یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از شنیده‌های کودکی به یاد دارم بيش از يك قرن پیش به علت وقوع زلزله‌ای، محدوده كنوني ازنا به تلی از خاک مبدل شد، اما به همت گروهی از ارامنه بازسازی گرديد و به همين دليل آن را "از نو" نام نهادند که با گذر زمان به "ازنا" تبدیل شده است.
اما حقیقت ازنا چیز دیگری است!
مي‌توان ادعا كرد اين‌جا شهری است كه کسی برای اثبات نام و تاریخش تا كنون هیچ تلاشی نکرده است.
این سرزمین در گذشته جزئی از حوزه‌ي عراق عجم (استان مركزي كنوني) بوده كه در دومين تقسيمات كشوري 16 آبان 1316 در حوزه‌ي لرستان قرار گرفت. شهرستان ازنا محل زندگي اقلیت‌های ترک، ارامنه، یهودی، گرجی، بختیاری و قشقایی بوده است که هر کدام تاریخی کهن از این خطه را در سینه نگه‌داری كرده‌اند.
ازنا در فلات مرکزی ایران و در دامان آلپ ایران (اشترانکوه) جایی میان دشت‌های سر‌سبز لرستان مظلومانه آرمیده است. این شهر بخشی از منطقه تاریخی جاپلق با 2 هزار و 800 سال پیشینه تاریخی‌فرهنگی مستند می‌باشد.
ازنا نیازمند زلزله‌ای دیگر!/ درياچه گهر ازنا، به نام و به كام ديگران نیاز است پتانسیل‌های این شهر را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم که آیا تا كنون مورد بی‌مهری و بی‌تفاوتی قرار گرفته یا ضعف مدیریت موجب به سکوت رفتن این شهر شده است.
ظرفیت‌های گردشگری شهرستان ازنا، دسترسی به نقاط مختلف کشور از طریق خطوط ریلی و جاده‌های ترانزیتی بستر توسعه گردشگری در این شهرستان را فراهم کرده، اما هزاران افسوس که دلسوزی ندارد و در این زمینه هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری صورت نمي‌گيرد.
این شهر در دامنه‌های پر آب اشترانکوه قرار دارد، اما کمبود آب شرب از دیگر مشکلات آن محسوب می‌شود و مردم با وجود این نعمت، از آب چاه‌های آمیخته با آب فاضلاب و کشتارگاه استفاده می‌کنند. این در حالی است که آب سرازیر از دامنه‌های زاگرس را به استان‌های همجوار می‌برند، اما چراغي را كه به خانه رواست، روا نمي‌دارند!
شهرستان ازنا طی سال‌های گذشته به دلایل گوناگون شاهد مهاجرت آن هم به شکل نگران‌کننده‌ای بوده که یکی از اصلی‌ترین علل، عدم وجود زیرساخت‌ها و فضای کار است‌. منطقه ویژه اقتصادی و صنایع فولاد این شهرستان به علت عدم توجه از جانب مسوولان استانی و کشوری، تا کنون نتوانسته به سر انجام برسد و گرهی از مشکلات ازنا و مردمش باز کند.
در حالی طرح‌های صنعتی و اشتغال‌زا در ازنا با رکود و مشکل مواجه هستند که جوانان تحصیل‌کرده این شهرستان مجبورند به دلیل بیکاری، روی به مهاجرت آورده، لذا پیامدهای اجتماعی ناخوشایندی از اين نظر گريبان‌گير ازنا شده است.
اکثر مدیران و کارمندان بخش دولتی این شهر از شهرهای همجوار یا غيربومي هستند که خود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و بی‌رحمی در حق تحصیل‌کرده‌ها و نخبگان به دور از چرخه مدیریت این شهر است.
بی‌کفایتی برخي مسوولان ازنا باعث شده دریاچه گهر که یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی و گردشگری این شهر محسوب می‌شود و از نظر جغرافیایی متعلق به ازنا است یک سال به نام شهرستان الیگودرز و سال بعد به نام شهرستان دورود پذیرای گردشگران باشد!
وضعیت بیمارستان و متخصصین که دیگر جایی برای حرف زدن ندارد. قرار است به زودی 65 پزشک در تخصص‌های مختلف وارد استان شوند که به احتمال زياد زمانی که برای رفع خستگی راه، به مرکز استان می‌رسند این رفع خستگی همیشگی می‌شود و ساکن آن شهر می‌شوند!
طی سال‌های اخیر نظاره‌گر بهبود وضعیت راه‌ها و اجرای طرح‌های چهار‌خطه به خصوص در استان لرستان بوده‌ایم اما طرح چهار‌خطه شدن محور "ازنا‌- شازند" که از 3 سال قبل کلید خورده است، حالا حالاها باید تلفات انساني بدهد بلكه روزي دل مسوولان به رحم آمده و عملياتي كردن آن را سریع‌تر پیش برند.
به هر حال، شرایط بدی به شهرستان ازنا از هر نظر حاکم است و کسی نمی‌تواند منکر این مشکلات شود. تمام مردم این گرفتاری‌ها را از بی‌کفایتی مسوولان می‌دانند، اما آن‌قدر اين سخن را تکرار کرده‌اند كه ديگر کسی گوشش به حرف آن‌ها بدهكار نيست و مطابق روال قبلي، منصوبان جناح راست پس از روي كار آمدن مشغول برداشتن چپ‌ها مي‌شوند و چپ‌ها نيز پس از به دست گرفتن قدرت، راست‌ها را كله پا مي‌كنند و در اين بين مردم تماشاچي بازي قدرت آن‌ها مي‌شوند.
به عنوان کسی که شاید با اين نوشتار عديده مشکلات ازنا را از زبان مردم به گوش مسوولان برساند می‌گویم: مسوولان محترم! یا لطف بفرمایید و این شهر را از رخوت نجات بدهید یا لطفاً میزهایتان را ترک کنید و جای‌تان را به با کفایت‌ها بدهید شاید آرامش به این شهر رو کند. شاید هم نیازمند زلزله‌ای دیگر هستيیم تا همه چیز "ازنا" را "از نو" پایه‌گذاری کنیم.
 ارسال کننده: الهام  حاجی‌وند / ازنا
 

دیدگاه‌ها  

#1 آگاه 1393-07-30 22:10
خدمت خواهرم بگم که دریاچه گهر از راه ازنا دو مسیر اصلی یکی این که از روستای کمندان به سمت گردنه پیاروبایدرفت که درمسیر یک آبشار نوردی(آبشار ازنادر)ویک یخچال بزرگ باشیب 40درصدحدود 600 متر بایدبالارفت،بعد از گردنه سرازیر شد به یک دره در کنار یکی از شاخه های رودی که به دریاچه دوم میریزه،حالادراو ن مسیر باید مسلح بود چون فضله تازه خرس زیاد خبر از خرس میده! بعد از رسیدن به دریاچه دوم باید به سمت انتهای دریاچه اول رفت! این مسیر حدود 15 تا 16 ساعت برای کوهنوردان حرفه ای طول میکشه! مسیر دوم مسیر کول جنو به گهره که مسیری نا بلد کشه حتی برای کوهنوردان فوق حرفه ای!! بشدت سنگین و حدود 20 ساعت طول میکشه و حتماً راهنمای خیلی خبره میخواد
نقل قول کردن
#2 مهدی 1394-02-17 01:01
سلام من با دوستان دورودی در این مورد صحبت کردم اونا حرف منطقی که اثبات کننده ادعای تعلق گهر به درود باشه ندارن. مناسفانه درد بزرگ اینه که ازنایی ها برخلاف دورودی ها برای این موضوع اهمیت چندانی قایل نیستن
نقل قول کردن
#3 احسان 1395-03-22 08:31
باسلام واحترام :درمورد مسائل بیکاری کاملا موافقم بنده لیسانس حسابداری دارم از اوایل راه اندازی شرکت ؟؟؟پیگیری اشتغال بودم ولی به دلایلی نشد. وتا کنون که دیگه نمیدارن ازحراست رد بشی که بتونی مسولی رو ببینی .که خیلی از پرسنل شرکت هم غیربومی هستند
که درحال حاضر مجبور به مهاجرت از ازنا شدم .
امیدوارم زلزله جدید رخ بده.......... ممنون از مطب زیباتون
نقل قول کردن
#4 حمید 1397-02-13 16:55
دریغ از کمی اطلاعات.. با کدوم متر و معیار و منطق دریاچه گهر مال ازناست؟!! اولا تمام منابع طبیعی مال همه بشریتند. دوم اینکه راه گهر از دورود خیلی نزدیکتره. فقط 2 ساعت پیاده روی داره،اونم برای افراد معمولی. برای حرفه ایها کمترم هست..تازه بعضیا با موتورسیکلت تا کناره دریاچه میرن..ولی اگه خواستی بیا تا ما سندش رو برات بزنیم خیالت راحت بشه،ببینیم ازاین راه چی گیرت میاد؟ به خدا مشکلات هممون خیلی بیشتر وبزرگتره..خودمو ن چرا به جون هم میفتیم؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا