یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دوازدهمین ماراتن انتخابات خانه ملت در‌ایستگاه تبلیغات قرار دارد و سه روز دیگر آزمون بزرگ ایرانیان در سرفصل میهن دوستی و مردم سالاری دینی برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ایران اسلامی پس از چهار دهه فراز و نشیب‌های ملی؛ منطقه‌ای و جهانی همچنان مشق عزت و اقتدار می‌کند و مردمانش چون کوهی ستبر پشتوانه عظیمی برای این دیار شهیدپرور و بلند قامت هستند و مردم دیار لرستان نیز این روز‌ها ساعاتی پر شور و مملو از تحرکات انتخاباتی مختلف را پشت سر می‌گذارند.
رفتار‌های غلط «سفره و قسم»؛ کاروان‌های چند صد متری خودرویی و پیاده؛ خانه گردی‌های سیاسی؛ عزل اداری‌ها و وعده نامزد‌های انتخاباتی بخشی از تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی است.
در این میان افرادی که ذوق بیشتری دارند و در حلقه هواداران نامزد‌ها به سخنوری و قلم دانی معروف هستند، مسوولیت دیگری دارند؛ تلاش برای ساخت شعار‌های جذاب؛ امروزی؛ همه پسند و صد البته رای جمع کن که این شعار‌ها در لرستان حول محور اقتصاد؛ تحول، بیکاری و‌امید به آینده است.
 



دو صد من استخوان باید که صد من بار بردارد
مطیع ولایت خادم ملت، به سامانش می‌رسانیم، برادری تحول عدالت، شغل پایدار، معیشت استوار شادی ماندگار، من برای تغییر آمده‌ام، نه به تکرار، سفیر صداقت و دوصد من استخوان باید که صد من بار بردارد از جمله شعار‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها در لرستان هستند.
گفتمان مبارزه با فساد، هم آوازت منم، از خود گذشتن هنر است، هستیم بر آن عهد که بستیم، موج سوم موج دل‌ها، موج رویش، قدم به قدم تا طلوع دوباره، فریاد شما بر سر مدیران ناکارآمد خواهم شد، همه با هم یا علی یا حیدر و البته شعار جالب توجه « بله به نه» از دیگر شعار‌هایی است که در ستاد‌های انتخاباتی و تجمع حامیان نامزد‌ها سر داده می‌شود.
 
از یوزاسیف تا ستاد سایپایی
البته زمانی که نامزد‌های انتخاباتی خودشان به اصطلاح امروزی‌ها پایه باشند، حواشی جذابی نیز رقم خواهد خورد مانند یک نامزد حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی که ستاد انتخاباتیش را سوار بر یک سایپا شکل داده است و با بلندگوی نصب شده روی خودرو در سطح شهر می‌چرخد، البته این نوع تبلیغ در سفر احمد وحیدی وزیر کشور به خرم آباد نیز جلوه کرد و این کاندیدا از دور و با بلندگو با مرد شماره یک انتخابات کشور سخن گفت و برای رفع مشکلات لرستان از وی مدد خواست.
تبلیغات و جلب توجه مردم برای کسب رای آن‌ها تا جایی اهمیت یافته که یک کاندیدای انتخاباتی قسم یاد کرده است در صورت راهیابی به بهارستان تا زمانی که اعتبار طرح‌های مورد نظر وی تأمین نشود، اعتصاب غذا کند حتی اگر در این راه بمیرد.
کاندیدای دیگری نیز در یک چرخش محسوس از تخلص شلوار پلنگی در دوره‌های گذشته اکنون به یوزارسیف تغییر شهرت داده است و رقبا را به مبارزه سیاسی انتخاباتی فرا می‌خواند.
برخی کاندیدا‌ها نیز برای پوستر‌های تبلیغاتی خود پوشش لباس محلی را انتخاب کرده‌اند و در برخی سخنرانی‌های خود با همین کسوت به جمع مردم ‌می‌روند، بازار رقص‌های محلی در مقابل ستاد انتخاباتی اکثر کاندیدا‌ها به ویژه خرم آباد گرم است و در این هوای سرد جان تازه‌ای به خیابان‌های زیبای شهر بخشیده است.
یکی از کاندیدا‌های حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی نیز در یک سفر تبلیغاتی به یکی از شهر‌های اطراف خرم آباد دچار سانحه شده و در بیمارستان بستری شد که البته حال عمومی وی خوب است.
کاندیدای دیگری نیز تصاویر و صدای سخنرانی‌های یکی از نزدیکانش را که پدیده دور گذشته انتخابات خرم آباد بود در تبلغات خود گنجانده است.
بداخلاقی‌های انتخاباتی همچنان در صحنه/ قانون شکنی برای ورود به مجلس قانون‌گذاری
همیشه تبلیغات جذاب‌ترین‌ایستگاه انتخابات بوده که متأسفانه در مواردی با حواشی منفی و بداخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی همراه می‌شود و این دوره نیز لرستان با وجود شور انتخاباتی و روال رایج تبلیغات ازز این موارد بی‌نصیب نماینده است.
ضد تبلیغ در سخنرانی‌های نامزد‌ها شنیده می‌شود، گاهی برای جلب رای مردم و سواستفاده از عواطف آن‌ها خدمات نظام نادیده گرفته و سیاه نمایی می‌شود، اهانت طرفداران نامزد‌ها به طرف مقابل و البته در موارد بسیار غبر اخلاقی، نامزد‌های تریبون به دست، دست به توهین، تحقیر، تمسخر و حتی اهانت به رقبای جدی هم می‌کنند و این تشنج را تا دامنه هوادارانشان پیش می‌برند.
تیراندازی‌های معدودی که طرفین انتخاباتی نه به قصد کشت و کشتار بلکه به نوعی برای عرض اندام و توان لشکرکشی انجام می‌دهند، نیز در برخی حوزه‌های انتخابیه شنیده شده است.
دخالت مدیران و دست اندرکاران اجرایی نیز در مواردی رسانه‌ای شد که به گفته فرماندار کوهدشت و مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تاکنون ۶ مدیر این نهاد در ستاد استانی و شهرستانی به دلیل دخالت در انتخابات عزل شده‌اند.
استعفای ناگهانی فرماندار پلدختر و جایگزینی ناگهانی وی با معاون استاندار لرستان پس از حواشی انتخاباتی این شهرستان و سفر وزیر کشور نیز در انتخابات دوازدهم مجلس ثبت شد، چراکه همه این جابجایی را در راستای برخی آشوب‌های انتخاباتی و تجمعات مردمی تلقی کرده‌اند و اذعان دارند سفر یک روزه احمد وحیدی در این برهه با هدف بررسی تحولات انتخابات پلدختر و اقدام عاجل در راستای آرامش انتخابات بوده است.
گزارش‌هایی هم از پیشنهاد رشوه برای کناره‌گیری رقیب یا خرید و فروش رای در شهر‌های لرستان به گوش می‌رسد و گفته می‌شود این رسم سیاه انتخاباتی که البته برخی از نامزد‌ها به آن خرج پول کثیف می‌گویند توسط عده‌ای کاندیدا‌ها و حلقه اطرافیان آن‌ها همچنان رایج است و انتظار می‌رود برخورد جدی نیز با این قانون شکنان صورت گیرد، چراکه قانون شکنی برای ورود به مجلس قانون‌گذاری به هیچ وجه پذیرفته نیست.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود که لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در بهارستان و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و در حال حاضر ۳۵۰ کاندیدا در این رقابت حضور دارند.
 
الهام بابایی/ ایرنا

دیدگاه‌ها  

#1 دلسوز 1402-12-08 12:18
مردم وقت بگذارند و کاندیداها را رصد کنند
شغلشون چی بوده و تحصیلاتشان و کارنامه قبلی‌شان و قدرت بیانشان را بسنجند. اگر برن مجلس برحسب تحصیلات و رشته قراره تو کدوم کمیسیون مجلس عضو بشن؟
نقل قول کردن
#2 خرم‌آبادی 1402-12-08 12:20
در اوج درآمدهای‌نفتی و زمانی‌که دلار مثلا فقط ۸۰۰تومان بود و آن‌ زمان استان‌های خوزستان و یزد د اصفهان و کرمان و اراک و قم صنعتی شدند و بودجه عمرانی جذب می‌کردند و معلوم نیست که نمایندگان ما در مجلس مشغول چه کاری و سرگرم چه اموری بودند که الان استان لرستان در شاخص‌های بیکاری و فقر و مهاجرت در بین استان‌های نخست است. واقعا نمایندگان و مدیران قدیمی باید پاسخگو و جواب‌گوی عملکرد ضعیف‌شان باشند که مثلا چرا الان تمام مراکز استان‌های همسایه ما، همگی کلانشهر شدند و دانشگاه علوم صنعتی دارند بجز خرم‌آباد. نمایندگان قبلی حتی نتوانستند طرح بندرخشک را که دولت برای کمک به اقتصاد خرم‌آباد، به مردم این شهر داده بود را حفظ کنند. همین دزفول دانشگاه علوم صنعتی دارد و درحالی‌که جمعیتش نصف خرم‌آباد است ولی چهار منطقه شهری دارد و خرم‌آباد بعد از ۲۳ سال فقط سه ناحیه شهرداری دارد. سایت مردمی یافته لطفا پیامم را چاپ کنید تا همشهری‌ها و هم‌استانی‌ها به امیدخدا این‌بار براساس شایستگی و براساس علم و آگاهی افراد با برنامه و دلسوز را به مجلس بفرستند
نقل قول کردن
#3 رسول 1402-12-08 13:29
مجلس‌ کانالیزه‌ است و جای افراد قبیله‌گرا نیست در استان لرستان باید اندیشمندان و جامعه‌شناسان بحث《تحول در شخصیت》را مدنظر قرار دهند زیرا تا زمانی‌که یک مسئله حل نشده در ذهن مردم ماست، خودش رو به‌صورت‌های گوناگون در جامعه بروز می‌دهد مثلا مردم ما《حسرت‌زده و توسعه‌خواه‌اند اما توسعه‌آفرین‌نیس تند》مردم ما باید آموزش ببینند که افکار‌توسعه داشته باشند و خودشان درخت توسعه را بکارند و منتظر نمانند. باید خواسته‌های قانونی‌شان را مطرح کنیم تا مثلا شورا و نمایندگان و مسئولان در خرم‌آباد و لرستان آنها را بشنوند و راهکاری برای حلش پیدا کنند. شرایط فعلی صحبت‌های‌کاندید اها که حول محور عشیره‌بازی است، حاکی از آنست که نشانی از تغییر در آن دیده نمی‌شود زیرا  بجای استفاده از《خرد‌جمعی》که همان فلسفه ایجاد مجلس و شوراهاست، تنها تکیه به قبیله‌سالاری و خویشاوندگرایی‌ا ند و چطور میشه خروجی چنین افرادی، مُنتج به پیشرفت کل خرم‌آباد و لرستان شود؟ انتخاب شهردار یا نماینده از یک قبیله دقیقا نمودفردگرایی است که دقیقا مقابل خردگرایی‌جمعی(م جلس و شورا) است. انشاالله این‌بار به تخصص‌گرا رای دهند
نقل قول کردن
#4 رسول 1402-12-08 13:32
پاسخ یک خطی به انتخابات در لرستان غلطه و جواب این مشکلات چندلایه است.《خلقیات فرهنگی نامطلوب》مثل طایفه‌ای‌فکر‌کر دن، تو این سالها یکسری ویژگی‌های رفتاری تکرار شونده به‌وجود آورده و نسل به نسل منتقل شده و ذاتی نیست بلکه ثمره《موقعیت‌ جغرافیایی》و مسیر تاریخی ماست. تفکر قبیله‌ای‌عشیره‌ ای موجب محدود شدن شعاع اعتماد ما شده و نمی‌توانیم به افراد خارج از قبیله یا عشیره اعتماد کنیم. در واقع کارجمعی برای حل مشکلات را یاد نگرفتیم. برای توسعه به یک همکاری‌جمعی، عقلانی، پایدار و سازمان یافته در طول زمان نیاز داریم اما تفکر قبیله‌ای ما را افرادی بی‌اعتماد/خودمد ار/و دیگر هراس/به‌وجود آورده و ناخواسته مانع همکاری‌جمعی می‌شود
نقل قول کردن
#5 دانشجو 1402-12-08 19:25
یکی از کاندیداهای خرم‌آباد که قبلا هم نماینده بوده بنر زده و نوشته: ساخت چهاربانده‌ها و ساخت فرودگاه!!! و ساخت دانشگاه!!! از تلاش‌های من بوده!!! انصافا جا دارد که مثلا رسانه‌ها آگاهی رسانی کنند و بگویند خرم‌آباد از سال ۱۳۰۴ خورشیدی فرودگاه داشته و طرح چهارخطه‌کردن راه‌های استان از سال ۱۳۷۶ شروع شد زمانی‌که هنوز خیلی‌ها کاندیدا و نماینده نشده بودند یا دانشگاه لرستان سال ۱۳۵۶ شروع به کار کرده و خواهش میکنم کاندیداها اطلاعات درست بدهند و اگر برنامه و طرح و ایده‌ای دارند آن‌را عنوان کنند وگرنه پروژه‌های ملی و طرح‌های استانی که در حیطه استانداری و شهرداری بوده ربطی به نماینده ندارد. مثلا روگذر شریعتی را شهرداری خرم‌آباد زده است
نقل قول کردن
#6 لرستانی 1402-12-08 19:33
به نقل از دلسوز:
مردم وقت بگذارند و کاندیداها را رصد کنند
شغلشون چی بوده و تحصیلاتشان و کارنامه قبلی‌شان و قدرت بیانشان را بسنجند. اگر برن مجلس برحسب تحصیلات و رشته قراره تو کدوم کمیسیون مجلس عضو بشن؟
لرستان دو هزار پروژه ناتمام و ۳۵ هزار میلیارد تومان صنایع راکد دارد که منتظر بودجه هستند لذا جا دارد که نمایندگان گذشته و کاندیداهای امروزی بیایند و بگویند که چه برنامه‌ای برای جذب بودجه در دوره ۴ ساله دارند مثلا هتل پارک صخره‌ای از سال ۱۳۷۶ تاکنون بلاتکلیف رها شده یا برج دو قلو کیو یا هتل بام خرم‌آباد منتظر بودجه هستند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا