یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مردم خرم‌آباد به دلیل نرخ بالای برق توان استفاده از کولرهای گازی را ندارندسال‌هاست لرستان و خرم‌آباد، با سرعتی عجیب و نگران‌کننده تمام رکوردهای منفی ایران – و اخیراً جهان- را به نام خود می‌کنند و به قول معروف کسی هم ککش نمی‌گزد!

بیکاری جوانان و زنان، خودکشی، فقر، افت تحصیلی، ترک تحصیل، رتبه‌های آخر قبولی در دانشگاه‌ها، پوشش بالای بهزیستی و کمیته مداد و اخیراً آلودگی، گرما و هزار و یک درد بی‌درمان دیگر...

رکوردهایی که اگر در نقاطی دیگر به غیر از جهان سوم به ثبت می‌رسید، چه بسیار موج‌های استعفا و محاکمه مسوولان آن شهر و فریاد مطالبات مردم و NGOها به راه می‌افتاد. اما چه کنیم که ایران جهان سوم است و مناطق لرنشین هم جهان سوم ایران‌!

آمارهایی که باید مایه‌ی شرم‌ساری باشد ولی متاسفانه به دلیل بیان بیش از حد قبح‌شان از دست رفته و حساسیت مردم و مسوولان نسبت به آنها کم شده است.

موضوع دیگری که این روزها به شدت نمود بیرونی پیدا کرده است، گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسای این روزهای خرم‌آباد است به نحوی که از ابتدای تیر ماه تا کنون این شهر در اکثر مواقع بعد از اهواز - و گاهاً قم- گرم‌ترین مرکز استان بوده است. جالب این‌جاست که با وجود گرمای طاقت‌فرسا، آلودگی بالا و امثالهم فوق‌العاده بدی آب و هوا به کارمندان شاغل در خرم‌آباد تعلق نمی‌گیرد، جالب‌تر این که نرخ بهای برق خرم‌آباد نیز چون مناطق معتدل و سردسیر محاسبه می‌شود و علی‌رغم عدم کارآیی کولرهای آبی، مردم این شهر به دلیل نرخ بالای برق توان استفاده از کولرهای گازی را ندارند!

چندی پیش نیز گزارشی از سوی سازمان بهداشت جهانی روی تلکس‌های خبری دنیا قرار گرفت و خرم‌آباد را در کنار شهرهایی چون کابل، کراچی و پیشاور در ردیف 20 شهر آلوده‌ی دنیا جهان قرار داد. جالب این که در ابتدای امر مدیر کل وقت محیط زیست لرستان که از منابع استناد سازمان بهداشت جهانی اظهار بی‌اطلاعی کرد و یادآور شد که ایستگاه‌های سنجش آلودگی در خرم‌آباد طی یک دهه گذشته احصا شده است. لکن در همان گزارش آمده است که داده‌های این گزارش مربوط به سال‌های 2011 و 2012 است.

خرم‌آباد به دلیل قرارگیری در خط دوم هجوم ریزگردها میزبان ذرات ریزتر گرد و غبار بوده و ذرات درشت‌تر در هوای استان‌های مرزی مانند اهواز، ایلام و کرمانشاه باقی مانده و فرونشست پیدا می‌کند و ذرات سبک‌تر و مضرتر راهی آسمان لرستان و ریه مردمانش می‌شوند.

جا دارد نمایندگان خرم‌آباد در مجلس شوراي اسلامي به این نکات را مورد نظر قرار دهند تا هم فوق‌العاده بدی آب و هوا به کارمندان شهر خرم‌آباد پرداخت گردد و هم برق‌بهای این شهر با تخفیف خاص مناطق گرمسیری محاسبه و منظور شود.

مهدي ويس‌كرمي - يافتهانصاف نيست ريه‌هاي كارمندان مناطق محرومي چون خرم‌آباد انباشته از دردهاي بي‌دوا هم‌چون سرطان گردد و برخي مسوولان سر خود را چون كبك زير برف كرده و حق بدي آب و هواي نقاط برخوردار كشور را برقرار نمايند!

مهدی ویس‌کرمی

نشریه اینترنتی لور

 


 

 

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1393-05-05 20:24
آفرین زیبا وکارشناسانه مشکلات رو بیان کردید امیدوارم برخي مسئولین همیشه در خواب لرستان این گزارش زیبای شمارو اگر بیدارن بخونند
نقل قول کردن
#2 سلمان 1393-05-09 00:36
سلام، احسنت، انصافا کولر آبی دیگه تو خرم آباد جواب نمیده دیگه وای بحال شهری مثل پلدختر، خرم آباد تابستون همیشه بین 4تا مرکز استان گرم کشوره ولی هزینه برقس مثل استانهای سردسیر محسوب میشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا