یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساخت‌و‌ساز در استان لرستان به‌دلیل استقرار بر روی بستری از زلزله خیزترین نقاط کشور از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.
به‌وضوح پس از رخداد پدیده طبیعی زلزله و بازدید از مناطق زلزله‌زده بم، رودبار، دورود، ورزقان، برازجان و مورموری؛ عدم استفاده از فن‌آوری ساخت‌و‌سازهای بادوام پایا، عدم اجرای صحیح و بر اساس محاسبات مهندس محاسب و گاها نظارت‌های نیم بند در مراحل ساخت یک بنا و نیز عدم استفاده از مصالح مرغوب عمده دلایل ایجاد خسارات مالی و جانی بسیار در این مناطق بوده است!
با کمال تاسف، عدم اجبار در برخی شهرداری‌ها برای لزوم و وجوب اختصاص مهندس ناظر و موضوعات مرتبط با تاییدیه استحکام پس از احداث بی‌راهه‌های‌است که مسبب ورود برخی سودجویان و فرصت طلبان (بعضا غیر آشنا و غیرمتخصص) به عرصه ساخت و ساز شده است.
با درود به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و سلام به شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و آرزوی سلامتی برای رهبر فرزانه انقلاب و توفیق خدمت بیشتر برای خدمت‌گزاران ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گروه "جامعه مهندسین لرستان در واتس اپ" که با حضور مدیران، مهندسان، مشاوران و فعالان عمرانی استان و گاها لرستانی‌های خارج از استان تشکیل شده است، سعی دارد تا با واکاوی معضلات موجود در راه ایجاد لرستان ایمن در برابر زلزله، کمکی باشد برای استاندار و معاونت عمرانی لرستان تا خارج از تمام حواشی‌؛ به عنوان مرجعی امین، متخصص و حرفه‌ای کمک نماید تا قدم‌های توانمندتر و بلندتری برای حرکت در مسیر توسعه پایدار لرستان برداشته شود.
در گام نخست بررسی یکی از معضلات موجود و یکی از خلاهای قانونی و اجرایی بسیار تاثیر گذار در این مسیر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و آن موضوع‌ "بررسی موانع اجرایی شدن استفاده از مجریان ذی‌صلاح"‌در پروژه‌های شهری و برون شهری استان است.
موردی که در کنار آسیب‌های اقتصادی هنگفت در پروژه‌های بزرگ استان، قطعا با به بازی گرفتن جان و مال مردم در ایجاد سازه‌های مسکونی ناپایای شهری و مسکونی نیازمند نگاه ویژه‌تری از سوی مراجع قانونی و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران لرستان است.
یکی از مهندسین و اعضای تالار در ابتدای بحث اشاره می‌کند که:بر اساس فصل چهارم آیین نامه ماده 33 سازمان نظام مهندسی کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به‌عنوان مجری‌، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی انجام شود و مالکان برای انجام امورساختمانی خود مکلف هستند از این‌گونه مجریان استفاده نمایند؛اما علی رغم ابلاغ چرا این ماده قانونی هنوز اجرایی نشده است؟
حسن رضایی رییس سازمان نظام مهندسی لرستان، با حضور در این گروه مجازی در پاسخ به این سوال مطرح کرد:
وجوب به کارگیری مجریان ذی‌صلاح در اسفندماه 92 برای ساختمان‌های باحداقل چهار سقف یا با مساحت بالای 500 مترمربع مصوب گردید و قرار شد که در سال 93 اجرا شود اما در این میان مخالفت‌هایی (خارج از نظام مهندسی) وجود دارد.
در ادامه بحث و با طرح پرسش و پاسخ میان اعضا مواردی یه شرح زیر مطرح شد:
پس از جلسه‌ای که در مورخ 19 اسفند ماه سال‌جاری با حضور تمام شهرداران در حضور معاونت عمرانی لرستان برگزار گردید، مطرح شد که برای ساختمان‌های بالای 700 متر مربع زیربنا از سال 94 مجری ذی‌صلاح اجباری گردد.
 اما واقعیت اینجا‌است که سهم ساخت و سازهای بالای 700 متر مقدار ناچیزی از کل ساخت و سازهای استان بوده و هم‌چنان قسمت عمده فعالیت‌های عمرانی درون شهری در دست افراد غیر متخصص باقی خواهد ماند و این معضل در شهرستان‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.
اجرایی شدن این طرح دارای سه وجه به‌هم پیوسته است:
1_ سازوکار تهیه نظام نامه و نحوه دقیق اجرای آن در استان که این موضوع سال گذشته با حضور چند تن از مهندسین با تجربه استان و هیات مدیره نظام مهندسی انجام شد.
2_ ضلع دیگر مثلث پیاده‌سازی این طرح  اداره کل راه و شهرسازی استان می‌باشد که به‌گفته حاضرین گروه، از مدیر کل راه و شهرساز و معاونین مربوطه تا کارشناسان در جهت ارتقای کیفیت ساخت وسازها تمام قد از اجرایی شدن طرح مجریان ذی‌صلاح حمایت نموده و پای کار هستند و آمادگی کامل جهت صدور پروانه‌های مجریان حقیقی و حقوقی را دارند.
3_ ضلع سوم و اصلی‌ترین ضلع این مثلث شهرداری‌ها هستند؛باید دید شهرداری‌ها چقدر موافق و آماده حمایت از این طرح هستند!
در این گروه برخی انتقادات از حمایت ضلع سوم این طرح ارایه شد که به‌دلیل عدم ورود شهرداران و کارکنان شهرداری‌های استان با وجود دعوت در گروه پاسخ روشنی پیدا نشد.
در راستای اجرای این بند قانونی از طرف معاونت عمرانی و اداره راه‌وشهرسازی در گذشته اقداماتی صورت گرفت که متاسفانه آن نیز  مسکوت باقی‌مانده و معاونت عمرانی پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی را مطرح نموده و از طرف سازمان نظام مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.
طرح مجریان ذ‌ی‌صلاح با هدف بهبود کیفیت ساخت و ساز و ایجاد افق‌هایی برای هم‌گامی با رشد و توسعه صنعت ساختمان ضمن کوتاه کردن دست سودجویان و دخالت دادن عوامل متخصص، زمینه اشتغال بسیاری از مهندسین جامعه را نیز فراهم می‌کند که این موضوع با تعهد جامعه مهندسین در وحله اول و نظارت و برنامه ریزی دقیق در بهبود کیفیت صنعت ساختمان اثرات بسیار چشم‌گیری خواهد داشت که این مهم منوط به ارتقاع سطح دانش و آگاهی مهندسان از طریق تعریف معیارهای آموزشی برای مجریان در ساخت و سازهای بتنی و فولادی خواهد بود؛ این مسئله با ابلاغ دوره‌های برنامه‌ریزی شده در قالب دوره‌های آموزشی از طرف وزارت راه و شهرسازی پی‌گیر و مرتفع خواهد شد.
شرکت کننده در بحث: حسین رضایی، محمدی‌اصل، دلفانی، حسین‌زاده، شاکرمی، امین قاسمی، خرم‌آبادی، عباس ملکی، علی‌رضا مقسمی، مجتبی موحدیان و ...
گروه جامعه مهندسین لرستان در واتس‌آپ
بررسی موانع اجرایی شدن استفاده از مجریان ذیصلاح در پروژه‌های لرستان در WHATS APP



 

دیدگاه‌ها  

#1 احمدی 1393-12-27 23:49
مشکلات استان که در عالم واقع قابل حل نیست امیدواریم در فضای مجاز حل و فصل بشه ( حالا وایبر و واتس اپ یا ... فرق نداره )
نقل قول کردن
#2 جابری 1393-12-28 00:05
سلام علیکم.چطور میشه عضو این جامعه شد. آقای علیرضا مقسمی همان مهندس مقسمی معروف که در زمینه اصلاح بتن فعالیت می کنند هستند؟
نقل قول کردن
#3 موحدیان 1394-01-02 12:41
به نقل از احمدی:
مشکلات استان که در عالم واقع قابل حل نیست امیدواریم در فضای مجاز حل و فصل بشه ( حالا وایبر و واتس اپ یا ... فرق نداره )

با سلام
ممنون از حسن توجه شما
یقینا هر حرکت بزرگی از گامهای کوچک شروع میشود.
نقل قول کردن
#4 موحدیان 1394-01-02 12:44
به نقل از جابری:
سلام علیکم.چطور میشه عضو این جامعه شد. آقای علیرضا مقسمی همان مهندس مقسمی معروف که در زمینه اصلاح بتن فعالیت می کنند هستند؟

با سلام
شما جهت عضویت میتونید ضمن معرفی خودتون شماره تلفن خودتون رو برای بنده ایمیل کنید.mj_movahed ian@ yahoo.com
بله ایشون جناب آقای مهندس مقسمی عزیز و بزرگوار هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا