یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به دلیل رکود اقتصادی و نبود شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری، خلا برنامه‌ریزی و آموزش‌های مناسب برای سوق دادن سرمایه‌داران به‌سوی فعالیت‌های اقتصادی و کاهش روزانه ارزش ریال به‌طورمعمول، بسیاری سرمایه‌داران شهر برای این‌که خود را درگیر وضعیت اقتصادی جامعه نکنند، با خرید مسکن، ارزش پولشان را در مدت‌زمانی نه‌چندان طولانی چند برابر کنند و در این بین هم با اجاره دادن ملک شان در کنار افزایش میزان سرمایه، کسب درآمدی هم داشته باشند.
همین مسئله باعث شده که برخی افراد با خرید چندین خانه کنترل بازار مسکن را در خرم‌آباد به دست بگیرند و در پی آن رابطه مالک و مستأجری به نفع سرمایه‌دار پیش رود و به‌محض افزایش قیمت‌ها، کرایه‌ها به‌صورت نجومی افزایش یابد.

قیمت مسکن، ملاک افزایش کرایه‌خانه
زمانی دارای بنگاه معاملات ملکی در منطقه جهادگران خرم‌آباد است وی در این باره به «یافته» می‌گوید: متأسفانه برخی مالکین منزلشان را با توجه به قیمت ملک اجاره می‌دهند و دیگر شرایط مستأجر و امکانات خانه‌شان را در نظر نمی‌گیرند.
او ادامه می‌دهد: برخی از صاحب‌خانه‌ها، قیمت رهن و اجاره خانه‌شان را با دیگر مالکین در جاهای دیگر شهر مقایسه می‌کنند و به‌محض دیدن قیمت بالای سایر خانه‌های استیجاری، آن‌ها هم می‌خواهند از قافله جا نمانند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.
این می‌گوید: متأسفانه توقع برخی از صاحب‌خانه‌ها بسیار بالاست. زمانی معتقد است از آن جا که قرارداد بین مالک و مستأجر، کاملاً شخصی است و قانون خاصی برای کنترل آن وجود ندارد نمی‌توان مانع انجام قراردادهایی که قیمت اعلام شده توسط مالکان، خارج از عرف است شد.
 
 متناسب نبودن عرضه و تقاضا
زمانی می‌گوید: لازم است که بازار مسکن کنترل شود تا فشار کمتری بر مردم وارد شود. وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین دلایل جولان صاحب‌خانه‌ها در شهرمان متناسب نبودن عرضه و تقاضاست چرا که در این جا تعداد مسکن‌های استیجاری خیلی کمتر از نیاز جامعه است همین مسئله باعث شده که به‌راحتی بتوانند قیمت‌ها را بالا ببرند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به تورم، میزان ساخت‌وسازها هم کم شده است این موضوع را می‌توان از تعداد مجوزهای صادرشده توسط شهرداری فهمید.
تیموری یکی دیگر از بنگاه‌داران شهرمان است که در خیابان جلال آل احمد، دارای بنگاه معاملات ملکی است وی در این باره به «یافته» می‌گوید: خرم‌آباد شهر بسته‌ای است و تعداد مسکن‌های موجود در آن کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد.
او ادامه می‌دهد: علاوه بر این به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که قراردادهای سال گذشته را تمدید کنند و با توجه به تورم و کمبود مسکن و بالا رفتن قیمت خانه، به هر قیمتی که صاحب‌خانه اعلام می‌کند راضی باشند.
 


از انجام معامله با قیمت غیرمتعارف معذورم
تیموری می‌گوید: برخی صاحب‌خانه‌ها بی‌خود قیمت ملکشان را روزبه‌روز بالا می‌برند و با اعلام قیمت‌های غیرمتعارف بر گرانی مسکن در شهر دامن می‌زنند. او اظهار می‌کند: من سعی می‌کنم که با مواردی از این دست مبارزه کنم و به هیچ عنوان برایشان کار انجام ندهم.
وی ادامه می‌دهد: حتی در این راستا بر روی دیوار بنگاهم یک پلاکارد زدم و اعلام کرده‌ام که از انجام معامله با قیمت غیر متعارف معذورم.
 
 مسکن پیش رو در تورم
تیموری می‌گوید: وقتی قیمت همه‌چیز چند برابر شده چطور می‌توان انتظار داشت که مسکن هم افزایش قیمت نداشته باشد. او می‌گوید: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی روزبه‌روز در حال افزایش است و تقریباً با افزایش دو و نیم برابری قیمت‌ها مواجه هستیم به طوری که مثلاً سرامیک در سال گذشته متری 10 هزار تومان می‌خریدیم و دستمزد نصب اش هم متری 25 هزارتویمان بود این در حالی است که در سال جاری همان سرامیک را 18 هزار و دستمزد نصب اش هم 50 هزار تومان شده است.
این فعال اقتصادی می‌گوید: من گاهی خانه‌ای را خریداری می‌کنم و بعد از انجام یک سری تغییرات آن را به فروش می‌رسانم. وی می‌گوید: در مقایسه هزینه‌ها با سال گذشته در دو مورد مشابه دیده می‌شود که هزینه تعمیر یک مسکن در سال گذشته 100 میلیون تومان بود و در حال حاضر به 250 میلیون تومان رسیده است چطور در چنین شرایطی ممکن است که قیمت مسکن افزایش نیابد!
او اظهار می‌کند: علاوه بر تورم کاهش ارزش پول هم موجب شده که مردم برای سرمایه‌گذاری به سمت خرید ملک روند و نظام سرمایه‌داری را بر مستاجرین حاکم کنند.
 
افزایش قیمت مسکن برای بیشتر شدن حق کمیسیون
تیموری می‌گوید: وقتی قیمت مسکن افزایش می‌یابد در پی آن میزان معاملات کم می‌شود و این به ضرر بنگاه‌های معاملات ملکی است. وی می‌افزاید: در حال حاضر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره به شدت کساد است و این مسئله باعث شده ما وضعیت مناسبی از نظر اقتصادی نداشته باشیم.
او می‌گوید: به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت مسکن برای افزایش حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات ملکی را قبول ندارم زیرا همین افزایش قیمت مسکن باعث شده که بنده از آذرماه تابه‌حال هیچ خرید و فروشی نداشته باشم.

 


مافیای مسکن نداریم
تیموری می‌گوید: شاید برخی بنگاه‌داران و سرمایه‌داران با خرید ملک، به دنبال سرمایه‌گذاری باشند اما من با وجود مافیای زمین و مسکن در خرم‌آباد مخالفم.
در واقع خرید تعداد زیادی مسکن در یک منطقه توسط چند نفر و خریدوفروش مکررشان به یکدیگر یکی از دلایل اصلی قیمت‌های سرسام‌آور مسکن در خرم‌آباد است و این مسئله تابه‌حال بارها و در محله‌های مختلف شهر اتفاق افتاده است و دیده‌شده که در مدت کوتاهی، قیمت مسکن در یک منطقه به طرز عجیبی افزایش‌یافته است که نمونه این اتفاق را می‌توان در زمین‌های شرکت پگاه رزم‌آوران که در منطقه بعد از ماسور قرار دارند دید. قطعات زمینی که تا قبل از تورم وحشتناک دلار، 25 میلیون تومان بود در حال حاضر به 500 میلیون تومان رسیده است و یا برخی مناطق که تا قبل از تورم متری 3 میلیون تومان معامله می‌شد در شرایط فعلی به متری 10 میلیون تومان شده است.
 
ضعف مدیریت، مشکل بازار مسکن
نبود نظارت بر بازار مسکن در خرم‌آباد روزبه‌روز اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و اجازه جولان برخی نوکیسگان را در شهر فراهم می‌کند. اردشیر حسینی رئیس صنف بنگاه‌داران خرم‌آباد در این باره به «یافته» می‌گوید: متأسفانه هیچ نهاد نظارتی برای کنترل قیمت مسکن اقدامی نمی‌کند.
وی می‌افزاید: کنترل معاملات و قرار دادن قانون‌های در این باره اصلاً کار سختی نیست. او معتقد است تا زمانی که ضعف مدیریت در این باره برطرف نشود نمی‌توان انتظار اقدامی مؤثر در این باره را داشت.
او می‌گوید: لازم است که مراجع قانونی در این باره وارد عمل شوند و به شدت با متخلفین برخورد کنند.
وی اظهار می‌کند: باید دولت اجازه افزایش کرایه‌خانه را در سال جاری به هیچ صاحب‌خانه‌ای را ندهد چرا که قرار نیست تورم برای صاحبان ملک از جیب مستأجر جبران شود.

 



🔴قیمت مسکن به صورت عادی همراه با افزایش نرخ تورم، مصالح ساختمانی و التهابات بازار ارز و سکه است؛ اما به نظر می‌رسد  بخش عمده التهاباتی که امروزه در بازار مسکن خرم‌آباد مشاهده می‌شود به جهت سوداگری در بازار مسکن است، به‌طوری‌که این امر باعث شده قیمت‌ها در این بازار به‌صورت افسارگسیخته و غیرمنطقی بالا رود. دلال‌بازی، واسطه‌گری، ایجاد جو روانی از سوی برخی مشاوران املاک و ورود بدون برنامه‌ریزی برخی مردم به بازار از عوامل مؤثر بر تشدید قیمت مسکن در این شهر است.

همچنین نبود نظارت کافی بر معاملات و معادلاتی که در بازار مسکن وجود دارد یکی از دلال به وجود آمدن آشفته‌بازاری است که شاهد آن هستیم در شرایطی که هر مالک و واسطه به دنبال به دست آوردن سود زیاد از انجام هر معامله است و کسی هم طرف مستأجر بی‌نوا نیست شرایط نه‌تنها بهتر نمی‌شود بلکه روزبه‌روز بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود.
در این میان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، برخی کنترل و نظارت بیشتر بر قیمت مسکن و نظارت برچگونگی فعالیت مشاوران املاک را برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها پیشنهاد می گردد لذا از مسئولان و دستگاه های نظارتی انتظار می‌رود که با ورود جدی به این مهم اجازه ندهند که شرایط روزبه‌روز بدتر شود و نفس مستأجران بند آید.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته


این گزارش ادامه دارد....


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1399-03-08 11:39
چه بکم و دس کرانشینی
داد ار هر که مم حقم نسینی
نقل قول کردن
#2 امیر 1399-03-08 11:52
فقط قیمت خونه نیست قیمت اجاره مغازه هم بالا رفته بیش از حد ،هرکی اومده یه اتاق از خونشو تبدیل کرده به مغازه کرایه میلیونی میگیره مخصوصا مطهری و شهدا.آخه بی انصافی هم حدی داره مگه چقدر تو این شرایط خراب بازار فروش هست که کرایه میلیونی میگیرید با تهران مقاسیه میکنید!!!!
نقل قول کردن
#3 بسیج فعال 1399-03-08 12:33
مالک اون خانه ها هم هزینه دارن، خانواده دارن، بچه دانشجو دارن، دختر دم بخت دارن، و...
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
نقل قول کردن
#4 مرتضی 1399-03-08 15:25
نورالله خدا به داد ما برسید مامستاجران در خرم آباد با تهران و شهرهای بزرگ دریک ردیف تورم گرانی هستیم آخر یک خانه که پارسال پانصد میلیون قیمت داشت الان رویچه حساب شده دومیلیارد بعد صاحب خانه میگه ماهم گرفتارم ? من مستاجر گرفتارم که با سیمیلیون رهن خانه پولم بی ارزش شده درآمدم کفاف کرایه نمیده تاآخرعمر باید آرزوی خانه دارشدن به گور ببرم ماصد سال عقبیم ازبقیه مردم
نقل قول کردن
#5 آریاوند 1399-03-08 17:23
خدالعنت کندصاحب خانه های بی انصاف را.....
نقل قول کردن
#6 Armin 1399-03-09 01:41
به نقل از بسیج فعال:
مالک اون خانه ها هم هزینه دارن، خانواده دارن، بچه دانشجو دارن، دختر دم بخت دارن، و...
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

والله اکثرشون مرفهین بی درد هستن!
نقل قول کردن
#7 Armin 1399-03-09 01:46
به نقل از امیر:
فقط قیمت خونه نیست قیمت اجاره مغازه هم بالا رفته بیش از حد ،هرکی اومده یه اتاق از خونشو تبدیل کرده به مغازه کرایه میلیونی میگیره مخصوصا مطهری و شهدا.آخه بی انصافی هم حدی داره مگه چقدر تو این شرایط خراب بازار فروش هست که کرایه میلیونی میگیرید با تهران مقاسیه میکنید!!!!

واقعاً درست فرمودی! یکی از دوستان من بعداز۱۰ سال زحمت در فروش لوازم معماری،هنر،گراف یک در شهدای غربی با بی انصافی صاحب مغازه مجبور به تخلیه شد! طرف اصلا درک نمی کنه این بنده خدا تودوران قرنطینه هیچی نفروخته!قسمت تلخش اینجاست طرف میلیاردر هست،بنده خدا اجناسش آورده گذاشته خونه!
نقل قول کردن
#8 حسین 1399-03-09 08:41
موضوع اجاره مسکن وبهای مسکن خیلی مهمه. از یافته تشکر میکنم. تقاضا دارم به عنوان پیشنهاد با دادستان. مسول تعزیرات. استانداری مصاحبه کنید. چرا پیاز گرون میشه ستاد تنظیم داره ولی مسکن به عنوان بالاترین هزینه خانوار هیچ متولی نداره... لطفا پیگیری کنین... لطفا
نقل قول کردن
#9 حسین 1399-03-09 08:43
سازمان بازرسی استان چرا دخالت نمی‌کند. چرا
نقل قول کردن
#10 امین 1399-03-09 12:39
خونه در این کلانشهر وحشتناک گرونه اصلا نظارتی هم نیست
هرکس هر قیمتی دلش بخواد می اندازه به ملت
نقل قول کردن
#11 امیر 1399-03-10 02:05
به نقل از Armin:
به نقل از امیر:
فقط قیمت خونه نیست قیمت اجاره مغازه هم بالا رفته بیش از حد ،هرکی اومده یه اتاق از خونشو تبدیل کرده به مغازه کرایه میلیونی میگیره مخصوصا مطهری و شهدا.آخه بی انصافی هم حدی داره مگه چقدر تو این شرایط خراب بازار فروش هست که کرایه میلیونی میگیرید با تهران مقاسیه میکنید!!!!

واقعاً درست فرمودی! یکی از دوستان من بعداز۱۰ سال زحمت در فروش لوازم معماری،هنر،گرافیک در شهدای غربی با بی انصافی صاحب مغازه مجبور به تخلیه شد! طرف اصلا درک نمی کنه این بنده خدا تودوران قرنطینه هیچی نفروخته!قسمت تلخش اینجاست طرف میلیاردر هست،بنده خدا اجناسش آورده گذاشته خونه!

چنو نمن و چنی هم نمی مونه.(چنان نماند چنین هم نخواهد ماند) عاقبت این بی انصافا هم به زودی دیدنیه
نقل قول کردن
#12 علی 1399-04-01 16:02
چرا دادستان با این نرخ گذاریها برخورد نمونه چرا شورای مسکن استان بصورت ضرب العجلی فکری بحال پریشان مستاجران نمی کنند.
نقل قول کردن
#13 عبدالله 1399-04-02 00:36
بعضی مستاجرها هم رعایت صاحبخونه و خونه رو نمی کنند.بعد از تحویل در ودیوار ها داغونه.خونه نم برمیداره پ هزاران مشکلات دیگه ، که وقتی صاحبخونه حساب میکنه باید مبلغی هم روی اجاره های دریافتی بزاره و خونه رو‌تعمیر کنه.رعایت انصاف باید دو طرفه باشه.
نقل قول کردن
#14 هی 1399-05-04 18:59
درمان این درد بزرگ بدست مجلس است .با مالیات بر خانه های خالی .زمینهای بلا استفاده در سطح شهرها.وضع مالیات بر ملک موجرین که املاک از حالت سرمایه ایی خارج و پول ان بسمت صنایع تولید که باعث اشتغال میشود چاره کار است .شاهد زمینهایی در سطح شهرها هستیم که 50 ساله ساخت و ساز نشده هم بافت شهرها را بهم میریزد و سرمایه بلا استفاده که میتواند در خدمت اشتغال باشد..مالیات بر ملک چاره کار است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا