یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهدشت در واکنش به انتشار مطلب" ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه اولاد قباد کوهدشت در معرض نابودی تدریجی! "جوابیه‌ای را ارسال کرد.
 
به گزارش یافته، در این جوابیه آمده است:
سلام و عرض ادب و احترام محضر مردم فهیم شهرستان، همه طبیعت دوستان و همیاران طبیعت
در خصوص مطلب منتشره به قلم آقای مراد سپهوند جهت تنویر اذهان عمومی جوابیه به شرح زیر به اطلاع می رسد :
- در ابتدا باید گفت که این خبر به مثابه این می ماند که بگوئیم ۱) کل ۲۵۰ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان کوهدشت در معرض نابودی تدریجی .....
۲)کل ۲ میلیون هکتار اراضی ملی استان لرستان در معرض نابودی تدریجی ....
۳) کل ۳۷ میلیون هکتار اراضی ملی کشور در معرض نابودی تدریجی
اصلا کره زمین در معرض نابودی تدریجی ..
بله همه این موارد هشدارهای تلخ و تاسف باری هستند که بابد مورد توجه قرار گیرند
اما به رشته تحریر درآوردن این گونه هشدارها به سبک و سیاق گزارش ممکن است تداعی نادرست و ناصوابی برای مخاطب در محضر خداوند بزرگ ایجاد کند. لذا انتظار می رفت حداقل قبل از تهیه متن، زحمتی به خود میدادند و گزارش و آمار درستی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دریافت میکردند.
علی ایحال در خصوص منطقه مورد اشاره چند نکته مهم به اطلاع مردم فهیم شهرستان کوهدشت می رسد.
 منطقه مورد اشاره پلاک ۴۶ موسوم به دیالی می باشد
مساحت کل پلاک یاد شده ؛ ۱۰۴۴۱ هکتار می باشد که از این میزان
میزان ۱۰۰۴۴ هکتار اراضی ملی
و میزان ۳۹۷ هکتار مستثنیات می باشد
 
حال از این میزان کل پلاک :
- متاسفانه مقدار ۵۶۰۰ هکتار دفترچه زراعی صادر شده (در بیش از یک دهه گذشته )
- آراء ماده واحده در پلاک ۵۵۰ هکتار در دو مرحله
- آراء قضایی صادر شده ۳۰ هکتار (این دو مورد مربوط به حدود ۲۰ سال پیش می باشند )
- در سطح پلاک میزان ۱۳۰۰ هکتار در دو منطقه معروف به پشت خط گاز و از مله هاله تا میرملاس و درمره ، بسته شده و هیچ کشت و کار و تصرفی در آن صورت نگرفته است.
- علاوه بر جمع موارد فوق. مشکلاتی که کمیسیون رفع تداخلات نیز برای عرصه های ملی ایجاد کرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد ( شرح کامل خارج از حوصله این گزارش است )
# حاصل جمع ستون های فوق از کل مساحت ملی پلاک کسر شود ۲۵۶۴ هکتار می ماند که این میزان هم قاعدتا مساحت کوهها و جاده های بین مزارع و آبراهه های موجود در پلاک می باشد.
 
حال اگر با تامل و دقت این آمار را با آمار آورده شده در گزارش آقای مراد سپهوند بررسی و مقایسه کنیم به درستی واقعیت ها روشن خواهد شد.
 
در ادامه چند نکته دیگر در خصوص مطلب منتشر شده به اطلاع می رسد:
 
۱) اینکه از منطقه ستون دود مرتب به هوا بر می خیزد واقعا صحت ندارد. حداقل در یک سال گذشته هیچ مورد آتش سوزی در این منطقه نداشتیم و در این رابطه خود مردم بهترین گواه هستند.
۲) هیچ تصرف و تخریبی در اراضی ملی در سطح ۱۳۰۰ هکتاری که قبلا شرح آن بیان شد حداقل در یک سال گذشته صورت نگرفته است( در یک سال و نیم پیش چند مورد محدود وجود داشته که شناسایی و به محاکم قضایی معرفی شده اند..)
۳) با این وصف از وضعیت گفته شده پلاک لکن اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در راستای وظایف خود و اجرای مقررات منابع طبیعی در منطقه ای که کشت زیراشکوب ( منطقه ای که متاسفانه دفترچه زراعی آن صادر شده ) در آن صورت میگیرد، با قاطعیت پیگیر حفظ و نگهداری درختان موجود در عرصه می باشد.
۴) برای اولین بار کار گروه اجرای آراء ماده واحده و آراء محاکم قضایی در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تشکیل شده و کارهای خوبی هم انجام شده است که آثار آن بسیار کم نظیر خواهد رود.
🔹 در اینجا از شخص نویسنده گزارش و همه دوست داران طبیعت ومردم فهیم شهرستان و اصحاب رسانه جهت تشریح این اقدامات و در اختیار قرار دادن مستندات این گزارش دعوت میشود تا در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدمت برسیم.
 
🔹سخن پایانی اینکه ما از تشکل ها و گروه‌های مردم نهاد شهرستان انتظار داشته و داریم که خدمتگزاران مردم در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان را بیش از پیش همراهی و کمک کنند.
 
ما اعتقاد داریم رسالت خطیر و مهم حفاظت و صیانت از انفال و عرصه های ملی که پشتوانه جهاد اقتصادی و زیربنای توسعه هستند با همراهی و همکاری همه آحاد جامعه به درستی تحقق خواهد یافت و در این راه مهم و رسالت خطیر تشکل ها و گروه های مردم نهاد، باید در عمل پای کار و میدان دار باشند.
همان طور که بارها گفته ایم دست همراهی و همیاری همه سروران و بزرگوارن و دلسوزان و منتقدان عزیز را با افتخار می بوسیم .
 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1403-01-14 10:07
توکل به خدا که جنگل‌های لرستان تا همیشه پایدار و مانا باشند و این اخبار ناگوار از خشکی،کم آبی،آتش سوزی سهوی و عمدی،عدم مراقبت و پایش مناسب از درختان در برابر آفات و بیماری‌ها و قطع بی رویه و بسیاری مشکلات دیگر همه و همه کذب باشند و جنگل و آبادانی در واقعیت و عمل بماند نه فقط در حد حرف و جوابیه و روی کاغذ
نقل قول کردن
#2 علی 1403-01-14 14:15
اکثر مراتع زیر کشت میرن و مالکین با روشهای مختلف درختان را خشک میکنند ای کاش مرز مراتع مشخص میشد قبلا جاده ای بود که از حرین به سمت شمال میرفت گشت نمیشد الان تمام کوه و شخم زدند و کشت میکنند و به زمین مالکین اضافه میشود
نقل قول کردن
#3 شهروند 1403-01-14 18:16
همه اش توجیه و فرار از واقعیت هستش....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا