یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فصل پاییز، فصل برگ‌ریزان با همه زیبايی‌هایش برای برخی شهرداران استان لرستان رنگ خزان به خود گرفت!
فصل خزان شهرداران لرستان- یافتهشهردارهاي خرم‌آباد، دورود، كوهدشت، الشتر و در نهایت تغییر در حوزه مدیریت شهری به الیگودرز نیز رسید.
 هفته‌ي گذشته با تصمیم اکثریت اعضای شورای شهر اليگودرز ارسلان زارع‌فارسانی پس از 5 ماه فعالیت، با صندلی شهرداری الیگودرز وداع گفت تا بار دیگر خدمت‌رسانی به مردم این شهر در سایه اما و اگرها قرار گرفته و رنگ ببازد.
در این‌جا بنا نداریم در رابطه با رضایت مردم از عملکرد شهردار، خدا‌حافظی تلخ وی و درستی یا نادرستی رأی استیضاح‌کنندگان مطلبی بیان داریم، اما آن‌چه مسلم است عزل شهرداران آن هم در حالی که تنها زمان اندکی از آغاز فعالیت آن‌ها می‌گذرد، جای تأمل داشته و توسط کارشناسان نیاز به آسیب‌شناسی دارد.
چيزي كه مردم به عینه مشاهده می‌کنند خسارات و زیان‌هایی است که بعضاً از این تغییر و تحولات نصیب شهر و شهروندان می‌گردد و متاسفانه گذشته از این که چه کسی شهردار باشد، شخصیت و آبروی مدیرانی که به این سمت انتخاب می‌شوند در صورت استیضاح، دچار لطماتی خواهد شد و دیگر بعید به نظر می‌رسد افراد توانمند و متعهد رغبتی به پذیرفتن این‌گونه مسوولیت‌ها در قبال چنين اعضاي شوراي شهري، از خود نشان دهند. در نهایت، مدیران ناتوان و نا‌کار‌آمد با روحیه‌ي انعطاف‌پذیری بیش از آن‌چه قانون‌گذار تعریف کرده، در مقابل  اعضای شوراها انتخاب می‌شوند كه نتيجه يكار آن‌ها در بله قربان‌گويي به اعضاي شورا مشخص است.
 نا گفته نماند که در برخی موارد شهرداران به دلیل ناتوانی در انجام امور و عدم رضایت مردم دست‌خوش تغییر می‌شوند. این مهم نیز به چگونگی انتخاب شورا ها باز می‌گردد که بعضاً با لابی‌گری، علایق، ارتباطات طایفه‌ای و همچنین فشارهای ارکان قدرت شکل می‌گیرد.
بی‌شک شورای شهر به عنوان نماد شور و مشورت در شهرها باید بنای تصمیماتش برخرد جمعی و بررسی کارشناسانه استوار باشد، اما بعضاً با مشاهده خروجی و نتایج تصمیمات شورا آسیب‌پذیری و عدم استمرار شور و مشورت به صورت آشکارا خود‌نمایی می‌کند. به طور نمونه اعضای شورای شهر پس از یک سال بحث و جدال و بررسی سوابق گزینه‌ها بهترین فرد را با اکثریت آرا به عنوان شهردار برای 4 سال انتخاب می‌نمایند. شهردار منتخب نیز برای همین مدت برنامه‌ریزی می‌کند اما پس از چند ماه او را با دلایلی که به آن‌ها اشاره خواهد شد عزل نموده و حتی به اندازه مدت‌زمان بررسی سوابق وی به او اجازه و فرصت فعالیت و پیاده شدن برنامه‌ها و ایده‌هایش نمی‌دهند!
در این میان، اعضای شورای شهر نیز عمده‌ترین دلیل ایجاد تغییرات را فراهم شدن زمینه توسعه و پیشرفت ذكر مي‌كنند و بعضاً بدون توجه به وضعیت درآمدی شهرداری‌ها و چگونگی تامین منابع مالی، با تصویب پروژه‌های بزرگ برای شهرداران، آن‌ها را در برزخ اجرا قرار می‌دهند.
در مقابل، شهرداران نيز به دلیل عدم تمکن مالی از انجام این پروژه‌ها سرباز می‌زنند. همچنین هنگامی که بر اثر عواملی نظیر وجود دیوار بلند بی‌اعتمادی بین مردم و شهرداری و کاهش درآمدها در جهت پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری رکود ایجاد می‌شود‌، اعضای شورای شهر به جای ایجاد ارتباط با مردم و پاسخ‌گویی مناسب و تلاش جهت فروریختن دیوار بی‌اعتمادی، رهایی از زیر فشار انتقادات را پی گرفته و به دنبال مقصر می‌گردند که در این میان دیواری کوتاه‌تر از دیوار شهردار پیدا نمی‌کنند و همین موارد را بهانه برکناری وی می‌نمایند.
اما بعضاً این بهانه‌جویی و حتی دلایل مذکور پوشش اهداف اصلی استیضاح کنندگان می‌باشد و ماجرا به قانون‌مداری و عدم سفارش‌پذیری شهرداران باز می‌گردد که یقیناً در این شرایط نیز هنگامی که منافع سودجویان با مخاطره مواجه می‌شود و ناچار می‌شوند در چهارچوب قانون فعالیت نمایند این شرایط را بر نمی‌تابند و به دنبال رهایی می‌گردند و در نهایت دیگر اعضا را برای استیضاح با خود همراه می‌سازند.
هر چند طبق قانون، استیضاح شرایط ویژه خود را دارد و با طرح سؤال آغاز شده و در صورت عدم پاسخ‌گویی منطقی شهردار و قانع نشدن شورای شهر، عزل شهردار رقم می‌خورد، اما متاسفانه این منوال قانونی بعضاً تشریفاتی می‌شود که در این جا جای مرجعی بی‌طرف برای چرایی و واقعیت قانع شدن و یا راضی نشدن اعضای شورای شهر خالی است و در نهایت همان اتفاقی می‌افتد که از پیش  پی‌ریزی و تعیین شده است.
اما نکته‌ای که مورد تاکید اعضای شورای قرار می‌گیرد اجرای دقیق قانون است‌، اما متاسفانه برخی اوقات از قانون برای رسیدن به اهداف شخصی خود بهره می‌برند و در مواردی دیگر که قانون‌گذار عنوان داشته نظیر عدم دخالت در عزل و نصب‌های شهرداری و ... تن در نمی‌دهند.

http://yaftenews.ir/images/93/93-9/shahali2.jpgبه هر حال با توجه به این که این تغییر و تحولات بعضاً خساراتی بیش‌تر از منافع نصیب شهر و مردم می‌نماید شایسته است اصلاح برخی قوانین خاص شوراها به ویژه در بحث انتخاب و استیضاح شهرداران مورد بازنگری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.


عباس شاه‌علی
نیوز اليگودرز


دیدگاه‌ها  

#1 خرم آبادی 1393-09-16 20:08
مطلب زیبا و رسا یی بود و تمامی دلایل و بهانه های استیضاح شهردار خرم آباد هم در آن بیان شده بود با این رویه که شوراها در پیش گرفته اند باز هم استیضاخ ها ادامه دارد اصلاح قانون شورا ها ضروری است
نقل قول کردن
#2 بهاره نوری 1393-09-17 08:16
افسوس . اگه شوراها نبودن وضع بهتری داشتیم واینقدر فرصت سوزی نمی شد. عزل ونصب شهردار بااصلاح قانون لازمه از شوراها گرفته شه . تازه بار مالی و رانت خواری کمتری توی شهرداری های این شهرا اتفاق میفتاد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا