یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در تشریح و توضیح تریبالیسم، یا قبیله گرایی؛  "به روش، تفکر، یا رفتار گروهی از مردم که از نظر خونی و ژنتیکی؛ زیر مجموعه‌ی یک قبیله یا نژاد خاص هستند اشاره شده است، که ترجیحاً؛ وفاداری‌شان به قوم و قبیله‌ی پدری یا مادری، از وفاداری آن‌ها به دوستان، کشور یا گروه دیگری از مردمِ جامعه بیشتر است! "
قبیله گرایی؛ انحصار طلبی نژادی و تمامیت خواهی قشری است که منجر به از هم پاشیدگی و افتراق توده‌ای می‌شود و در نهایت می‌تواند؛ منشأء کشمکش‌ها و تنازعات درون زیستگاهی شود.
از نگاه قبیله گرایان؛ هم خونی و قوم و خویشی، محور تمام مناسبات و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود!
و سایرین در مرحله‌ی دوم تا چندمِ اولویت قرار خواهند داشت...
 
در جامعه‌شناسی سیاسی ایران؛ ‌شناسه انتخابات‌های طایفه‌ای، بیشتر شامل استان‌های کم برخوردار شده است. بطوریکه هر کسی تشخیص می‌دهد؛ بین عدم توسعه یافتگی و طایفه گرایی در آن جغرافیا، یک ارتباط مستقیم و سرراست وجود دارد!
در انتخابات‌های استان‌هایی که به معضل نخبه کُشی و کوتوله پروری تریبالیسمی دچار هستند؛ اغلب عناصر توانمند و کاربلد و تأثیرگذارِ در سطح ملی (نیروی انسانی کارآمد) به دلیل عدم توانایی کسب آراء در انتخابات‌ها حذف می‌شوند و میدان را به طایفه بازان واگذار می‌کنند!
ابعاد چهارگانه‌ی توسعه؛ که مشتمل بر موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی است، همگی با محوریت یک عنصر هوشمند، با نام  "نیروی انسانی " که دارای مهارت و خلاقیت است، به هم ارتباط پیدا می‌کنند!
نقش نیروی انسانی در توسعه‌ی پایدار، به مراتب از نقش سرمایه‌های پولی و فیزیکی، بیشتر و پررنگ‌تر و با اهمیت‌تر است.
اما در این استان‌ها؛ در سایه‌ی انتخابات‌های تریبالیسمی، اغلب عنصر نیروی انسانی نقش آفرین در حرکت توسعه محور، قربانی گرایشات و تعلقات طایفه‌ای شده است و در ادارات مختلف شاهد انزوای "نیروی انسانی" متعهد و متخصص هستیم.
تلقی که دانشمندان علوم مختلف از "توسعه" دارند؛ جملگی مبتنی بر توزیع متوازن امکانات و امتیازات و فرصت‌ها، بین آحاد مختلف جامعه است، که همین نیز
سال هاست تریبالیسمه شده و امکانات و امتیازات و فرصت‌ها به افرادی می‌رسند که در رأس ادارات هم طایفه‌ای داشته باشند...
تریبالیسم و قبیله گرایی از ویژگی‌های یک جامعه‌ی سنتی است که والت وایتمن رستو‌ی آمریکایی، در همان مدل خطی پنجگانه‌ای که برای رسیدن به توسعه ترسیم کرده است، اول قدمش را بر روی جامعه‌ی سنتی گذاشته و از روی آن رد شده است...
 
قالب ذهنی قبیله گرایان؛ برای توسعه خواهی بسیار تَنگ و تاریک است!
ثغور توانمندی‌ها و خلاقیت‌های نیروی انسانی تریبالیسمه، با روح تمامیت خواهی و انحصار طلبی قبیله‌گرایانه، محدود می‌شود و تمام انرژی و نوآوری و نوآفرینی یک سرمایه‌ی انسانی به عنوان مدیر یا کاربر اداری، مصروف پاسخ دادن به توقعات‌فامیلی خواهد شد.
چارچوب‌ها و قالب ذهنی هر فرد؛ در بر گیرنده‌ی باور‌ها و اعتقادات او است و خارج شدن از این چارچوب‌ها به قدری سخت است که آن را غیرممکن می‌نمایاند!
لذا؛ داوطلبانی که تمام توان خود را مصروف به کسب بیعت از بزرگان و زُعمای قبیله و همچنین کسب آراء طایفه‌ای نموده است، در واقع پای یک تعهدنامه‌ی نانوشته را از قبل توشیح نموده تا بعداز رأی‌آوری نتواند بجزء انتظارات قبیله‌ای، به هیچ توقع دیگری پاسخ دهد...
نه تنها؛ قالب ذهنی این افراد اجازه‌ی خروج‌ایشان از گرایشات قبیله‌ای را نمی‌دهد، بلکه قواره‌ی عام شمول "توسعه خواهی" از قالب ذهنی که درگیرش هستند، بسیار وسیع‌تر و مبسوط‌تر است و ضمیر تَنگ و تاریک آن‌ها، مفهوم "توسعه" را درک نمی‌کند
 
 
✍️حجت اله صارمیان
دانش آموخته‌ی حقوق بین‌الملل

دیدگاه‌ها  

#1 دلسوز 1403-01-20 09:33
رای شهرستان‌های ایران، قومی قبیله‌ای است نه سیاسی
رقابت‌های محلی، خانوادگی، فردی و طایفی در شهرستان‌ها هم بر این میزان رأی تاثیرگذار بوده‌است
نقل قول کردن
#2 دانشجو 1403-01-20 09:34
مجلس‌ کانالیزه‌ است و جای این نماینده‌قبیله‌ا ی‌نیست در استان لرستان باید اندیشمندان و جامعه‌شناسان بحث《تحول_در_شخص یت》را مدنظر قرار دهند زیرا تا زمانی‌که یک مسئله حل نشده در ذهن مردم ماست، خودش رو به‌صورت‌های گوناگون در جامعه بروز می‌دهد مثلا مردم ما《حسرت‌زده و توسعه‌خواه‌اند اما توسعه‌آفرین‌نیس تند》مردم ما باید آموزش ببینند که افکار‌توسعه داشته باشند و خودشان درخت توسعه را بکارند و منتظر نمانند. باید خواسته‌های قانونی‌شان را مطرح کنیم تا مثلا شورا و نمایندگان و مسئولان در خرم‌آباد و لرستان آنها را بشنوند و راهکاری برای حلش پیدا کنند. شرایط فعلی صحبت‌های‌کاندید اها که حول محور عشیره‌بازی است، حاکی از آنست که نشانی از تغییر در آن دیده نمی‌شود زیرا  بجای استفاده از《خرد‌جمعی》که همان فلسفه ایجاد مجلس و شوراهاست، تنها تکیه به قبیله‌سالاری و خویشاوندگرایی‌ا ند و چطور میشه خروجی چنین افرادی، مُنتج به پیشرفت کل خرم‌آباد و لرستان شود؟ انتخاب شهردار یا نماینده از یک قبیله دقیقا نمودفردگرایی است که دقیقا مقابل خردگرایی‌جمعی(م جلس و شورا) است
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1403-01-20 09:35
پاسخ یک خطی به انتخابات در لرستان غلطه و جواب این مشکلات چندلایه است.《خلقیات_فره نگی_نامطلوب》مثل طایفه‌ای‌فکر‌کر دن، تو این سالها یکسری ویژگی‌های رفتاری تکرار شونده به‌وجود آورده و نسل به نسل منتقل شده و ذاتی نیست بلکه ثمره《موقعیت‌جغر افیایی》و مسیر تاریخی ماست. تفکر قبیله‌ای_عشیره‌ ای موجب محدود شدن شعاع اعتماد ما شده و نمی‌توانیم به افراد خارج از قبیله یا عشیره اعتماد کنیم. در واقع کارجمعی برای حل مشکلات را یاد نگرفتیم. برای توسعه به یک همکاری‌جمعی، عقلانی، پایدار و سازمان یافته در طول زمان نیاز داریم اما تفکر قبیله‌ای ما را افرادی بی‌اعتماد/خودمد ار/و دیگر هراس/به‌وجود آورده و ناخواسته مانع همکاری‌جمعی می‌شود
نقل قول کردن
#4 دانشجو 1403-01-20 09:36
شورای‌شهر و نمایندگان‌مجلس ما چون برحسب انتخاب ایلیاتی و عشیره‌ای انتخاب شده، لذا ناتوان از حل مسائل استانی و شهری است. خرده مسائل شهری تلنبار شدند و به مروز زمان تبدیل به بحران شدند. در واقع بحران‌های‌امروز ی خرم‌آباد(ترافیک ، نبود پارکینگ، دست‌فروشی، حاشیه‌نشینی، تخریب یا سرقت اموال عمومی، سردرگمی شهردارها در نداشتن برنامه و اولویت کاری، شفاف نبودن درآمد و هزینه‌های شهرداری)همان _مسائل_حل_نشده_ دیروز‌_هستند. کار نمایندگان و شوراها و شهردارها هم بیشتر جنبه تبلیغاتی و مُسکن موقتی داشته تا حل مشکلات اصلی شهر. مثلا نماینده مجلس بجای ارائه طرح و برنامه به دولت، خودش را با گفتار یا کردار پیش‌پا افتاده مشغول میکند یا شورا بجای ساخت پُل، تقاطع، پارکینگ و پهن کردن خیابان‌های باریک، خودشان را با ساخت بوستان، رنگ‌آمیزی جدول و لکه گیری معابر سرگرم ساختند و مسائل اصلی را فراموش کردند
نقل قول کردن
#5 علی 1403-01-20 10:18
حرفهای شما رو اصلا قبول ندارم . آمریکا با این همه توسعه از ایالت های فدرال با به رسمیت شناختن همه قوم و قبیله ها و زبان ها به این توسعه و پیشرفت رسیده است.
علی پیرداده بیرانوند
نقل قول کردن
#6 رسول 1403-01-20 13:30
به نقل از علی:
حرفهای شما رو اصلا قبول ندارم . آمریکا با این همه توسعه از ایالت های فدرال با به رسمیت شناختن همه قوم و قبیله ها و زبان ها به این توسعه و پیشرفت رسیده است.
علی پیرداده بیرانوند
امارات هم فدرال است همچنین کانادا و روسیه و آلمان و هند و برزیل
فدرال یعنی تقسیم کار و دادن اختیارات بیشتری در حوزه اقتصاد به استانها
وگرنه تمام ایالت یا استانها زیر نظر دولت مرکزی هستند
ولی هر استانی با توجه به پتانسیلی که دارد می‌تواند در اون حوزه کار کند
اگر استانی ساحلی است با تجارت آزاد و ساخت بندر و بازارچه اقتصادی رشدش بیشتره و استانی که طبیعت خوبی دارد در حوزه گردشگری و...
نقل قول کردن
#7 ا 1403-01-21 07:49
به نظر بنده ریا و منافق بودن از قبله و طایفه بازی بدتر است فکر میکنم شما هم موافق باشید
نقل قول کردن
#8 دلسوز 1403-01-21 10:35
بودجه عمرانی‌وصنعتی لرستان فقط بیست‌وپنج صدم درصد است یعنی نصف نیم‌درصد است و با این بودجه کم خب چطوری پروژه‌ها و طرح های عمرانی استان را تکمیل کنند لذا نیاز به کار جمعی است و برنامه بودجه استان باید فعال باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا