یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دستگاه تعلیم و تربیت ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد و در سراسر دنیا خانواده‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به‌نوعی با آن سر و کار دارند و پیشرفت هر کشوری هم بستگی به نوع آموزش و پرورش آن کشور دارد، پس هرگونه تصمیم گیری باید کل‌نگر، کارشناسی شده‌، عقلایی ومنطقی باشد.
چندین سال است در یک مقطع زمانی موضوع تعطیلات زمستانی و افزودن به طول سال تحصیلی‌ یا شروع سال تحصیلی در شهریور ماه توسط مسئولان مختلف مطرح می‌شود و بعد از مدتی نیز تب آن فروکش می‌کند.اخیرا هم توسط برخی افراد از‌جمله قانونگذاران این موضوع مطرح شده و دلایلی مانند مقایسه با کشورهای دیگر،آلودگی هوا،رونق گردشگری و...را یادآور شده‌اند‌ اما به این موضوع یعنی تعیین تعطیلات زمستانی به‌واسطه آلودگی‌هوا، انتقاداتی به‌شرح‌زیر وارداست‌که امیدوارم موردتوجه قرارگیرند‌:
 
۱- تغییر تقویم آموزشی، آلودگی هوا را حل نمی‌کند. اولا ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آلودگی هوا هر سال از چه تاریخی شروع و تا چه زمانی ادامه می‌یابد. بنابر‌این روزهای آلوده در طول سال شناور است و نمی‌توان تعطیلات را بر‌اساس آن تنظیم کرد.
  
۲- افرادی که بحث رونق گردشگری در تعطیلات زمستانی راکه تعطیلاتی کوتاه مدت است، مطرح می‌کنند شاید به موقعیت جغرافیایی کشور توجه ندارند. ما در کشوری پهناور زندگی می‌کنیم که بعضی مواقع حدود۴۰درجه سانتیگراد بین شهرها اختلاف دما وجود دارد، پس این تعطیلات برای همه نقاط ایران صدق نمی‌کند.
  
۳- همه مدارس ما شرایط جغرافیایی یکسانی ندارند و تعداد زیادی مجهز به وسایل سرمایشی استاندارد نیستند. بنابراین اگر تعطیلات زمستانی را برای همه شهرهای ایران تجویز کنیم دانش‌آموزان مناطق گرمسیر مجبور می‌شوند در ماه‌های گرم سال برای جبران این تعطیلات به مدرسه بروند در حالی که گرمای هوا در کلاس‌های فاقد وسایل سرمایشی واقعا آزاردهنده است.
   
۴- تقویم آموزشی در ایران با فرهنگ ما گره خورده و اگر تغییر کند آداب و رسوم و قوانین چندین ساله آموزش و پرورش که همان بهار تعلیم و تربیت (اول مهر‌) است، جایگاه خود را از دست خواهد داد و دیگر صدای پای مهر، شور و شوق قبل را نخواهد داشت و صدای پایش برای همیشه خاموش خواهد شد.
  
۵- در روزهای وقوع آلودگی هوا تحت هیچ شرایطی نباید مدارس حتی برای یک روز تعطیل شوند چون ما خاطره خوبی از تعطیلات دوران کرونا نداریم و بیشترین ضربه آموزشی و تربیتی در آن زمان به دانش‌آموزان وارد شد. از سوی دیگر بعضی مواقع که به واسطه آلودگی هوا مدارس تعطیل می‌شوند، عده زیادی از دانش‌آموزان در کوچه‌ها مشغول بازی می‌شوند و سرویس مدارس هم به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند که به این ترتیب وضع هوا و سلامت دانش‌آموزان بهتر نمی‌شود.
 
۶- تعیین تعطیلات‌زمستانی برای کل کشورتصمیم درستی نیست چون فقط تعدادمحدودی ازشهرهای ایران دچار آلودگی هوا هستند.
 
۷- طرح تعطیلات زمستانی قبلا یک بار درکشور ما پیاده شدکه با شکست صددرصدی مواجه شد که امیدوارم همان یک بار، اولین‌ و آخرین بار باشد و دیگر برنگردد.

توکل واثقی | کارشناس مسائل آموزش و پرورش
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1402-12-05 10:17
بارندگی‌های لرستان فقط برای استان‌های پایین دست ما سود دارند وگرنه بخاطر نبود سد بزرگ در لرستان، انصافا از کدام منابع آبی استفاده کردیم؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا