یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تورم، مسکن را بیش از هر چیز دیگری به متورم ساخت و به کوچک شدن سفره‌های مردم قناعت نکرد و تا کوچک کردن و حاشیه‌نشین کردن مردم هم پیش رفته است و هم چنان در حال تاخت و تاز است. مردم هم که ناچارند برای داشتن سرپناه و نجات از دربه‌دری به هر حرف بی‌حسابی تن در دهند و با مختصر کردن خرج و مخارجشان، اجازه ندهند که اندازه سفره صاحب‌خانه اندکی کوچک‌تر شود.
تورم عمومی اثر خود را بر قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی، هزینه‌های صدور پروانه و... می‌گذارد و موجب بالا رفتن قیمت مسکن می‌شود. سال گذشته قیمت مسکن، بیش از 2 برابر تورم افزایش یافت و مطابق نظر کارشناسان پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول امسال از مرز تورم عبور نکند.
لرستان از جمله استان‌های گران کشور در سال گذشته بود و با دارا بودن نرخ تورم 2/ 40، نرخ تورمی بیش از نرم کشوری (8/34) داشته است و در زمینه تغییر نرخ اجاره‌بها هم در تابستان سال گذشته در کشور رکورددار بوده است.
 

منبع درآمد مالک
آنچه بیش از هر مسئله دیگری موجب بالا رفتن قیمت مسکن در لرستان شده وجود صنایع ضعیف و نبود کارهای تولیدی با اشتغال‌زایی چشمگیر و رکود اقتصادی حاکم در استان است و همین مسئله موجب شده که مالک به ملک اش به عنوان یک منبع درآمد نگاه کند که همین مسئله موجب تکان‌های سخت قیمت در موقعیت‌های مختلف اقتصادی در این زمینه می‌شود.
یکی از فعالان حوزه مسکن در خرم‌آباد در این باره به یافته می‌گوید: متأسفانه برخی مالکان فکر می‌کنند بایستی تورم کالاهای مختلف را با افزایش اجاره‌بها جبران کنند. ولی اله میراسماعیلی ادامه می‌دهد: وقتی فردی تنها منبع درآمدش اجاره‌بهای املاکش است نمی‌توان انتظاری بیش از این از او داشت.
او می‌افزاید: در شرایطی که سود بانکی کاهش یافته است برخی مالکین، با خرید ملک به جای خواباندن پولشان در بانک، می‌خواهند به سود بیشتری دست یابند به همین منظور، افزایش اجاره‌بها را حق خود می‌دانند.
وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان مشاور املاک فقط نگارنده قیمت پیشنهادی از جانب مالک هستیم و دخل و تصرفی در افزایش قیمت‌ها نداریم.
او می‌گوید: با وجود دسترسی مردم به سایت دیوار، شیپور و سرکشی به مشاور املاک مختلف به‌راحتی می‌توانند از قیمت یک ملک آگاه شوند و اجازه ندهند که مورد سو استفاده قرار بگیرند و در چنین شرایطی به‌هیچ‌عنوان بنگاه‌های معاملات ملکی نمی‌توانند در افزایش قیمت املاک مختلف تأثیرگذار باشند.
 
قیمت‌های سایت دیوار کاذب است
این فعال اقتصادی می‌گوید: متأسفانه کاربران در سایت دیوار قیمت‌های کاذب ایجاد می‌کنند و همین قیمت کاذب، به‌عنوان قیمت پایه در دادوستدها در نظر گرفته می‌شود این در حالی است که با این قیمت در نظر گرفته شده از طرف اشخاص مختلف در سایت، هنوز کسی معامله‌ای انجام نداده است و یک قیمت رسمی نیست اما بعد از مدتی همین قیمت غیررسمی، پایه معاملات می‌شود و به همین راحتی قیمت‌ها بالا می‌روند.
میراسماعیلی می‌گوید: در حال حاضر در سایت دیوار در تهران، قیمت املاک درج نمی‌شود تا از این اتفاق جلوگیری به عمل آید و امیدواریم در لرستان هم به‌زودی این قانون اعمال شود.
وی ادامه می‌دهد: در بنگاه‌های معاملات ملکی، کارشناس‌ها حضور دارند و می‌توانند با حضور در محل، با توجه به موقعیت ملک، سال ساخت و امکاناتش قیمت کارشناسی آن را تعیین کنند در حالی که در سایت دیوار این‌چنین امکانی نیست.

 
سونامی قیمت مسکن در راه است
میراسماعیلی معتقد است با فعال شدن بازار بورس و خودرو و کم شدن سود بانکی، برخی افراد ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در بازار بورس و خودرو به گردش درآورند.
وی می‌گوید: به همین دلیل این روزها با رکود شدید مسکن مواجه هستیم و عملاً خبر چندانی از معاملات نیست. او می‌گوید: اما آنچه تجربه نشان داده همیشه بعد از رکود چندماهه، با سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم بود.
افزایش قیمت مسکن با توجه به تورم، امری طبیعی است اما بالا رفتن غیرواقعی قیمت‌ها و سیر صعودی آن در لرستانی که رکورددار نرخ فلاکت، بیکاری و گرانی در کشور است موجب ایجاد فشاری مضاعف بر مردم می‌شود و روند عادی زندگی‌شان را دچار مشکل می‌کند.
روا نیست استانی که دارای ثروت‌های بی‌شماری است و نیروی جوان تحصیل‌کرده زیادی دارد در فلاکت دست و پا بزند و بیکاری، تحمل تورم و مستأجری را غیرممکن سازد لذا از مسئولان امر انتظار می‌رود با نظارت دقیق بر بازار مسکن و جلوگیری از جولان دادن دلالانی که فقط به فکر به دست آوردن سود بالا هستند موجب آرام شدن اوضاع و منطقی شدن قیمت‌ها شوند.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته


بخش اول: مستأجران در خرم‌آباد زیر بار گرانی مسکن له شده‌اند!

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1399-03-20 16:15
دلال و پاساژ ساز معروف رو کنترل کنید تا اجاره و قیمت مغازه هم پایین بیاد هرچه خونه کلنگی در مطهری بود خرید و تبدیل به پاساژ کرد
نقل قول کردن
#2 املاک 1399-03-20 23:56
وجدانا بیشتر از همه برنامه دیوار مقصره.خواهشا مسئولان رسیدگی کنن در مورد عدم درج قیمت‌.ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا