیجه‌ی آیت‌الله میرزا صالح مجتهد (۱۲۸۲-۱۲۲۱ ش) از علمای برجسته خرم‌آباد در عصر قاجار بود.

همسر وی خانم فاطمه (توران) غلامرضایی فرزند مرحوم حاج حسین (سردار) غلامرضایی (۱۳۸۰-۱۲۹۳) است که سه فرزند به نام‌های شراره (متولد ۱۳۳۹ طراح و نقاش)، شهاب (متولد ۱۳۴۲) و شهره (متولد ۱۳۴۵ هنرپیشه) دارند.

مرحوم هوشنگ لرستانی کارمند عالی‌رتبه دادگستری بود که به افتخار بازنشستگی نائل آمد و دهه ۳۰ نیز از وزنه‌برداران بنام خرم‌آباد همراه با سیدمحمد خلفی، صادق سیف (استاد خطاط و نوازنده عود) و منوچهر کاظمی‌طولابی بود که در رقابت‌های قهرمانی کشور نیز شرکت داشت.


**************

حاج حسین قطب‌الدینی(قطبی) بازیکن اسبق تیم‌های پرسپولیس و صباباطری خرم‌آباد و مسئول کربلایی‌های ساکن خرم‌آباد ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ بر اثر عارضه سرطان دار فانی را وداع گفت.
 

درگذشت پیشکسوت پیوند اعضای تنیس روی میز کشور

 

18 اسفندماه 1400 بابک فتاحی قهرمان جهان  و از پیشکسوتان صاحب نام پیوند اعضای تنیس روی میز به رحمت ایزدی پیوست.




حاج سید عماد الیاسی دروازه‌بان اسبق تیم‌های آموزشگاهی خرم‌آباد در دهه‌ی ۴۰ و معاون شرکت نفت لرستان طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد الیاسی، شنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ در سن ۷۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.


گردآوری: عبدالرضا قاسمی/ یافته

*****************************************************


این گزارش در حال تکمیل است...

مطلب مرنبط:

چهره‌های لرستانی که در سال 98 فوت شدند
چهره‌های لرستانی که در سال 99 فوت شدند

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 لر زاده 1400-12-28 09:20
روحشون شاد. یاد استاد عیدی بخیر :cry:
نقل قول کردن
#2 علی 1400-12-28 15:49
واقعا درد ناک بود... روح همه این عزیزان شاد...
نقل قول کردن
#3 محمد 1400-12-28 21:39
روح همه درگذشتگان شاد.
نقل قول کردن
#4 شمس الدین عباسی 1400-12-28 22:45
روحشان شاد یادشان ماندگار
نقل قول کردن
#5 سیاوش عیسائی 1401-01-01 15:16
روح همه درگذشتگان بویژه پدر بزرگ عزیزم سید رضا رادفر شاد
نقل قول کردن
#6 فریدون عیسائی 1401-01-01 15:21
ای داد از غم تنهایی همه رفتنی هستیم تا هستیم همدیگه را فراموش نکنیم.
روح مرحوم سید رضا رادفر (پدر خانم اینجانب شاد)
نقل قول کردن
#7 سیدالموسوی 1401-01-06 12:58
سلام زنده یاد سیداسد موسوی کارشناس وخبره فرش های سنتی روز 29 اسفند فوت شدند...
نقل قول کردن
#8 فریاد 1401-01-10 03:52
در خلوت روشن با تو گريسته ام براي خاطر زندگان
و در گورستان تاريک با تو خوانده ام زيبا ترين سرود ها را
زيرا که مردگان اين سال عاشق ترين زندگان بوده اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا