یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در چند هفته گذشته در برخی شبکه‌های سیما و رسانه‌های گوناگون و پس از آن در فضای مجازی از رکوردشکنی کودکی شش‌ساله در حرکت کشش کوتاه وزنه (لیفت کوتاه یا dead lift)، با آب و تاب‌های ویژه، نمایش‌ها داده شد و شوربختانه هنوز هم ادامه دارد! ...؟
با توجه به وظیفه انسانی و مربی‌گری خود، نکات به شرح پی‌نوشت با پشتوانه پژوهش‌های علمی به عنوان هشداری جدی، پیشکش جامعه و به ویژه خانواده‌های ارجمند علاقه‌مند به سلامت و کنشگری فرزندان خود در میدان‌های ورزش، پیشکش می‌شود:
با درود و آرزوی سلامت و شادکامی برای این کودک عزیز و خانواده‌ی ارجمند ‌وی...
لازم است یاد‌آوری شود، در کنار استعدادیابی‌های علمی جسته و گریخته در ورزش کشورمان، استعداد سوزی‌های غیرکارشناسی و ضد علمی، شوربختانه نمودی گسترده‌تر و غالب‌تر را دارند! ...؟
کشف و پرورش و شکوفایی هر استعدادی در هر رشته‌ی ورزشی، از قوانین رشد فیزیولوژیکی، آناتومیکی و روان‌شناختی ویژه هر فردی پیروی می‌کند.
با توجه به این اصول در هر مرحله‌ای از سنین رشد، با برنامه‌ریزی درست و غیر شتاب‌زده، قابلیت‌های زیرساختی جسمانی و روانی کودکان را با استفاده از انواع بازی‌های کودکانه‌ی دبستانی و بومی و محلی و ملی متناسب با سن‌های تقویمی و بیولوژیکی، توسعه و گسترش می‌دهیم.
پس از سپری کردن این مراحل و دوره‌های پرورشی، هر رشته‌ی ورزشی برای شروع، یک سن تخصصی شدن دارد. سن شروع
به ورزش تخصصی در رشته‌های وزنه‌برداری، انواع کشتی، جودو، بوکس و...، ۱۴ تا ۱۶ سالگی است.
پژوهشگران سن تخصصی شدن رشته‌هایی مانند شنا و ژیمناستیک را، ۷ تا ۹ سال تعیین کرده‌اند.
هیچ دانشمند و پژوهشگری تاکنون تأیید نکرده که یک کودک نا بالغ در حال رشد عضلانی و استخوانی و روانی را وارد چرخه‌های تمرینی و مسابقه‌ای و رقابتی ورزش‌های سنگینی مانند وزنه‌برداری و... کنیم.
این روش‌ها و ادا‌های سنین رشد پس از بلوغ برای این کودک مظلوم و آینده دار، از دیدگاه علمی محکوم و سلامت و آینده وی را با مخاطره‌های جدی رو به رو خواهد ساخت...!

بگذاریم کودکان کودکی کنند!
وقتش که رسید، به شرط‌ها و شروط‌ها، متناسب با استعداد و ژنوم ذاتی و محیط اکتسابی مطلوب، بزرگی‌ها خواهند کرد.
شوربختانه برخی افراد ناآگاه یا سودجو، ورزش پهلوانی وزنه‌برداری ایران و دیگر کشور‌ها را به یکی از آلوده‌ترین ورزش‌ها و رشته‌های منشعب از آن تبدیل کرده‌اند...!
این گروه‌های اندک و در نهایت متصل به مافیا‌های داخلی و خارجی دارو و مکمل‌های آلوده به مواد آنابولیک و... ورزش را با لفافه‌ای فریبنده و پرجاذبه، به تهدیدی جدی برای سلامت جوانان و جامعه مبدل ساخته‌اند! ...؟
به‌گونه‌ای که این رشته پهلوانی را درخطر حذف از المپیک‌های آینده قرار داده‌اند! ...؟
*پرسشم از خانواده‌های ارجمند این‌گونه کودکان این است که: سلامت و نشاط این یلان ارجمند آینده را با کدام سطح از درجه‌ی اشتهار ملی و بین‌المللی عوض می‌فرمایید؟!
با چند مدال قهرمانی، سلامت این جوانان برومند آینده را تاخت می‌زنید؟ ...!
ای همه‌چیزدانان ورزش! *بگذاریم کیان‌ها کودکی کنند...
به یاد بسپاریم:
پیش از علم مربی‌گری، لازم است نگرشمان را بر پایه *فلسفه‌ی مربی‌گری انسانی - پهلوانی استوار سازیم
عسکر موسوی

دیدگاه‌ها  

#1 سیدنادرصورتیان 1400-11-17 10:43
سلام واحسنت به استاد ارجمند .قلم تان ماندگارباد
نقل قول کردن
#2 رضا 1400-11-17 13:17
و یه مطلب دیگر خدمت استاد موسوی، اینکه با توجه به پایین آمدن سن قهرمانی،اگر ورزشکاری در رشته های(کشتی،وزنه برداری و ..)در سن 16 سالگی شروع به تمرین کند، قطعا هیچگونه آینده ایی را نمیتوان برای قهرمان شدن آن متصور شد،
لازم به توضیح است که نعیم سلیمان اوغلو در آن زمان که با تیم بلغار در مسابقات با نام بلغاری نائوم شالامانوف در مسابقات شرکت میکرد در سن 16 سالگی رکورد بزرگسالان جهان را فرو ریخت-
صرفا جهت اطلاع
نقل قول کردن
#3 غلامی 1400-11-17 18:02
سلام و آفرین بر استاد موسوی . من هم به عنوان یکی از تحصیلکرده های رشته تربیت بدنی با شما کاملا موافق هستم . ورزش سنگین در این سن حساس رشد یقینا تبعات سنگینی در آینده برای چنین کودکانی خواهد داشت
نقل قول کردن
#4 پرویز شجاعی 1400-11-17 23:28
با درود و سپاس از اظهار نظر علمی و کارشناسانه جناب موسوی بزرگوار.شور بختانه اساسا هیچ رشته ورزشی بدست دانش اموختگان و با تجربه های ورزش نیست و بکار گیری چنین کودکان مستعد از نظر ژنتیکی نه تنها جای تبلیغ و تبشیر را ندارد بلکه موجب تاسف و حیرت است زیرا همانگونه که خاطر نشان کردید نام این کار استعداد سوزی و خیانت به استعدادهای بالقوه هست.به امید روزی که کار بدست افراد عالم به ورزش بیفتد.
نقل قول کردن
#5 سید آرش قیاسیان 1400-11-17 23:33
در جذب کودکان به رشته های ورزشی زودرس و دیر رس بودن فیزیولوژیکی کودکان بسیار مهم است و صفحات رشد کودک در ورزش های سنگین قطعا آسیب خواهند دید و نیز از منظر روانشناسی کودکان احتمال دارد در آوردگاه رقابت آسیب های روانی ببینند پس بقول آگاهان باید به ندای بدن و کشش شخص به ورزش بیشتر توجه کرد.
نقل قول کردن
#6 رضا 1400-11-18 08:56
یافته عزیز مطلب اولی بنده را نگذاشتین ،که خدای نکرده حمل بر بی احترامی اینجانب بر نظرات و فرمایشات کاملا دقیق استاد نباشد
بنده نیز کاملا با این قبیل حرکات کاملا مخالفم و معتقدم پس از آموزش های لازم و در وقت صحیح میبایست از استعدادها استفاده کرد
نقل قول کردن
#7 اکبر 1400-11-18 12:27
باسپاس ازاستاد موسوی موافق دیدگاه ایشان میباشم
نقل قول کردن
#8 رضا جهانگیری مجد 1400-11-22 12:32
عالی بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا