یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

   عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته: پنج سال پیش، همزمان با تعطیلات نوروزی سال 97 و در بحبوحه‌ی سفر و دیدوبازدید و شیرینی تعطیلات، شوک بزرگ یک خبر کام بسیاری از دلسوزان لرستان و به‌خصوص اهالی پلدختر را تلخ کرد.
خبر از ویرانی پل دره خزینه پل‌دختر به دست افراد ناشناس حکایت داشت که پل پس از تخریب از سمت روستای ماژین به پایین افکنده شده بود.
تمام کسانی که قبل از تخریب پل، شانس و فرصت حضور و نظاره آن را داشتند، معتقد بودند که در صورت مهیا شدن امکانات مناسب برای این پل، منطقه می‌تواند پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد.
اما این پل که می‌توانست نقطه تحول اقتصادی منطقه شود تخریب شد تا گویی باری از روی دوش مسئولان برداشته شود .
 این موضوع تازگی ندارد، ما سال‌هاست به علت نداشتن جواب، سؤال‌ها را پاک می‌کنیم و شفای باغچه را در انهدام باغچه می‌بینیم.
در آن روزهای تلخ، پل دره خزینه فرو ریخت و کک هیچ مسئولی هم نگزید تا همچنان این سؤال، بی‌پاسخ بماند که چرا لرستان کهن با قدمتی 1400 ساله و برخورداری از بیش از 100 پل تاریخی که بازتاب درخشان‌ترین دوره‌های معماری و مهندسی عصر خویش‌اند، این‌چنین در هر دو حوزه (هم در حفظ و جلوگیری از تخریب پل‌های قدیمی و هم در ساخت پل‌های جدید) علیل و ذلیل است.




از تاریخ تخریب پل ۶۰ ماه می گذرد و جالب است که چه در زمان وجود و حیات پل و چه در زمان ممات و تخریب و بعد از آن، هیچ‌گونه اهتمام و تلاش جدی برای حفظ و یا ساخت نمونه مشابه در دست‌اندرکاران و مسئولین دیده نشد و فقط تنورِ وعده‌ها روشن و پر حرارت بود.
به یاد داریم که در 9 فرودین 97 و به فاصله سه روز پس از تخریب پل آقای رضا آریایی در کسوت سرپرست وقت معاونت هماهنگی استانداری لرستان، استفاده از مشاورین متبحر را جهت ساخت پلی با پارامترهای جهانی در ایام بعد از تعطیلات نوروز را وعده داد.
هرچند آریایی چند روز بعد به‌عنوان فرماندار بروجرد انتخاب شد و جای خود را به مرادپور داد؛ اما انتظار می‌رفت که این موضوع دغدغه‌ی همه‌ی متولیان اداری استان باشد و با جامه عمل پوشاندن به این وعده، اندکی از تألم پل‌دختر بکاهند.
البته مرادپور هم که نمی‌خواست در عرصه وعده و وعیدهای هوازی از قافله عقب بماند، در 23 اردیبهشت‌ماه 97 از وعده شیرین دیگری رو‌نمایی نمود؛ مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری لرستانی که مقیم خوزستان می‌باشد جهت احیای پل اعلام آمادگی نموده است. تحقیقات میدانی حکایت از آن داشت که ادامه کار به میراث فرهنگی واگذار شد و میراث فرهنگی نیز میراث دار وعده‌های سرخرمن.
این وعده بازی‌ها و قول‌های بی‌اساس به همین جا ختم نشد و موسی خادمی استاندار لرستان بعد از فروریختن پل دره خزینه، به‌مانند دیگر مدیران مردمی و زحمتکش، در پستی اینستاگرامی از تلاش‌های مجدانه برای استفاده از ظرفیت گردشگری دره خزینه در سال 97 خبر داد و گفت "آقای کاظمی نماینده مردم و فرماندار پل‌دختر نیز پیگیر موضوع هستند. با عنایت به اینکه دره خزینه به منطقه‌ای شناخته‌شده در مبحث گردشگری مبدل شده، قرار شد پس از انجام بررسی‌های فنی و اقتصادی و مشورت با سازنده‌ی اولیه، بودجه‌ای برای ایمنی و بهسازی جاده دسترسی به پل، اختصاص یابد."
و وعده‌های بی‌شمار دیگر از مسوولین ریر و درست شهری و استانی!
با شروع به کار دولت جدید و جلوس یک مدیر بومی بر مسند استانداری لرستان تصور این بود که گره از کار پل دره خزینه گشوده خواهد شد. چند ماه بعد هم که مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان به یک کارشناس اهل فن و بومی سپرده شد، دلمان را صابون زدیم که کار تمام است و پلدختر و مردمش با ایجاد یک منطقه گردشگری و احداث پل جدید شاهد روزهای خوش خواهند بود و خاطرات تلخ محرومیت منطقه که در سیل ۹۸ تشدید شد را به فراموشی خواهند سپرد.
اما گویا این تصورات خیالی خام بیش نبود. استاندار بومی لرستان هم هیچ اقدام عملی برای ساماندهی پل و دره در برنامه‌هایش مشاهده نشده و مدیر کل بومی میراث فرهنگی هم بسیار کم‌رنگتر از دوران کارشناسی‌اش در خصوص سر و سامان دادن به این منطقه ظاهر شد... گویا مطالبه‌گری بسیاری از ما تا قبل از گرفتن پست و مقام است و ...
در هر حال آن چه در این میان بارز و هویدا است، وعده‌های متعدد و بی‌پشتوانه عملی مسئولین قبلی بود که محقق نشد و مدیران جدید هم اصلا به این موضوع ورود نکردند تا فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست برود و دود هوا شود.
با گذشت ۶۰ ماه مشخص است که، همچنان ساخت پل در مکان قدیم یا جدید دغدغه مسئولین استانی نیست؛ اما حال که سرمایه‌گذاری و بحث جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری بیش از گذشته مطرح است، پسندیده است که استاندار و مدیر کل بومی میراث لرستان پیش‌قدم شود و کاری ماندگار در پل‌دختر انجام دهد و " پل دره خزینه" را دوباره احیاء کند؛ شاید احیاء این "پل" مرهمی باشد بر دل زخم‌خورده مردم پل‌دختر .
سرمایه‌گذاران، نخبگان و مسئولینی هم که هنوز دلشان برای نام و توسعه استان می‌تپد، بکوشند تا هر چه سریع‌تر پلی جدیدی در دره خزینه ساخته شود شاید با احداث اماکن و مراکز جانبی از قبیل رستوران، فست فود، شهربازی، مرکز خرید، قایق‌سواری، فروشگاه صنایع‌دستی و... اقتصاد ضعیف و نحیف پل‌دختر و استانمان اندکی رونق گیرد.
به امید عملی شدن این وعده!
 

دیدگاه‌ها  

#1 فردادس 1402-01-07 23:04
یکی از مطالبات از مسئولان ، شهرستان ، استان و کشور ، توجه ویژه داشتن نسبت به ظرفیت بالا و بسیار بی بدیل شهرستان پلدختر در زمینه ، صنعت گردشگری و توریستی و حفظ آثار باستانی بوده ، اما متأسفانه تا کنون هیچ گونه حرکت مثبت و مثمرثمری در این خصوص انجام نشده و این تعلل و سهل انگاری نه تنها باعث سکون اقتصادی ، بلکه موجب رو به افول رفتن سرمایه های عظیم تاریخی و باستانی موجود نیز شده است ، به گونه ای که برای حفاظت از این آثار تمهیدات خاصی اتخاذ نشده و آنچه انجام می شود در شأن این میراث های گرانبها نیست،و مسأله مهم این است ، شهرستان پلدختر ، با بیشترین ظرفیت از لحاظ منابع طبیعی ، گردشگری و همچنین آثار باستانی چرا هیچ گاه مسئولان آن ،در بحث اشتغالزایی در این زمینه ها که زیرساخت های خدادادی آن نیز مهیاست گامی برنداشته و در این حوزه عملاً درآمدزایی وجود ندارد.
نقل قول کردن
#2 حاج میرزا 1402-01-07 23:05
نود درصد افرادی که در لرستان پست می گیرند چه بومی و چه غیر بومی تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط با شغلشان را ندارند و نمی دانند چکار کنند الان هم که عصر وعده و وعید دادن و امید آفرینی است البته به زبان ساده عصر دورغ و آمار و ارقام سازی غیر واقعی است در اخبار همیشه میشنویم در هر موضوعی می گویند امسال نسبت به پارسال فلان درصد پیشرفت داشتیم ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد
نقل قول کردن
#3 محمدی 1402-01-07 23:05
صنعت گردشگری و توریسم امروزه یکی از مهمترین منابع تأمین مالی در سرتاسر دنیاست، اما شهرستان پلدختر در حالی که از وجود مراکز صنعتی بی بهره بوده ، از توان ذاتی اش نیز بهره برداری صورت نگرفته، با آنکه با وجود آثار باستانی با قدمت چندین هزار ساله و طبیعت بی نظیر و بکر ، می توانست نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد، بی شک مجموعه تالاب های یازده گانه پلدختر یا آبشارهای آفرینه ، کول چپ ، دره خزینه، غار کوگان، کلماکره ، پل های تاریخی دختر و کلهر که نمونه هایی از آثار باستانی و گردشگری شهرستان پلدختر بوده چنانچه مورد توجه قرار می‌گرفتند تا کنون انقلابی در اقتصاد و اشتغال این منطقه برپا می شد، و همچنین محور اصلی شهرستان پلدختر خرم آباد که یکی از پر ترددترین محور ها محسوب شده
نقل قول کردن
#4 نوری 1402-01-07 23:07
مشخص نیست تا چه مدت دیگر باید منتظر بمانیم تا لحظه ی بهره برداری از این پتانسیل ها فرا برسد، و همچنان باید نظاره گر خروج جوانان این دیار برای مشاغل کاذب در کلان شهرها، کارگران روزمزد و یا شوتی سوار باشیم، در حالیکه می‌توانستیم خود منبع اشتغالزایی بوده و بی نیاز از مهاجرت و مشغول پذیرش و پذیرایی مهاجران و مسافران باشیم.
نقل قول کردن
#5 الوندی 1402-01-08 18:10
پل دره خزینه را از سمت استان ایلام تخریب کردند و کارشان هم فقط از روی حسادت و تنگ نظری بود و مدیران ما هم بعد از ۶۰ ماه هنوز نتوانستند یک پل ایمن و مجهز نصب کنند و نگهبانی یا روشنایی بگذارند
نقل قول کردن
#6 نوازی 1402-01-09 09:39
بحث خصوصی سازی یکی از مقوله های مهم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران است و اهدافی چون رقابت و کارایی اقتصادی، افزایش بازدهی سرمایه گذاری، استفاده بهینه از امکانات و غیره را دنبال می کند
نقل قول کردن
#7 رضا 1402-01-10 08:18
به نقل از حاج میرزا:
نود درصد افرادی که در لرستان پست می گیرند چه بومی و چه غیر بومی تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط با شغلشان را ندارند و نمی دانند چکار کنند الان هم که عصر وعده و وعید دادن و امید آفرینی است البته به زبان ساده عصر دورغ و آمار و ارقام سازی غیر واقعی است در اخبار همیشه میشنویم در هر موضوعی می گویند امسال نسبت به پارسال فلان درصد پیشرفت داشتیم ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد

کاملا صحیح میفرمائید- چندان مدیر متخصصی و با تجربه ای در دستگاه ها و حتی استانداری بکار گرفته نشده اند-
نقل قول کردن
#8 داریوش 1402-01-15 15:16
اون پل رو شرکت آبنیرو برای مطالعات سد کرخه 2 ساخته بود. واسه همینه که هیچ ارگان دیگه ای ازش خبر نداشت و فقط گردشگرا میشناختنش
الانم بنظرم بهتره که دست به دامن آبنیرو بشن برای ساخت پل. هم دانشش رو دارن هم پولشو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا