یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 ✍️علی گودرزیان ع پایدار
 
 
از شمار دوچشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
 
در هیجدهم فروردین ماه سال جاری در بستر فضای مجازی خبر ناخوش کوچ مرد دغدغه‌مند توسعه‌ی استان لرستان، مهندس سید مجتبی صورتیان کام مرا تلخ کرد و بدون شک بسیار از کسان دیگر که با این مرد بزرگ حشر و نشری حتی کوتاه داشته‌اند از این خبر ناخوشایند، بسیار بیشتر از من دژم و درهم شده‌اند.
در صورت ظاهر، مهندس صورتیان یکی از هزاران مردان و زنان تحصیلکرده‌ایست که در این مملکت درس خوانده‌اند و زحمت کشیده‌اند، چه در دانشگاه‌های ایران و چه در دانشگاه‌های خارج از کشور، مدرک مهندسی گرفته‌اند و مردم آنان را با شاخص "مهندس" صدا می‌زنند و ما به همه‌ی آنان احترام می‌کنیم؛ اما مهندس سید مجتبی صورتیان تنها درس مهندسی نخوانده بود، ‌ایشان در مکتب مردم، درس مردمی بودن را دغدغه‌ی مردم داشتن را هم به تمام و کمال آموخته بود.
امروز که من این سوگواره را می‌نگارم او در بین ما نیست و قرار است دوشنبه، بیستم فروردین با حضور وابستگان، آشنایان و دوستداران آن سفر کرده، در وادی خاموشان آیین خاکسپاری او برگزار شود؛ اما آثار و نشانه‌های مردم نوازی و مردم داری و خدمت به مردم‌ایشان، در جای جای این استان به ویژه شهر محبوب او - خرم آباد - با هزاران زبان گویا و پیداست.
صورتیان، تحصیلکرده دانشگاه تهران بود که مهندسی آب و خاک خود را از کشور هلند گرفت و تمام دانش و تجربه‌ی خویش را در مسیر آبادانی و عمران استان لرستان و مدیریت شهری خرم آباد به کار بست.
در زمان جنگ، به عنوان جهادگری وطن پرست در نقش یکی از مدیران ارشد جهاد و پشتیبانی جنگ، انجام وظیفه نمود و بعد از جنگ، دانش و تجربیاتی که از کشور هلند آموخته بود از جمله "دانش به کارگیری نرم‌افزار‌های کاربردی و جی آی اس" را به نسل جوان جهادکشاورزی استان آموزش و انتقال داد.
مرد دغدغه‌مند توسعه‌ی لرستان، مدیر کل آب و فاضلاب استان لرستان شد و منشأ خیر و برکتی هم برای استان و هم برای خرم آباد گردید.
مهمترین کار‌ایشان جدا کردن فاضلاب شهرخرم آباد از بستر رودخانه و هدایت آن به سمت تصفیه خانه بود که این کار بزرگ فراموش نشدنی درجه شهریت خرم آباد را بالا برد.
به اعتراف بسیاری از مسئولان استان لرستان، این سرباز توسعه‌ی شهر خرم آباد، همیشه پای کار بود.
به گواهی مدیران مدیریت شهری خرم آباد، مهندس مجتبی صورتیان همواره در کنارشان بوده و هر جا هم که نیاز بوده برای گره گشایی از مشکلات مدیریت شهری چه در تعریض خیابان ساحلی و تعامل با مالکین محترم و چه در بازگشایی باند کندرو "کارخانه‌ی آرد" و "بلوار تمدن" و سایر نقاط و چه نظام‌مند کردن همه‌ی امور، از آنجایی که مردم قول و قرار و شخصیت‌ایشان را قبول داشتند اعتبار خود را به میدان می‌آورد و از اقدامات مدیریت شهری در توسعه و ساماندهی شهر خرم آباد حمایت می‌کرد.
شانس یاری کرد که چند بار خدمت این مرد بزرگ برسم و با دغدغه‌های بزرگ‌ایشان، آشنا شوم. او سال‌ها از کار اداری بازنشسته شده بود؛ اما هیچ وقت از دغدغه‌ی توسعه‌ی استان لرستان و شهرخرم آباد فارغ نشده بود و همواره به عنوان کنشگر حوزه‌ی اجتماعی، زیست محیطی، انجمنهای مردم نهاد و عضو جامعه‌ی مدنی استان حضوری کنشگرانه و همواره‌ایده‌ای برای ساختن داشت.
 
هرجا که او پا می‌گذاشت، آنجا وجدان کاری، نگاه علمی، پایایی امور و اعتماد مردم بود و مجموعه‌ی این مؤلفه‌ها، سرمایه‌ی اجتماعی هنگفتی برای او فراهم کرده بود به شکلی که نام او کرور کرور اعتبار و ارزش و اطمینان و امنیت بود.
مهندس صورتیان را در حوزه‌ی کار عمرانی و اجتماعی هم درک کردم. سخنش اعتبار و سند بود. هیچ قولی نداد که به آن وفا نکند، هیچ سخنی نگفت که در آن، تصور غیبت همنوعی برود، برای همه دوست داشت. پیشگاه او امنیت بود. کمترین تظاهر به دینداری داشت اما همه گواهی می‌دهند که صورتیان مرد اخلاق و معنویت بود.
از یک طرف بسیار خوشحالم شهر ما، چنین کسان نام‌آوری دارد که مایه‌ی‌امید و لنگر و سکان جامعه هستند و از طرفی بسیار متأسف هستم که آن گونه که شایسته بود، مردم، این گنج‌ها و مروارید‌های در صدف مانده را نشناختند تا امروز که دستشان به کلی از دنیای ما کوتاه شد.
امیدوارم در فردا‌هایی نزدیک برای شناخت بیشتر این انسان‌های سودمند و گرانسنگ و در عین حال بی‌ادعا، کنگره‌هایی برگزار و ابعاد شخصیتی این بزرگان برای مردم روشن‌تر شود تا راه و مرام و مسلک و سلوکشان برای جوانان و نسل‌های بعدی که فرزندان این خاک و این شهر هستند، سرلوحه قرار گیرد.

دیدگاه‌ها  

#1 چگنی 1403-01-20 09:47
روحش شاد و مکانش بهشت
نقل قول کردن
#2 فرزاد 1403-01-20 09:58
با اینکه این مرد بزرگ را نمی شناختم ولی با خوانش این متن ، دریافتم که مرد بزرگی بوده اند ، روان شان شاد...
نقل قول کردن
#3 فریاد 1403-01-20 14:34
والله والله والله باایشان نسبت نزدیک دارم و با عقاید و اعتقاداتش زاویه داشتم .اما واقعا درستکار پاکدست و دغدغه ی بزرگش مردم دیارش بود.جمعیت امروز در مراسم ایشان تنها یادآور یک نکته بزرگ و یادآوری برای بنده بود .خوبی تنها نامی است که می ماند.حتی اگر نتوانستی خوب باشی بد نباش.
نقل قول کردن
#4 سید محمد قاسمی 1403-01-20 20:31
یک انسان به تمام معنا ، خوش قلب ، خوش نیت ،عاشق توسعه و پیشرفت استان ، یک دوست مهربان ،مردی که همیشه قلبش برای نیازمندان می تپید ...
به عنوان یک دوست همیشه در کنارش احساس خوبی داشتم ...
... و حال که در میان ما نیست ...
به شدت احساس تنهایی میکنم ...
.. آیا غم و اندوه دوری تو عزیز کوچ کرده را می توان تحمل کرد ؟
ای دوست عزیزم و ای بزرگ مرد ..
.. این کار سترگ از من حقیر ساخته نیست
...
نقل قول کردن
#5 فریاد 1403-01-22 03:29
ایشان از سادات شاهرخی که از قدیم ساکن خرم آباد بودند و فرزند خیر و یکی از بانیان موسسه قائم مرحوم حاج سید فضل الله صورتیان و نوه مرحوم حاج حسین سیفی بخشدار بخش زاغه در دهه 30 و 40 شمسی و خواهر زاده شرف قضاوت محمد سیفی و استاد صادق سیفی مولف چندین اثر شاعر و روزنامه نگار برجسته استان و کشور و از بزرگان سازمان برنامه و بودجه کشور هستند طبیعیه نتیجه اش می شه این که بدون چشم داشتی و منفعت شخصی قلبت برای شهرت و دیارت بتپه .اسم خرم آباد بیاد اشک از چشات سرازیر بشه .باید ریشه داشته باشی .
نقل قول کردن
#6 بهمن سپهوند 1403-01-22 12:55
هر مقدار را با هر زبان و هرنوشتار بگویم و بگویند در غم و اندوه فراغ این مرد بزرگ قطره است در مقابل اقیانوس . مرحوم سید مجتبی صورتیان مروج مکتب خدمت بود در مکتب سید مجتبی صورتیاندرس خدمت ، اخلاق مداری ، کارو تلاش ، خوش خلقی، خوش رویی، متانت،بردباری و.... ترویج می شد .
مرحوم سید مجتبی صورتیان انسانی فداکار بود در مدت بیست و هفت سال شاگردی ایشان جز خدمت به خلق از ایشان چیزی ندیدم . میدانم روحش شاد است و نامش ماندگار افسوس به حال خودم که دیگر در کنارش نیستم
نقل قول کردن
#7 منصوری کیا 1403-01-22 13:04
سلام. مردان و زنان دلسوز، آگاه، پیگیر حل حل مشکلات، دارای ایده های کارگشا، خیرخواه و خیر اندیش و کلا افراد داری صفات حسنه جزو مرواریدهای ارزشمند و سرمایه های مهم انسانی توسعه یک جامعه هستند. ایشان را از نزدیک می‌شناختم. واقعا شایسته این سوگ نامه بودند. خداوند روحشان را با خوبان خود محشور و قرین رحمت فرمایند. آمین یا رب العالمین
نقل قول کردن
#8 رحیمی 1403-01-23 20:29
باسلام وعرض تسلیت به خانواده ی بزرگ مهندس صورتیان وسرورعزیزم جناب حاج سیدناصرصورتیان متن راخواندم وبسیارمتاثرشدم فقدان ایشان قطعا غم سنگینی است مارادرغم خودتان شریک بدانید .انشااله هم نشین علی اکبر امام حسین علیه السلام باشدوبااولیای خدامحشورشود.ارا دتمند ولی اله رحیمی
نقل قول کردن
#9 موسیوند 1403-01-25 11:49
واقعا انسان بزرگواری بودند. وفاتشون ضایعه بزرگی هست.
نقل قول کردن
#10 سیدنادرصورتیان 1403-02-08 17:02
قرآن کريم :
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّه ِ أَتْقاكُمْ؛
[سوره حجرات، آيه ۱۳]
در حقيقت گرامى ترين شما نزد خدا با تقواترين شماست.
با سلام وتشکر از اظهار لطف و همدردی همه عزیزان خصوصا نویسنده محترم این مقاله و سایت محترم یافته نیوز... عمویم مهندس جهادگر ایثارگر فقیدسعیدحاج سیدمجتبی صورتیان (ره) فرزند مرحوم حاج سیدفضل اله صورتیان «رضوان الله تعالی علیه» (متوفی 1324ق) ابن آقاسیدمهدی الموسوی متوفی(1342ق )ابن آقاسیدصادق (متوفی 1330ق) ابن آقاسیدچهارشنبه الموسوی ازاخلاف آقاسیدقاسم سوم آهوقلندری می باشند که پیشتر در میان سادات محترم شاهرخی درب دلاکان خرم اباد می زیسته اند...از طرف بازماندگان آن عزیزسفر کرده برخود لازم میدانم ازنویسنده محترم و همه عزیزانی که نسبت به ضایعه ودرگذشت اسفناک ایشان (که همواره عمرپربرکت خود را وقف کارهای عام المنفعه مینمودند ورضایت پروردگار رادر همه احوال مد نظر قرار میدادند) باخاندان داغدار ایشان احساس همدردی نمودند تشکر وقدردانی کنم وامیدوارم راه اینچنین افراد دلسوز وپیگیر توسعه همه جانبه جامعه پررهرو باد ان شاءالله...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا