یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رونمایی از عملکرد معاون پیشین استاندار در رابطه با یک پروژه‌ی عمران شهری: تذکر کیان‌پور به شهردار برای رعایت دقیق مواد قانونی و ضوابط کارشناسیمجید کیان‌پور که معاون هماهنگی عمرانی استاندار لرستان بود، به‌ صورت ناگهانی برکنار شد. اما موضوع این است که چرا؟ دلایل برکناری چیست؟ چند هفته‌ای است که شایعه‌ی برکناری‌ کیان‌پور به گوش می‌رسد اما علت برکناری برای افکار عمومی هنوز نامعلوم است.
به گزارش يافته به نقل از هوميان‌نيوز، تارنمای استانداری لرستان هم حاضر نیست دلایل برکناری را توضیح بدهد. این نکته مشخص است که معاون عمرانی استاندار موقعیتی بسیار حساس از نظر کارهای عمرانی استان دارد. بخشی از این طرح‌های عمرانی مربوط به پروژه‌های شهری است، روندی که به آن عمران شهری می‌گویند.
اطلاعات و اسنادی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد عملکرد کیان‌پور در رابطه با احداث پروژه‌های شهری هم‌چون پروژه‌ی احداث تقاطع غیرهم‌سطح گلدشت خرم‌آباد کاملاً به‌گونه‌ای بوده که از «مواد قانونی» دفاع کرده و به شهردار خرم‌آباد گوش‌زد نموده که اجرای برخی موارد (اگر اجرا شود)، غیرقانونی است و وجاهت قانونی ندارد.
چندی پیش وقتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به خرم‌آباد آمد، اصراری وجود داشت مبنی بر این‌که وي به میدان گلدشت خرم‌آباد برود تا کلنگ احداث تقاطع غیرهم‌سطح گلدشت را بر زمین بزند. تقاطعی که قرار است ساخته شود و البته به یک پیمان‌کار خاص به نام آقای «چ» واگذار شده است؛ آن هم در مناقصه‌ای که ایراداتی بر آن وارد شده است.
جالب این است که احداث این تقاطع در میدان گلدشت خرم‌آباد ساخته می‌شود؛ میدانی که به‌نظر می‌رسد اصلاً بارترافیکی ندارد و ترافیک آن روان است! بگذریم…!
علی جهان‌آرا سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، نیز مدتی قبل به خبرنگار هومیان‌نیوز گفت که کلیات احداث این زیرگذر به تصویب شورا رسیده اما جزییات به تصویب شورا نرسیده است و مناقصه‌ای که هم برگزار شده ایراد قانونی دارد زیرا نماینده‌ی سازمان بازرسی در این مناقصه حضور نداشته و البته نماینده‌ی شورا هم مناقصه را ترک کرده است.
در این میان یک پرسش در افکار عمومی شکل گرفته است: «چه اصراری وجود دارد مبنی بر این‌که احداث این تقاطع به یک پیمان‌کار خاص واگذار شود؟». اگر هم قرار است به یک پیمان‌کار خاص واگذار شود چرا ضوابط دقیق مناقصه‌ی عمومی رعایت نشده است؟ آیا بهتر نیست دوباره مناقصه‌ی ناقص برگزار شده را احیا کرد و مناقصه‌ای عمومی و دقیقاً منطبق با ضوابط برگزار کرد؟ ایا بهتر نیست جزییات طرح نیز به تصویب کامل شورای شهر برسد و بعد شروع به کار کرد؟
این نکته هم روشن شده که این‌که برخی طرح‌های زیربنایی استان به یک یا معدودی از پیمان‌کاران خاص واگذار می‌شود خود مورد انتقاد بخش دیگری از پیمان‌کاران استان است. منتقدان این شیوه را ایجاد نوعی انحصار می‌دانند که باعث ورشکست شدن سایر پیمان‌کاران می‌شود.
اینک به این عبارت که در یکی از اسناد به‌دست آمده‌ی ما، نوشته شده دقت کنید:
«برابر مصوبه‌ی شورای ترافیک استان احداث تقاطع غیرهم‌سطح (زیرگذر بهارستان) به طول ۱۴۰۰ متر و از آکس خیابان ایران زمین به هر طرف به ‌طول ۷۰۰ متر مورد تصویب قرار گرفته است و هرگونه تغییر در طول و طرح هندسی پروژه نیاز به بررسی مجدد و طی مراحل قانونی و تصویب در شورای ترافیک استان را خواهد داشت.»
این بخشی از محتوای نامه‌ای است که کیان‌پور معاون سابق عمرانی استاندار به شهردار خرم‌آباد نوشته است. در این بند گفته می‌شود که هر گونه تغییر در طول و طرح هندسی پروژه نیاز به بررسی مجدد و تصویب در شورای ترافیک استان دارد. به این معنی که اصول کار کاملاً باید بر مبنای کار کارشناسی شده پیش برود.
در بالای نامه تصریح شده مواردی که تذکر داده می‌شود برای رعایت ضوابط قانونی و مالی پروژه است. درج شده که احداث پروژه‌ی زیرگذر بهارستان خرم‌آباد قراردادی به شماره‌ی ۴۳۱۲۲ مورخ ۹/۵/۹۳ دارد. تاریخ نامه‌ی معاون عمرانی برکنار شده‌ی استاندار به شهردار خرم‌آباد نیز ۵ شهریورماه ۹۳ است.

هزینه‌ی ساخت یک زیرگذر چقدر است؟

کیان‌پور از شهردار خرم‌آباد خواسته است ضوابط دقیق کارشناسی را رعایت کند. آورديم که مناقصه‌ی عمومی پروژه تقاطع غيرهمسطح بهارستان هم به گفته‌ی سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، ایراداتی داشته است.

کیان‌پور هم از جمله معاونان قانون‌گرای استاندار بود و برکناری ناگهانی‌‌اش هنوز معمایی است که به‌طور کامل این معما «رمزگشایی» نشده است. استاندار لرستان هم تا این لحظه درباره‌ی چرایی این برکناری به افکار عمومی پاسخی نداده است.

احداث زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد دقیقاً در میدانی است که از قضا ترافیک سنگینی هم ندارد و بارترافیکی‌اش نسبتاً سبک است و البته امید داریم شهردار محترم خرم‌آباد در این رابطه توضیحات قانع‌کننده‌ای به افکار عمومی بدهد، زیرا هزینه‌ای که می‌تواند برای اصلاح سایر نابه‌سامانی‌های شهر خرج شود چه لزومی دارد در میدانی به ‌کار گرفته شود که ورودی‌های این میدان اکثر ساعات روز دارای بار ترافیکی سبک و روان است.

در بین مردم کوچه و بازار و بدنه‌ی اداری شهرداری خرم‌آباد خبر پیچیده که اجرای پروژه‌ی زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد به پیمانکار مشهور  آقای «چ» واگذار شده که از پیمانکاران مطرح نه تنها استان بلکه کشور است. آن‌گونه که شرحش رفت درباره‌ی جزییات مناقصه ابهاماتی وجود دارد که امید می‌رود این مناقصه با رعایت شرایط قانونی به‌طور کامل احیا شود و از نمایندگان رسانه‌های گروهی استان هم دعوت شود که از روند چگونگی مناقصه به‌طور کامل آگاهی یابند.

 

هزینه‌ی احداث یک زیرگذر چقدر است؟

اما هزینه‌ی ساخت یک زیرگذر چقدر است؟ یک استاد عمران که در دانشگاه‌های استان مشغول تدریس است و البته به دلیل این‌که در یکی از ادارات استان شاغل است تمایلی ندارد نامش نوشته شود به ما می‌گوید: «با نرخ تورم الان زیرگذری مثل زیرگذر میدان امام حسین‌(ع) را می‌شود با ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ساخت.»

وی ادامه می‌دهد: «البته زیرگذری که قرار است در میدان گلدشت خرم‌آباد ساخته شود ظاهراً طولش به ۱۴۰۰ متر می‌رسد که باید این نکته نیز بررسی شود که: چرا ۱۴۰۰ متر؟».

او تصریح می‌کند: «باید طرح مطالعاتی این زیرگذر منتشر شود و در معرض ارزیابی علمی و فنی کارشناسان عمران استان قرار گیرد.»

وی خطاب به شهردار خرم‌آباد و استاندار می‌گوید: «از شما می‌خواهیم که دفترچه‌ی موسوم به «دفترچه‌ی برآورد» هزینه‌های ساخت زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد را منتشر کنید تا بتوانیم بر معیارهای علم عمران ارزیابی دقیقی از هزینه‌‌ی طرح داشته باشیم.»

این مدرس عمران تشریح می‌کند: «اساساً ساخت زیرگذر بسیار کم‌هزینه‌تر از روگذر است؛ زیرا عمده‌ی کار شامل خاک‌برداری می‌شود و البته آن‌گونه که گفته شده باید مشخص شود که چرا طول این زیرگذر ۱۴۰۰ متر است؟».

 

نامه‌ی تاریخی کیان‌پور به شهردار/ مبلغی که شورای ترافیک تصویب کرده چقدر است؟

اما در این میان و آن‌گونه که در بخش نخست توضیح داده شد مجید کیان‌پور معاون عمرانی استاندار که به‌ طور ناگهانی برکنار شد خطاب به شهردار خرم‌آباد نوشته است: «برابر مصوبه‌ی شورای ترافیک استان پس از مباحث فنی، برآورد اولیه‌ی ارائه شده جهت اجرای پروژه براساس فهرست بها پایه‌ی رشته‌ی راه، راه‌آهن و باند فرودگاه سال ۱۳۹۲ مبلغ ۲۲۹/۶۶۳/۵۰۰/۰۰۰ ریال بوده است.» به عبارت ساده‌تر، در این «نامه‌ی تاریخی» گفته شده که اندکی بالای ۲۲ میلیارد تومان هزینه‌ی برآورد شده‌ی ساخت زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد است.

فرض کنید مبلغ احداث یک زیرگذر به ‌طول ۱۴۰۰ متر همین مبلغی باشد که به گفته‌ی کیان‌پور به تصویب شورای ترافیک استان رسیده است. اما اگر قرارداد بین شهرداری خرم‌آباد و پیمان‌کار بسیار بیش‌تر از این مقدار باشد تکلیف چیست؟ آیا کیان‌پور باید به‌راحتی با ارقام نجومی موافقت می‌کرد؟

به ‌نظر می‌رسد بر اساس اطلاعات و اسناد، کیان‌پور کاملاً از روند قانونی و کارشناسی موضوع دفاع کرده است و البته در ادامه‌ی نامه‌ی تاریخی کیان‌پور خطاب به شهردار خرم‌آباد، معاون پیشین عمرانی استاندار تذکر می‌دهد:

«برابر بند الف ماده‌ی ۲۰ قانون برگزاری مناقصات، ارزیابی و مالی و تعیین برنده‌ی مناقصه، هنگام ارزیابی مالی، مناقصه‌گری که مناسب‌ترین قیمت را حائز شده باشد به عنوان برنده‌ی اول اعلام می‌شود و برنده‌ی دوم در صورتی اعلام می‌شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده‌ی اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد. قیمت پیشنهادی مناقصه‌گر اول ۱۱ درصد پلوس و قیمت پیشنهادی مناقصه‌گر دوم ۳۸ درصد پلوس است؛ شایان ذکر است برابر بند ب ماده‌ی ۲۱ قانون مناقصات در صورتی که برنده‌ی اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ننماید تضمین مناقصه‌ی وی ضبط و قرارداد با برنده‌ی دوم منعقد می‌گردد؛ چنانچه قرارداد بدون رعایت مفاد بند الف ماده‌ ۲۰ و بند ب ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات با برنده‌ی دوم منعقد شده باشد خلاف ضوابط و مقررات بوده و مناقصه می‌بایست تجدید شود.»

چنانچه دیده می‌شود این نامه کاملاً «تذکر وارانه» به شهردار خرم‌آباد نوشته شده است و از شهردار خواسته ضوابط قانونی را دقیقاً رعایت کند.

 

درخواست از شهردار؛ متن کامل قرارداد با پیمان‌کار را منتشر کنید

در این رابطه درخواست ما از شهردار  خرم‌آباد این است که در آینده‌ی نزدیک و در صورت صلاح‌دید مراجع نظارتی، اسناد مناقصه‌ی احداث زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد را از راه تارنمای شهرداری خرم‌آباد منتشر کند.

هم‌چنین از شهردار و مقامات ارشد استانی مرتبط با موضوع می‌خواهیم به این خواسته‌ها پاسخ مثبت بدهند:

ـ انتشار دفترچه‌ی برآورد هزینه‌های طرح احداث زیرگذر میدان گلدشت تا به ارزیابی فنی و علمی کارشناسان عمران گذاشته شود.

ـ انتشار طرح مطالعاتی ارائه شده از سوی مشاور.

ـ انتشار مبلغ قرارداد احداث زیرگذر میدان گلدشت خرم‌آباد؛ متأسفانه اخبار غیررسمی زیادی درباره‌ی مبلغ اعتباری ساخت این زیرگذر شنیده می‌شود و انتظار ما از شهردار خرم‌آباد و استاندار لرستان این است که مبلغ مندرج در قرارداد با پیمان‌کار برای اطلاع افکار عمومی و ارزیابی کارشناسان منتشر شود؛ آن هم انتشار تصویر قرارداد منعقد شده بین کارفرما و پیمان‌کار تا چند و چون این قرارداد به‌طور شفاف در معرض قضاوت افکار عمومی و البته کارشناسان فن قرار گیرد.

 

برنده‌ی اول یا برنده‌ی دوم؛ مسأله این است!

اطلاعات ما روایت می‌کند نفر اول مناقصه مبلغي حدود 80 میلیارد تومان برای احداث زیرگذر تخمین زده است و البته آقای «چ» مبلغی بسیار بالاتر زده است.(حدود 102 ميليارد تومان) این‌‌که چگونه نفری که مبلغ بالاتری زده موفق می‌شود مناقصه را ببرد باعث می‌شود نماینده‌ی شورای شهر که در جلسه حاضر بوده اعتراض کند و جلسه را ترک گوید.

 

نتیجه‌گیری: کیان‌پور شهردار را به رعایت ضوابط توصیه کرد!

نتیجه این‌که: هزینه‌ای که کیان‌پور براساس تخیمن شورای ترافیک استان از آن دفاع کرده، اندکی بالای ۲۲ میلیارد تومان برای ساخت زیرگذری است که قرار است ۱۴۰۰ متر طول داشته باشد. کیان‌پور حتا در بخش دیگری از این «نامه‌ی تاریخی» توضیح می‌دهد که تحت شرایطی، مناقصه باید تجدید شود؛ به عبارت بهتر اگر ملاک را نامه‌ی تاریخی کیان‌پور به شهردار خرم‌اباد بدانیم او از پیش‌برد امور براساس کار کارشناسی شده و رعایت دقیق ضوابط قانونی دفاع کرده است.

پیش‌تر هم گفته شد: بهتر آن است که پروژه‌های استان به مناقصه‌ی عمومی گذاشته شود تا شائبه‌ها از بین برود. این استدلال که صرفاً طرح‌ها را باید به پیمان‌کاران خاصی داد و یا از راه قانونی ترک تشریفات، پیمان‌کاران خاصی را وارد گود کرد اگر چه ممکن است سرعت عمران را بالا ببرد اما شائبه‌ها را نیز دامن می‌زند که اصلاً در راستای تقویت مشروعیت دولت تدبیر و امید و مدیران ارشد استان نیست. به‌ویژه آن‌که مناقصه‌ی این طرح  هم ایرادات و ابهاماتی داشته است.

پرس و جوی ما از برخی اعضای شورای اسلامی شهر روایت می‌کند قراردادی که شهرداری خرم‌آباد با پیمان‌کار ‌(آقای چ‌) منعقد کرده رقم ۱۰۲ میلیارد تومان را نشانه گرفته است، رقمی که با رقم مورد اشاره‌ی معاون برکنار شده‌ی استاندار بسیار فاصله دارد. فراموش نکنیم پیمان‌کار در نظر گرفته شده برای ساخت زیرگذر میدان گلدشت از پیمان‌کاران بسیار شناخته شده‌ی کشور است و طبیعی است که مدیران دولتی چه در سطح استان‌ها و چه در سطح وزیران، آقای «چ» را شخصیتی کاملاً شناخته شده از نظر اقتصادی می‌دانند.

تصویر بخشی از نامه‌ی تاریخی معاون برکنارشده‌ی استاندار خطاب به شهردار خرم‌آباد در پی می‌آید:

نامه كيان‌پور معاون سابق استاندار لرستان به شهرداري خرم‌آباد

 
 منبع: هومیان نیوز

دیدگاه‌ها  

#1 سليم 1393-06-12 11:22
من هم شنيدم كه كسايي كه زير قيمت اين اقا زدند رد شدن و ... اقاي چ به عنوان پيمانكار سفارش شده . چرا ؟
نقل قول کردن
#2 رضا 1393-06-12 15:00
آقایی که شما آن را {چ} نام می برید از پیمانکاران بین المللی ایران می باشد که خدمات کم نظیری به لرستان داده است . ما باید از وجود این چنین ظرفیتهای بومی نهایت استفاده را ببریم .. این پیمانکار که خرم آبادی است این پروژه را به حساب نمی آورد فقط برای کمک به توسعه شهر انجام آن را پذیرفت
وگرنه کسی که پروژه های بالای 1000 میلیارد میگیرد هیچوقت خود را درگیر یک یا دو میلیارد نمی کند
متاسفیم برای تفکرات بعضی ها !!!!!!!
نقل قول کردن
#3 میرزا بلبل‌وند 1393-06-12 15:42
لطفن ابتدای خبر بنویسید: «هومیان‌نیوز نوشت».
با احترام
______________________
يافته: معمولا ارجاع در ابتداي پاراگرف دوم صورت مي‌پذيرد و در تمام اخبار و مطالب سايت يافته، اين استاندارد رعايت شده است. در ثاني نام هوميان‌نيوز نيز 2 بار در اين متن ذكر شده و شما هم كه آن را ديده‌ايد! پس ديگر مشكلي براي مخاطب در پيدا كردن منبع اصلي وجود ندارد!
نقل قول کردن
#4 مهدی 1393-06-14 19:52
با سلام به نظر من همه ی ما شهروندان لر و بخصوص خرم ابادی باید افق دیدمان را ی کم بالاتر ببریم. همینکه شهرداری موفق شده است پای یک پیمانکار مانند آقاي چ را به شهرمان باز کند غنیمت بزرگی است و قطعا از وجود این پیمانکار قوی در پروژه های دیگر هم میتوان استفاده کرد. به عبارت دیگر با این پروژه پای این پیمانکار را به شهرمان باز کرده ایم و او را پاگیر شهرمان کرده که منشا خذدمات خواهد شد. مگر همیشه از عدم جذب سرمایه گذار قوی نمی نالیم؟؟؟ خب اینم سرمایه گذار قوی و صاحب نام. لطفا چوب لای چرخ شهردار و استاندار نگذاریم. استعفای اقای کیانپور هم صرفا به خاطر این بوده که ایشان حتی یک روز هم خانوانده خود را به لرستان نیاورده اند و دلشان با این استان نبود و استاندار از این موضوع به شدت دلخور بوده اند
نقل قول کردن
#5 خبرنگار 1393-06-15 00:53
سلام به همه دوستان
در جواب آقای رضا که از آقای "چ" دفاع می کنن باید بگم که آقای مهندس "ب" نیز عضو هیات ریسه شرکت آقای "چ" هستند و این تنها دلیل مخالفت با مهندس کیانپور بود که ایشون باید جابجا بشن تا بعضی ها بتونن راحتتر بخور بخور داشته باشند.
نقل قول کردن
#6 الف 1394-11-13 12:47
دوستان عزیز ، تعداد زیادی پروژه در سطح استان وجود دارد و هر کدام هم بصورت مناقصه یا به هر صورتی به پیمانکاران سپرده میشوند که در این بین صرفا مبلغ پیشنهادی ملاک نیست ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا