یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ذبیح الله نوریان / فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت:
زاگرس نشینان خاصه لرستانی‌ها نباید بگذارند سرمایه‌های مدنی، شخصیت‌های تراز ملی و مدیریتی‌شان در چرخه استهلاک مناقشات، منفعت طلبی‌ها و سیاسی بازی‌ها قرار بگیرد زیرا دیگر وقت تجربه‌آموزی و آزمون و خطا برای لرستان نیست امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به ذخیره دانایی‌های خود و تعمیق انتخاب افراد کارآمد برای مجلس شورای اسلامی دارند.
اگر بپذیریم مجلس رأس امور و عصاره فضیلت‌های مردم است پس نماینده باید مظهر‌شان و دانایی مردم باشد. مجلس خاستگاه استفاده از تصمیم‌سازی‌های محافل علمی و تخصصی است و نماینده مجلس انتخاب‌کننده آراء کاربردی و سودمند به حال جامعه از بین آراء فراوان مطرح شده در مجامع علمی پژوهشی و دانشگاهی است لذا باید نمایندگانی را در خود جای دهد که خنثی و سیاهی لشگر نباشند، دنباله رو نمایندگان صحنه گردان اصلی و کمیسیون‌های تخصصی نیز نباشند.
یک نماینده باید آنقدر قوی باشد که با موج‌ها حرکت نکند و با باد‌ها نلرزد بلکه باید قادر به درک یافته‌های علمی و پژوهشی باشد با اتکاء به دانش و اعتماد به نفس خود بتواند جسورانه و با فن بیان اظهار نظر کند و در آراء و تصمیم‌های مجلس اثرگذار باشد.
نماینده‌ی متخصص تراز ملی با اشراف به حوزه‌های مختلف هیچگاه مقهور تسلط مسئولان اجرایی و کارشناسان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نمی‌شود چون با دانش تخصصی و تجربیات خود و دقت و کنکاش در طرح‌ها و لوایح ارائه شده هم حواس و دقت عوامل اجرایی را بیشتر می‌کند و هم خطا‌ها و مناسبات و اختاپوس پیچیده بروکراسی اداری و اجرایی را می‌فهمد و اصلاح می‌کند.
نماینده متخصص در یکی از حوزه‌های مهم کاری مجلس با قرارگرفتن و کسب جایگاه در کمیسیون‌های تخصصی سریع به آن حوزه تسلط پیدا کرده و با اشراف بر موضوعات تخصصی به راحتی قادر به نقد عملکرد‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خواهد بود.
اینجاست که وزراء و مدیران دولتی و رسانه‌ها روی سخن، نظر و مطالبات او حساب باز می‌کنند.
حضور چنین نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه مناطق توسعه نیافته‌ای مانند لرستان در مجلس برای جبران عقب افتادگی‌های تاریخی در راستای تأمین منافع عمومی، توسعه متوازن و جذب اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است.



ذبیح الله نوریان

دیدگاه‌ها  

#1 دیناروند 1402-11-15 22:35
دقیقا همینه زاگرس نشینان در مجلس ضعیف عمل می کنند چون ضعف علمی تخصصی دارند
نقل قول کردن
#2 دلسوز 1402-11-16 18:16
پاسخ یک خطی به این بحث غلطه و جواب این مشکلات چندلایه است.《خلقیات فرهنگی نامطلوب》مثل طایفه‌ای‌فکر‌کر دن، تو این سالها یکسری ویژگی‌های رفتاری تکرار شونده به‌وجود آورده و نسل به نسل منتقل شده و ذاتی نیست بلکه ثمره《موقعیت‌جغر افیایی》و مسیر تاریخی ماست. تفکر قبیله‌ای‌_عشیره ‌ای موجب محدود شدن شعاع اعتماد ما شده و نمی‌توانیم به افراد خارج از قبیله یا عشیره اعتماد کنیم. در واقع کارجمعی برای حل مشکلات را یاد نگرفتیم. برای توسعه به یک همکاری‌جمعی، عقلانی، پایدار و سازمان یافته در طول زمان نیاز داریم اما تفکر قبیله‌ای ما را افرادی بی‌اعتماد/خودمد ار/و دیگر هراس/به‌وجود آورده و ناخواسته مانع همکاری‌جمعی می‌شود
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1402-11-17 08:59
مجلس‌کانالیزه‌ است و جای این نماینده‌‌های قبیله‌ای‌نیست در استان لرستان باید اندیشمندان و جامعه‌شناسان بحث《تحول در شخصیت》را مدنظر قرار دهند زیرا تا زمانی‌که یک مسئله حل نشده در ذهن مردم ماست، خودش رو به‌صورت‌های گوناگون در جامعه بروز می‌دهد مثلا مردم ما《حسرت‌زده و توسعه‌خواه‌اند اما توسعه‌آفرین‌نیس تند》مردم ما باید آموزش ببینند که افکار‌توسعه داشته باشند و خودشان درخت توسعه را بکارند و منتظر نمانند. باید خواسته‌های قانونی‌شان را مطرح کنیم تا مثلا شورا و نمایندگان و مسئولان در خرم‌آباد و لرستان آنها را بشنوند و راهکاری برای حلش پیدا کنند. شرایط فعلی صحبت‌های‌کاندید  اها که حول محور عشیره‌بازی است، حاکی از آنست که نشانی از تغییر در آن دیده نمی‌شود زیرا  بجای استفاده از《خرد‌جمعی》که همان فلسفه ایجاد مجلس و شوراهاست، تنها تکیه به قبیله‌سالاری و خویشاوندگرایی‌ا  ند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا