یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امیر سرتیپ دوم "اسکندر بیرانوند" به دیدار حق شتافت.
به گزارس یافته، امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» یکشنبه 29 مرداد در سن 85 سالگی در گذشت.



 امیر «بیرانوند» متولد ۱۳۱۷ بخش «چغلوندی» (بیرانشهر) از توابع خرم‌آباد بود. وی پس از طی دوره آموزشگاه افسری مدتی را در یگان‌های رزمی و آموزشی مقیم خرم‌آباد انجام‌وظیفه کرد و سپس با انحلال و جابه‌جایی این یگان‌ها به تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی مستقر در دزفول منتقل شد و در سمت فرمانده گروهان رزمی و فرمانده گردان آموزشی انجام‌وظیفه کرد.
امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلفی به‌ویژه فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان که از طرف هم‌رزم شهیدش سپهبد «صیاد شیرازی» معرفی شد؛ انجام‌وظیفه کرد و همچنین رشادت‌ها و شهامت‌های منحصربه‌فرد وی باعث شد از طرف آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، مدال فتح و لوح سپاس دریافت کند.

ساعت و تاریخ مراسم تشییع و تدفین
مراسم تشییع و تدفین‌امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند از ۹ صبح روز سه شنبه ۳۱ مرداد ماه از درب مسجد توسلی آغاز و تا قبرستان خضر ادامه خواهد داشت. پیکر سرتیپ بیرانوند در بهشت هشتم به خاک سپرده خواهد شد.




****************************

روایتی از رزمنده نام‌آور لرستانی که فاتح فتح المبین شد

امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلفی به‌ویژه فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان که از طرف هم‌رزم شهیدش سپهبد «صیاد شیرازی» معرفی شد؛ انجام‌وظیفه کرد و همچنین رشادت‌ها و شهامت‌های منحصربه‌فرد وی باعث شد از طرف آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، مدال فتح و لوح سپاس دریافت کند. این در حالی بود که همواره صدامیان از هیبت نام و واقعیت غیرت این ابرمرد بی‌ادعا لرزه بر اندام داشتند و بارها مورد تهدید آن‌ها قرار گرفت حتی در رادیوی عراق وی را تهدید می‌کردند گرچه این تهدیدها هیچ‌وقت در روحیه ایثارگری این دلاورمرد تأثیری نداشت.
مأموریت‌های عملیات «فتح‌المبین» به گردان 139 از تیپ مستقل 84 لرستان به فرماندهی سرگرد لایق و بسیار شجاع شهید «شاه‌مراد نقدی»‌ محول شد که منجر به تصرف قرارگاه لشکر و توپخانه دشمن در ارتفاعات 202 در غرب دشت عباس شد و این پیروزی مهم و ارزشمند را نصیب تیپ مستقل 84 خرم‌آباد کردند.
این در حالی بود که صدام گفته بود اگر ایرانیان بتوانند سایت‌های 4 و 5 واقع در «عین خوش» را آزاد کنند کلید شهر «بصره» را تقدیم آنان خواهد کرد، بنابراین کلید «فتح‌المبین» در «عین خوش» بود که به دست دلیر‌مردان تیپ مستقل 84 خرم‌آباد فتح شد.
 
تسخیر مواضع دشمن
امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در خاطراتش راجع به عملیات «فتح المبین» گفته است؛ عملیات آغاز شد و نیروهای لشکر، تانک‌های عراقی را با آرپی‌جی منهدم ‌کردند سپس مواضع و سنگر‌های عراقی تسخیر شد و حالا به خطوط مرزی رسیده بودیم؛ با این اقدام چنان ترسی به دل دشمن افتاده بود که با دوربین نیروهای عراقی را می‌دیدیم وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و در حال فرار بودند. در این حال با بی‌سیم به گردان‌ها اعلام کردم همه در خط مرزی موضع بگیرند و دستور حمله دادم و وارد خاک عراق شدیم، زمانی به تأسیسات و چاه‌های نفتی رسیدیم خبری از ارتش عراق نبود و تنها دو اسیر عراقی گرفتیم.
دو اسیر را بدون این‌ که بازرسی کنم سوار ماشین کردم و پس از ساعت‌ها سرکشی و سازمان‌دهی واحدها به دلیل خوشحالی از این پیروزی متوجه اسرایی که همراه داشتم نشدم و وقتی پشت سرم را نگاه کردم دیدم دو درجه‌دار عراقی پشت سرم هستند و گریه می‌کنند که پس‌ از اینکه به قرارگاه رسیدم اسرا را به شهید صیاد شیرازی تحویل دادم.
 
از مهم‌ترین نتایج عملیات
در این عملیات خیره‌کننده و پیروزمندانه، در غرب «دزفول» از «عین خوش» تا «میش‌داغ» حدود 100 کیلومتر از پل کرخه تا عمق حدود 80 کیلومتری خاک میهن از وجود ارتش بعث عراق آزاد شد و 12 قبضه توپ 130 ميلی‌متری کششی، 6 قبضه توپ 122 م - م، ده‌ها تانک و نفربر و بیش از هزاران سلاح سبک و سنگین توسط تیپ مستقل 84 به غنیمت گرفته شد و حدود 2500 نفر از نیروهای عراقی اسیر یورش دلاور‌مردان لشکر عملیاتی 84 خرم‌آباد شدند که بین آن‌ها افرادی از کشورهای «تونس»، «مصر»، «سومالی» و «سودان» دیده می‌شد.





بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها  

#1 آرش 1402-05-29 12:12
روحشان شاد یادشان گرامی
همه ی ما مدیون رشادت ها و ایثار این عزیزان هستیم
نقل قول کردن
#2 لرستانی 1402-05-29 12:25
روحش شاد و مکانش بهشت. اگر گردان ۱۳۹ لشکر ۸۴ خرم‌آباد نبود و اون فداکاری را نمی‌کردند توپخانه عراق تلفات جبران ناپذیری به نیروهای ایرانی می‌زدند و عملیات فتح المبین موفق نمی‌شد. روح شهید شاهمراد نقدی شاد باد.
نقل قول کردن
#3 خرم‌آبادی 1402-05-29 12:30
استان لرستان ۶۵۰۰ شهید تقدیم کشور کرده و دومین استان خسارت دیده از جنگ است خرم‌آباد پنجمین شهر ایران است که بیشترین بمباران هوایی به آن شد و ۱۴۲ بار بمباران هوایی و ۱۲ بار موشکباران شد و ۲۲۳۴ نفر فقط در شهر خرم‌آباد شهید شدند و پلدختر هم زیاد بمباران شد و به هویزه ثانی معروف است اگر مسئولان و نمایندگان خرم‌آباد یکبار در مجلس با آمار و ارقام صحبت از از جان گذشتگی مردم خرم‌آباد و لرستان می‌کردند حتما دولت مثل کرمانشاه و دزفول و آبادان به خرم‌آباد هم می‌رسیدند الان مردم دزفول با توجه به آمار جنگ و صدماتی که دیده بودند امتیازات خوبی از دولت گرفتند و کرمانشاه و آبادان هم همینطور ولی مسئولان خرم‌آباد در حق شهدای گرامی و خانواده های ایثارگران آنچنان که باید نتوانستند شهدا را معرفی و یادواره ای برگزار کنند
نقل قول کردن
#4 شمس 1402-05-29 13:53
روح سردار سرافراز ارتش ایران زمین فاتح عملیات فتح‌المبین , شاد و تا ابد یادش گرامی
نقل قول کردن
#5 لروند 1402-05-29 14:03
خدا رحمتش کند، شیر مرد.
نقل قول کردن
#6 #حسین 1402-05-29 14:42
رحلت امیر شجاع ودلاور امیر اسکندر بیرانوند را به خانواده محترم ومردم لرستان تسلیت می گویم .امیری که خود فرمانده بود ودرخط مقدم جلوتر از سربازان خود حرکت میکرد ونترس بی باک به دل دشمن میزد .ایر دلاور به یاران شهیدش پیوست .روحش شاد.
نقل قول کردن
#7 رحیمی 1402-05-29 14:57
روحت شاد دلاور بزرگ لرستان و تسلیت به خانواده ی بزرگ ایل بیرانوند.
نقل قول کردن
#8 فشافویه 1402-05-29 17:52
روحش شاد و یادش گرامی
نقل قول کردن
#9 دانشجوتاریخ 1402-05-29 17:54
میشل عفلق پدر فکری و معنوی پان عربیسم و پایه‌گذار حزب بعث اسم جنگ تحمیلی صدام علیه ایران را《نبرد وحدت عربی》گذاشته بود یعنی طرحی بود که آمریکا پیاده کرد و بجای رژیم صهیونیستی، کشور ایران را به‌عنوان دشمن معرفی می‌کرد و حواسها از اسرائیل پرت میشد و کشورهای عربی مثل امارات و عربستان و کویت به صدام کمک مالی می‌کردند و کشورهای «تونس»، «مصر»، «سومالی» و «سودان» سرباز می‌دادن به عراق، و شوروی جنگنده میگ۲۵ که ۳۰کیلومتر ارتفاع می‌گرفت و ۳ماخ سرعت داشت را در اختیار صدام گذاشت و فرانسه جنگنده میراژ را به عراق داد حتی خلبانان اجاره‌ای صدام از اروپا و شوروی برای بمباران شهرهای ایران استخدام شدند یا تانک T72 که سامانه دید در شب داشت ولی ارتش بعث تا آخر جنگ بلد نبودن از آن استفاده کنند. با تمام این حمایت‌ها و فشارها علیه ایران، نتوانستند صلابت و همت صفوف رزمندگان ایران را بشکنند و در عملیات والفجر ۶۷جنگنده بعثی سرنگون شدند
نقل قول کردن
#10 دانشجوتاریخ 1402-05-29 18:04
وقتی از شیمون پرز رئیس‌جمهور اسرائیل سئوال کردند نظرت درباره جنگ ایران و عراق چیه؟ گفت: ما برای هر دو طرف آرزوی موفقیت می‌کنیم(یعنی هر دو خطری بالقوه برای اسرائیل بودند) جنگ تحمیلی عراق علیه ایران طرحی کاملا برنامه‌ریزی شده از طرف آمریکا و اسرائیل بود تا صدام(عامل نفوذی سازمان سیا) جلوی انقلاب ایران را بگیرد. معاون صدام در خاطراتش به تحریک آمریکا پس از اشغال سفارتش در تهران سال ۱۳۵۸ اشاره می‌کند در واقع هدف آمریکا این بود که هر دو کشور عراق و ایران را تضعیف کند صدام فقط ۲۵۰۰ تانک خریده بود و ۱۲ لشکر داشن انواع موشک اسکاد و سام و بهترین جنگنده میگ و سوخو و میراژ، خب وجود اینها در دست فردی معلوم‌الحال مثل صدام خطری بالقوه بود و می‌توانست علیه متحدان آمریکا درمنطقه بکار گرفته شود خود صدام هم گفته بود من دارم شیعه را با شیعه از بین می‌بردم چون اکثریت جمعیت عراق شیعه است بهرحال صدام جنایتکار عامل غرب بود که به دو کشور اسلامی آسیب زد
نقل قول کردن
#11 خرم‌آبادی 1402-05-29 20:56
روحش شاد و مکانش بهشت. مسئولان استان لرستان و لشکر ۸۴ خرم‌آباد اجازه ندهند تیپی یا پادگانی از خرم‌آباد به ایلام واگذار شود چون خانم سارا فلاح نماینده ایلام و استاندار ایلام بشدت درپی انتقال تیپ ۲۸۴ خرم‌آباد به ایلام هستند و درجه داران و سربازان خرم‌آباد برای همیشه باید به مرز ایلام بروند و این یعنی از دست دادن یک فرصت اشتغال‌زا برای لرستان است. الان کرمانشاه کلی لشکر زرهی و تیپ تکاور و هوانیروز دارد چرا اونها تیپ یا پادگانی را به ایلام نمیدهند؟ انصافا مثل مرکز آموزش ۰۷ خرم‌آباد نشه که براحتی از دست رفت و به کازرون در جنوب استان فارس واگذار شد الان مشمولان سربازی از استان لرستان باید ۹۵۰ کیلومتر تا کازرون برن و در یک شهر گرمخیز خدمت کنند درصورتیکه آب وهوای خرم‌آباد خیلی بهتر از کازرون است
نقل قول کردن
#12 Reza 1402-05-29 22:17
با سلام روح امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند شاد .خداوند وی را با همرزمان شهیدش بپیوندد.
نقل قول کردن
#13 لرستانی 1402-05-29 22:36
در متن آمده:《مدتی را در یگان‌های رزمی و آموزشی مقیم خرم‌آباد انجام‌وظیفه کرد و سپس با انحلال و جابه‌جایی این یگان‌ها به تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی مستقر در دزفول منتقل شد》 درسته چون مرکز آموزش ۰۲ که الان تو تهرانه قبلا تو خرم‌آباد بود یا مرکز آموزش ۰۷ مال خرم‌آباد بود و توسط یک سرهنگ دوم اهل کازرون به شهر خودش برده شد یا مرکز آموزش هلی بورن و تکاوری در پادگان باباعباس خرم‌آباد بوده که اونم منتقل شد یا مرکزآموزش پلیس درمیدان ژاندارمری خرم‌آباد بود که به اراک منتقل شد یا یگان تانک لشکر ۸۴ به زاهدان رفت متأسفانه مردم و مسئولان ما قدر این‌ها را ندانستند چون این‌ها ظرفیت‌های ملی و امتیازات کشوری برای خرم‌آباد بودند و با آمدن اونهمه سرباز به خرم‌آباد موجب رونق گرفتن وسایل نقلیه و کسبه و مسافرخانه و هتل میشد
نقل قول کردن
#14 محمد سگوند 1402-05-29 22:52
خداوندگارش بیامرزد. هروقت از سمت فکه، دشت عباس و عین خوش دزفول رد میشم یاد خاطرات دلیر مردان لشگر 84لرستان می افتم ک سرهنگ بیرانوند در کتاب خاطراتش چ زیبا بیان کردن.
سرهنگ اسکندر بیرانوند ب خیل شهیدان همرزمش شتافت بیاد شاهمراد نقدی، حسن رضا کلانتر، سرهنگ سعیدی، فتح الهی.
یادشان گرامی و نامشان مانا
نقل قول کردن
#15 شهروند 1402-05-30 09:31
به نقل از محمد سگوند:
خداوندگارش بیامرزد. هروقت از سمت فکه، دشت عباس و عین خوش دزفول رد میشم یاد خاطرات دلیر مردان لشگر 84لرستان می افتم ک سرهنگ بیرانوند در کتاب خاطراتش چ زیبا بیان کردن.
سرهنگ اسکندر بیرانوند ب خیل شهیدان همرزمش شتافت بیاد شاهمراد نقدی، حسن رضا کلانتر، سرهنگ سعیدی، فتح الهی.
یادشان گرامی و نامشان مانا
سرداران شهید خرم‌آباد: قاسم مدهنی و جعفر کوشکی و سیدجواد میرشاکی و مصطفی میرشاکی و...روحشان شاد
نقل قول کردن
#16 شاهین 1402-05-30 10:41
روحش شاد یادش ماندگار
نقل قول کردن
#17 فریاد 1402-05-31 01:47
روحت شاد بزرگ مرد غیور و وطن پرست .افرادی مانند ایشون برای حفظ ذره ذره این خاک مقدس خون دل خوردن .بعضیا از راه نیومده غارت کردن.{{{کجاییند مردان بی ادعا}}}}
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا