یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پنج‌شنبه هشتم اسفند ۱۳۸۰ در پی درخواست سرپرست کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به شماره ۵۰۰/۵۵۰۰۹ مورخ ۱۳۸۰/۷/۱۲ جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه استان لرستان در ارتباط با پاکسازی منطقه و جستجوی جعبه سیاه هواپیمای توپولوف ۱۵۴ شرکت ایران‌ایر تور مسافربری «تهران- خرم‌آباد» ساعت ۱۳ به ریاست مهندس بهروز حقیقت معاونت برنامه‌ریزی استانداری لرستان و با حضور کارشناسان و سایر اعضا در محل دفتر کار ایشان تشکیل شد.


در ابتدای جلسه معاونت استانداری طی سخنانی بر اهمیت پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما جهت پاسخگویی به افکار عمومی، خانواده‌ی قربانیان و مشخص شدن علت سقوط هواپیما بر تسریع در پیدا شدن جعبه سیاه تاکید نمود و مسئولیت عملیات پاکسازی منطقه و جستجوی جعبه سیاه هواپیما به سردار ابوالفضل شکارچی فرمانده ارشد سپاه استان محول گردید.
در ادامه‌ی جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و راهکارهایی ارائه کردند که پس از بحث و تبادل نظر تصمیماتی اتخاذ شد.
مهندس مهران صالحی که سرگروهی تیم کارشناسان هواپیمایی کشور اعزامی به خرم‌آباد را بر عهده داشت، بر اهمیت پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما بسیار تاکید کرده و طرحی را ارائه نمود و گفت: به این روش عملیات جستجو را فردا (نهم اسفندماه) شروع کنیم و بعد از آن هم طرح‌ها و نقشه‌هایی برای پیدا کردن جعبه سیاه مطرح شد.
من نیز طرحی ارائه کردم که مورد استقبال و تایید اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و در پایان، عزم خود را برای این عملیات مهم و پیدا کردن جعبه سیاه جزم کردیم.
فردای آن روز به اتفاق مهندس صالحی، نفرات گردان تکاور سپاه تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل لرستان و شماری از کوهنوردان زبده‌ی خرم‌آباد به ارتفاعات محل سقوط حرکت کردیم و با بررسی لاشه‌ی هواپیما، دقیقا به محل نگهداری جعبه سیاه که در قسمت دنباله‌ی هواپیما قرار داشت رسیدیم، ولی جعبه سیاه به علت ضربه‌ی بسیار شدید هنگام اصابت به کوه، بیرون پرتاب شده بود.
به مهندس صالحی گفتم که احتمال زیاد جعبه سیاه در همین شیار بوده و برف روی آن را پوشانده است. با همت نیروها و یاری خدا پیدا خواهد شد. ایشان هم قبول کرد که ابتدا همانجا مورد کاوش قرار گیرد.
روز شنبه دهم اسفندماه را به نیروها استراحت دادیم. یک‌شنبه و دوشنبه هم باران شدیدی بارید و شرایط جوی جهت صعود به ارتفاعات مساعد نبود.
سه‌شنبه چهاردهم اسفندماه بعد از بارش شدید باران، برف‌های ارتفاعات از بین رفتند، البته که اگر این بارش باران صورت نمی‌گرفت نیز عملیات را همچنان پیش می‌بردیم.
در عملیات جستجوی جعبه سیاه بودیم. حدود ساعت ۱۳ درون شیاری که تقریباً یک‌صد متر با دنباله‌ی هواپیما فاصله داشت و در جلسه نیز احتمال یافتن جعبه سیاه در آن شیار را مطرح کردم، جعبه سیاه پیدا شد و بلافاصله تحویل سردار شکارچی فرمانده وقت ارشد سپاه لرستان گردید.
پس از بررسی سازمان هواپیمایی کشور، اشتباه انسانی خلبان که منجر به برخورد هواپیما با کوه گردید، عامل اصلی بروز این حادثه تلخ و ناگوار اعلام شد.
انتقال اجساد از ارتفاعات صعب‌العبور و یافتن جعبه سیاه کار بسیار دشواری بود که با لطف الهی و تلاش کلیه عزیزانی که در این راه کمک و یاری رساندند، میسر شد که بار دیگر از این طریق از همه‌ی آن‌ها تشکر می‌نمایم.
روح درگذشتگان آن حادثه، قرین آرامش باد.
 
✍️ سرهنگ پاسدار علی‌اصغر بهرامی
فرمانده عملیات تجسس

بیشتر بخوانید:

شبی با سپیدکوه/به بهانه سالروز سقوط هواپیما در خرم‌آباد/ به قلم: عسکر موسوی



تصاویر








چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۰
صفحه یک (تیترها و مطالب اصلی)


دیدگاه‌ها  

#1 تیمور 1400-11-22 23:54
درودبرجناب سرهنگ علی اصغربهرامی مردباصداقت وکاردست سپاه لرستان انسانی شریف که مردانگی وصداقتش زبانزد است
نقل قول کردن
#2 رضا-س 1400-11-23 07:49
با تشکر از پایگاه خبری یافته از بابت توجه ویژه به باز نشر این واقعه ناگوار . روحشان شاد ، یادشان گرامی .
نقل قول کردن
#3 شهروند 1400-11-23 10:20
عجب روز بدی...الله اکبر چه شرایط بدی
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1400-11-23 17:37
هیچ وقت اون صبح سرد زمستان رو یادم نمیره ، من اون موقع دبیرستان میرفتم و صبح زود به زحمت از خواب پاشدم ، هواپیما رو دیدم که به سمت سفید کوه می رفت ، توی دلم گفتم خوش به حال مسافران این هواپیما که الان در گرمای داخل هواپیما خوابیدن ، افسوس.....
نقل قول کردن
#5 مهراب 1400-11-23 20:43
درود بر جناب سرهنگ اصغر بهرامی فرمانده عملیات و تجسس هواپیما توپولف ۱۵۴ ، زحمات این مرد بزرگ که در حادثه سقوط هواپیما کشیدن هرگز در ذهن مردم این شهر فراموش نخواهد شد درود بر او و همرزمانش .
نقل قول کردن
#6 میلاد 1400-11-26 22:14
زنده باد پاسدار
دورد بر ایثارگران
نقل قول کردن
#7 علی 1402-03-11 05:32
خدا میدونه چندتا جنازه رو حیوانات وحشی خوردن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا