یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهرشادعنبری:
اخلاق یکی از محوری‌ترین حلقه‌های گمشده فوتبال امروزه ماست که متأسفانه بسیاری از مدیران، پیروزی در میدان را بر آموزش و تربیت بازیکنان پایه‌ها ترجیح می‌دهند؛ پدیده‌ای که برای ر‌هایی از آن، راهکار علمی مشخص نشده است.
فوتبال به علت پیچیده بودن، قابلیت تجزیه و تحلیل از جهات مختلف را به همراه دارد. در سال‌های اخیر به لحاظ اخلاقی، تاکتیکی، روحی و روانی اکثر بازیکنان دچار مشکل شده‌اند.
اگر عوامل ذی‌ربط از دایره شعار خارج شوند و مبنا را بر پایه اخلاق، انضباط و سپس، فوتبال پایه‌گذاری کنند می‌توان به آینده فوتبال کشور‌امید‌وار شد.
مبنای پایه‌ریزی اصول اخلاقی را ابتدا باید از مربیان حاضر فوتبال آغاز کرد. که هیچ نظارت بازدارنده‌ای بر روابط نادرست آنان با گروه داوران، تیم‌های حریف، حتی بازیکنان خودی و رسانه‌ها وجود ندارد.
همه پیروان مکتب این رشته‌ی جذاب شاهد دیدار‌های تیم‌های پایه بوده‌اند و همچنین شاهد هتاکی و رد و بدل شدن الفاظ رکیک از سوی مربیان به داوران و کادر مقابل و... را بوضوح دیده اند که نتیجه این رفتار‌ها سبب جدایی بسیاری از مستعدین این رشته توسط والدین‌شان شده و در نتیجه فضا را برای رشد بازیکنان همتراز فکری و اخلاقی خود باز کرده‌اند.
هر چند برای ر‌هایی از این پدیده ناشایست بداخلاقی، راهکار‌های سطحی از سوی مسئولین وقت ارایه شده است و چون این معضل در فوتبال کشور ریشه دوانده، اما شیوه‌های ارایه شده در کاهش و از بین بردن مشکلات باز دارنده نبوده و نیست،
برای برون رفت از این معضل، باید به نسل هنر‌آموز در پایه‌ها، آموزه‌های رسیدن به قهرمانی را یاد داد و قبل از فرا‌گیری این رشته پر جاذبه باید بدانند سرآغاز قهرمانی با پهلوانی شروع می‌شود . عامل و مقدمه ترویج این فرهنگ اخلاقی از خانواده‌ها، سپس به مربیان و امور فرهنگی باشگاهها در فرایند زمانی وابستگی مستقیم دارد .
بار‌ها اشاره شده کمیته های نظارت و قضایی هیأت‌های فوتبال با تشویق و تنبیه توان رفع معضلات اشاره شده را نداشته اند و باید تدابیر فرهنگی با الگوریتم صاحبان فوتبال در کمیته‌های آموزش فدراسیون و باشگاه‌ها طراحی و عملیاتی شود.
تعلیم اصحاب رسانه ای درکلیه دیدار‌ها بسیار حائز اهمیت است که در صورت بروز رفتار‌های ناشایست بعضی از مربیان، تحت هیچ عنوانی جهت مصاحبه یا خبر بسراغ‌شان نروند و آن‌ها را در انزوا قرار دهند.
برای تطهیر فوتبال پاک، AFC  یازده اصل برای همه باشگاه‌ها تعیین نموده که اجرای آن‌ها موجبات رشد فرهنگی و اخلاقی رابرای فوتبال همه جوامع بدنبال دارد ،
عبارتند از:
۱-احترام به دیگران ۲- بازی جوانمردانه ۳-شفافیت و اطاعت ۴- صداقت و رفتار اخلاقی ۵-جلوگیری از تعارض منافع ۶-عدم تحمل رشوه و فساد. ۷- عدم تحمل تبعیض و آزار و اذیت ۸- تبعیت از قانون و قواعد و مقررات ۹- مبارزه علیه مواد مخدر و دوپینگ ۱۰-ممنوعیت شرط‌بندی و دستکاری نتایج ۱۱-مسئولیت‌های اجتماعی و زیست محیطی.
باید در فوتبال حرفه‌ای کشور، تمام اصول یادشده را با تمام حساسیت لازم از سوی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون، و هیأت‌ها، و باشگاهها مدنظر و با متد‌های مختلف اجرایی کرد.
 
۹/فروردین/۱۴۰۳

دیدگاه‌ها  

#1 hi 1403-01-15 09:24
چرا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا