یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال 1398 با تمامی خوبی‌ها و بدی‌ها و اتفاق‌هاي عجیب رو بـه اتمام اسـت و امید داریم سال 1399 سالی بهتر برای همه باشد و گشایش‌هاي پر از خیر و برک را برای عموم مردم شاهد باشیم.

در سالی کـه گذشت، شماری از چهره‌های لرستانی را از دست دادیم که نام این عزیزان و مختصری در مورد فعالیت‌های آن‌ها در زمانی کـه در قید حیات بودند، نوشته‌ایم...

امید که نام هیچ عزیزی از قلم نیفتاده باشد...

چهره‌های لرستانی که در سال 98 فوت شدند

 
بابک اسدی پیشکسوت کشتی لرستان و کشور، در 14 اردیبهشت 97 و در حالی که به عنوان رئیس انجمن کشتی ناشنوایان در حال خدمت بود، پس از تمرینات ورزشی دچار حمله قلبی شد و در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری گردید. وی 29 خردادماه 98 به دیدار حق شتافت.
بابک اسدی (طوفان) کشتی‌گیر آزادکار خرم‌آبادی، فارغ از موفقیت در رشته کشتی و حرفه مربیگری جزء ورزشکاران تحصیل کرده‌ای بود که از مدیران مجرب و موفق ایران نیز به شمار می‌رفت.
اسدی از قهرمانان اسبق کشتی و مربیان کشورمان و مدیر عامل برق مرکز تهران بود و دو بار به عنوان مدیر نمونه تهران شناخته شده است.
وی دانش آموخته برق دانشگاه صنعت آب و برق (شهیدعباسپور) بود.
 


 
علی آذری از فعالان لرستانی - یافته 23 اردیبهشت ماه 98، علی آذری، فعال اقتصادی اهل لرستان و مؤسس چای آذر در سن 89 سالگی به دلیل ایست قلبی در تهران به دیدار حق شتافت.
«علی آذری» از فعالان لرستانی عرصه‌ی اقتصاد کشور بود که بیش از نیم‌قرن در این حیطه فعالیت نموده و کارنامه اقتصادی‌اش، نشان از موفقیت او در این زمینه داشت.
آذری، متولد دوم خردادماه 1309 شمسی در محله‌ی پشت‌بازار خرم‌آباد بود. پدرش «شکرعالی» اهل الشتر و روستای «هنام» بود. 5 برادر و خواهر داشت و در سال 1337 ازدواج کرد
وی 10 فرزند دارد که همگی تحصیلات عالیه دارند.
آذری در سال 1360 به تهران مهاجرت کرد و در این استان به فعالیت اقتصادی خود ادامه داد.
 
 
11 خردادماه 98، مهندس «علی سلاح‌ورزی» اولين لژيونر فوتبال لرستان در سن 73 سالگی در آمریکا به دیدار حق شتافت.
سلاح‌ورزی متولد 1325 در محله پشت بازار خرم‌آباد؛ دارای مهندسی شیمی و فوق‌لیسانس مدیریت از دانشگاه کالیفرنیاي آمریکا بود.
علی سلاح‌ورزی بيش از 4 دهه پيش راهي امریکا شد.
علي سلاح‌ورزي فوتباليست پيشكسوت لرستانيوي فرزند مرحوم حاج "محمدعلي سلاح‌ورزي" از بزرگان محله‌ي كهن پشت‌بازار بود كه بين سال‌هاي 1315 تا 1330 عضو انجمن شهر (شورای شهر) خرم‌آباد بود. مادرش مرحومه حاجيه "آرا قاضي" فرزند آقارضا و خواهر حجت‌الاسلام شيخ مهدي قاضي عليه‌الرحمه بود كه زني متدين و از خادمان ابا عبدالله‌الحسين به شمار مي‌رفت.
علي بعد از چند بار رفت و آمد بین ایران و امریکا، ساکن امریکا شد و بیش‌تر ایام سال را در این کشور سپری می‌کرد.
علی سلاح‌ورزی چند مرتبه در سال به زادگاهش می‌آمد و دوباره به امریکا بازمی‌گشت. یکی از مواردی که او هر سال با وجود کیلومترها به ایران می‌کشاند، مراسم عزاداری و گل‌مالی سنتي مردم خرم‌آباد در محرم بود.
علي با وجود زندگی راحتی که كنار همسر و دخترش در نيويورك امریکا داشت ترجیح می‌داد مراسم عزاداری محرم را در کنار همشهریانش باشد و بعد از پایان آن به امریکا بازگردد.
شایان ذکر است وی 11 خردادماه 98 در حالی که روزه بود، در آمریکا جهت اقامه نماز به مسجد رفت و به دلیل سکته مغزی همان‌جا با زبان روزه درگذشت.
پیکر مهندس سلاحورزی بنا بر وصیت خودش به ایران منتقل شد و در بهشت هشتم آرامستان خِضر خرم‌آباد (بخش آرامستان خاندان سلاحورزی) به خاک سپرده شد.
 
 
دکتر "محمدرضا حافظی" ریئس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور روز سه شنبه 21 خرداد ماه در بیمارستان ایران مهر در تهران درگذشت.
محمدرضا حافظی در سال 1310در شهر بروجرد به دنیا آمد و تا مقطع دکترای مدیریت در دانشگاه نیوپرت کالیفرنیا- آمریکا تحصیل کرد.
پدرش مصطفی حافظی از پایه‌گذاران صنعت برق و نیز کارخانه آرد در شهر بروجرد و از خیرین کشور بود.
از مهم‌ترین خدماتی ایشان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-تبدیل چال قلعه به پارک وحدت
۲-انتقال آب گلِ رود از روستای ونایی به بروجرد با کمترین هزینه
۳-شانزده سال به دانش آموزانی که معدل بالای هجده و نیم داشتند هدیه داد
۴- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، درمانگاهی برای مردم بروجرد ساختند که تمامی مخارج این درمانگاه را شخصاً پرداخت می کردند
۵- به دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران ماهیانه مبلغ دویست هزار تومان کمک هزینه تحصیلی می داد.
۶-از سال ۱۳۷۸ انجمن بروجردی ها را در خیابان دستگردی تهران تأسیس کردند
۷-پس از درگذشت فرزندشان، خدمات مدرسه سازی را بیشتر دنبال کرده اند و سال به عنوان مدیر جامعه خیرین مدرسه ساز ایران منشأ ساخت و برنامه ریزی برای ساخت هزارها مدرسه در سطح ایران و جهان گردیده اند.
 و دهها کار خیر دیگر
 
 
27 خردادماه 98 پیر غلام لرستانی به دیدار حق شتافت.
حاج رضا سلوک یکی از پیر غلامان اباعبدالله و بنیان‌گذاران هیات‌های مذهبی در استان لرستان بود که از دهه 20 هجری شمسی هیات‌های مختلف مذهبی را در خرم‌آباد تأسیس كرد و میزبان عزاداران حسینی بوده است‌.
خانواده وی در سال ۱۳۹۰ هیأت عشاق العباس‌(ع) لرستانی‌های مقیم مرکز  را با همکاری جمعی از هم استانی‌های محب اهل‌بیت مقیم تهران تأسیس نمود که این هیات در ایام محرم میزبان هزاران نفر از لرستانی‌های پایتحت است. سلوک در تهران به خاک سپرده شد.



"مهتاب بازوند" بانوی شاعر لرستانی که به دلیل عارضه مغزی ناشی از بیماری کلیوی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بستری شده بود، 16 تیر ماه به دیدار حق شتافت و 17 تیرماه با حضور جمعی از هنرمندان و مردم خرم آباد در قطعه هنرمندان قبرستان صالحین به خاک سپرده شد.
 «مهتاب بازوند» فرزند استاد عزیز بیرانوند شاعر پیشکسوت لرستانی بود .
بازوند که به دلیل عوارض ناشی از بیماری کلیوی ا کما رفته بود ، اما تلاش پزشکان برای بهبود وی به جایی نرسید.
بازوند متولد 18 مرداد 1356 و دارای کارشناس ارشد ادبیات فارسی بود، وی را از بهترین چهره‌های «غزل محض» به‌حساب می‌آمد.
از آثار وی می‌توان به مجموعه شعر «گنجشک‌ها فردا برایم حرف‌ها دارند» در سال 1387 اشاره کرد.
 
 

خیری که بعد از مرگ هم دست از کار خیر برنداشت
۱۱ شهریور ۹۸ ،حاج غلامرضا خلیلی از خیّران بروجرد و صاحب برند "آجیل خلیلی" پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
حاج خلیلی که اشعاری از وی نیز به جا مانده علاقه عجیبی به زادگاهش داشت و خدمات فراوانی از ایشان به یادگار مانده است.
سال گذشته مراسم بزرگداشت ایشان از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد برگزار شد و فیلم مستندی هم را عنوان: (خلیل خیراندیش) ساخته "کاوه حدادی" درباره  زندگی حاج خلیلی، در سالن دکتر زرین‌کوب بروجرد پخش شد.

وصیت مهم مرحوم حاج غلامرضا خلیلی:
ایشان وصیت نموده به منظور فرهنگ‌سازی آداب پسندیده مجالس ترحیم، از چاپ هر گونه بنر و ارسال تاج گل خودداری شود و کلیه هزینه مراسم شام و ناهار و متفرقه صرف امور خیریه گردد.




مرحوم حجت‌الاسلام نجم‌الدین مرادی، 16 مهرماه 98، در جاده سلفچگان بر اثر سانحه رانندگی به رحمت ایزدی پیوست.
حجت‌الاسلام مرادی از خطبای توانا و مبلغ در لرستان بود که در راه اعتلای فرهنگ دینی و اخلاقی از هیچ کوششی دریغ نداشت.

 

مرگ تلخ مدیرکل و همسرش
22 مهرماه 98، حامد نظرنیا، مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری لرستان به دلیل سانحه تصادف به همراه همسرش در گذشت.
در یک سانحه رانندگی در محور ملایر به بروجرد حامد نظرنیا که به همراه همسر و 3 فرزند سه‌قلو خود با یک خودرو رنو «ال ۹۰» برخورد کرد که خود و همسرش در دم جان باختند.
نظرنیا در کارنامه خود، رئیس سازمان ملی جوانان لرستان، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان و مدیرکل بازرسی منطقه ۵ دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار بود.

 


درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رحمتی
10 آبان 98 عالم خدوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رحمتی به دلیل بیماری به دیدار حق شتافت.
ایشان متولد سال 1321 در الشتر و یک از روحانیون وارسته مردمی بودند که عمر پر برکت خود را در جهت تعلیم و تعلّم مسائل اسلامی و تبلیغ و نشر معارف اهل‌بیت (علیه‌السلام) و خدمت به طلاب دینی و حوزه‌های علمیه سپری کردند.
وی از مدیران و روحانیون کاروان‌های حج در استان و نماینده آیت‌الله سیستانی در خرم‌آباد بود.
مراسم تشییع و خاک‌سپاری ایشان، 12 آبان ماه در خرم‌آباد برگزار شد.

 
‌روز سه‌شنبه 12 آذرماه 98، استاد مرتضی ذاکر متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت، در سن 80 سالگی به دیدار حق شتافت.
استاد مرتضی ذاکر بیش‌ از نیم‌قرن در حوزه ادب و شعر فعالیت داشته و همواره مشوق جوانان و نوجوانان در این عرصه بودند ضمن این‌که ایشان ‌چهار دهه عضو پیوسته انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد بودند، هم‌چنین سه دوره دو ساله نیز مسئولیت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا را نیز به‌عهده داشته و از شاعران فعال در حوزه شعر و ادب شهرستان بروجرد بود.
استاد مرتضی ذاکر، متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت این عرصه است. وی در سال ١٣١٨ شمسی در بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ١٥ بهمن این شهر تا کلاس پنجم و کلاس ششم را در دبستان اعتضاد در سال ١٣٣٦ به پایان رساند. در سال ١٣٣٩ به استخدام هلال‌احمر بروجرد (شیر و خورشید سابق) درآمد. در سال ١٣٤٠ کتابی با نام «دخمه تنگ» با همان سواد ابتدایی به رشته تحریر در آورد و از همان سال تحصیلات خود را ادامه و در سال ١٣٤٦ موفق به اخذ دیپلم ادبی گردید.
وی در سال ١٣٧٣ بازنشسته مرکز بهداشت و درمان بروجرد شد.پانزده سال پایان دوران خدمت دولتی خود را به‌عنوان مسئول مرکز بهداشت و درمان آیت‌الهس طالقانی بروجرد بودند.
استاد ذاکر سرودن شعر را از سال چهارم ابتدایی آغاز کرد و از سال ١٣٥٣ به نوشتن داستان‌های کوتاه برای کودکان و بزرگ‌سالان همت گمارد.
وی از سال ١٣٦٠ به گردآوری گفت و لفت (لهجه) بروجردی به نام «واژه‌نامه محاوره‌ای با فرهنگ گویش بروجردی» پرداخت یکی دیگر از کتب چاپ شده ایشان مجموعه شعری است که در دهه ٧٠ به چاپ رسیده است.
وی از سال ١٣٦١ به عضویت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد (وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) در آمد. استاد مرتضی ذاکر سرودن شعر محلی و فولکلوریک را از سال ١٣٦٢ شروع نمود. وی در زمینه شعر دارای آثار متعدد و ارزشمندی است که شنیدن آن حلاوت و شیرینی خاصی دارد و اشعار محلی و به گویش بروجردی ایشان بسیار مورد توجه مردم بروجرد و استان لرستان است.
. از سروده‌ها و تالیفات این شاعر بروجردی می‎توان به «سروده‌های نسیم بروجردی»، «دخمه تنگ»، «نکبت» و کتاب «گل کاسه اِشکِنَک» با موضوع نگاهی به اشعار گویشی مرتضی ذاکر اشاره کرد.
 
 
چهارم بهمن ماه 98، آیت‌الله بلندنظر از علما و فضلای برجسته استان لرستان به دیدار حق شتافت.
 آیت‌الله حاج محمدولی بلندنظر (۱۳۰۴ ـ ۱۳۹۸) از روحانیون خوشنام و معتبر الشتر بود.
این عالم ربانی در محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله سید محمود شاهوردی، آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت‌الله سید محسن صدر کسب فیض نموده و از سال 1338 به بعد امام جماعت مسجد جامع شهر الشتر بوده‌اند که در غروب جمعه ۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۱ ه ق، چهارم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ درگذشت.
 
 


ششم بهمن ماه 98، عبدالعلی سراب یاسی معتمدی هنرمند و نقش‌آفرین سینما و تلویزیون در سن 75 سالگی در سر صحنه فیلم‌برداری درگذشت.
زنده‌یاد سراب یاسی بازنشسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و مدیر سابق مجتمع شهید آوینی بود
وی نقش‌آفرین در سریال‌های دیار به یادماندنی و روزگار دلدادگی و آثار بی‌شماری از سینما و تلویزیون را در کارنامه دارد.

هنرمند و نقش‌آفرین لرستانی درگذشت
 
 
درگذشت فرهنگی پیشکسوت خرم‌آباداستاد «محمدباقر عباسی» از فعالان برجسته فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خرم‌آباد، 8 بهمن 98 بدرود حیات گفت.
ایشان که پنجم بهمن ۱۳۰۵ در خرم‌آباد به دنیا آمده بود، پس از گذراندن دوران تحصیل، از دهه ۲۰ در زادگاهش به تدریس در مدارس خرم‌آباد و لرستان پرداخت.
استاد عباسی همان زمان فعالیت‌های سیاسی را با عده‌ای جوانان وطن‌خواه جبهه ملی دکتر مصدق علیه حکومت پهلوی آغاز و بر این اساس، چندین مرتبه متحمل زندان، محرومیت از ادامه تحصیل و تعلیق از خدمت و تبعید شدند.
ایشان جزو آخرین دسته از مبارزان سیاسی بود که با پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد و به عضویت کمیته ۵ نفره شهر خرم‌آباد پس از انقلاب درآمد.
وی که از دهه ۶۰ ساکن اصفهان شده بود، در دهه ۸۰ شروع به تدوین خاطراتش نمود که بخش‌هایی از آن در نشریات و رسانه‌های استان از جمله سیمره و یافته منتشر شد.
 
 از جمله آثار مکتوب استاد عباسی که در دو دهه‌ی اخیر تلاشی وصف‌ناپذیر در مکتوب نمودن آداب و رسوم مردم زادگاهش داشت، کتاب‌های:
زادگاهم خرم‌آباد
۸۰ سال در گردبادِ حوادث
از هر خرمن خوشه‌ای
شجره‌نامه‌های بوآسی (باباعباسی) و گرگ‌گیر (رسولی)
است و چند اثر دیگر از جمله: زندگی‌نامه دکتر مصدق، آیت‌الله کاشانی و ... در دست تدوین و انتشار داشت که متأسفانه اجل به ایشان مهلت نداد و قلب و قلم پُرمِهرش در بامداد سه‌شنبه هشتم بهمن ۱۳۹۸ در زیرآب مازندران از حرکت ایستاد.
پیکرش در مقبره خانوادگی واقع در قم به خاک سپرده شد.

 
 فرمانده دلیری که در بستر خاک آرمید
"بهمن صفایی‌راد" فرمانده لشکر ۸۴ ارتش لرستان در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ روز جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ به سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.
امیر سرتیپ «بهمن صفایی راد» فرزند سرهنگ «حشمت‌الله صفایی‌راد» از فرماندهان اسبق لشکر پنجم ارتش خرم‌آباد در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و از شُعرای خوش‌قریحه قوم لُر است.
وی و برادرانشان از فوتبالیست‌های تیم خرم‌آباد در دهه ۳۰ بودند و پیشکسوت ورزش لرستان نیز هستند.



سانحه رانندگی و فوت مدیر کل با اخلاق
«محمدرضا حیدری» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان حدود ساعت 5 بامداد شنبه 26 بهمن‌ماه، در حادثه تصادف رانندگی در جاده سمنان درگذشت.
حیدری که برای شرکت در همایش نوسازی مدارس مدیران کشور در حال عزیمت به سمنان بود، دچار حادثه شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
حیدری، اهل ایلام، متولد 1352 دارای مدرک کارشناسی در رشته عمران بود که بیش از 25 سال سابقه کار داشت.
وی از 14 خردادماه 98 با حکم «مهراله رخشانی‌مهر»، به عنوان «مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان» منصوب شد تا جایگزین محمد چگنی شود.
وی از مدیران با اهلاق استان بود.


درگذشت پزشک خوش‌نام خرم‌آبادی

دکتر محمدابراهیم شفافی 26 بهمن‌ماه 98 به دیدار حق شتافت.
وی از پزشکان قدیمی و خوش‌نام خرم‌آبادی بود که در زمینه گوش و حلق و بینی تخصص داشت.
مراسم تشییع دکتر شفافی 27 بهمن در خرم‌آباد برگزار و در قبرستان خضر به خاک سپرده شد.






2 اسفند؛ درگذشت پیشکسوت ویولن
حشمت الله جودکی (نوازنده پیشکسوت ویولن) در سن ۸۹ سالگی در شهر بروجرد از دنیا رفت و مراسم تشییع پیکر این هنرمند امروز (۲ اسفند ماه) برگزار شد.
 مرحوم حشمت‌الله جودکی ۱۳۰۹ در بروجرد به دنیا آمد. پدرش از نوازندگان کمانچه و عمویش استاد ویولن بودند.
این هنرمند در طول دوران فعالیت خود در کنار هنرمندانی همچون علی‌ اصغر بهاری، عبداللَّه جهان‌ پناه، اسماعیل زرین‌فر، ابراهیم قنبری، عباس تهرانی تاش، اکبر سلیمی‌ تبار، عباس شاپوری، محمد میرنقیبی و محمد رضا شجریان به هنرنمایی پرداخت.
 

مرشد سید مصطفی سعیدی، شاهنامه خوان و نقال پیش کسوت  لرستانی و از جمله چهره‌های نامی عرصه نقالی، در اولین روز از اسفند 98 دارفانی را وداع گفت.
نگاهی به زندگی مرشد سید مصطفی سعیدی
با بودن این همه وسایل سرگرم کننده باز هم مردم می آیند و به گفتار این حقیر بی بضاعت گوش داده و از شاهنامه لذت می برند. حال بنده نمی دانم چه سری در گفتار فردوسی است که هرگز کهنگی ندارد مدت سی سال در یک مکان و سی بار داستان را از اول تا به آخر بیان کنی و کسی نگوید من سی بار است که این داستان را شنیده ام به عقیده شما آیا سزاوار نیست چنین کتابی در کتابخانه ها باشد و ما فقط نام شاهنامه را بشنویم به امید روزی که هر خانواده در خانه اش کتاب شاهنامه را مانند درس همیشگی به کودکان خود بیاموزد زیرا درس اخلاق، جوانمردی و راستگویی، امانت داری، ناموس پرستی، وطن پرستی، خداشناسی همه و همه اینها در این کتاب ارزشمند مثل خون در رگ انسان جاری است. بنا به اعتراف صدها نفر که خودشان به این حقیر گفته اند که ما راه درست زندگی را در پای سخنان تو یاد گرفتیم و از راه خطا بازگشتیم؛ حمل بر خودستایی نشود یک نقال اول چیزی را که باید داشته باشد تقوی است. اینها سخنان مرشد سید مصطفی سعیدی است مردی که نزدیک شصت سال به نقل و منقبت و وعظ و خطابه پرداخته است. نگاهی خواهیم انداخت به زندگی مرشد سید مصطفی سعیدی در نوشته ای به قلم فاطمه حبیبی زاد (گردآفرید).
در سه سالگی مادرش را از دست داد. پدرش از زادگاهش هجرت کرد و به بروجرد رفت. آنجا در محله امامزاده قاسم با زن بیوه ای که آن هم چهار فرزند داشت ازدواج نمود. خودش می گوید: «در اینجا بود که طعم تلخ نامادری و بیداد زن پدر پروبال من و سه برادرم را سوزاند و خاکستر نمود.» از درس و مدرسه خبری نبود، در هفت سالگی کتاب اول ابتدایی را با هزار مشقت تهیه کرد و به هر کس می رسید با التماس کلمه ای می پرسید. شبها کتابش را زیر سر می گذاشت که از دسترس زن پدر در امان باشد اما صبح می دید کتابش پاره شده، از پا نمی نشست و کتاب دیگری تهیه می کرد و ادامه می داد، بدین ترتیب خواندن و نوشتن را آموخت، در نه سالگی پدرش او را به دست استادی به نام سید مهدی صفوی پور سپرد. مدت سه سال همراه او نیمی از ایران را زیر پا نهاد، (اکنون مدفن این استاد فرهیخته در همدان است). در سن یازده سالگی چنان در روضه خوانی و وعظ پیش رفت که عملاً بالای منبر قرار گرفت و به سخنرانی، روضه خوانی و موعظه پرداخت. در سیزده سالگی به قهوه خانه رفت و با مرشد کرم اصفهانی آشنا و مأنوس شد. مرشد کرم چنان زیبا نقل می گفت که او را شیفته حرکات موزون و کلام آهنگین خود نمود، از اینجا به بعد قدم در میدان شاهنامه گذارد و مدت سه سال با این بزرگوار دوره نقالی و منقبت خوانی را طی کرد. ابتدا در قهوه خانه حاجی عباس شاخه نبات در بروجرد نقالی می کرد به طوری که در چهارده سالگی به نقال حنجره ارغوانی ملقب شد. در پانزده سالگی از بروجرد به ملایر رفت و چنان غوغایی برپا کرد که هنوز هم مردم ملایر از آن دوره یاد می کنند. در شانزده سالگی نوشتن طومار شاهنامه را آغاز، اما نیمه کاره رها نمود چون امیدی به چاپ آن نداشت، در هفده سالگی به زادگاهش اراک رفت در آنجا استقبالی فراوان از او شد.
در نوزده سالگی ازدواج نمود ازدواجی که فرجام خوشی نداشت ثمره این ازدواج سه پسر و سه دختر بود. در بیست سالگی به سربازی اعزام شد، پس از آن به اراک بازگشت و دوباره نقالی را آغاز نمود. سال چهل و یک به خرم آباد رفت و مدت نه سال در این شهرنقالی می کرد. از پاتوق های او قهوه خانه های حاج سید رحم خدا، حاج علی فرح مند و شمشیر آباد، قهوه خانه درشکه چی ها و قهوه خانه مشهدی قربانی بود. بعد به دورود رفت و مدت دو سال در این شهر هم نقل می گفت و هم منبر می رفت، پاتوق نقالی اش نیز قهوه خانه شادروان فرخ فال و مرحوم دادامراد بود.
سپس به بروجرد بازمی گردد و در قهوه خانه سید نور الدین پرچمدار و قهوه خانه حسن داروغه نقل می گوید. مدت سی سال در بروجرد می ماند و پس از جدایی ناخواسته از همسرش به روستای یکه دانگه که پیشتر در آنجا منبر می رفت کوچ می کند (روستایی که تا به امروز در آن ساکن است). «در اینجا همسری اختیار کردم که در پرهیزکاری سرآمد روزگار است و از ایشان خداوند چهار دختر و دو پسر به من عطا فرمود که آنها نیز از مادرشان در عبادت کمتر نیستند و خداوند به من نظر لطف فرمود و جان سوخته این حقیر را سبز، بنده هم شکرگزار نعمتش هستم.» در دیداری با دکتر جابر عناصری به سفارش ایشان نوشتن طومار شاهنامه را از نو آغاز می کند، طوماری که شروعش آغاز شاهنامه و پایانش حمله اسکندر به ایران است. هم اکنون این طومار در قالب دو کتاب ارزشمند و سترگ به چاپ رسیده. آسید قریب به هفتاد سال سن دارد و قریب به شصت سال از عمرش را به نقل و منقبت و وعظ و خطابه پرداخت. «با بودن این همه وسایل سرگرم کننده باز هم مردم می آیند و به گفتار این حقیر بی بضاعت گوش داده و از شاهنامه لذت می برند. حال بنده نمی دانم چه سری در گفتار فردوسی است که هرگز کهنگی ندارد مدت سی سال در یک مکان و سی بار داستان را از اول تا به آخر بیان کنی و کسی نگوید من سی بار است که این داستان را شنیده ام به عقیده شما آیا سزاوار نیست چنین کتابی در کتابخانه ها باشد و ما فقط نام شاهنامه را بشنویم به امید روزی که هر خانواده در خانه اش کتاب شاهنامه را مانند درس همیشگی به کودکان خود بیاموزد زیرا درس اخلاق، جوانمردی و راستگویی، امانت داری، ناموس پرستی، وطن پرستی، خداشناسی همه و همه اینها در این کتاب ارزشمند مثل خون در رگ انسان جاری است. بنا به اعتراف صدها نفر که خودشان به این حقیر گفته اند که ما راه درست زندگی را در پای سخنان تو یاد گرفتیم و از راه خطا بازگشتیم؛ حمل بر خودستایی نشود یک نقال اول چیزی را که باید داشته باشد تقوی است.علمی که پیش عالم بی عمل است مانند چراغ باشد اندر کف کور.همان داستان زنی که به رسول خدا(ص) عرض کرد بچه من خرما زیاد می خورد فرمود: فردا بیا. روز بعد پیامبر عظیم الشأن فرمود بچه جان خرما نخور، مادر گفت: چرا دیروز نفرمودی؟ فرمود: چون که خود خرما خورده بودم.»
 
 
 حاج «محمدجعفر قاضی» خیر لرستانی را که به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا جان خود را از دست داده بود تسیلت گفت.
حاج "محمد(جعفر) قاضی" فرزند مرحوم حاج شیخ مهدی قاضی  صبح شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۶۳ سالگی به علت ابتلاء به بیماری کرونا درگذشت.وی خیر لرستانی و موسس شهرک صنوف کمالوند خرم‌آباد بود.






گردآوری: عبدالرضا قاسمی/ یافته






***********************************************

تکمیلی:

اطلاعات زیر از طرف آقای" ساسان والیزاده" نویسنده و محقق لرستانی در اختیار پایگاه خبری یافته گذاشته شد:

- دکتر امیر قلاوند، استاد دانشگاه تربیت مدرس و استاد دانشگاه‌های لرستان در حوزه زراعت در تاریخ 8 اسفند 98

- استاد شاپور ترابی گودرزی اهل بروجرد و استاد معرق و از شاگردان کمال‌الملک در تاریخ 13 اردیبهشت 1398

- سرتیب محمدجعفر لهراسبی از فرماندهان شکست حصر آبادان در تاریخ 7 آذر 98

- هدایت صادقی از فرهنگیان الشتر که در تاریخ 20 اسفند بر اثر کرونا درگذشت.

- حامد کریمی (حکمت) شاعر جوان خرم‌آبادی که در 27 خرداد 98 درگذشت.

- محمد یاراحمدی قاری بروجردی که در اثر تصادف در 7 آبان 98 درگذشت.

- شهاب بیرانوند جوان ورزشکار خرم‌آبادی که تاریخ 9 مهر 98 در بازار تهران درگذشت.

- نعمت‌الله فولادوند از فرهنگیان خرم‌آبادی که در اثر کرونا درگذشت.

- سعید دهقان مداح اهل ازنا که در آغاز شهریور 98 درگذشت و اعضای بدن او به چندین بیمار اهداء شد.

- روح‌الله زبردست از فرهنگیان قدیمی که در آغاز بهمن 98 درگذشت.




توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 ما کرونا رو شکست خواهیم داد 1398-12-29 15:20
خداوند همه این در گذشتگان رو مورد مغفرت و آمرزش خود قرار دهد روحشان شاد ونامشان جاودان باد
نقل قول کردن
#2 نادر 1398-12-29 16:08
آفرین به یافته.
کاری پسندیده بود
نقل قول کردن
#3 نوید 1398-12-29 16:33
روحشان شاد.
کار ارزشمندی کردید.
نقل قول کردن
#4 شهروند 1398-12-29 16:35
دورود به یافته. خداوند روحشان را شاد کند.
نقل قول کردن
#5 موحد 1398-12-29 17:05
سلام.دکتر محمدابراهیم شفافی رو فراموش کردین.جزو دکترهای برجسته این دیار بودن که در ۲۶ بهمن به طور ناگهانی از بین ما رفتن.
نقل قول کردن
#6 مسعود نجفی 1398-12-29 17:40
خداوند روح همه این عزیزان رو قرین رحمت کنه و این روزهای سخت که بعدا در تاریخ ازش زیاد میشنویم نیز خواهد گذشت
نقل قول کردن
#7 خرم آبادیم 1399-01-02 09:11
اصلا کار خوبی نکردید
بین انسانها نباید تبعیض قائل شد همانگونه که خدا و خاک بینشان تبعیض قائل نمیشود.
در صورت وجود دولت عدالت محور همه خَیر و تحصیلکرده خواهند شد.
نقل قول کردن
#8 پور جمشید 1399-01-02 09:56
سلام. درود بر جناب قاسمی عزیز . کار شایسته ای است.
خداوند برعمر شما بیافزاید.
نقل قول کردن
#9 ساسان والی زاده 1399-01-02 11:03
با سلام و تشکر از جناب قاسمی به خاطر این مطلب ارزشمند و سخت کوشی ایشان در حوزه فرهنگ و رسانه.
این چند مورد را نیز بنده در قالب دو پیام یادآوری می کنم
یاد همه رفتگان گرامی.
- دکتر امیر قلاوند ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و استاد دانشگاه های لرستان در حوزه زراعت در تاریخ 8 اسفند 98
- استاد شاپور ترابی گودرزی اهل بروجرد و استاد معرق و از شاگردان کمال الملک در تاریخ 13 اردیبهشت 1398
- سرتیب محمد جعفر لهراسبی از فهرماندهان شکست حصر آبادان در تاریخ 7 آذر 98
- هدایت صادقی از فرهنگیان الشتر که در تاریخ 20 اسفند بر اثر کرونا درگذشت.
نقل قول کردن
#10 ساسان والی زاده 1399-01-02 11:05
- حامد کریمی ( حکمت) شاعر جوان خرم آبادی که در 27 خرداد 98 درگذشت.
- محمد یاراحمدی قاری بروجردی که در اثر تصادف در 7 آبان 98 درگذشت.
- شهاب بیرواند جوان ورزشکار خرم آبادی که تاریخ 9 مهر 98 در بازار تهران درگذشت.
- نعمت الله فولادوند از فرهنگیان خرم آبادی که در اثر کرونا درگذشت.
- سعید دهقان مداح اهل ازنا که در آغاز شهریور 98 درگذشت و اعضای بدن او به چندین بیمار اهداء شد.
- روح الله زبردست از فرهنگیان قدیمی که در آغاز بهمن 98 درگذشت.
نقل قول کردن
#11 شهروند 1399-01-02 19:29
و درود به روح بزرگ دو مرد بزرگ دکتر شفلفی و تیمسار صفایی راد که نامشان همیشه جاودان خواهد ماند
نقل قول کردن
#12 یاد یاران گرامی 1399-01-02 23:28
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
نقل قول کردن
#13 Mohammad 1399-01-04 15:46
روحشان شاد باد
نقل قول کردن
#14 ali 1399-12-01 16:06
دکتر شفافی پزشک حاذق و باسوادی بودند که با راهنمایی های مهربانانه خود به درمان بیماری من کمک بسزایی کردند ، روحشان شاد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا