یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از جمله اقداماتی که می‌تواند در راستای توسعه و آبادانی شهر‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد انجام اقدامات عمرانی نظیر احداث بلوار، میادین، تقاطع‌ها و ... است که علاوه بر این مهم در راستای رفع موانع ترافیکی هم موثر خواهد بود.
این‌جا در رابطه با خوب یا بد و یا کارشناسی و غیرکارشناسی این‌گونه اقدامات عمرانی اظهار نظر نخواهیم کرد و بحث در این حوزه را به کارشناسان واگذار می‌کنیم اما آن‌چه مسلم است از جمله عوامل توفیق مدیریت شهرها در راستای تعریف پروژه‌های عمرانی مدنظر قرار دادن اولویت اجرا می‌باشد و لازم است در عملیاتی شدن پروژه‌ها منافع عمومی برخواسته‌های شخصی تقدم یافته تا نتیجه حاصل از تکمیل شورای شهر اليگودرز پاسخگو باشد: اجرای پروژه‌ها قبل از تملک!/ آیا قصه ترمینال تکرار می‌شود؟آن‌ها نصیب شهروندان و حتی مسافران شود، اما متاسفانه بعضاً مشاهده می‌شود در اجرای یک پروژه تنها نام منافع مردم بر پیشانی این طرح‌ها حک شده و کام عده‌ای خاص از اجرای آن‌ها شیرین می‌شود.
بی‌تردید شهر الیگودرز از مشکلات عدیده‌ای نظیر نبود آسفالت و جدول مناسب و فضای سبز کافی رنج می‌برد که متاسفانه میراث گذشته نه چندان دور می‌باشد و همین معضلات عدم حرکت مدیریت شهری به سمت گسترش شهر را ضروری جلوه می‌دهد زیرا اقدامات عمرانی بواسطه احداث بلوار و میادین در بیرون از محدوده شهر علاوه بر هزینه‌های اجرا، هزینه‌های سنگین و دائمی نگه‌داری را هم به شهرداری تحمیل خواهد نمود.
از جمله طرح‌هایی که پس از کش و قوس‌های فراوان اواخر سال گذشته کلید خورد اجرای بلواری در مسیر باند رفت چهارخطه الیگودرز به ازنا می‌باشد که از میدان شهید فهمیده آغاز و با احداث دو میدان  بعد از ورزشگاه و در مسیر برگشت همین مسیر خاتمه می‌یابد.
همان‌گونه که گفته شد در رابطه با بحث‌های کارشناسی این طرح کارشناسان باید نظر بدهند اما به راستی در حالی که جداول و آسفالت شهر نیاز به مرمت و بازسازی دارد و پارک یک‌صد هکتاری به یکی از آثار باستانی تبدیل شده است آیا اجرای این طرح با شرایط موجود و در حال حاضر که شهرداری بعضاً حقوق پرسنل را به سختی تامین می‌‌نماید ضرورت دارد‌؟! در حالی که شهرداری به جهت مشکلات عدیده و موجود باید از چاقی رهایی یابد و به دنبال افزایش راندمان باشد آیا اجرای این‌گونه طرح‌ها علاوه بر افزایش انتظارات به حق حوزه‌های جدید شهری جهت خدمت‌رسانی حفظ و نگه‌داری هزینه‌های شهرداری را افزایش نخواهد داد.
در حالی که بیش از 12 سال از تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی می‌گذرد چه اقداماتی جهت این طرح انجام شده است؟! آیا اولویت نباید با اجرای باند کندرو کمربندی شمالی در حد فاصل میدان دانشگاه تا میدان شهید فهمیده باشد؟! آیا اتصال میدان شهید فهمیده به میدان رهبری لازم و ضروری است یا انجام پروژه‌ای درد سر‌ساز برای آینده مردم و شهرداری؟!
اما معضلی که بیش‌تر از هر موضوعی گریبان‌گیر شهرداری خواهد شد عدم تملک اراضی جهت اجرای پروژه‌ها می‌باشد، درحالی که شهرداری قبل از اجرای پروژه‌ها لازم است وضعیت مالکیت اراضی احداث بلوار و میادین و حریم آن‌ها را تعیین تکلیف نموده و پس از آن اقدام به اجرای پروژه‌ها نماید، اما متاسفانه در اجرای طرح مذکور این مهم مد نظر قرار نگرفته است و یقینا پس از تکمیل طرح‌ها با توجه به افزایش قیمت اراضی، شهرداری با مشکل جدی به نام بدهی به مالکین مواجه خواهد شد که از مجاری قانونی و به واسطه احکام قضایی نسبت به وصول مطالبات خود اقدام خواهند کرد و به طور طبیعی  مالکین  تا زمانی که بهای اراضی بواسطه اجرای پروژه شهرداری افزایش نیابد دست به اقدامات قانونی نخواهند زد!
این در حالی است که شهرداری در سال‌های گذشته نیز بدون تملک زمین اقدام به اجرای پروژه‌ها نمود که نمونه بارز آن احداث ترمینال مسافربری و میدان آزادگان می‌باشد که مالکین زمین‌های این پروژه‌ها با احکام قضایی نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کرده و بخش عمده‌ای از سهم شهرداری در مجتمع میلاد نور را نصیب خود نمودند، همچنین احداث میادین مرد بختیاری و میدان جاده قدیم ازنا با همین شیوه در دستور کار قرار گرفت و پایان قصه را همه می‌دانیم... اما چرا شورای شهر اليگودرز با علم و آگاهی نسبت به این موضوع بار دیگر دست به چنین اقدامی زده‌اند که در نهایت به زیان مردم خواهد شد که البته امید آن داریم در اجرای این پروژه‌ها سوء نیتی وجود نداشته باشد، اما به راستی اگر سرنوشت احداث بلوار و میادین جدیدالاحداث هم با سرانجام احداث ترمینال و میدان آزادگان مشابه شود شهرداری چاره‌ای به‌جز واگذاری ساختمان فعلی شهرداری را به آن‌ها نخواهد داشت و در نهایت باید در گوشه‌ای از این شهر در ساختمانی استیجاری نسبت به دریافت عوارض به عنوان تنها وظیفه خود اقدام نماید.
کلام آخر این که اگر چه بخشی از پروژه مذکور انجام گرفته است اما به نظر می‌رسد تا همین مقدار کفایت نماید وبا ایجاد تغییرات از آن می‌توان به عنوان باند کندرو جهت دسترسی به ورزشگاه استفاده نمود و جای تقدیر دارد‌، اما ادامه پروژه، شهرداری و سرمایه مردم را با مخاطرات بسیاری مواجه خواهد ساخت و پروژه‌ای دردسر‌ساز برای ادوار آینده شورای شهر و شهرداران بعدی خواهد شد و در نهایت همان‌گونه که امروز مردم این شهر به واسطه اجرای ترمینال و میدان آزادگان  سرمایه خود را از دست دادند و شهرداری با بدهی‌های کلان مواجه شده است، در آینده نیز به جهت اجرای طرح‌های در حال احداث سرمایه‌های عظیمی را از دست خواهند داد که انتظار این است کارشناسان عضو شورای شهر در قبال انجام این طرح حساسیت بیش‌تری نشان دهند که یقیناً همه آن‌ها در مقابل خدا و مردم مسوول و باید پاسخگو باشند.
همچنین از نماینده مردم که به گفته اعضای شورای شهر پی‌گیر اختصاص مبلغ 5 میلیارد تومان جهت عمران و آبادانی شهر به شهرداری عباس شاه‌عليبوده‌اند انتظار این است که بر چگونگی هزینه شدن این مبالغ نظارت بیش‌تری صورت بگیرد و یقیناً بررسی‌های فرماندار در اجرای این پروژه‌ها می‌تواند شورای شهر را جهت طی کردن مسیر درست کمک نماید.
 
عباس شاه‌علی
وبلاگ خبری نیوز اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی رمضانی 1394-05-09 12:17
یقینا برخی از اعضای شورای شهر در این منطقه املاکی دارند و در صدد افزایش قیمت آن می باشند
نقل قول کردن
#2 کاظم 1394-05-09 12:18
اندکی صبر سحر نزدیک است
نقل قول کردن
#3 رحیمی 1394-05-09 12:20
از فرماندار و نماینده می خواهیم جلوی منفعت طلبی ها را بگیرند
نقل قول کردن
#4 کرمی 1394-05-09 21:25
متاسفانه در این دوره شوراهای استان خوب عمل نکردند و باعث مشکلات فراوانی شدند مجلس باید قانون شوراها را بازنگری نماید
نقل قول کردن
#5 حامد 1394-05-09 21:27
مطلب خوبی بود از یافته تشکر می کنیم این درد تمام شهرهای لرستان است بازرسان استانداری زحمت بکشند پرونده این پروژه را بررسی نمایند تا مردم گرفتار نشوند و بیت المال بخاطر منافع عده ای به تاراج نرود
نقل قول کردن
#6 دلسوز 1394-05-09 21:30
شورای الیگودرز به دغدغه دلسوزان توجه نماید در بحث احداث بلوار خیابان امام به آنها هشدار داده شد اما توجه نکردند تا اینکه با بارندگی در چند روز گذشته اب وارد مغازهها و پاساژ شد امان از خود رایی...
نقل قول کردن
#7 دلسوز 1394-05-10 23:12
برخی [...] در این منطقه زمین دارند. آقای استاندار به فریاد بیت المال برسید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا