یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رکود ساخت و ساز یا رکود اقتصاد در شهرهای کوچک با مصوبه مجلس!هزینه‌های بسیار سرسام‌آور ساخت و ساز چند سالی است مردم خصوصأ اقشار کم درآمد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است‌، این موضوع در شهرستان‌های محروم که عمدتأ قشر بیکار و یا کم درآمدی دارد بیش از سایر شهرستان‌ها نمود پیدا کرده است.

به گزارش يافته به نقل از نسيم دلفان، مسوولان خصوصأ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در الفاظ کلامی خود همیشه طرف مردم را می‌گیرند و شعارشان دفاع از حقوق مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه است اما وقتی پای عمل می‌رسد همین کسانی که سنگ مردم را به سینه می‌زنند پای مصوباتی را امضاء می‌کنند که کوچک‌ترین نشانه‌ای از در نظر گرفتن وضعیت قشر ضعیف جامعه در آن مشاهده نمی‌شود.

مثال‌های فراوانی برای این ادعا می شود ذکر کرد اما اکنون به موضوعی اشاره می‌کنم که قطار توسعه را در استان‌ها و شهرستان‌های ضعیف از ریل خارج ساخته است.

بحث ما درباره بیمه ساختمانی است. بیمه‌ای که تا آن را پرداخت نکنید حق ساخت و ساز ندارید.

قبلاً بیمه ساختمانی توسط شرکت‌های خصوصی درحدود هر متر مربع زیر بنا ۹۰۰-۸۰۰ تومان و آن هم طی ۲ الی ۳ قسط از مالکین دریافت می‌شد، اما متاسفانه طی نامه‌ای که چندی پیش به شهرداری‌ها ابلاغ گردید این بیمه اختصاصأ به تامین اجتماعی واگذار شده آن هم به قیمتی سرسام‌آور در حدود ۳۰ برابر قیمت سابق یعنی هر متر مربع ۲۶ هزار تومان!

ضمنأ فقط و فقط بایستی از طریق بیمه تامین اجتماعی انجام گیرد و لا غیر و این خود جای سؤال دارد که مگر بیمه‌های دیگر که با مردم بهتر کنار می‌آمدند چه ظلمی در حق مردم که نه مسوولان داشته‌اند که اینگونه شاهد امپراتوری بیمه‌ای شده‌ایم با قیمتی ۳۰ برابری؟!

نورآباد دلفان از جمله شهرهای محرومی است که با ابلاغ این نامه به شدت با رکود ساخت و ساز مواجه شده است.

شهردار نورآباد در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم گفت‌: متاسفانه این نامه که توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده به شدت عرصه را بر مردم خصوصأ در مناطق محروم تنگ کرده است.

اسماعیل میرزاییان افزود‌: قیمتی که تعیین شده شاید برای شهرهای بزرگی همچون تهران چندان به چشم نیاید زیرا وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم در این شهرها به مراتب بهتر از شهرهای کوچک است اما در جایی مانند نورآباد که منبع درآمدی ثابتی برای مردم وجود ندارد و ۹۵ درصد مردم از قشر ضعیف جامعه‌اند فشار اقتصادی و به تبع آن فشار روحی فراوانی وارد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: این مصوبه تنها مردم را تحت فشار قرار نداده بلکه شهرداری‌ها را نیز با مشکل مالی مواجه کرده است زیرا ساخت و ساز مردم بسیار پایین آمده و درآمد شهرداری‌ها نیز کاهش چشم‌گیری داشته است.

مهندس میرزاییان اضافه کرد: از طرفی این مصوبه مردم را ترغیب می‌کند که به ناچار دست به ساخت و سازهای مخفیانه (شبانه) و بدون مجوز بزنند و این خود تبعات بسیار جدی به دنبال دارد.

شهردار نورآباد با اشاره به این که افزایش قیمت لجام‌گسیخته تنها به بیمه ساختمانی ختم نمی‌شود‌، گفت‌: ما افزایش بسیار بالایی را در قیمت‌های نظام مهندسی نیز شاهد هستیم و این نیز خود از عوامل جدی رکود ساخت و ساز در شهرها شده است.

به گفته وی شهرداری نورآباد با مشاهده این اوضاع مراتب را کتبأ به اطلاع استانداری لرستان رسانده است و از سوی استانداری به مجمع نمایندگان استان ابلاغ شده تا شاید با مطرح کردن وضعیت موجود در مجلس چاره‌اندیشی شود.

میرزاییان تصریح کرد:از مجمع نمایندگان استان تقاضا داریم موضوع را جدی بگیرند و پی‌گیر اصلاح این مصوبه باشند زیرا در غیر اینصورت مردم و همچنین شهرداری‌ها با بحران مواجه خواهند شد.

وی افزود: همچنین از آقاي قباد قبادی نماینده شوراهای استان لرستان در شورای عالی کشور تقاضا دارم در جلسات شورای عالی کشور موضوع را به طور مشروح مطرح نمایند و اعضاء این شورا را مجاب نمایند که واکنش مقتضی با این مصوبه داشته باشند.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها با تراکم بیش از  ۶۰ درصد ساخته می‌شود در حالی که بیمه ساختمانی تامین اجتماعی فقط ساختمان‌های کم‌تر از ۶۰ درصد قانونی را شامل می‌شود!

پس نتیجه می‌گیریم که این هزینه سنگین پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای تراکم بیش از ۶۰ درصد هیچ مسوولیتی ندارد و فقط هزینه اضافی است که از مردم ضعیف دریافت می‌شود!

 منبع: پایگاه خبری نسیم دلفان

دیدگاه‌ها  

#1 محقق 1393-04-25 16:51
باسلام سوال من این مگر قانونی که می خواهد تصویب شود به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس نمی رود و غیر از این است که سازمان تامین اجتماعی نظر خود را در این خصوص قطا اعلام کرده و چون دیده اند بالا رفتن حق بیمه متری سیصد تومان قبل از این لایحه به نفعش نیست بلکه سی برابر شدن ان باعث ایجادمنابع برایشان می شود و لذا اساسا بردن این قانون یعنی افزایش حق بیمه ساختمانی به مجلس کار خود تامین اجتماعی است نمایندگان هم که الا ماشاالله همه متخصص در همه امورند و به راحتی توانسته اند دورشان بزنند و این قانون را تصویب کنند.
نقل قول کردن
#2 محمدی 1393-04-26 02:54
یک با و دو هوای تامین اجتماعی از انجای یکه دریافت حق بیمه بابت صدور پروانه ساختمانی به نفعش است حتی در شهرهای کم جمعیت این قانون را اجرا ولی در سكوت مراجع کارگری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی که با معرفی از طرف اداره فنی و حرفه ای تا پایان سال 92 با استفاده ازیارانه دولتی خود وخانوادهشان با پرداخت حداقل بیست هزار تومان بیمه و مابقی سهم را دولت به تامین اجتماعی پرداخت که متاسفانه از اول امسال بخاطر بی درایتی مسولین اداره کل تامین اجتماعی استان لرستان سهمیه این اسنان فطع و بقیه استانها به غیر از استان بوشهر ویک استان دیگر کماکان از سهمیه بیمه نمودن کارگران ساختمانی در سال جاری بر خورداترند واین در حالیست که استان لرستان از مخرومترین استانهای کشور است. آیا مسولین تامین اجتماعی چه پاسخی دارند./؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا