یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آيا تاریخ شهرداري خرم‌آباد در حال تکرار است؟/ تعامل و هم‌گرایی به عمل نه به شعار یکی از درخشان‌ترین دوران مدیریت در استان لرستان به زمانی بر می‌گردد که تعامل مثبت میان استاندار و مدیریت شهری (شهردار خرم‌آباد‌) به خوبی رقم خورد و استاندار وقت لرستان مهندس ابراهیم فرح‌بخشیان با مرحوم علي‌محمد ساكي شهردار وقت زمینه رشد و توسعه مثبتی را در استان و مرکز آن رقم زدند.

جایی که مهم‌ترین مباحث مدیریت شهری و آثار اقتصادی و عمرانی لرستان تا امروز رقم خورد. وقتی که تعامل مثبت پدید آمد محصولاتش یکی پس از دیگری نمایان شد کارخانه پارسیلون، مجتع کشت و صنعت، دریاچه و پارک کیو، پارک‌ها و هتل‌های جهانگردی و ایران‌گردی كيو در شمال شهر و هتل 3 ستاره شقايق در جنوب شهر از مهم‌ترین پروژه‌های ماندگار آن دوران بود.

از آن روزها تا کنون چنین تعامل مثبتی در این استان رقم نخورد و هر دوره فاصله‌ی میان مدیریت ارشد استانی با مدیریت شهری کیلومترها بود و همین موضوع باعث می‌شد که تمرین تحرکی در زمینه مدیریت شهری صورت نگیرد.

پس از پيروزي انقلاب، آخرین باری که مدیریت استان در مسائل شهری ورود پیدا کرد، به عصر صابری در دولت احمدی‌نژاد بر می‌گردد که محصول آن زیر‌گذرهایی بود که در کمال بی‌دقتی و غیر‌کارشناسانه در مرکز استان ساخته شد و البته به مدیریت شهری حق ورود به این حوزه داده نشد‌، چرا که عصر، عصر مدیریت تک‌روي ومطلق‌گرا بود‌.

در این دوره زیر‌گذر و روگذر میدان کیو با بی‌دقتی به یک زیرگذر تبدیل شد و مابقی بودجه در نظر گرفته شده معلوم نشد سر از کجا در آورد! اوج بی‌هنری زمانی نمایان شد که در بلوار ولی‌عصر(عج) که شیب‌دار است، به جای احداث زیر‌گذر از روگذر استفاده شد و در محدوده میدان 22 بهمن که در انتهای شیب قرار دارد به جای احداث روگذر و زیر گذر احداث شد و ضربات جبران‌ناپذیری به کانال‌های آب‌رسانی سرچشمه دریاچه کیو زده شد و این قنات‌ها با عملیات خاک‌برداری مسدود شد‌.

اينك با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تدبیر در بخش‌های مختلف استان وجوه خود را آرام آرام نمایان کرد. تغییرات حاصل شده در مدیریت ارشد اجرایی استان و روی کارآمدن یک مدیر عمرانی و کاربلد به نام مهندس هوشنگ بازوند، روند تغییرات و حرکت از سکون به سمت عملیاتی شدن خدمات عمرانی در استان رقم زده شد.

مقارن بااین تغییرات، مدیریت شهری در مرکز استان هم دچار تحول شد و محمد مهرابی به عنوان شهردار خرم‌آباد منصوب گرديد.

زمانی که سال‌هاي دور، ترکیب و تعامل مثبت میان مهندس فرح‌بخشیان استاندار وقت با مرحوم ساکی شهردار خرم‌آباد زمینه‌ساز اقدامات مثبت بسیاری شد تاریخ را در 4 دهه بعد دوباره تکرار کرد و مهندس هوشنگ بازوند با هنر درایت و کارکشتگی در حوزه عمرانی، تغییرات شگرفی را در مدیرریت شهری به وجود آورد و تعامل مثبت استاندار و شهردار باعث به وجود آمدن پروژه‌هایی شده که تاریخ شهر خرم‌آباد پس ازدوران طلایی یاد شده قبل از انقلاب به یاد ندارد.

احداث تقاطع‌های غیر‌همسطح با جذب سرمایه‌گذار 124 میلیاردی‌، اجرای پروژه‌های تجاری‌– مسکونی ونک‌پارک سابق و کیوي فعلی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 400 میلیارد تومان‌، احداث و تکمیل پل‌ 9 دی و پل جهادگران با سرمایه‌گذاری‌های متعدد‌، برگ زرینی دیگر برای استان و مرکز آن رقم زده شد.

ناگفته نماند در دوره‌ای که برخی استانداران سابق با حرکات خودمحورانه قصد بر جای گذاشتن رکوردهایی را برای خود داشتند مشخص شد که این اقدامات بدون طرح مطالعاتی و فقط به دلیل رفتارهای پویولیستی انجام شده بود؛ جایی که برای تکمیل طرح موردنظر استاندار، برخی دستگاه‌های اجرایی استان موظف می‌شوند که هزینه تکمیل طرح مورد نظر استاندار را از محل بودجه دستگاه خودتامین نمايند یا دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بعضی دیگر از سازمان‌ها را برای عملیاتی کردن طرح وثبت رکوردی برای خود به خدمت گرفتند.

خوشبختانه در حال حاضر اقدامات صورت گرفته از سوی بازوند با بیش‌ترین کارایی و کم‌ترین تبلیغات در حال  اجرایی شدن است و وظیفه اهل رسانه استان است که محصولات این خدمات و این تعامل مثبت استاندار و شهردار را برای روشن‌تر شدن افکار عمومی منعكس نمايند.

علاوه بر طرح‌های اعلام شده، تعیین تکلیف پادگان 07 ارتش، سامان‌دهی و عملیاتی کردن مطالعاتی و همراه با نقشه‌ی بام لرستان، جذب سرمایه‌گذاران معتبر برای راه‌اندازی پروژه‌های مسکوت مانده شهری‌، سامان‌دهی مبادی ورودی شهر که از مطالبات جدی نخبگان و اهل فن هست‌، را می‌توان نام برد‌.

در این بین، چیزی که بیش از هر زمان عیان است تعامل مثبت و هم‌گرایی استاندار با مدیریت شهری است که منجر به ارائه خدمات زیادی در مدت‌زمان کوتاهی شده است‌.

به نظر می‌رسد اگر این تعامل هم‌چنان ادامه داشته باشد تاریخ خرم‌آباد پس از 4 دهه به نوعی در حال تکرار است و استان لرستان مستعد رویداد دوران طلایی خود خواهد بود.

اگر آن روزها با ا‌تحاد طلایی فرح‌بخشیان استاندار و مدیریت شهری، دریاچه و پارک کیو، هتل و تپه جهانگردی (صدا و سیمای فعلی‌) هتل‌های مختلف مثل هنل استقلال، دو شهر بازي و پارکدانشجو(فرح سابق) به وجود آمد، امروز هم با هوشیاری و تعامل مثبت میان هوشنگ بازوند استاندار فعلی و محمد مهرابي شهر‌‌دار خرم‌آباد، شاهد احداث پروژه تفریحی تجاری مسکونی کیو‌، تقاطع‌های غیر‌هم‌سطح در شمال و جنوب شهر‌، سامان‌دهی ورودی‌های مركز استان، تکمیل هتل صخره‌ای، توسعه فرودگاه خرم‌آباد، تعریض خیابان‌های شهر‌، احداث پل‌ها و روگذرها‌، جذب سرمایه‌گذاران معتبر‌، از دستاوردهای این اتحاد است که فقط در مدت‌زمان کم‌تر از 6 ماه صورت گرفته و بايد به خاطر داشت دوران طلایی 4 دهه قبل محصول یک هم‌کاری 3 ساله بوده است‌.

در انتها موضوعی که باید به آن پرداخت این است که همواره در گفتگوها و صحبت‌های عامیانه و محاوره‌ای که اعلام می‌شود اشاره شد که مردم ما دارای حافظه تاریخی کافی نیستند‌، اما به نظر نگارنده این بحث کاملاً نادرست است و به ضرس قاطع باید گفت که مردم لرستان همیشه به یاد و سپاس‌گذار خدمات مدیران خود هستند‌.

نمونه‌ی حاضر این قضیه احترام وافر و فراموش‌نشدنی مردم خرم‌آباد به خدمات مرحوم علی‌محمد ساکی و مهندس ابراهيم فرح‌بخشیان در سال‌های دور است‌. یا همین چند سال پیش و در ایام انتخاب ریاست جمهوری دهم فراموش نکرده‌ایم که چگونه مهندس بازوند هنگام خروج از استان و انتصابش به معاونت عمرانی استانداری اراک، با چه تأسفي از سوي مردم مواجه شد كه اين اقدام، نمادی از ندانم‌کاری و غیر‌کارشناسی بودن اقدامات دولت نهم و مسوولان استانی بود. نگارنده به یاد دارد که مطبوعات در آن ایام، چگونه از دست دادن این مدیر توانمند را به چماقی برای کوبیدن بر سر مسوولان وقت استان تبدیل کردند.

هم‌اکنون نیز به نظر می‌رسد ادامه روند این خدمات در استانداری و مدیریت شهری در آینده‌ای نزدیک به یکی از دوره‌های ماندگار در مدیریت اجرایی استان تبدیل خواهد شد، چرا که همیشه مردم استان قدرشناس مدیران کاربلد، دل‌سوز و زحمتکش خود خواهند بود.

مگر می‌شود اقدامات صورت گرفته در مدت زمان کوتاه 8 ماه را از یاد برد‌؟ تحرک مثبت اقتصادی استان پس از مدتی رکود را از یاد برد‌؟

ارسال کننده: مهدی رضا‌پور

 

 

 


 


 

 

دیدگاه‌ها  

#1 لـــــــــر 1393-04-22 11:20
آدم روده بر میشه از خنده!!!!! :P :D :o چقدر قشنگ می بری و می دوزی و می بافی و.......... :zzz :P
نقل قول کردن
#2 یک شهروند خرم آبادی 1393-04-22 12:11
کچلمون کردی / این پایگاه خبری یافته لرستانه یا پایگاه تبلیغات استاد ساکی / بخدا دیگه شورشو در آوردی اگر هم کاری کرده که ماهم میگیم کرده با این هر روز تعریف کردن جنابعالی نابود شده دیگه حالم از اسم این آقا تو تمام خبرگزاری ها به هم می خوره
___________________________
يافته: همان طور كه خود شما هم اشاره كرده ايد مشكل از كم‌ظرفيتي شماست! سعي كنيد حس حسادت خود را سركوب كنيد تا نسبت به افراد خدوم و محبوب اين ديار دچار حالت‌هاي اين‌چنيني نشويد
در ثاني شما شهروند خرم‌آبادي نيستيد چون هيچ خرم‌آبادي باوجداني منكر خدمات مرحوم ساكي براي خود و پدرانش نيست. به يقين يكي از اين تازه مهاجران انحصارطلب هستيد ...
نقل قول کردن
#3 بابک 1393-04-22 14:04
ضمن تقدیر و تشکر ازآقای رضاپور

در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد که به هیچ وجه شهردار فعلی قابل قیاس با مرحوم ساکی نیستند
و متاسفانه هر اندازه مهندس بازوند قوی و کارآمد هستن متاسفانه شورای شهر ضعیف و فاقد تخصص رو داریم که در اکثر اقدامات با برخورد سلیقه ای و رابطه ای تیشه به ریشه این شهر میزنند.
نقل قول کردن
#4 رضا 1393-04-22 14:30
ستاد تبليغات و چاپلوسي رو تعطيل كن يافته جان بعضي از خبرهات هم كه همه جعليه از خبر نفر اول كنكور دكتراي مكانيك تا ..... !!!!
______________________________________
يافته: اين پايگاه خبري متعلق به مردم است و از نظر ما همه آزادند عقايد و نظرات‌شان را بيان كنند(البته در چارچوب قانون مطبوعات) اين تذكر نيز در معرفي پايگاه آمده كه نوشته‌هاي ديگران لزوماً ديدگاه مسوولان يافته نمي‌باشد، لذا نويسنده اين مطلب نيز ديدگاه شخصي خود را بيان داشته و يافته را قابل دانسته و آن را براي انتشار ارسال كرده است.
دوم اين كه اگر اخبار ما جعلي است لطفاً آن‌ها را نخوانيد. اين همه سايت معتبر را كه از شما نگرفته‌اند.(جهت اطلاع بنر مربوط به موفقيت آن دانشجو دو ماه در دانشگاه مذكور جلوي درب ورودي نصب بود، اگر اشتباه است از آن‌ها پاسخ بخواهيد)
بهتر است در مهار حس حسادت، به خصوص در ماه مبارك رمضان اندكي كوشا باشيد ...
نقل قول کردن
#5 بابک 1393-04-22 14:49
من مطمئن هستم اون دوستی که به جای نام نوشته : یه شهروند خرم آبادی ، بچه خرم آباد نیست
نقل قول کردن
#6 بابک 1393-04-22 14:51
ممنون از شما خبرگزاری یافته که همیشه فعال و پاسخوگوی تنگ نظران هستيد
نقل قول کردن
#7 لرستانی 1393-04-22 16:36
خدمات مرحوم ساکی جای خود دارد و بر همگان محرز و مشخصه. یادش همیشه گرامیست. اما قیاس شهردار کنونی با مرحوم ساکی از یه طرف احساسات آدمو جریحه دار میکنه و از طرفی آدمو روده بر میکنه از خنده! ضمن اینکه چاپلوسي و تملق براي روزنامه نگاران خوب نيست
نقل قول کردن
#8 ...... 1393-04-22 17:36
یادش گرامی مرحوم ساکی، نیستش ببینه که چه بلایی سر این شهر آوردن بعضی از این تازه به دوران رسیده ها ، که هنوز فرق شهرو روستاشونو نمیدونن، یعنی قدرت درک وندارن خدایی، پروردگارا خرم آبادو نجات بده بدست فرزند اصیل خرم آبادی ،البته دلسوز بسپارش
نقل قول کردن
#9 ساکی 1393-04-22 18:00
به نقل از لـــــــــر:
آدم روده بر میشه از خنده!!!!! :P :D :o چقدر قشنگ می بری و می دوزی و می بافی و.......... :zzz :P


شمام باید اسمتون رو به عنوان رکورد دار حس حسادت و بد ذاتی در کتب گینس به ثبت رسوند
نقل قول کردن
#10 سهیل 1393-04-22 18:03
با سلام و درود به سایت یافته که نگین سایتهای استانه. مرسی از مطلب خوب و بسیار جالب نویسنده ی محترم. مطمعنن زنده یاد ساکی هم از همان روز اول ساکی بزرگ نبود بلکه با تلاش و جدیت ومردمداری و تلاش یاکی شد. دیگران هم با رعایت این مسایل ساکی های دیگر میشوند حتی جناب مهرابی عزیز
نقل قول کردن
#11 ساکی 1393-04-22 18:05
به نقل از یک شهروند خرم آبادی:
کچلمون کردی / این پایگاه خبری یافته لرستانه یا پایگاه تبلیغات استاد ساکی / بخدا دیگه شورشو در آوردی اگر هم کاری کرده که ماهم میگیم کرده با این هر روز تعریف کردن جنابعالی نابود شده دیگه حالم از اسم این آقا تو تمام خبرگزاری ها به هم می خوره
___________________________
يافته: همان طور كه خود شما هم اشاره كرده ايد مشكل از كم‌ظرفيتي شماست! سعي كنيد حس حسادت خود را سركوب كنيد تا نسبت به افراد خدوم و محبوب اين ديار دچار حالت‌هاي اين‌چنيني نشويد
در ثاني شما شهروند خرم‌آبادي نيستيد چون هيچ خرم‌آبادي باوجداني منكر خدمات مرحوم ساكي براي خود و پدرانش نيست. به يقين يكي از اين تازه مهاجران انحصارطلب هستيد ...


خواهشا خود را خرم آبادی معرفی نکنید چرا که خرم آبادی بودن سعادت می خواهد که نصیب هر کسی نمی شود ، ضمننا پیشنهاد میكنم که به جای اینکه به جای نام جعلیتان(یک شهروند خرم ابادی) بگویید یکی از حسودان و بخیلان خرم آباد !!!!!!!!!!!!!!! !!
نقل قول کردن
#12 محسن 1393-04-22 18:05
مطلب خیلی جالب و جدیدی بود این نوشته و بنظرمن لرستان پر از مدیرانی است که لااقل میخواهند ساکی باشند و توان ان را هم دارند. مرسی جناب رضاپور
نقل قول کردن
#13 saman 1393-04-22 18:12
راستی چرا انسانهای تنگ نظر حتی دوست ندارند که مردان بزرگ دوباره تکرار شوند و ما هم حلاوت خدماتشان را بچشیم؟؟؟ بنظر من این مطلب بسیار جالب و در نوع خود جدید بود و باید به برخی مدیران با پتانسیل کمک کرد که دوبار عصر اسطوره ها تکرار شود. هم مهندس بازوند این ظرفیت را دارند و هم مهرابی. مرسی سایت یافته که همیشه پیشرو و تکتاز هستی. ممنونم برادر رضاپور
نقل قول کردن
#14 محمد 1393-04-22 18:13
تا كور شود هر آن كه نتواند ديد
تعامل مثبت بين بازوند استاندار و مهرابي شهردار افق روشني را براي عمران و آباداني خرم آباد ترسيم مي كند .هر چند بدخواهاني هستند كه چشم ديدن موفقيت بازوند و مهرابي را ندارند . اين افراد حاضرند كه شهر خرم آباد با جمعيت نيم ميليوني ضرر كند ولي خودشان به منافع كثيفشان دست يابند .
افراد هستند كه در بين اصلاح طلبان كه در دولت تدبير و اميد به پست و مقامي نرسيده اند و مدام پيگير عزل بازوند استاندار هستند . و در سويي ديگر تعدادي از افراد شورا از بيرون از شورا ( اصلاح طلب و واصولگرا ) تحت فشار هستند تا مانع موفقيت مهرابي شوند . اين تعداد از شوراي شهر مانع تصويب پروژه هاي بزرگ عمراني شهرداري مي شوند . ولي اين پروسه كثيف بزودي به شكست مي انجامد . پروژه هاي بزرگي مانند قراداد 150 ميلياردي با قرارگاه خاتم كه طي اين قرارداد حدود 70 ميليارد براي آسفالت شهر خرم آباد در نظر گرفته شده . قرارداد احداث تقاطعهاي غير همسطح گلدشت و دره گرم .
نقل قول کردن
#15 ساکی 1393-04-22 18:14
[quote name="رضا"]ستاد تبليغات و چاپلوسي رو تعطيل كن يافته جان بعضي از خبرهات هم كه همه جعليه از خبر نفر اول كنكور دكتراي مكانيك تا ..... !!!!
حال اگر یافته از مدیران نالایق که دمار از روزگار لرستان در آورده اند و احتمالا از اقوام کسانی همچون شما هستند تقدیر می نمود،بی شک از دید شما پایگاهی بی طرف،عدالت گستر و .... بود!!!!!!!
از خط به خط مقاله و نوع نگارشش لذت بردم،اگرچه قیاس شهردار کنونی که اصلا ابتکار و پشتکاری در کارش نمی بینی با شهردار ساکی چندان دلچسب نبود ولی به هر روی سپاس فروان از نگارنده دلسوز گزارش
نقل قول کردن
#16 امیر یاشار 1393-04-22 21:19
با سلام به سایت یافته که همیشه میتئان بهترین ها را با اون یافت. بنظر من مطلب فوق رو اگه شهردار و استاندار لرستان باهوش باشند میتونه ی نقشه ی راه باشه براشون. چرا که خوب میدئنند اتحاد طلایی دهه ی 50 چطور هنوز ورد زبونهاست و به نیکی از اون یاد میکنند. پس اونا هم میتونن با اتحاد و خلاقیت و تاثیر گذاری مطلوب برای منطقه ی خود دوران طلایی دهه 90رو بیافرینند. ممنون از تمامی کسانی که دل در گرو سربلندی استانمانم دارند
نقل قول کردن
#17 سارا 1393-04-22 21:22
من سایت یافته رو بخاطر اینکه یاداور رفتارهای فولکلور گذشته ست بسیار دوست دارم و مطالبی رو هم که به هر نحو یادی از گذشته دارند چراغی برای اینده ترسیم میکنند رو بسیار میپسندم دقیقا مثل مطلب جناب رضاپور.
نقل قول کردن
#18 سوسن 1393-04-22 21:25
خداوکیلی من پیگیر برخی اقدامات مهندس بازوند استاندار بودم و خودم تحقیقات میدانی روی اونا انجام دادم. پس معتقدم بیراه نیست اگه فکر کنیم با درایت ایشون شهردار هم منشا اثرات مثبت و در خوری برای اینده شهر باشه حالا شاید نشه گفت یه تاثیرگذاری مرحوم ساکی
نقل قول کردن
#19 مهران علیدادی 1393-04-22 21:28
با تشکر ویژه از نویسنده مطلب جناب اقای رضاپور. ولی بخدا خیلی یافته رو دوست دارم. ایشاله که همیشه برقرار باشی
نقل قول کردن
#20 پریسا فاتحی 1393-04-22 21:35
ممنون از مطلب فوق. بنظر من ما لرستانتی ها همیشه از خودمون و دوروبری هامون ضربه میخوریم. چرا فکر میکنیم مدیران ما نمیتونن جا پای بزرگان سلف خود بگذارند. باورکنید توانایی این کار در برخی مدیران استانی هست ولی به اونا فرصت نمیدیم. شما ببینید شهردار اصفهان 14سال بر صندلی شهرداری اونجا تکیه زده قالیباف و کرباسچی حداقل 8سال شهردار بودن مه تونستن اثر نیک بجا بگذارن. ما هم چرا 4سال به بازوند و مهرابی فرصت ندیم و بعد 4سال ازشون حساب کتاب پس نگیریم؟؟ ثبات مدیریت خیلی خیلی مهمه
نقل قول کردن
#21 رزمنده سابق 1393-04-23 03:22
اقای رضاپور حالا خوشم اومد که واقع بینانه بدور از جنرال گفتن مطلب درستی را گفتی ولی باز هم در مقالت بهتر بود در خصوص قطع سرچشمه اب کیو از متخصصین و زمین شناسان بهره می بردی.
عزیز برادر قطع اب کیو ربطی به زیر گذر ندارد سرچشمه اصلی در کیلومترهای دیگر است باعثش خشکسالی و عدم بارش زیاد برف وباران است .
ضمنا چرا از طرح حریم قلعه که ریاست محترم جمهوری نیز فرمودند با نهاد مربوطه در تعامل هستیم مطلبی نگفتی بنده به عنوان یک جانباز جتگ که بارها از این محل به جبهه اعزام شده ام از سردار عزیز کشکولی که خود از خانواده اصیل و وابستگان تاثیر گذار در خدمات به شهر خرم ابادند و متعصب برای لرستان که خود به عینه در جبهه این همیت ایشان را دیده ام نیز تقاضا دارم با استاندار و شهردار در خصوص ازادسازی حریم قلعه همکاری که یقینا این امر خیر مرضی رضای باریتعالی. مردم و ایثارگران است.
از سایت یافته که بدور از حاشیه بازی دنبال ترغیب و تشویق مردان و زنان اثر گذار در توسعه لرستان و مرکز استان است به نوبه خود کمال تشکر را دارم.
نقل قول کردن
#22 عماد 1393-04-23 12:57
با سلام به اقای رزمنده سابق. راستش بنده کارشناس عمران آب و فاضلاب هستم و چند سال پیش به یاد دارم که یک هییت ژاپنی به لرستان اومدن و یکی از دلایل قطع شدن اب دریاچه کیو بحث قطع شدن شریانهای سرچشمه اب کیو از محل احداث زیرگذرها بوده است و حتی پیشنهاد کردند که با گرفتن مبلغی حاضرند دوباره این قناتهای متصل به سرچشمه اب کیو را که کیپ و منحرف شده اند به سمت دریاچه هدایت کنند. برای همین من فکر میکن خیلی هم بیراه نیست که احداث غیر کارشناسی زیرگذر کیو که باید روگذر میشد یکی از دلایل کم شدن اب دریاچه کیو باشد
نقل قول کردن
#23 سامان 1393-07-25 04:51
يافته عزيز حالا كه اسامي كامل نفرات برتر دكتراي مكانيك وساير رشته هامنتشرشده لطفا اون خبر كذبي رو كه به قول خودتون با استناد به بنر نصب شده درب ورودي دانشگاه منتشر كرديد رو اصلاح كنيد كه هم ثابت كنيد كه پشت انتشار اون خبر زدوبندي وجود نداشته وهم عذرخواهي از اون خواننده عزيزي باشه كه با تذكر اين موضوع به شما مورد اتهام قرار گرفت كه ايشان را به حسادت متهم كرديد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا