یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حرفه‌ی خبرنگاری بی‌شک از سخت‌ترین و زیان‌آور‌ترین شغل‌ها در دنیا  محسوب می‌شود.
 به دلیل سختی این حرفه می‌بایست افرادی عاشق و دلسوز به این عرصه گام بگذارند و صد البته به پای جولان سودجويان در عرصه مطبوعات لرستان/ وقتي ايام به كام فرصت‌طلبان استزحماتی که برای تهیه‌ی یک خبر یا گزارش کشیده می‌شود، بایستی حق‌الزحمه‌ای در شأن و منزلت خبرنگار به وی پرداخت گردد.
 متاسفانه به دلیل نبود ساز و کار اصولی و عدم نظارت دقیق مراجع ذی‌ربط، این امر تا به حال در كشور و به خصوص استان ما میسر نشده است‌. تامین نشدن هزينه‌ي زندگی برخي خبرنگاران باعث شده برخی از آنان که دارای نشريات محلی هستند قدم در راهی بگذارند که با  کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در تضاد است‌.
در شرایطی که هر نشریه بر اساس قانون تنها می‌تواند 30 درصد از فضای خود را به آگهی رپرتاژ اختصاص دهد، بعضاً مشاهده می‌شود که از 8 صفحه‌ی نشريه، 7 صفحه به صورت تمام و کمال تبدیل به آگهی شده است! نکته‌ی دردآور این که برخی از این حرکات بدون اطلاع روابط عمومی يا مسوولان ادارات انجام می‌گیرد‌.
پس از چاپ، برخی از به اصطلاح خبرنگارنماها كه البته تعداد آن‌ها در لرستان انگشت‌شمار است، با یک فاکتور چرب و چيلي به واحد روابط عمومی ادارات رفته و درخواست دریافت هزینه‌ای را دارند که بدون هماهنگی صورت گرفته است‌. این حرکت ضمن زیر سؤال بردن وجهه‌ي دیگر اصحاب رسانه شریف و صادق ما‌، از نظر اخلاق کاری ضربه‌ای سهمگین بر پیکره‌ی صنف خبرنگارها وارد خواهد ساخت‌.
اعتبار و عیار همگی ما تحت تأثیر یک اقدام غیرحرفه‌ای و تاریک شخصي كاسب در چهره‌ي يك خبرنگار قرار خواهد گرفت.
در این میان، سکوت بحث برانگیز و بی‌تفاوتی مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل تأمل است‌! ظاهراً يا قانوني براي برخورد با اين افراد نيست يا اگر هست هیچ نظارتی بر این روند توسط ارشاد صورت نمي‌گيرد  و اين بی‌تفاوتی‌ها سؤالات بی‌پاسخ و شبهه‌انگیز بسياري را در ذهن متبادر می‌سازد.
 مسوول زحمت‌کش واحد مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي می‌بایست حضور پررنگ‌تری در این خصوص داشته باشد و در مواقع لزوم با ورود به موضوع و استفاده از قدرتي كه قانون در اختيارش نهاده از بروز این‌گونه حرکات جلوگیری نماید‌ و اجازه ندهد آبروي يك صنف شريف، توسط عده‌اي انگشت‌شمار به بازي گرفته شود.
شوربختانه نوع نگاه عده‌ی قلیلی از جماعت مطبوعاتی استان ما، نگاه کاسب‌گونه به مقوله‌ی خبر و خبرنگاري است و اینان برای تامین معیشت خود، اصول حرفه‌ای کار را زیر پا گذاشته و اعتبار و آبروی دیگر همکاران خود را به باد فنا می‌دهند‌.
بدون اغراق اکثر خبرنگاران لرستان انسان‌هایی شریف و پاک هستند که تنها با هدف روشن‌گری و كمك به ديار خود در تمامی زمینه‌ها تلاش‌های قابل تقدیری بروز می دهند.
نبايد اجازه داد افراد سودجویی که تنها با نگاه تجاری به این وادی وارد شده‌اند با آبرو و اعتبار اين همه آدم فرهنگي و تلاشگر بازي كنند.
اگر این روند ادامه داشته باشد و اراده‌اي براي برخورد با خاطيان ديده نشود، در مطالب بعدی به زوایای نزدیک‌تری از موضوع خواهیم پرداخت‌.
 
 رضا  طولابي
عضو هيأت مديره سومين دوره خانه مطبوعات لرستان
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ابوذر 1393-09-26 15:46
فرهیخته گرامی جناب آقای طولابی

انصاف حکم می کند به شما دست مریزاد بگویم،انشالله در خانه مطبوعات فکری به حال این هوچی گران قلم فروش کنید ، آگهی نامه ها و رپرتاژنامه ها را از میان روزنامه ها و هفته نامه ها به سادگی می توان جدا نمود ،کافی است چوب را بردارید!!!!!
نقل قول کردن
#2 خبرنگار 1393-09-26 15:47
با تشکر از آقای طولابی بخاطر این مطلب بسیار دقیق و با محتوا یشان.
خود حضرتعالی که الان عضو خانه مطبوعات هستید بایستی جلوی این حق کشی ها را بگیرید.
چرانشریه فلان شخص از الطاف کریمانه مسئول امور مطبوعات اداره کل ارشاد انچنان بهره مند می گردد که با اینکه نشریه اش ماهنامه است به لطف آگهی هائی که به او داده می شود درماه بیش از سه بار چاپ می شود و حدود سه چهارم آن هم آگهی و تبلیغات و رپورتاژ است ؟
آیا فکر نمی کنید وقت آن است تا تحقیق و تفحصی محلی از چگونگی توزیع آگهی های ارشاد استان بعمل آید ؟
نقل قول کردن
#3 میلاد 1393-09-26 22:54
ضمن تشکر از مطلب تون...
در این حوزه بنظرم بیشتر باید اداره ارشاد استان بیشتر نظارت کند و با افرادی که به این چنین کار ارزش و جایگاه مطبوعات لرستان رو پایین میارنٰ برخورد جدی کند.
خود من چند بار این نشریات رو مطالعه کردم و باعث شد کمتر مطبوعات استان رو مطالعه کنم.
نقل قول کردن
#4 همکار 1393-09-27 07:53
چه عجب اما این را بدونید که خیلی از خبرنگاران لرستانی به این درد مبتلایند فقط هم نشریه های چاپی نیستن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا