یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بر اساس اعلام مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ؛ روستای هدف گردشگری بیشه در فهرست 8 روستای کاندیدای جمهوری اسلامی ایران در سال 2024 برای ثبت در فهرست بهترین روستاهای جهانی جهانگردی قرار گرفت .
عطا حسن پورصبح دوشنبه هفتم اسفند در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که شالبافیان معاون گردشگری کشور طی نامه ای به استانداری لرستان تشکیل کمیته ثبت جهانی روستای بیشه را پیشنهاد داده است و دراین راستا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در روزهای آینده جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر را با موضوع تشکیل کمیته ثبت جهانی بیشه و تعیین وظایف دستگاهها برگزار خواهد کرد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی این روستا نیاز به کمک همه دستگاههای اجرایی، تشکل های مردم نهاد و مردم لرستان است تا بتوان نسبت به ارتقاء شاخص های 9 گانه در روستا اقدام نمود .




 
سال 1402 بیشه از این قافله عقب ماند
در بهار سال 1402 برای اولین‌بار و در خردادماه پرونده هشت روستا از سوی ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شد تا در صورت تایید توسط این سازمان، به عنوان روستاهای جهانی هدف گردشگری معرفی شوند. این روستاها در آذربایجان‌شرقی، کرمان، لرستان ( بیشه)، گیلان، مازندران، هرمزگان، اصفهان و کردستان قرار داشتند.
اما پنجشنبه 27 مهرماه و در بیست و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان ، روستای کندوان به عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری ثبت شد، تا بیشه و سایر استان‌ها از این قافله عقب بمانند.
هشت روستای کشورمان از جمله کندوان آذربایجان شرقی، بیشه لرستان، میمند کرمان، سهیلی قشم، پالنگان کردستان، قاسم آباد گیلان، کندلوس مازندران و ابیانه اصفهان برای شرکت در این رقابت از سوی معاونت گردشگری معرفی شده بودند که از این بین روستای کندوان توانست با کسب امتیازها و شاخصه‌های لازم در جایگاه روستاهای جهانی ثبت شود.
انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. تا به امروز ۷۶ روستا از ۴۰ کشور به عنوان بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری معرفی شده‌اند.
 
شاخص‌های انتخاب چه هستند؟
بد نیست بدانیم که سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده بود.
مرور این شاخص‌ها نشان می‌دهد که توقع ثبت جهانی بیشه شاید توقع بی‌جایی است. وقتی این روستا با آبشار زیبایش فاقد کمترین امکانات و زیرساخت‌های لازم است، نباید توقع داشت که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO به ثبت جهانی آن اقدام کند که اگر با شرایط فعلی ثبت هم کند جای تعجب دارد.
بدون شک روستای بیشه با وجود پتانسیل‌های فراوان گردشگری و آب و هوای مطلوب از جمله پر بازدیدترین آثار طبیعی ایران محسوب می‌شود که در صورت جهانی شدن می توانست گردشگران خارجی زیادی را نیز به خود ببیند که این امر موجب رونق اقتصادی این منطقه نیز می‌شد.
 
سال 1402 که موفق به ثبت بیشه نشدیم و انتظار می‌رفت متولیان امر برنامه ریزی می‌کردند تا با رفع موانع سال قبل، در فرآیند جدید به این هدف برسیم که بعید است تا کنون اقدام عاجلی کره باشند.
بدون شک برای ثبت جهانی بیشه همراهی همه دستگاه‌های اجرایی برای ارتقا شاخص‌ها ضروری بوده و تا فرصت باقی است ؛ باید در رفع موانع و نواقص اقدام کرد تا در کنار تشکل های مردم نهاد و مردم لرستان به این مهم دست پیدا کنیم.
 گفتنی است از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد.
 
عبدالرضا قاسمی/ یافته
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 رسول 1402-12-07 09:57
شهرداری خرم‌آباد تلاش شبانه‌روزی کند تا این روگذر شریعتی خرم‌آباد به موقع افتتاح شود انصافا مشکلات ترافیکی به‌وجود آورده و تلاش کنند زودتر افتتاح شود
نقل قول کردن
#2 شهروند 1402-12-07 10:02
فقط دو مغازه فرسوده و کلنگی در حریم قلعه وجود دارند و چرا تخلیه نمیکنند؟؟؟ همچنین روبرو قلعه تبدیل به مغازه و کارگاه کابینت سازی شده و پیاده‌روهای خیابان افلاک را اشغال کردند اینها جزء صنایع آلاینده و پر سر و صدا هستند چرا به شهرک صنوف قاضی منتقل نمی‌شوند؟؟؟ لطفا شهرداری با میراث‌فرهنگی‌‌خ رم‌آباد همکاری کند و این کابینت‌سازهای روبرو قلعه را به شهرک صنوف منتقل کند. همچنین لوازم خانگی‌های سبزه میدان که تماما متعلق به یکنفر هست وسایل سنگین مثل یخچال و گاز و کمد را در پیاده‌رو می‌گذارد و هم سنگفرش‌ها را خراب کرده و هم پیاده‌روها را اشغال کرده، والا بخدا این‌ها درست نیست. این گونه مغازه‌ها باید به شهرک‌صنوف یا خیابان‌های پهن منتقل شوند نه خيابان‌های باریک مرکز شهر. با سپاس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا