یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند
سال ۱۴۰۲ هم یکی از تلخ‌ترین سال‌های دهه اخیر بود که جان‌های عزیز زیادی از دیار لرستان را با خود برده است و ما بر آن شدیم تا به رسم هر ساله یادی از این عزیزان داشته باشیم.
مسلماً در این مطلب قادر نیستیم به تک تک درگذشتگان سال 'گذشته بپردازیم اما در ادامه به برخی چهره‌های لرستانی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی، دینی، علمی، شهدا و برخی افراد با استثنائات خاص که در سال ۱۴۰۲ از دست داده‌ایم اشاره می‌کنیم.

این مطلب به دلیل طولانی بودن در دو بخش تقدیم می‌گردد:

 

بخش دوم



مهندس نصرت‌الله والی‌زاده، یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۰ در رازان از توابع زاغه چشم به جهان گشود.
مهندس "نصرت‌الله والی‌زاده" خادم مردم لرستان که با همکاری علی‌محمد ساکی شهردار فقید خرم‌اباد اقدامات بسیاری را در خرم‌آباد به یادگار گذاشته‌اند، شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ و بعد را یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.
مهندس نصرت‌الله والی‌زاده، یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۰ در رازان از توابع زاغه چشم به جهان گشود. وی تحصیلاتش را در دبستان شاپور سابق و دبیرستان پهلوی سابق خرم‌آباد ادامه داد. کلاس هفتم دبیرستان به تهران رفت و در دبیرستان شبانه‌روزی البرز درس خواند. وی بعد از اخذ دیپلم به خارج از کشور رفت و در آمریکا موفق شد دو رشته تحصیلی "معماری" و "راه و ساختمان" را به اتمام برساند.
وی سال ۱۳۵۴ به ایران برگشت تا تجربیاتش را در اختیار مردم شهرش خرم‌آباد قرار دهد.
رئیس دفتر فنی استانداری لرستان، مدیرکل مسکن و شهر‌سازی استان لرستان، ریاست هیأت کشتی استان لرستان، مدیر کل مسکن و شهرسازی استان هرمزگان، مجری بازسازی مناطق جنگی، اولین طراح طرح جامع و تفصیلی شهر خرم‌آباد، مدیر عاملی شرکت ساختمانی فهندژ، مدیر کل نمونه مسکن شهر‌سازی کشور، رئیس دفتر فنی اداره ساختمان بانک تجارت ایران و مدیر سرمایه‌گذاری بانک تجارت از سوابق مهندس والی‌زاده بود.
وی در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ در ساخت بلوار‌ها و میادین ورودی خرم‌آباد از مبداء بروجرد، سراب و پارک کیو با مهمان‌سرا‌ها و سوئیت‌هایش، طرح بلوار ساحلی کیو، همچنین مهمان‌سرای تپه کیو (‌محل فعلی صدا و سیما)، پارک‌های ساحلی اطراف رودخانه مرکزی خرم‌آباد، تبدیل حمام سنتی به زورخانه خرم‌آباد در منطقه درب دلاکان به سمت خیابان امام، هتل شهرداری خرم‌آباد، تبدیل حمام سنتی دیگری به چای‌خانه در حد واصل خیابان حافظ تا خیابان امام، احداث پارک و چایخانه گرداب دارایی، اجرای طرح اولیه فرودگاه خرم‌آباد، بازار روز- زید بن علی، بازار روز- پل انقلاب، خیابان ۳۰ متری اسدآبادی، استخر و تأسیسات جنب هتل شهرداری، كاروان‌سرای میرزا سید رضا در بازار خرم‌آباد همکاری داشت.
مهندس والی‌زاده از سال ۱۳۵۵ هم که در اداره کل و مسکن و شهر‌سازی لرستان مشغول شد موفق گردید، سالن‌های ورزشی از جمله سالن اصلی (مسابقات) در محوطه ورزشگاه خرم‌آباد و شهر‌های استان، مهمان‌سرای شهرداری در شهر‌های استان، ۲۰۰ واحد مسکونی در کیو، مجتمع مسکونی کارکنان سازمان برنامه و بودجه استان در منطقه بلوار ولی‌عصر، مجتمع مسکونی کارکنان دولت جنب هتل شهرداری، قسمت جنوبی ساختمان استانداری لرستان، دیواره‌های ساحلی اطراف رودخانه مرکزی شهر خرم‌آباد و... را احداث و در همین سال‌ها بر تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر خرم‌آباد نظارت داشته باشد.
وی همچنین از بانیان تشکیل انجمن لرستانی‌های مقیم تهران و عضو هیأت مدیره در چند دوره از جمله دوره فعلی این انجمن بود.
والیزاده از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ همزمان با امور تحصیلی و شغلی به ورزش کشتی روی آورد و توانست مقام اول مسابقات آموزشگاه‌های کشور را کسب کند. وی چند سالی نیز ریاست هیأت کشتی لرستان را بر عهده داشت.





درگذشت هنرمند پیشکسوت حوزه صنایع دستی در بروجرد

استاد محمدحسین گودرزی از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی لرستان در رشته ماشته بافی ۲۹ مردادماه دار فانی را وداع گفت.

استاد محمدحسن گودرزی از هنرمندان بنام و مروجین اصلی نساجی سنتی، ماشته بافی، حرمی‌بافی و برزنت بافی در بروجرد بود و این صنعت را به صورت خانوادگی و طی چندین نسل در لرستان و شهرستان بروجرد حفظ نموده و چرخه تولید این محصولات را توسعه داد.

 



امیر لرستانی جنگ تحمیلی درگذشت

امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» یکشنبه 29 مرداد در سن 85 سالگی در گذشت.

 امیر «بیرانوند» متولد ۱۳۱۷ بخش «چغلوندی» (بیرانشهر) از توابع خرم‌آباد بود. وی پس از طی دوره آموزشگاه افسری مدتی را در یگان‌های رزمی و آموزشی مقیم خرم‌آباد انجام‌وظیفه کرد و سپس با انحلال و جابه‌جایی این یگان‌ها به تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی مستقر در دزفول منتقل شد و در سمت فرمانده گروهان رزمی و فرمانده گردان آموزشی انجام‌وظیفه کرد.

امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلفی به‌ویژه فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان که از طرف هم‌رزم شهیدش سپهبد «صیاد شیرازی» معرفی شد؛ انجام‌وظیفه کرد و همچنین رشادت‌ها و شهامت‌های منحصربه‌فرد وی باعث شد از طرف آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، مدال فتح و لوح سپاس دریافت کند. مطالعه بیشتر



 


درگذشت پیشکسوت موسیقی از دیار سلسله

 29 مرداد 1402 ، شگرعلی رضایی هنرمند پیشکسوت موسیقی لرستان از شهرستان الشتر در سن ۷۹ سالکی درگذشت.

وی متولد ۱۳۲۳ در روستای محمد تیب الشتر، خواننده محلی و نوازنده ضرب و دهل بود.

انتشار صفحه‌ای به نام (کرمی)، انتشار کاست (سور و سرنا) و (سوار بازی) از آثار وی است.

از موفقیت‌های شادروان نظری می‌توان به کسب مقام در جشنواره موسیقی حماسی ایران- سال ۱۳۶۰، جشنواره نواحی ایران- سال ۱۳۸۳، جشنواره تال- سال ۱۳۸۵ و جشنواره بیت و حیران در سال ۱۳۸۷ اشاره کرد.

 


درگذشت بانوی ورزشکار

   شنبه ۱۷ تیرماه مریم پیرزادی ورزشکار، مربی و داور چوان رشته ورزشی کاراته استان و کشور درگذشت.

مریم پیرزادی متولد ۱۳۷۶ در شهرستان بروجرد که فعالیت ورزشی خود را در رشته‌های رزمی از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد که در سال ۹۶ موفق شد به عنوان اولین دختر بروجردی به تیم ملی‌امید کاراته دعوت شود.

وی مقام‌های متعدد کشوری را در کارنامه داشت و در کار داوری و مربیگری هم فعال بود


درگذشت اولین رئیس شورای نگهبان استان لرستان

11 تیرماه حجت‌الاسلام سیدشکرالله طاهری از مدرسین حوزه علمیه خرم‌آباد در ۸۸ سالگی براثر بیماری درگذشت.

 سيد شكرالله طاهري در سال ۱۳۱۴  ش. برابر با ۱۳۵۴  ق. در خانواده‌ای متدين  ديده به جهان گشود.

وی تحصيلاتش را از مكتب­خانه­‌ای در زادگاهش آغاز كرد و علوم متداول و قرآن را نزد پدرش سيدروح الله طاهری آموخت. پس از آن وارد حوزه علميه خرم­‌آباد شد و مقدمات، سطوح عاليه را از محضر شهيدسيد اسدالله مدنی و مرحوم آيت­ الله صادقی آموخت.

سپس خارج فقه و اصول را نيز از محضر مرحوم آيت‌الله صادقی كسب فيض كرد.

وی ضمن تحصيل، به تدريس نيز اشتغال داشت و مقدمات و سطح عاليه را تدريس می­‌كرد. حجت‌الاسلام طاهری پيش از پيروزی انقلاب اسلامی، همگام با امام و مردم به مبارزه عليه رژيم ستم­شاهی پرداخت.از اين رو از سوی ساواك دستگير و به كردستان و سپس به اقليد فارس تبعيد شد.

وی پس از پيروزی انقلاب به تدريس در مدرسه علميه خرم­‌آباد پرداخت و اولین رئیس شورای نگهبان استان لرستان بود.

حجت‌الاسلام طاهری سال‌ها توفیق اقامه نماز جماعت در مساجد مختلف از جمله حضرت موسی بن جعفر (ع)، جامع و آراسته در مرکز شهر و بازار خرم‌آباد، حضور در جلسات روضه و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و اعزام به عنوان روحانی کاروان‌های حج و زیارت را بر عهده داشت./ ایبنا

 

 

درگذشت نماینده اسبق الیگودرز

به گزارش یافته، محمد حسن قلی نماینده مردم الیگودرز در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و از مبارزین دوران انقلاب، متولد ۱۳۳۲ در الیگودرز بود که نهم تیرماه ۱۴۰۲ به دیدار حق شتافت.

وی که دبیر دبیرستان‌های الیگودرز بود در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی با کسب ۵۵ درصد آرا به عنوان نماینده مردم الیگودرز به مجلس راه یافت.





درگذشت پیشکسوت فوتبال

19 خرداد 1402 رحیم گودرزی معلم با اخلاق و از پیشکسوتان ورزش فوتبال لرستان دعوت حق را لبیک‌گفت.‌

وی از فوتبالیست‌های خوب الیگودرز در دهه‌های پنجاه و شصت و یکی از بازیکنان‌ منتخب استان بود .

 


نماینده ادوار الیگودرز در مجلس درگذشت

سید مرتضی موسوی هفتم اردیبهشت 1402  جان خود را تسلیم آفریدگار کردند.

سید مرتضی موسوی نماینده دوره هفتم مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بود./ اطلاعات بیشتر




درگذشت پیشکسوت فوتبال

یدالله حسامی پیشکسوت فوتبال لرستان پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 در تهران درگذشت.
برخی سوابق فوتبالی:
عضوتیم تاج خرم‌آباد درسال ۱۳۴۸
منتخب خرم‌آباد درسال ۱۳۴۹
سرپرست تیم منتخب خرم آباد درسال‌های ۶۰-۵۹
سرپرست تیم منتخب لرستان درسال ۶۰
رئیس هیأت فوتبال سال ۶۰ به مدت یک سال و....
اطلاعات بیشتر


درگذشت نویسنده و پژوهشگر

در 13 فروردين 1402 علی‌داد برزویی، نویسنده و پژوهشگر لرستانی دهم فروردین ماه سال جاری در سن 80 سالگی در خرم‌آباد درگذشت.

علی‌داد برزویی فرزند میرزا در سال 1322 در روستای ده‌باقر از توابع خرم‌آباد دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی را در روستای زادگاه و دبستان بدر ماسور گذراند، سپس به ادامه تحصیلات دبیرستانی در خرم‌آباد پرداخت و با ورود به سیکل دوم دبیرستان وارد دانش‌سرای مقدماتی پسران آن شهر شد و بعد از اتمام دوره دانش‌سرا به استخدام آموزش و پرورش خرم‌آباد درآمد و در روستاهای اطراف آن شهر به تدریس مشغول شد.

وی با پذیرفته شدن در کنکور دانشگاه‌ها به تهران منتقل شد و در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران لیسانس گرفت. پس از آن به خرم‌آباد بازگشت و در دبیرستان‌های آن شهر به تدریس پرداخت. در سال 1353 به عنوان رئیس تعلیمات متوسط و کارشناس امور حقوقی آموزش و پرورش استان منصوب شد و تا سال 1360 به انجام وظیفه مشغول بود و در سال 1374 بازنشسته شد.

کتاب‌های «آیین‌ها و باورهای مردم لرستان» در 128 صفحه و «ناموران علمی و فرهنگی معاصر لرستان» در 606 صفحه به ترتیب از انتشارات افلاک و شاپورخواست آثار منتشر شده از علی‌داد بروزیی هستند.




مرگ رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نورآباد

سوم فروردین ۱۴۰۲، «داریوش ملکشاهی» رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نورآباد به علت‌ایست قلبی درگذشت.

ملکشاهی ۱۸ ازدیبهشت ۱۴۰۱ تصدی اداره ورزش و جوانان شهرستان نورآباد را بر عهده داشت.

وی از کارکنان با سابقه اداره کل ورزش وجوانان لرستان بود که سال‌ها در واحد حقوقی اداره کل ورزش و جوانان استان منشأ خدمات بود.




گردآوری: عبدالرضا قاسمی/ یافته


یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش اول


*****************************************************


این گزارش در حال تکمیل است...

مطلب مرنبط:

چهره‌های لرستانی که در سال 98 فوت شدند
چهره‌های لرستانی که در سال 99 فوت شدند
چهره‌های لرستانی که در سال 1400 درگذشتند
چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۱ درگذشتند
یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش اول
یادی از چهره‌های لرستانی که در سال ۱۴۰۲ درگذشتند/ بخش دوم

 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.



.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا