یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در پی انتشار فیلمی از اوضاع نابسامان و بلاتکلیفی "پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد" در پایگاه خبری یافته، "بهروز بیرانوند" مشاور فنی سابق اداره کل ورزش و جوانان لرستان توضیحاتی ارسال کردند که عینا" منتشر می‌شود:




یکی از مصوبات سفر مردادماه ۱۳۷۰ مقام معظم رهبری به لرستان، احداث مجتمع فرهنگی ورزشی در مرکز استان از جمله استادیوم پنجاه‌هزارنفری در منطقه پاپی خالدار که برابر مکاتبه اداره کل تربیت‌بدنی زمین موصوف در طرح جامعه مصوب شهر خرم‌آباد فضای ورزشی اعلام گردید ه و می‌بایست اجرا می‌شد.
به‌رغم این موضوع مالک یا مالکین قبلی با علم به اینکه کاربری آن ورزشی بوده، اقدام به خریدوفروش بخش‌هایی از زمین موردنظر کرده بودند.
برابر گزارشات موجود در اداره کل تربیت‌بدنی دفتر فنی و مهندسی سازمان تا تاریخ ششم آبان ماه ۱۳۷۰ مهندسین مشاور نقشه و مشخصات را تهیه نموده بودند که شامل ورزشگاه با گنجایش پنجاه‌هزار نفر یک باب سالن شش‌هزارنفری؛ یک باب؛ یک باب کتابخانه؛ آمفی‌تئاتر یک باب سالن؛ چهار باب سالن تمرین؛ یک باب مسجد؛ یک باب خوابگاه و یک باب ساختمان اداری با گنجایش ۱۵۰ نفر بود.
تنها مشکل اجرای طرح عدم مشخص بودن مالکیت زمین بوده که از طریق مسئولین اداره کل تربیت‌بدنی و استانداری پیگیری‌های صورت گرفته بود که بنا بر ادعای کتبی مدیرکل زمین شهری استان در مورخ ۱۳ آذرماه ۱۳۷۰ شهرداری‌ها و سایر ادارات دی ربط اراضی موردنیاز با کاربری ورزشی را به اداره کل زمین شهری معرفی ننموده‌اند؛ که موضوع نهایتاً به دادگاه ارجاع می‌شود و اجرای طرح عملاً تا سال ۸۵ این طرح ابتر ماند.
در سال ۱۳۸۴ پروژه مذکور بنا بر مکاتبات موجود با ردیف ۳۰۵۰۲۰۰۰۲ تأمین اعتبار می‌شود برابر صورت‌جلسه شماره ۲۲۲/۱/۸۴ مورخ ۸۵/۱/۱۶ مقرر می‌شود که در زمینی به مساحت بیش از یک‌صد هکتار از اراضی تملکی اداره منابع طبیعی استان به مسکن و شهرسازی انتقال داده شود.
در مورخه ۹/۱۱ /۸۵ کارگروه شهرسازی و معماری با تعیین کاربری ۲۵۲ هکتار جهت دهم دهکده المپیک خرم‌آباد واقع در پلاک‌۵۰ واقع در کمالوند موافقت می‌نماید و مقرر می‌شود که جانمایی آن نیز تهیه شود.
مطابق صورت‌جلسه ۸۶/۲/۴ مقدار ۳۶۰ هکتار جهت احداث دهکده المپیک با تأسیسات اجراشده آن (آمفی‌تئاتر و ساختمان اداری) مربوط به جهاد کشاورزی به اداره کل تربیت‌بدنی تحویل می‌گردد؛ پس از آن در خردادماه کلنگ دهکده المپیک با حضور ریاست سازمان تربیت‌بدنی و پورمحمدی وزیر کشور در محل موصوف به زمین زده می‌شود؛ آقای علی‌آبادی اعلام می‌کند که ساخت استادیوم‌۲۵ هزارنفری دهکده المپیک حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در سال جاری بیش از یک میلیارد آن تخصیص یافته است.
مسؤولیت احداث پروژه به سازمان مجری ساختمان‌های دولتی وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار می‌شود تا نسبت به تعیین پیمانکار و اجرای عملیات ورزشگاه پنجاه‌هزارنفری تقلیل یافته به پانزده‌هزارنفری اقدام نماید که این امر در سال ۸۶ صورت می‌گیرد.



طرح جانمایی توسط مهندسین مشاور آتی طرح آرتا (معرفی‌شده از سوی معاونت وقت عمرانی استانداری) برابر قرارداد منعقده با تربیت‌بدنی استان در اواخر تیرماه به مبلغ ۵۶ میلیون تومان منعقد می‌شود (لازم به توضیح می‌باشد که قبل از انعقاد قرارداد جانمایی مهندسین مشاور ارتی طرح آرتا به‌عنوان مشاور و استانداری به‌عنوان کارفرما نسبت به تهیه جانمایی اقدام نموده بودند.) بنابراین از آنجایی که طرح از قبل به حوزه معاونت استانداری تحویل داده شده بود؛ توجه به اینکه اعتبارات تهیه جانمایی برابر تبادل موافقت به حساب تربیت‌بدنی استان واریز شده بود لذا بنا به دستور معاونت عمرانی استانداری قرارداد جانمایی از قبل تهیه شده را تربیت‌بدنی با مشاور منعقد نمود.
در مورخه ۸۶/۷/۱۷ نمایندگان تربیت‌بدنی در جلسه‌ای با حضور نماینده مشاور موارد ذیل را جهت جانمایی تهیه شده موصوف را از مشاور خواستار شدند: اطلاعات مربوط به: شبکه‌های موجود آب؛ گاز؛ مخابرات و فاضلاب محل پروژه؛ تهیه پروفیل قسمت‌هایی از زمین که شیب آن‌ها در جا‌گذاری و هزینه پروژه تعیین‌کننده بود. پلان ارائه‌شده از لحاظ جانمایی بنا به ادعا و اظهارنظر مشاور بر اساس توافق با ریاست سازمان تربیت‌بدنی آقای مهندس علی‌آبادی و معاونت عمرانی استانداری صورت پذیرفته بود. مساحت کل پارک ورزشی (دهکده المپیک) می‌بایست در نظر گرفته شود و مشاور موظف به اصلاح آن می‌باشد.
در مورخ ۸۶/۱۱/۲ جلسه‌ای با حضور نماینده مشاور و نماینده آمور آب استان در خصوص چگونگی منبع تهیه آب شرب و غیر شرب دهکده المپیک (پارک ورزش) خرم‌آباد موردبحث قرار گرفت و مقرر شد مشاور آتی طرح آرتا نسبت به پیشنهاد تعیین مقدار دبی آب موردنیاز اعم از شرب و غیر شرب اقدام و آن را جهت تصویب در جلسه‌ای با حضور نمایندگان تربیت‌بدنی و اداره کل امور آب استان موردبررسی و تصویب قرار گیرد.
پس از ارائه گزارش مقدار آب موردنیاز از سوی مشاور مشکل تهیه آب مطرح شد و بنا بر محاسبات طرفین بایستی و جواز حفر حدود ده حلقه چاه جهت تأمین آب شرب و غیر شرب و تملک از زمین‌های کشاورزی پایین‌دستی (مجاور دهکده) اخذ می‌شد که این مورد یکی از چالش‌های پروژه بود که می‌بایست به هنگام جلسه کارشناسی تهیه زمین جهت دهکده در نظر گرفته می‌شد که مغفول مانده بود.
عملیات پروژه هر دو پروژه استادیوم پانزده‌هزارنفری و سالن سرپوشیده دو و می‌دانی اولی در سال ۸۶ و در همان محلی که در جانمایی تهیه‌شده توسط مشاور اجرا گردید؛ لیکن سالن سرپوشیده دو و می‌دانی نیز که از جمله طرح‌های ملی در کشور محسوب می‌شد لیکن در استان ما ابتر مانده بود نیز با توجه توپوگرافی زمین جانمایی آن در مورخه ۸۶/۷/۱ توسط معاونت عمرانی استانداری (مهندس بازوند) و مدیرکل دفتر فنی استانداری (آقای خورشیدوند) صورت‌جلسه و تحویل نماینده شرکت توسعه امکان ورزشی کشور و نماینده پیمانکار (شرکت رویین سازه) گردید.
برابر صورت‌جلسه و توافق مورخ ۸۷/۸/۹ که در جلسه مرکز استان تنظیم و در مورخه ۸۷/۸/۲۰ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ گردید در‌بند اول آن قید شده است: تکمیل مجموعه ورزشی خرم‌آباد (دهکده المپیک) تا پایان سال ۹۲ و در‌بند ۳ نیز مطالعه و شروع احداث سالن پنج‌هزارنفری برای برگزاری مسابقات در دهکده به نحوی که تا پایان سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد.
زمین موردنیاز توسط استان تأمین و تحویل شود؛ احداث هشت سالن ‌ورزشی؛ چهار سالن توسط سازمان تربیت‌بدنی و چهار سالن توسط استان در سال ۸۷؛ احداث پنج باب زورخانه سطح استان و احداث و مطالعه استادیوم پنج‌هزارنفری در دورود طی سال‌های ۸۷ تا ۸۹؛ و محوطه‌سازی و تجهیز روستایی تختی خرم‌آباد از دیگر مصوبات هیات وزیران بود. سالن کشتی بنا به پیشنهاد مدیرکل وقت تربیت‌بدنی در سال ۹۱ به مجموعه سوارکاری خرم‌آباد واقع در شمال شهر (دره گرم) جابجا شد لیکن پروژه مذکور که کارفرمای آن شرکت توسعه اماکن ورزشی کشور بود به پیمانکار واگذار گردید پس از مقداری پی‌کنی و دریافت پیش‌پرداخت توسط پیمانکار در سال ۹۲ با توافق کارفرما خاتمه داده شد و ابتر ماند.
سالن مسابقاتی ژیمناستیک دهکده نیز که با توجه به جابجایی سالن مسابقاتی کشتی؛ بنا به پیشنهاد اداره کل تربیت‌بدنی و صورت‌جلسه مورخ فی‌مابین نماینده تربیت‌بدنی و سازمان مجری تاریخ ۹۲/۲/۲۱ آغاز شده. بود در حد اجرای اسکلت بلاتکلیف مانده است.
ورزشگاه پانزده‌هزارنفری در مرحله کاشت چمن و اجرای پیست تارتان می‌باشد. سالن سرپوشیده دو و می‌دانی به اتمام رسیده و بنا بر شنیده‌ها مشکل آب مجموعه نیز مرتفع گردیده است.
لازم به ذکر است که در سال نود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کنیا خواستار توجیه فنی و اقتصادی دهکده شدند تا ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شود که با پیگیری‌های مدیرکل وقت تربیت‌بدنی (اداره کل ورزش و جوانان) آقای نیکوخصال و همکاری‌های شرکت توسعه و سازمان مدیریت طرح توجیهی توسط اداره کل ورزش و جوانان تهیه و با این توجیه که پروژه تخت عنوان تکمیل ورزشگاه بزرگ خرم‌آباد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پس اخذ گزارش توجیهی از اداره کل ورزش استان با تعیین ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته‌شده موافقت نمود.

دهکده المپیک خرم‌آباد نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب/ وقتي علي‌آبادي كلنگ ابتر زد

دیدگاه‌ها  

#1 عباسی 1400-02-12 13:27
اینم چهارده ساله تکمیل نشده و رفت به سرانجام هتل صخره ای
نقل قول کردن
#2 رضا-س 1400-02-12 13:28
از سال 1370 تا 1400 می شود 30 سال . 50 هزار نفری ، 25 هزار نفری و 15 هزار نفری.....تحلیل و نتیجه گیری با مردم بزرگوار
نقل قول کردن
#3 حسین علیزاده 1400-02-12 13:30
خرم آباد واستان لرستان مهد کلنگ های بی افتتاح است
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1400-02-12 17:12
جالبه متن گزارش رو هم که میخونی فقط حاوی قرار بود و شد و ....در کل فعل های گذشته ، هیچ چیزی از رفع مشکل در آینده نزدیک هم نیست ، مثل پروژه برج های دوقلو، هتل صخره ای و ده ها پروژه نیمه تمام دیگه که با گذر زمان کل متریال و مصالح شون فرسوده میشه...
افسوس...
نقل قول کردن
#5 AMIN 1400-02-12 18:26
یعنی واقعا باید تاسف خورد به حال این مسئولین استان
نقل قول کردن
#6 منصوری 1400-02-13 09:22
واژه ابتر ماند کلمه بسیار اشنایی برای مردم لرستان است-این گونه طرح ها کلا در حیطه وظایف مسکن و شهرسازی است که انهم بدلایل مدیریتی در سالهای گذشته دنبال کار تراشیدن برای خود نبودن و این طرح مهم به ورزش و جوانان دفتر فنی استانداری منابع طبیعی - مالک زمین واگذار شده بود که نتیجه ان بعد از 30 سال معلوم است - اما نامی از نمایندگان همه فن حریف و دهن پر کن در این 30 سال به میان نیامد که جای تعجب دارد-باید به حال جوانان این شهر خون گریست
نقل قول کردن
#7 رضا 1400-02-13 09:28
دورود بر آقایان بهروز بیرانوند و فرهاد نیکوخصال که دو تن از پاکدست ترین ،با علم ترین، دلسوزتریت و ... بودند که به جرم بله قربان گو نبودن و صداقت و سیانت از دستگاه ورزش ،توسط خیلی ها مورد هجمه قرار گرفتند- اما کسانی که باید بفهمند همه میدانند و فهمیدند که این دو که بودند
نقل قول کردن
#8 بهروز بیرانوند 1400-02-13 13:26
دوست عزیز جناب منصوری زمین کل مجموعه به اداره کل ورزش و جوانان تحویل داده شد بعنوان‌ بهره بردارجدبد ؛ پس از واگذاری زمین‌ اجرای پروژه استادیوم‌ پانزده هزارنفری به سازمان مجری ساختمان های ای دولتی و البته به وزارت مسکن و شهرسازی وامدار گردید و احداث سالن سرپوشیده دو و میدانی به شرکت توسعه واماکن ورزشی کشور محول شد . اداره کل ورزش و جوانان لرستان بهره بردار است . ضمنا کاملا درست فموپید ساخت کلیه اماکن دولتی طبق قانون از قبل از انقلاب بعهده مسکن و شهرسازی می باشد ؛ به استثنای مدارس که وظیفه ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس می باشند . ضمنا برابر مصوبه دولت در دهه هشتاد ساحازه احداث اماکن ورزشی نیز به وزارت ورزش داده شد. در خصوص نمایندگان به استثنای تقی فتح اله حسنوند که در مراسم کلنگ زنی حضور داشت هیچ‌گاه نمایندگان پیگیر چگونگی روند پیش رفت این پروژه نبودند .
نقل قول کردن
#9 AMIN 1400-02-13 19:59
این همه سال نتونستین افتتاحش کنین واقعا شرم آوره
بعدش اومدین از 25 هزار به 15 هزار کاهش دادین
یک ورزشگاه کوچیک که فاصله تماشاگر تا زمین خیلی زیاده و جایگاه روبرو نداره کلا بکوبین از نو بسازین حیف این همه پول............ ...
نقل قول کردن
#10 افلاک 1400-02-13 22:17
۱۸ درصد از کار موند ۴۰ میلیارد پول هم نیاز هست واقعا استان ما نداره ۴۰ میلیارد بودجه بده ما که بیکار و اعتیاد رتبه اول داریم تو کشور کارخانه که نداریم پس این بودجه استان میره کجا چقدر دزدی اختلاس کافی نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا