یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 شاید به راحتی بتوان اجزاء بدن انسان را تقسیم‌بندی کرد و در علم پزشکی برای هر جزء آن یک تخصص تعریف کرد اما در سایر حوزه‌ها مثل حوزه‌های اجتماعی این تقسیم‌بندی‌ها ناممکن است و اساساً برای حیطه‌های اجتماعی نمی‌توان تعریفی علی حده ارائه کرد. متخصص شدن در حیطه‌ای که نیازمند آگاهی و شناخت لازم از سایر حوزه‌هاست نه آسان است و نه از عهده هر فردی برمی‌آید، لذا نمی‌توان هر ادعایی از هر مدعی ورود به مجلس شورای اسلامی را تأیید نمود. کاملاً مشخص است که در شرایط کنونی کشور تقریباً به حضور اشخاص متخصص در همه رشته‌ها نیاز داریم اما نیاز امروز کشور به بعضی از تخصص‌ها در قوه مقننه بیشتر است.
برخی از متخصصان صرفاً در یک کمیسیون مجلس و در یک حوزه کاری می‌توانند ورود کنند اما برخی از متخصص‌ها در حوزه‌های مختلف گره گشا هستند باید دید بیشتر مشکلات و مسائل امروز کشور و شهرستان‌ها در چه حوزه‌هایی است طبیعتا در آن حوزه‌ها به حضور افراد متخصصِ کارآمد نیاز بیشتری داریم.
اگر مشکلات کنونی کشور اقتصادی معیشتی است و با مشکلات عدیده تلنبار شده مواجه هستیم پس حضور افراد متخصص در مجلس شایسته‌تر و اولی‌تر است. آمار‌ها نشان می‌دهد در ادوار یازده‌گانه مجلس، تعداد افراد متخصص در حوزه‌های اقتصادی از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نکرده است و چنین ترکیب انسانی در مجلس، با انتظارات مردم برای حل مشکلات اساسی اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و منابع مالی کشور به استان‌ها بویژه شهر‌ها و مناطق محروم سازگار نبوده است!
منطق به ما می‌گوید باید افرادی در مراکز و جایگاه کلان تصمیم‌سازی برای حل مشکلات اقتصادی قرار بگیرند که سرآمد باشند و اقتصاد، شاخص، تحلیل و داده‌های پیرامون آن را بفهمند و در این شاخه‌ی علمی یا مرتبط با آن یک سر رشته و شناخت لازم داشته باشند.
ما مشکل و کمبود سرمایه انسانی متخصص نداریم مشکل ما در حوزه اقتصاد از طراحی مدل‌های غلط اقتصادی واستفاده نادرست از منابع سرچشمه می‌گیرد. باید پرسید چه کسی باید مدل‌های اقتصادی را تدوین و راه حل مناسبِ استفاده از منابع را ارائه کند؟
الگو و برنامه‌ی اقتصادی غلط جز هدر رفت منابع و فرصت سوزی ثمری ندارد کما اینکه سال‌ها با روش آزمون و خطا نه تنها مشکلات حل نشده بیشتر هم شده است!
آنچه مسلم است یک کاندیدای مجلس برای حل مشکلات عدیده کشور و حوزه انتخابیه‌اش؛ باید استراتژی توسعه و راه حل علمی داشته باشد در واقع شالوده طرح و برنامه‌های حوزه اقتصاد را بداند و در جهت‌گیری تقسیم عادلانه بودجه منشأ اثر باشد و مسیری را برگزیند که درجا زدن‌ها و جاماندگی‌های توسعه در لرستان را تمام کند و زمینه را برای فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم نماید.
در انجام زیرساخت‌های توسعه‌زا و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش تلاش هوشمندانه داشته و با تکیه بر پتانسیل‌ها و اسناد آمایش سرزمینی، توسعه همه جانبه مبتنی بر عدالت و توازن را پیگیر باشد.

 ذبیح الله نوریان / فعال رسانه‌ای

دیدگاه‌ها  

#1 رسول 1402-11-27 15:21
پاسخ یک خطی به انتخابات در لرستان غلطه و جواب این مشکلات چندلایه است.《خلقیات_فره نگی_نامطلوب》مثل طایفه‌ای‌فکر‌کر دن، تو این سالها یکسری ویژگی‌های رفتاری تکرار شونده به‌وجود آورده و نسل به نسل منتقل شده و ذاتی نیست بلکه ثمره《موقعیت‌جغر افیایی》و مسیر تاریخی ماست. تفکر قبیله‌ای_عشیره‌ ای موجب محدود شدن شعاع اعتماد ما شده و نمی‌توانیم به افراد خارج از قبیله یا عشیره اعتماد کنیم. در واقع کارجمعی برای حل مشکلات را یاد نگرفتیم. برای توسعه به یک همکاری‌جمعی، عقلانی، پایدار و سازمان یافته در طول زمان نیاز داریم اما تفکر قبیله‌ای ما را افرادی بی‌اعتماد/خودمد ار/و دیگر هراس/به‌وجود آورده و ناخواسته مانع همکاری‌جمعی می‌شود
نقل قول کردن
#2 دلسوز 1402-11-27 15:38
مجلس‌، کانالیزه‌ است و جای نماینده‌قبیله‌ا ی‌، نیست در استان لرستان باید اندیشمندان و جامعه‌شناسان بحث《تحول در شخصیت》را مدنظر قرار دهند زیرا تا زمانی‌که یک مسئله حل نشده در ذهن مردم ماست، خودش رو به‌صورت‌های گوناگون در جامعه بروز می‌دهد مثلا مردم ما《حسرت‌زده و توسعه‌خواه‌اند اما توسعه‌آفرین‌، نیستند》مردم ما باید آموزش ببینند که افکار‌توسعه داشته باشند و خودشان درخت توسعه را بکارند و منتظر نمانند. باید خواسته‌های قانونی‌شان را مطرح کنیم تا مثلا شورا و نمایندگان و مسئولان در خرم‌آباد و لرستان آنها را بشنوند و راهکاری برای حلش پیدا کنند. شرایط فعلی صحبت‌های‌کاندید اها که حول محور عشیره‌ و قبیله است، حاکی از آن‌است که نشانی از تغییر در آن دیده نمی‌شود زیرا به‌ جای استفاده از《خرد‌ جمعی》که همان فلسفه ایجاد مجلس و شوراهاست، تنها تکیه به قبیله‌سالاری و خویشاوندگرایی‌ا ند و چطور میشه خروجی چنین افرادی، مُنتج به پیشرفت کُل خرم‌آباد و لرستان شود؟ انتخاب شهردار یا نماینده از یک قبیله، دقیقا نمود فردگرایی است که دقیقا مقابل خردگرایی‌ جمعی (مجلس و شورا) است
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1402-11-27 18:22
برخی کاندیداها حتی یک‌دقیقه راجع‌به برنامه توسعه‌محور خود برای استان حرف حسابی ندارند. مردم یقه_کاندیدا را بگیرند و سؤال کنند که آمده‌ای چکار کنی؟ حرف‌حسابت چیست؟ برنامه‌ات چگونه‌است؟ آیا ظرفیت‌ها و کمبودها را میشناسی؟ قراراست در کدام کمیسیون‌مجلس عضو شوی؟ فرهنگ مطالبه‌گری باید در بین مردم وجود داشته باشد تا انشاالله نمایندگانی قوی راهی مجلس شوند و بجای منافع‌شخصی بفکر منافع‌عمومی و توسعه کل استان باشند
نقل قول کردن
#4 خرم‌آبادی 1402-11-27 19:19
لطفا مسئولان نظارتی فکری بحال دستفروشان بکنند که در پیاده‌روهای باریک مرکز شهر خرم‌آباد، بساط پهن می‌کنند و هم باعث کندشدن آمدورفت مردم می‌شوند و هم در کاسبی مغازه‌داران خلل به‌وجود می‌آورند. دست‌فروشان سود ثابتی دارند و نه مالیات پرداخت می‌کنند و نه عوارضی می‌پردازند. در تهران پیاده‌روها که حق قانونی عابران است را روزانه به دست‌فروشان اجاره می‌دهند ولی در خرم‌آباد متأسفانه عده‌ای تمام پیاده‌روهای از سبزه‌میدان و بازار و شهدا و مطهری را گرفتند و روز‌به‌روز به تعدادشان افزوده می‌شود و مشکلات ترافیکی و ریختن زباله و سد معبر، از نتایج عدم جمع‌آوری و ساماندهی به دست‌فروشان است. در اصفهان نه مغازه‌داران اجازه بساط‌پهن‌کردن به دستفروشان می‌دهند و نه مردم از دست‌فروشان خرید می‌کنند زیرا می‌دانند اینها بومی خود اصفهان نیستند لذا ما معضلی بنام دست‌فروشی در اصفهان نداریم
نقل قول کردن
#5 خرم‌آبادی 1402-11-27 23:22
افرادی که فارغ‌التحصیل رشته دکترای اقتصاد در مقطع دکتری هستند و کارآفرینان برتر در حوزه اقتصاد و صنعت و تکنولوژی و افرادی که سابقه مدیریت و کار اجرایی دارند باید کاندیدای نمایندگی مجلس شوند تا مشکلات را حل کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا