یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نتیجه این زخم و جراحت التیام نیافته نابودی سرمایه بی‌بدیل جنگل و مرتع مملکت، فرسایش شدید خاک، بروز سیل و... می‌ باشد. سیلی که شهر کوهدشت اولین قربانی آن است و همواره از سیلاب‌های با جهت شمال به جنوب در معرض تهدید جدی است...



دکتر مراد سپهوند:
منطقه اولاد قباد کوهدشت به ابعاد حدود ۴۰ کیلومتر در ۵ کیلومتر و با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار هکتار یکی از مناطق جنگلی لرستان است که از گذشته تا به کنون، حال و روز خوبی نداشته و ندارد. این منطقه از ضلع غربی شهر کوهدشت شروع می‌شود و به رودخانه سیمره ختم می‌شود.
منطقه در نما و منظر کلی دشتی است کاملاً جنگلی که در شمال و جنوب توسط دو رشته کوه محدود شده است. در این منطقه نبرد بی‌امان شخم و بلوط ادامه دارد. حتماً این نبرد از گذشته‌های دور شروع شده است زیرا منطقه‌ای بوده است دم دست شهر کوهدشت برای تهیه سوخت و همچنین کشاورزی. لابد که هر دو نیاز انسان یعنی سوخت و امرار معاش، نیاز‌های واقعی بوده‌اند و لاجرم به خاطر هر دو نیاز، تبر تیز بر گردن و شاخسار و تنه جنگل بلوط نواخته شده است! بدین ترتیب از محدوده غربی شهر کوهدشت، جنگل مرتب در حال عقب نشینی است و یا به عبارت درست‌تر، جنگل مرتب قتل عام می‌شود.
از منطقه مرتب ستون دود به هوا بر میخیزد و درختان و جست‌های بلوط و مرتع و تنوع زیستی زیراشکوب آن‌ها بی‌رحمانه جان می‌دهد و برای همیشه نیست و نابود می‌شود. طوری که گویی زمانی شهر کوهدشت از  "تنگ وراز " و  "داوید رشید " و  " آب باریکی " تا  " سُر دُم " و همین طوری برو جلو تا رودخانه سیمره غرق در جنگل بلوط نبوده است! داستان، یک درد کهنه و درمان نشده است که این سال‌ها و روز‌ها به صورت ستون‌های دود و لهیب‌های آتش و سپس غرش تراکتور‌های رومانی و فرگوسن و... نمود پیدا کرده و می‌کند و حاصل آن نیز یک زراعت دیم کم بازده و اندک درآمدی برای مردم به منظور تأمین بخشی از هزینه کمرشکن زندگی این سال‌ها و روز‌های روستائیان محروم.
اما.... اما، نتیجه این زخم و جراحت التیام نیافته نابودی سرمایه بی‌بدیل جنگل و مرتع مملکت، فرسایش شدید خاک، بروز سیل و... می‌ باشد. سیلی که شهر کوهدشت اولین قربانی آن است و همواره از سیلاب‌های با جهت شمال به جنوب در معرض تهدید جدی است.
۲۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع و خاک ارزشمند مملکت و زاگرس و لرستان در معرض جان کندن تدریجی است! به همه اعلام می‌کنیم که این وضعیت قابل تحمل نیست! به دولت و مسئولان، به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، به مدیریت ارشد استان و مسئولان کشاورزی و محیط زیست و منابع طبیعی این استان، به عموم مردم به ویژه مردم کوهدشت و ساکنان منطقه اولاد قباد و به همه تشکل‌های مردم نهاد و دلسوزان طبیعت و محیط زیست هشدار می‌دهیم که دیگر بس است! هر میزان از منطقه جنگلی اولاد قباد که تا کنون نابود شده است که شده است، تخریب بقیه منطقه بایستی متوقف شود. این یک خواست و مطالبه ملی است و تنها مربوط به لرستان و کوهدشت نمی‌باشد. مطالبه‌گری و خواستن تا رسیدن به این هدف ملی که همانا توقف تخریب منابع ارزشمند کشورمان در این منطقه است، ادامه خواهد یافت. مسئولان ملی و استانی با همراهی مردم و تشکل‌ها تا بیشتر از این دیر نشده است، اقدام کنند. موضوع تشکیل جلسه و گزارش‌گیری و گزارش دهی، دردی را درمان نخواهد کرد. سوزاندن و قطع و تخریب جنگل و مرتع و خاک بایستی متوقف گردد و برای مشکلات و معیشت مردم راه حل منطقی و کارشناسی ارائه گردد.

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1403-01-09 19:50
سلام وقت بخیر
چند روزی‌ست که در محدوده خیابان شریعتی و خیابان وصال با افت شدید فشار آب مواجهیم، طوری که حتی آبگرمکن هم با این افت فشار روشن نمیشه. لطفا اطلاعرسانی فرمایید مسئولین ذیربط در این مورد زودتر اقدام کنند.
با تشکر از شما
نقل قول کردن
#2 شهروند2 1403-01-09 19:51
پیام شهروندی:


ما مدت بسیار طولانی است که ساکن محله باغ دختران و در واقع جزو اولین ساکنین این محله هستیم که هنوز در اینجا سکونت داریم .

این محله با وجود مشکلات عدیده‌ای که از لحاظ امکانات شهری دارد و در حال حاضر نیازی به بیان آنها نیست ولی همواره از بابت کیفیت و فشار آب شرب در حد عالی بوده و عمده دلیل آن نیز وجود ارتفاع بسیار پایین این محله است به گونه‌ای که بغیر از مواقعی که بخاطر تعمیرات شبکه آب رسانی بخواهند رسما آب را قطع کنند ، هیچگاه قطعی آب نداشته‌ایم .

اما متاسفانه ساکنین چند ماهی است که در این محله با افت شدید فشار آب مواجه شده‌ایم تاجایی که الان چند هفته‌ای است که حتی فشار کم آب توان روشن کردن آب‌گرم‌کن‌های گازی را ندارد .

از آنجا که در این محله بخاطر قرار گرفتن در حریم قلعه هیچگونه انبوه‌سازی و مرتفع سازی صورت نگرفته است که بخواهد تعداد انشعابات آب افزایش زیادی داشته باشد، لذا این میزان از افت فشار غیر طبیعی می‌نماید .

بدینوسیله از مسولان سازمان منطقه ای آب درخواست می‌شود رسیدگی فرمایند .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا