یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: این روز‌ها با وجود گرفتاری‌های آشکار و نهان، تورم و گرانی، آلودگی هوا و ریز گرد‌ها، شل کن سفت کن دلار و... ، خدا را شکر علاقه مردم به کسب علم و دانش و طی مدارج تحصیلی روند رو به رشد و پر شتابی پیدا کرده است و این شتاب به گونه‌ای است که در مقاطعی مانع از حضور افراد در کلاس درس، مطالعه منابع درسی، تحقیق و حتی شرکت در امتحانات می‌شود.
البته تلاش در جهت کسب علم و دانش فی نفسه بد نیست و اگر برای ملت آب ندارد برای دانشگاه آزاد نان دارد تا جایی که در ولایت ما ( دیار عباس معصومی در سریال پایتخت - علی آباد کتول) دانشگاه آزاد نزدیک به ۳۰ رشته دانشجوی دکتری می‌پذیرد آن هم با نان اضافه و سایر مخلفات... یعنی هر وقت ما در شهر کسی را پیدا نمی‌کنیم، مستقیم به دانشگاه می‌رویم. چرا که نصف مردم شهر یا دانشجو هستند یا با دو ساعت تدریس در دانشگاه، با عنوان استادی در دانشگاه به خواستگاری دختر مردم ‌می‌روند!
به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر گرفتن مدرک دکتری از سیکل و دیپلم آسانتر شده است چرا که در گذشته ملت به یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن قانع بودند ولی الان به کمتر از چند مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری قانع نیستند و به قول شاعر « کفاف کی دهد این باده به مستی ما» و باقی ماجرا.... طرف بنگاه معاملات ملکی دارد و دیپلمش را با هزار رقم تخلف علمی گرفته ( فکر بد نکنید منظورم تقلب در امتحان است) اما الان دانشجوی فوق لیسانس است. از همین الان هم مقدمات دریافت وام برای دکتری را نیز کلید‌زده است!
ماجرای کتاب و مقاله نوشتن این دوستان هم برای خودش عالمی دارد. چند روز قبل یکی از دوستان با خوشحالی خبر از چاپ کتابش داد و فایل کتاب جدیدش را برایمان فرستاد. باور بفرمائید نیم ساعت طول کشید تا اسم مشارالیه را روی جلد کتاب پیدا کردیم! چرا که اسامی یک هیأت را روی جلد کتاب به عنوان نویسنده ریسه کرده بود!
علی‌ای حال از آنجا که هر سال ۳۰ هزار نفر در مملکت به کسوت دکتری نائل می‌آیند و این مقوله علاوه بر اشتغال زایی مستیقم باعث بالا رفتن حس اعتماد به نفس در افراد جامعه می‌شود، پیشنهادی تراریخته و فلک‌فرسا در خصوص بالابردن ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و توسعه روند پرشتاب کسب مدارج تحصیلی ارائه می‌شود:
بدون شک بسیاری از افراد جامعه در گذشته به دلایل مختلف موفق به ادامه تحصیل نشدند و به ناچار وارد بازار کار شدند. فلذا پیشنهاد می‌شود به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد، زمینه ادامه تحصیل افراد شاغل در بازار هم فراهم شود و با ارائه رشته‌های مختلف نظیر صافکاری، گلگیر‌سازی، باطری‌سازی، مکانیکی، خیاطی، کفاشی، بنایی، یخچال‌سازی و... راه برای گرفتن مدارک در این رشته‌ها فراهم شود.
البته گرفتن دکتری در این رشته‌ها با رشته‌های علوم نظری یک تفاوت اساسی و ماهوی دارد. چرا که اگر شما دکتری صافکاری داشته باشید ولی چکش زدن بلد نباشید، مردم فرغون هم برای صافکاری نزد شما نمی‌آورند ولی اگر در علوم نظری دکتری داشته باشید ولی هِر را از بِر تشخیص ندهید، مشکلی پیش نمی‌آید و مافوق شما به تخصص نداشته‌تان گیر نمی‌دهد چون خودش هم در رشته خودش تخصص ندارد، فقط دکترایش را گرفته است!

دیدگاه‌ها  

#1 م 1403-01-27 12:50
کل ظرفیت پذیرش دکتری سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار نفره که وقتی بین این تعداد رشته تقسیم بشه سهم هر رشته بیشتر از چند ده نفر نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا