یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و حساس‌ترین بخش وظائف و اقدامات رسته مهندسی بخش عملیاتی و تخریبات رزمی و ایجاد معبر و گذرگاه در عمق میادین مین و سد و موانع دشمن جهت عملیات آفندی یگان‌های تک ور و متعاقب آن تعریض معبر مربوطه جهت عبور خودروهای زرهی است که بایستی در عملیات حضور داشته و وظیفه و مأموریت محوله را رأس ساعت مقرر انجام دهند می‌باشد.
 در این مرحله چند عامل نقش حیاتی و تعیین‌کننده در پیروزی عملیات داشته که عبارت‌اند از؛ سرعت عمل، غافلگیری و دقت عمل.
 
 در پی شکست‌های مفتضحانه ارتش عراق و پی بردن به ناتوانی و عجز و زبونی آن‌ها در مقابل ارتش و رزمندگان سلحشور و شجاع ایران و پیروزی‌های برق‌آسا و شگفتی‌ساز ایران و گیج و مبهوت ماندن آن‌ها، فرماندهان بعثی بیم آن داشتند که نیروهای مسلح ایران شکست سخت و خفت باری به آنان تحمیل نمایند و لذا برای تخریب روحیه رزمندگان و جلوگیری از پیروزی رزمندگان ایران با بمباران شهرها و مناطق مسکونی و استفاده از سلاح‌های غیر متعارف از جمله بمب‌های شیمیایی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشتند و به این شکل ناتوانی و زبونی خود را بیش‌ازپیش به نمایش گذاشتند تأسف‌بارتر اینکه سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای به‌اصطلاح مدافع حقوق بشر در مقابل جنایات صدام سکوت کرده و هیچ‌گونه واکنشی به جنایات ارتش بعثی نشان نداده و یا حداکثر به یک بیانیه سطحی و غیر الزام‌آور بسنده می‌کردند.
 
هرچه از زمان جنگ سپری می‌گردید خطر شکست و سقوط صدام حسین قائد اعظم عراق بیش از گذشته می‌گردید. رئیس‌جمهور سفاک عراق با هر شکستی تعدادی از فرماندهان و کارکنان ارتش بعثی را به دست چوبه اعدام می‌سپرد تا شاید مانع شکست‌های تسلسلی ارتش بعثی گردد اما زهی خیال باطل زیرا او هرگز نمی‌خواست بپذیرد علت شکست‌های مفتضحانه ارتش بعثی، فرماندهان و ارتش بعثی عراق نیستند بلکه دلاورمردی ها و قدرت همه‌جانبه ارتش و رزمندگان ایران است که با اقتدار شکست پشت شکست را به آنان تحمیل می‌نمایند و گریزی از آن نبود.
 
رسته مهندسی مفتخر است که سهم بسزایی در موفقیت‌ها و پیروزی‌های غرورآفرین ارتش و رزمندگان دلاورمرد داشته که در این قسمت تلاش می‌کنم به یکی دیگر از وظایف ذاتی این رسته و نقش آن در عملیات آفندی به‌اختصار بپردازیم.
 
ج- مهندسی و ایجاد معبر:
 
یکی از سخت‌ترین و پر ریسک ترین مأموریت‌های رسته مهندسی زدن معبر در عمق میادین مین دشمن می‌باشد. عموماً میادین مین با گماردن پست‌های شنود دیده‌بانی و با تیربار محافظت می‌گردیدند. زدن معبر معمولاً در چنین شرایطی بسیار پر ریسک و توام با خطر حتمی می‌باشد، تازه چنانچه درست شناسایی و محل زدن معبر را برابر اصول ایمنی انتخاب می‌کردی و با رعایت کلیه جوانب ایمنی، به نوار مین آخری که می‌رسیدی یعنی به فاصله ۲۰ الی ۳۰ متری خاک‌ریز دشمن رسیده‌ای، این خطر زمانی دوچندان می‌شود که عملیات از قبل لو رفته باشد و نیروهای عراقی در حال آماده‌باش بوده و انتظار نیروهای ایرانی را می‌کشیدند اما چاره‌ای نبود و تحت هر شرایطی مهندسی بایستی نسبت به زدن معبر در روز و ساعت مقرر با رعایت کلیه اصول ایمنی اقدام می‌کردند.
ادامه دارد...
 
مجید زیودار/ سرهنگ بازنشسته

دیدگاه‌ها  

#1 نظامی 1399-04-29 18:03
با سلام به مدیریت محترم پایگاه خبری یافته. وبا سلام به سرهنگمجید زیودار .بله در زمان جنگ ایران و عراق نیروهای زیادی در جبهه های جنگ در نقش پشتیبانی رزمی حضور داشتند که تعدادی از انان هم بعضا صدای گلوله و انفجار به گوششان نمیرسید .اما نیروهای پیاده نظام و زرهی مستقیم روبروی دشمن با فاصله 300 متر تا 4 کیلومتر فاصله داشتند که مورد وهدف تیر مستقیم بودند اما پرسنل رسته مهندسی کارشان از نیروهای پیاده و زرهی بسیار دشوار تر بود چرا که باید از نیروهای خودی از خاک ریزهای خودی شبانه عبور میکردند و به میادین مین دشمن میرسیدند و در فاصله 50 و تا سنگر عراقیان در تاریکی شب مینهای دشمن را خارج و خنثی میکردند و معبری برای عبور نیروهای خودی ایجاد میکردند این کار زمان زیادی طول میکشید چون زیر دید و تیر دشمن بودند باید داخل میدان مین دشمن و انواع تله های انفجاری و اتشی خود را حفظ میکردند .
نقل قول کردن
#2 نظامی 1399-04-29 18:04
کاری بسیار دشوار و سخت که بعضا نیروهای رسته مهندسی اکثرا مجروح و فاقد دست و پا و چشم سالم هستند بسیار اندک است اگر نیروی رسته مهندسی سالم باشد.رسته هندسی مسئول ایجاد پل بر رودخانه ها ایجاد تاسیسات ایجاد خاکریز در حین عملیات بودند.درود بر انان که گمنامند.
نقل قول کردن
#3 شاهد عینی0 1399-04-29 21:57
خدایش یافته دستمریزاد جا داره یاد کنیم از سنگرسازان بی سنگر دوران هشت سال جنگ تحمیلی که با نام جهاد سازندگی وارد جنگ شدن یاد کنیم از شهدا و جانبازانی که سلاحشان همان فرمان ماشینی بود که در دست داشتن و چه زحماتی و کشیدن،
امروزه جهاد سازندگی تغییر سازمان و نام خود به چند دسته تقسیم شده که ،،جهاد نصر لرستان،، هم یکی از اون زحمت کشان دوران جنگ بوده که با خصوصی سازی و جدا شدن از سازمان جهادکشاورزی بزرگترین ضربه رو خورده و نمونه بارزش هم حال و روز کنونی جهاد نصرلرستان هستش که با عقب افتادگی حقوقی نزدیک به سیزده ماه در استانه ورشکستی قرار داره و کسی هم پیدا نمیشه فکری بحال نیروهای این شرکت کنه
نقل قول کردن
#4 مجید زیودار 1399-05-07 09:05
کمال تشکر و قدردانی دارم از دوستان و عزیزانی مطلب ارائه شده را مطالعه فرمودند و مهمتر اینکه نظرشان را مرقوم فرمودند...
در ایام جنگ خودروهای تبلیغات جنگ با نصب بلندگو خیابان به خیابان،کوچه به کوچه،برزن به برزن،روستا به روستا می گشتند و می چرخیدند و درخواست کمک های مردمی برای جنگ می کردند...اگر خاطره ای از جنگ داریم فقط مربوط به زمان حضور در جبهه ها و گشت های تبلیعاتی در معابر عمومی است...

با تمام شدن جنگ و پایان مسوولیت محسن رضایی و همچنین تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح ، دوران جبهه و جنگ و دفاع مقدس هم تمام و بفراموشی سپرده شد...نمی دانم علت و چرایی آن چیست اما شاید علت آن پهن بودن و گستردگی سفره انقلاب باشد که زعمای قوم اطراف سفره بیتوته کرده اند و الان نیازشان آرامش است و نه خاطره بازی ایام سخت و تلخ و شیرین جبهه و جنگ!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا