روز سهشنبه یکم مردادماه 97 طی دیدار " سید موسی خادمی" استاندار لرستان با علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص وضعیت فرودگاه و پروازهای خرمآباد، سخنانی مطرح شد که پرسشها و ابهامات بسیاری را در بین اهالی لرستان به وجود آورد.
خادمی در این جلسه به نکات مهمی اشاره کرد که بخشی از آن در ادامه این وجیزه از سمع و نظرتان خواهد گذشت:
وضعیت پروازهای فرودگاه خرمآباد متناسب با هزینههای انجامشده نیست و موضوع از طریق وزارتخانههای ذیربط پیگیری خواهد شد؛ طی سالهای گذشته منابع قابلتوجهی از اعتبارات استانی باهدف صعود و فرود انواع هواپیماها در فرودگاه خرمآباد هزینه شده است.
بر اساس توافقات اولیه با هواپیمایی هما، توافق شده بود که پس از مدت کوتاهی، فوکر 100 از چرخه پروازی خارج و خط پروازی فرودگاه با هواپیماهای ای تی آر 72 نوسازی شود که متأسفانه نوسازی ناوگان که انجام نشد هیچ، پروازهای موجود نیز با تأخیر و لغو گاهبهگاه همراه بوده و هست، اگر قرار بود علیرغم انجام اینهمه هزینه، قابلیت پروازی و استانداردهای فرودگاه ارتقا نیابد؛ چرا شرکت فرودگاهها و وزارت راه مجوز انجام این هزینهها را صادر کرده است.
سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی این جلسه نیز در نوع خود جالب است.
عابد زاده گفت: فرودگاه خرمآباد قابلیت اسکان و پرواز هواپیماهای پهنپیکر را ندارد، با توجه به وجود ارتفاعات نزدیک فرودگاه هواپیماهای ایتیآر 72 خریداری شده نیز امکان تردد هوایی در این فرودگاه را ندارند. فرودگاه تنها قابلیت پذیرش هواپیمای فوکر 100 را داراست و در حال حاضر یک هواپیمای فوکر 100 در حال انجام عملیات پرواز در این مسیر میباشد و بهزودی با تعمیر و مرمت هواپیمای دیگر، سه پرواز هفتگی نیز به آن اضافه خواهد شد.(یافته مورخ ۹۷/۵/۵)
یکممرداد ماه سال ۱۳۹۷ در دیدار استاندار لرستان با رئیس سازمان هواپیمایی کشور سخنانی رد و بدل شد که از آن خبرهای ناخوشایندی در راستای فرودگاه خرمآباد قدیمیترین فرودگاه غرب کشور زده شد.
فرودگاهی که هر ساله با حاشیههای مثبت و منفی فراوانی مواجه است.
بیشک اگر بخواهیم یکی از برگهای زرین کارنامه عملکردی مهندس هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان را در استان نام ببریم توسعه فرودگاه خرمآباد و برقراری منظم پروازهای آن است.
رونقی که وی به فرودگاه خرمآباد بخشید در طی سنوات گذشته و حال بیسابقه بود گرچه این رونق با طرح توسعه فرودگاه به قهقرا رفت و هرگز مثل سابق نشد اما طرح توسعه فرودگاه هم به نظر بسیاری از کارشناسان برای قرار گرفتن استان در مسیر توسعه حائز اهمیت بود.
اما با رفتن ایشان از استان فرودگاه خرمآباد به حیطه فراموشی سپرده شد و پروازهای هر از چندگاه و نامنظم آن باز هم باب شایعات و کملطفیها را باز کرد.
عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی صراحتاً اعلام کرده که فرودگاه خرمآباد به دلیل کوهستانی بودن قابلیت نشستوبرخاست هواپیماهای پهنپیکر را ندارد که فرودگاههای اکثر استانهای کشور موقعیت مشابه و بلکه فاجعهآمیزتر از آن دارند.
هنوز خاطره تلخ سقوط هواپیما در فرودگاه یاسوج از اذهان پاک نشده فرودگاهی که در میان کوههای سر به فلک کشیده دنا محصور است و یا کرمانشاه، ایلام و ... .
اینکه چرا علیرغم کوهستانی بودن محل فرودگاه سایر استانها رئیس سازمان هواپیمایی کشور چنین صراحت لهجهای ندارد و لطفش را به این استانها سرازیر میکند بماند اما عدم دفاع مسوولان استان از فرودگاه خرمآباد و سکوتشان در مقابل اینگونه جفاها جای بسی سؤال دارد.
کاپیتان ابوطالبی را اکثر کارشناسان هوایی بهخوبی میشناسند.
در یکی از مصاحبهها با ایشان زمانی که در لابی فرودگاه خرمآباد مشغول استراحت بود وی بیهیچ تردید و شکی اعلام کرد که فرودگاه خرمآباد این قابلیت را دارد که با طرح توسعهای که آن زمان قرار بود انجام گیرد و صورت هم گرفت میزبان هواپیماهای پهنپیکر باشد.
وی صراحتاً گفت: آنقدر به این فرودگاه اعتماد دارم که حاضرم خود و خانوادهام در هر پرواز حضور داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با استاندار نوید پروازهای بیشتر در این فرودگاه را منوط به تعمیر هواپیمای فوکر دانسته است.
وعدهای که در صورت جامه عمل هم میتواند برای استان تاوان جبرانناپذیری داشته باشد.
دود حادثه هواپیمای توپولف در این فرودگاه که از فرسودهترین هواپیماهای کشوری محسوب میشوند هنوز در چشم فرودگاه خرمآباد و مردم آن است حالا نوبت فوکرهای اورهال وعده داده شده جناب رییس است تا با کوچکترین حادثه کوههای بیزبان مقصر شناخته شوند.
سکوت مسوولان و نمایندگان لرستان بر ظلم واقعشده بر این فرودگاه زمانی حائز اهمیت است که در دنیای کنونی توسعه بدون زیر ساخت حمل و نقل بخصوص حمل و نقل هوایی شعاری بیش نیست.
پروازهای یک خط در میان فرودگاه خرمآباد در ساعات مرده و قهر خیل مسافران این فرودگاه با آن همه و همه نتیجه سکوت محض استاندار، معاونین و نمایندگان استان در قبال کملطفیهای روا داشته شده بر فرودگاه خرمآباد است.
قرار گرفتن استان در مسیر توسعه با سکون طرحها و پروژهها، کلنگ زنیهای بیحاصل و از رونق افتادن فرودگاه و کمبود اعتبار و روزمرگی مدیران و دست روی دست گذاشتنها امکانپذیر نیست.
نهتنها استان در این سالها با این رویه با توسعه بیگانه است بلکه قرار گرفتن آن در لبه پرتگاه محرومیت و عقبافتادگی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
دیدارها و رفتوآمد مسوولان ارشد کشوری زمانی برای استان سودآور خواهد بود که بهجای بهانه تراشیدنها و ندارم ندارم کردنها با نیت خدمت باشد.
افتتاحیههای چندباره پروژهها و حلوا حلوا کردنها کام مردم لرستان را شیرین که هیچ تلختر از گذشته میکند.
بیان واقعیت پیرامون استان و کمک گرفتن از مردم در این روزها شاید مرهم تر از شنیدن فرافکنیهای مسوولان کشوری باشد.
محدثه مقدم
دیدگاهها
مردم استان لرستان به هیچ وجه از فرودگاه کرمانشاه استفاده نکنند چون دیگر پروازهای لرستان را قطع میکنند