یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین بزرگداشت امیر سرتیپ دوم اسکندر بیرانوند با شکوه خاصی برگزار شد.
به گزارش یافته، باحضور اقشار مختلف مردم لرستان، جمعه اول شهریورماه 98، آیین بزرگداشت امیر سرتیپ دوم "اسکندر بیرانوند" با شکوه خاصی در سالن اجتماعات اداره کل جهاد کشاورزی استان برگزار شد.



امیر «بیرانوند» متولد ۱۳۱۷ بخش «چغلوندی» (بیرانشهر) از توابع خرم‌آباد است. وی پس از طی دوره آموزشگاه افسری مدتی را در یگان‌های رزمی و آموزشی مقیم خرم‌آباد انجام‌وظیفه کرد و سپس با انحلال و جابه‌جایی این یگان‌ها به تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی مستقر در دزفول منتقل شد و در سمت فرمانده گروهان رزمی و فرمانده گردان آموزشی انجام‌وظیفه کرد.
امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلفی به‌ویژه فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان که از طرف هم‌رزم شهیدش سپهبد «صیاد شیرازی» معرفی شد؛ انجام‌وظیفه کرد و همچنین رشادت‌ها و شهامت‌های منحصربه‌فرد وی باعث شد از طرف آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، مدال فتح و لوح سپاس دریافت کند. این در حالی بود که همواره صدامیان از هیبت نام و واقعیت غیرت این ابرمرد بی‌ادعا لرزه بر اندام داشتند و بارها مورد تهدید آن‌ها قرار گرفت حتی در رادیوی عراق وی را تهدید می‌کردند گرچه این تهدیدها هیچ‌وقت در روحیه ایثارگری این دلاور مرد تأثیری نداشت.
 
در همین خصوص بخوانید:

 


 
رونمایی از کتاب"کهنه سرباز"
در این مراسم همچنین از کتاب"کهنه سرباز" خاطرات امیر اسکندر بیرانوند به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری لرستان منتشر شد.
امین کیانی نویسنده این کتاب در این باره گفت: رشادت‌ها، قد بلند، هیکل آراسته، حضور وی در جبهه «مهران» و دفع تهاجم عراق به ارتفاع ۳۴۳ دزفول در سال ۱۳۵۲، بر شهرت و محبوبیت امیر «بیرانوند» افزود؛ به‌طوری که در سال ۱۳۵۹ به عنوان فرمانده گردان از طریق تیپ دزفول مأموریت مراقبت از مرز «مهران» را عهده‌دار شد.
نویسنده کتاب «کهنه سرباز» با اشاره به این‌که در سال ۱۳۸۴، امیر «بیرانوند» که آن زمان درجه‌اش «سرگرد» بود به تیپ ۸۴ خرم آباد منتقل شد و در سمت رئیس رکن سوم و معاون عملیات تیپ، همکاری خود را با این تیپ آغاز کرد، افزود: امیر «بیرانوند» در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های فراوانی مانند «محرم»، «فتح‌المبین»، «والفجر مقدماتی» و «والفجر ۱» نقش آفرینی کرد؛ به‌ویژه وصف شجاعت‌های ایشان در عملیات‌های «محرم» و «فتح‌المبین» زبان‌زد خاص و عام است.
وی گفت: از جمله عواملی که باعث شد تصمیم به نگارش این کتاب بگیرم، شنیدن وصف شجاعت‌ها و قدرت مدیریت وی در دوران دفاع مقدس و همرزم بودنش با بزرگانی مانند شهید «صیاد شیرازی»، سردار «محسن رضایی»، سردار «جعفری»، امیر «احمد رضا دادبین»، سردار «سلیمانی» و شهید «خرازی» بود.
کیانی تصریح کرد: مطالب کتاب «کهنه سرباز» را از طریق مصاحبه با امیر «بیرانوند» از مردادماه ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۶ جمع‌آوری کرده‌ام، ولی متأسفانه به دلیل کهولت سن، وی زمان دقیق و مکان بسیاری از عملیات‌ها و حوادث را فراموش کرده بود که ما با استفاده از منابع مکتوب و معتبر، اینگونه اطلاعات را برای تکمیل خاطرات جمع‌آوری کردیم.
نویسنده کتاب «کهنه سرباز» خاطرنشان کرد: با این‌که مطالب کتاب از خاطرات دوران کودکی امیر «بیرانوند» شروع شده است، ولی تأکید روی خاطرات ایشان از حوادث سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۵۳ در «مهران» و ارتفاع ۳۴۳ «دزفول» و عملیات‌های «محرم» و «فتح‌المبین» است.
وی درباره علت نامگذاری این کتاب به «کهنه سرباز» گفت: نام کتاب بر گرفته از حضور طولانی امیر «بیرانوند» در ارتش است؛ چراکه با توجه به مطالب ذکر شده، وی هم دردوران حکومت رژیم پهلوی در ارتش حضور داشته است و هم در دوران انقلاب و دفاع مقدس، به نحوی که به دلیل شجاعت، وی هم از طرف مسئولین رژیم پهلوی مورد تشویق قرار می‌گیرد و هم در دوران دفاع مقدس از رشادت‌های وی تجلیل به عمل می‌آید.

*سخنرانی امیر فرهاد آریانفر فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش، صیدمحمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
 
*سرهنگ اشکبوس هم در این همایش به بیان خاطراتی از امیر اسکندر بیرانوند پرداخت و شعرخوانی استاد عزیز بیرانوند و خواندن ترانه‌های حماسی توسط بهمن اسکینی و فضل‌الله صفاری از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
 

 
گزارش: عبدالرضا قاسمی/ یافته
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 اسد 1398-06-01 23:18
ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت امیر بیرانوند واقعا طایفه بیرانوند از لرهای تعصبی و با غیرت هستند که باعث افتخار ما هستند بنده خودم بیرانوند نیستم ولی بررسی کردم این طایفه شریف متعصب ترین لرها هستند و عشق و ارادت زیادی به لر و لرستان دارند پاینده باشند انشالله
نقل قول کردن
#2 محمد68 1398-06-02 00:14
اقای بیرانوند لرستان به شما افتخار میکند،
زندگی نامه و پست های شما و رشادتهای بزرگ شما رو در گوگل خواندم،شک نکنید شما دین خودت رو به این اب و خاک ،ارتش، و قوم لر اداع کرده اید،
شما بدون تعارف یکی از نام اوران این قوم کهن هستید.
نقل قول کردن
#3 شهروند 1398-06-02 09:37
درود بر امیر سرتیپ بیرانوند افتخار لرستان
نقل قول کردن
#4 احسان سیفی 1398-06-02 15:55
تیمسار بیرانوند از مفاخر لرستان هستن. امیدوارم خداوند به ایشان عمر با عزت و برکت عطا فرماید
نقل قول کردن
#5 محمد68 1398-06-02 21:08
تیمسار بیرانوند متعلق به قوم لر و لرستان و کشور هست،خدایش بیاییم دیگه از طایفه بازی حرف نزنیم که ما و استانمون هیزم اتش طایفه بازی و انتخاباتمون هم طایفه بازی دیگه نباشه.
نقل قول کردن
#6 هوشیار پیردایه 1398-06-02 22:14
درود خدا بر امیر اسکندر پیرداده بیرانوند
افتخار ملی لرستان
نقل قول کردن
#7 ایران لور 1398-06-03 06:56
به نقل از محمد68:
تیمسار بیرانوند متعلق به قوم لر و لرستان و کشور هست،خدایش بیاییم دیگه از طایفه بازی حرف نزنیم که ما و استانمون هیزم اتش طایفه بازی و انتخاباتمون هم طایفه بازی دیگه نباشه.

(همه برای یکی -یکی برای همه) مردم لرستان باید با اتحاد دوباره این استان رو در حد نامش دوباره بسازیم.وقتی فکر توسعه استان باشددیگر یک طایفه و یک محله بی معنی است.
نقل قول کردن
#8 چگنی 1398-06-03 14:35
خدا سلامتی بهش بده پیر و شکسته شده ایشان از همکاران خوب ما بودند اولین یگانهایی که وارد خاک عراق شدند از لشکر 84 خرم آباد بودند این مطلب در کهنه سربازم اومده
نقل قول کردن
#9 ارتش زنجان 1398-07-07 21:44
افتخار میکنم به عنوان یک لر افتخار خدمت در ارتش را دارم وامثال امیرسرافرازاسکن دربیرانوند این لباس را قبلا برتن کردند.
همیشه سربلند وعزتمند باشید تیمسار
نقل قول کردن
#10 عباس چعبی 1398-11-26 11:02
با سلام و درودخدا بر بزرگ مرد تیمسار اسکندر بیرانوند من هم این افتخار را داشتم که سرباز و تحت فرمان این بزرگ مرد و افتخار آفرین باشم تیمسار هر دو دستت را میبوسم و هیچ وقت از یاد نمیبرم روزی را که شما را در میدان صبحگاه دیدم ماشالا با قدو قامت رشید همچون کوهی ایستاده بودد با آرزوی موفقیت و طول عمر برای شما را از خداوند منان خاهانم
نقل قول کردن
#11 احمد 1399-03-07 04:58
امیر اسکندر بیرانوند یکی از اسطوره های لرستان میباشداز نزدیک ایشان را میشناسم هچنین فردی با فضایل اخلاقی وانسان وارسته ومومنی میباشد.
نقل قول کردن
#12 محسن 1399-03-13 22:31
درود بردلاور مردلرسرتیپ اسکندربیرانوند- لرها همیشه اففتخار برای کشورمون بودند-ترفیع درجه به سرتیپ تمامی روهم به فرهادآریانفراز فرزندان لرستان راتبریک میگم.
نقل قول کردن
#13 محسن 1399-03-13 22:45
درود بر سرتیپ بیرانوند افتخار لرستان-
وتبریک به امیرفرهاد آریانفر بابت ترفیع به درجه سرتیپ تمامی که اوهم از دافتخارات لرستان است
نقل قول کردن
#14 سرتیپ دوم پاسدار همت بیرانوند 1399-05-01 21:54
باسلام وعرض ادب واحترام بادرود بیکران به روح پرفتوح شهدای صدر اسلام وبادرود به روح وروان امام خمینی رحمته الله علیه وبا درود به شهیدان هشت سال دفاع مقدس امیر سرافراز ودوست داشتنی ازکجا بگویم عین الخوش درسکوت مطلق است ارتفاعات میش داغ که یادتان هست در تاریکی شب زاهدان روز به یادت روز وشب نمیشناسند هنور پل کرخه ستون بیاد ماندنی جسر نادری به یاد هم رزمانت خروشان است امیر سرافراز کله قندی ومورموری ودالپری همچنان به استقامت دلیر مردانگیت سر خم نکرده اند امیر سرافراز امام زاده عباس یاهمان دچه را عرض دار به وسعت هزاران هکتار به رشادتهایت سرسبز گشته ابصلبیخات ودژهای محکمش وتپه های علی گریزه به دشت های ابی سکوت شب راشکسته اند ارتفاعات بلتا وسپتان مژاره همچنان دوستان عرب چعب خرسان ورکاظ یادی از زرمتان به یاد دارند به قول شاعر صب بسیار بباید که مادر گیتی چون توفرزندی بزاید ودر اخر اگر به ملاقات حضرت عالی نیامدم اگر دیر امدم مجروح بودم اسیر..... روح بودم ارادتمند حاج همت بیرانوند
نقل قول کردن
#15 فرامرز 1399-05-22 16:09
سال ۶۱ من گروهبان دوم وظیفه بودم در تیپ ۸۴ خرم آباد اولین بار که ایشان را از نزدیک دیدم ایشان سرهنگ بودند وبسیار پرابهت وکاریزمابودند عراقیها حق داشتند ازاین دلاوربترسند..با آرزوی سلامتیه جناب بیرانوند
نقل قول کردن
#16 حمیدحافظی سردارهداوندازبزرگ مر 1399-12-01 01:21
درودخدابرتیمسار عزیزبیرانوند
نقل قول کردن
#17 امیر دلیران 1400-01-26 13:22
سلام بر امیر سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران بیرانوند همیشه تاریخ از خاک وناموس این کشور دفاع کرده خواهد کردو همیشه پشتیبان ولی فقیه می باشد لبیک یا خامنه ای.
نقل قول کردن
#18 شهاب 1400-02-29 22:22
درود بر امیر بیرانوند
نقل قول کردن
#19 خسرورساپور 1400-09-15 04:08
درود بر دلاور مرد بزرگ تیمساربیرانوند
نقل قول کردن
#20 اسفندیار-خرم اباد 1401-03-05 15:27
زنده باد ایران زنده باد ایران
حیفه انسان هایی مثل تیمسار بیرانوند پیر بشن
اینا نشان غیرت شرف شجاعت وطن پرستی برای ما حساب میشن یاد ونامت همیشه زنده و ماندگار
نقل قول کردن
#21 ایازی 1402-01-04 15:57
من سرباز تیمسار بیرانوند از سال شصت یک ببعد بودم واز بستگان تیمسار بودم ایشان در عملیات فتح المبین به شیوه جنگهای نوین عمل کرد ما را دونفری همرا با ارپیجی به موضع دشمن میفرستاد در نزدیکترین موضع دشمن شخص ارپیچی زن سریع خودمون از موتور سیکلت خودمون از موتورسیکلت پایین می انداختیم وموموتور سوار سریع به مقر بر میگشت دیدبانهای عراق متوجه نمیشدند ما داریم چکار میکنیم همینکه تعدا ارپیچی زنها وتک تیر اندازها عدهمون زیاد میشود تیمسا دستور اتش میداد با این روش اولین یگانی که در عملیات فتح المبین وارد خاک عراق شد ما بودیم به لطف تیمسار بیرانوند عزیز
نقل قول کردن
#22 مرتضی نجاتی 1402-05-29 20:54
سلام و درود خداوند بر تمامی مردان بی ادعا......
متأسفانه امروز تیمسار اسکندر بیرانوند به یاران شهیدش پیوست و آسمانی شدن ...خیلی خیلی حیف شد...تاریخ یکشنبه ۲۹..۵...۱۴۰۲... روحش شاد یادش گرامی...
نقل قول کردن
#23 فاطمی 1402-05-31 22:17
واقعا مایه افتخار لرستان و همه ایران بودند‌ .

امروز مراسم تشییع سردار فاتح فتح المبین در خرم آباد برگزار شد و همه مردم غیور لرستان و کشور از فقدان او داغدار شدند‌ .
ان شاءالله که مهمان حضرت اباالفضل علیه السلام باشند‌.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا