یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دوومیدانی لرستان با قدمتی ۸۰ ساله، همواره به عنوان یکی از ورزش‌های افتخارآفرین استان در کشور مطرح بوده است.


مسابقات نیمه ماراتن دهه فجر سال 1370 در رامسر/ حسن گودرزی دونده محجوب اشترینان و بروجرد جلوتر از ابراهیم اطاعتی (نفر دوم)، حسین فاضلی (نفر سوم)، علی نانوا (نفر چهارم)، حیدر کارگر (نفر پنجم) و باباپور (نفر ششم) در حرکت است!


دوومیدانی کارانی چون منصور اسدی، عزت اله نعمت خواه حشمت ولدبیگی، نظام نظری، ایرج بهمنی، محمدرضا پورفرخ، مصطفی کریمی، هادی صالحی، سید محسن شاهرخی، سید حسن شاهرخی، نعمت مجیدی، حمید عسکری، پرویز صیفوریان، برادران هدایتی، محمد سامان، حسن و حسین گودرزی، محمدرضا مرادیان، علی تیغی، برادران مشرقی، عباس شعبان، نورالدین نظری، مصطفی بهرامی، اخوان فهیمی، احسان مهاجر شجاعی، احمد گودرزی، خسرو دیناروند، محمد حنیف گودرزی و ده‌ها ورزشکار دیگر در دوره‌های مختلف شادی‌آفرین مردم لرستان بوده و نام این استان را بر بلندای ورزش دوومیدانی کشور ثبت کرده‌اند.
‌ از افتخارات ورزش دوومیدانی لرستان همین بس که اولین مدال جهانی ورزش دوومیدانی کشور توسط یک لرستانی به نام «علی فیروزی» در ماده ۳ هزار متر دانش آموزان جهان کسب شده است.
اما به نظر می‌رسد این ورزش افتخارآمیز بیش از یک دهه است که از نام پر آوازه خود دور شده و شاهد افول شدید آن به‌خصوص در مواد پرتابی هستیم.
بد نیست بدانیم در سال‌های نه‌چندان دور ورزشکاران لرستان در بخش پرتاب‌ها، ازجمله بختیار کاظمی، اکبر لطیفیان، نظام نظری، سید مصطفی کریمی، مصطفی بهرامی، سید حسن شاهرخی، سید محسن شاهرخی و دو فرزندش، علی خضری، رضا دولتشاه، برادران مشرقی و ... همواره پرقدرت ظاهرشده و در صدر مسابقات کشوری حضور داشتند.
اما کسب نتایج ضعیف مسابقات رده‌های پایه کشور در خرم‌آباد و مرور نتایج تیم لرستان در مسابقات کشوری که جمعه ۴ مرداد در تهران پایان یافت، متوجه افول شدید دوومیدانی لرستان به‌خصوص در مواد پرتابی، نسبت به دهه‌های قبل می‌شویم.
در این مسابقات عباس نیک‌باف در ده‌گانه، علی فهیمی در ماده 1500 متر و رضا سلیمی در پرش ارتفاع به ترتیب اول، دوم و سوم شدند و کسب مقام مشترک هشتم تیمی توسط تیم 7 نفره لرستان ره‌آرود استان در این مسابقات بود.
با این حال‌وروز جای دارد متولیان هیئت دوومیدانی لرستان و مسئولین ورزش استان که خود از بدنه دوومیدانی هستند، نگاه ویژه‌ای به این ورزش داشته باشند.
 بهره‌گیری از تمام بضاعت‌های استان، پیگیری و توزیع مناسب امکانات، توجه به استعدادهای فردی هر منطقه، بهره‌گیری از علم روز و همچنین استفاده از مربیان و کارشناسان ارزنده‌ای که در سطح استان حضور دارند، ارتقاء روحیه تعامل و همکاری، پرهیز از شو های تبلیغاتی، تقویت تیم‌های پایه، برگزاری منظم مسابقات، پرداختن به موادی که استعدادهای زیادی در سطح استان وجود دارد، از جمله کارهای اولیه‌ای است که باید خارج از شعار، جامه عمل به خود بگیرد.
 
عبدالرضا قاسمی/ یافته


2 لرستاني بر سكوي قهرمانی دوومیدانی ایران؛ سال1356
سكوي اهداي مدال و جوايز پرتاب وزنه قهرماني ايران
سال 1356
نفر اول: سیدمصطفی کریمی از خرم‌آباد (كه بعدها مدیر کل تربیت بدنی لرستان و رئییس سابق فدراسیون دوومیدانی ايران شد)
نفر دوم: مرحوم رضا فهیمی از بروجرد (كه مدت‌ها مدرس تربيت‌بدني دانشگاه شهيد چمران اهواز و مربي بدن‌ساز تيم‌هاي مطرح فوتبال خوزستان بود)
نفر سوم: اسماعيلي از تهران
عكس از آرشيو: سیدسبحان کریمی
 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1398-05-07 07:52
جناب قاسمی بسیار بجا و منطقی مطلب را بیان کردید ،در دو و میدانی لرستان مخصوصا خرم آباد و بروجرد پیشینه بسیار خوبی داشته است اما متاسفانه در سالهای گذشته و مخصوصا هم اکنون کسانی در راس این هیات قرار دارند که متاسفانه استاد به قول لری خودماان ( گال و راوو ) هستند و تنها هنر ایشان داد و بیداد الکی در جلسات و در استادیوم میباشد ،طوری سخن میگویند که امیدوار میشویم در المیک پیشرو لرستان حداقل ده سهمیه المیک را بدست می آورد و حتی امکان کسب مدال داریم اما در موقع عمل شاهد رده بندی تیم ها در مسابقات نونهالان نوجوانان و جوانان و... تیم لرستان در رده آخر کشور هستند یا گگهگاهی تک مدالی در بین سه شرکت کننده کسب میکنند
پیشنهادم به سرپرست جدید اداره کل ورزش و جوانان استان این است که در سپردن هیاتها ازبرخی نیروهای چشم پوشی کنند تا شاهد افول رشته های اول لرستان به دست بچه هیردلا و تازه به دوران رسیده ها نباشیم.
نقل قول کردن
#2 رضا 1398-05-07 08:04
خداوند رحمت کنه زنده یاد مرحوم محمدرضا پورفرخ(گاویار) رو بسیار زحمت کشیدن برای دو ومیدانی استان دقیقا یادمه حدود 12 سال پیش که ایشون رئیس هیات استان بودن
نقل قول کردن
#3 احسان 1398-09-06 22:12
افرادی که در این متن اسمشون آمده واقعا افتخارات زیادی برای لرستان و حتی ایران در مسابقات بین الملی کسب کردن اما میشد اسم اسم افراد بیشتری رو هم نویسنده مينوشت که متاسفانه اینگونه نبوده دومندش دوميداني لرستان در حال حاضر رو به نابودی میرود مرگ تدریجی دوومیدانی لرستان رو شاهد هستیم نبود مدیر لایق مدیر بی برنامه باعث این امر شده
نقل قول کردن
#4 رضا 1399-08-28 23:29
دوست عزیز دوومیدانی بدست کسانی سپرده شده ناکادامد و دنبال پست و ریاست و روش کارشان تخریب و تبلیغ هست تلاشی پبشکسوتان کردن اما بدلیل کارشکنی بعضی به نتیجه نرسید دوباره باید تلاش کنن اون پیشکسوتان که تعداشان هم کم هست
نقل قول کردن
#5 علی 1399-11-13 15:18
سلام وقتی ورزشکار نداریم چرا میزبانی میگیریم دو رده سنی جوانان و نو جوانان دو صحرا نوردی کشور اما دریغ از گرفتن یک مدال چرا کی باید جواب گو باشه
نقل قول کردن
#6 علی 1399-11-13 15:19
سلام دو ومیدانی لرستان در سرا شیبی سقوط
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا