یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 
🔹 یکم: اصحاب فکر، ‌اندیشه و رسانه و تحلیل بعنوان عناصر آگاهی بخش جامعه از جایگاه رفیع برخوردارند از اینرو تلاش آنان آنگاه که با عنصر صداقت و استقلال فکری آمیخته شود موجب تعالی و بالندگی جامعه می‌شود زیرا کوشش در انجام درست این رسالت می‌تواند علاوه بر مدیریت افکار عمومی، راهنمای خواست‌ها و نیاز‌های جامعه نیز باشد. انتظار آحاد جامعه از صاحبان رسانه، ‌اندیشه و فرهنگ به عنوان پیش قراولان آگاهی بخشی در راستای تأمین منافع عمومی و حل مسائل اساسی قابل توجه است. ظرأفت کار اهالی رسانه و تمام کسانی که مخاطبانی دارند در مسیر رشد و توسعه همه جانبه بویژه در بحبوحه انتخابات پیش روی مجلس اهمیت فراوان دارد. در استان توسعه نیافته لرستان که دارای جامعه‌ی در هم تنیده غالبا سنتی، روستایی، عشایری و بافت‌های پیوسته قبیله‌ای و‌فامیلی است به قوت نیازمند این هستیم در انتخاب افراد ملاک و شاخص‌ها و معیار‌های متقن را در نظر داشت. اگر چه بسیاری از چهره‌ها برای مردم شناخته شده هستند ولی شناخت‌ها نوعاً سطحی است لذا اگر دلسوزان و خردمندان جامعه با نگاه محققانه و ژرف‌اندیشی در معرفی ملاک، معیار و شاخص‌ها و الگو‌ها و کاندیدا‌های توانمند ورود کنند طبعا شناخت‌ها کامل‌تر و به انتخابِ سرآمد مردم کمک خواهد شد بدون تردید این رسالت فرهنگی بزرگ بر دوش دلسوزان حقیقی مردم است که نباید در این آزمون خطیر بی‌تفاوت و سهل انگار باشند.
🔹 دوم: تجارب نشان می‌دهد جایگاه کلانشهر‌ها، استان‌ها و شهر‌های نسبتاً رشد و توسعه یافته از دو منظر سهم جمعیت و حضور افراد و نمایندگان صحنه گردان و شاخص و پیشرو مجلس در فرایند تصمیم‌سازی‌های توسعه‌ای کشور بسیار پررنگ و تعیین‌کننده بوده است در حالی که لرستانی‌ها در خیلی از ادوار مجلس، یا نمایندگان متخصص، شاخص و توانمند راهی مجلس نکرده‌اند یا اصولاً میان مجمع نمایندگان و مسئولان استان و شهرستان‌ها تعامل، همگرایی و هم افزایی لازم وجود نداشته است که متأسفانه بخشی از چالش‌ها و مشکلات اساسی لرستان به این مسأله بر می‌گردد.
 
🔹سوم: این سؤال مطرح است اگر استان توسعه نیافته لرستان بخواهد متناسب با ظرفیت‌ها و اسناد آمایش سرزمینی به جایگاه واقعی توسعه و پیشرفت دست یابد در انتخاب نمایندگان مجلس دوازدهم کدام رویکرد را در پیش بگیرد...؟
مهمترین چالش پیش روی لرستانی‌ها فاصله از فهم سرنوشت و جایگاه تاریخی خود است که همیشه در نقطه عطف تحول کشور قرار داشته و دارند بنابراین تنها سناریو و راه موجود برای لرستان انتخاب افراد توانمند و کارآمد، دارای سوابق موفق، برنامه مدون علمی و مطرح در سطح ملی است تا بلکه در مراجع کلان تصمیم ساز و مراکز توزیع امکانات، ثروت ملی و تقسیم و تخصیص اعتبار حضور یافته و با قدرت تعاملی بتوانند در تأمین منافع عمومی استان کارساز باشند.
بدیهی است افراد متعهد و متخصصِ دلبسته‌ی به مردم، جسور، شجاع و پیگیر که قدرت رایزنی، تعامل و جلب نظرات دیگر نمایندگان و مسئولان اجرایی را داشته باشند و ساختار‌ها و مناسبات و پیچیدگی‌های امور اجرا و تقنین را بدانند و ناهمواری‌ها و تنگنا‌ها را بشناسند به مراتب موفق‌تر خواهند بود.
 
🔹چهارم: اهالی قلم و سخن، ‌اندیشه ورزان و رسانه‌ها می‌توانند با نقد و نظرات عالمانه‌ی چاره جویانه مردم را مساعدت کنند تا افرادی انتخاب شوند که معرف شخصیت فرهیختگی مردم لرستان، نیاز‌ها و انبوه مطالبات انباشته شده جای جای استان باشند.
رسانه‌ها به وسعت نظر مردم بپردازند و فرهنگ انتخاب مردم را ارتقاء دهندپیامد‌های انتخاب‌های احساسی و هیجانی و صرفاً طایفه‌ای را گوشزد نموده تا انتخاب مردم تعمیق یابد.
وسعت فکر و عمل مردم و فرهیختگان، ‌اندیشمندان و نخبگان موتور محرکه و موجب توسعه یافتگی و ارتقاء جامعه است بنابر این معاشرت منطقی اصحاب رسانه و نخبگان فکری و علمی در فضاسازی و بسترسازی انتخاب درست مردم مهم است.
🔹پنجم: آدم‌های ضعیف و ناکارآمد که تنها با اتکاء به جلب حمایت عوام و با جوسازی، تخریب و بدگویی و رقابت‌های احساسی حماسی یا قبیله‌ای به روش‌های نادرست مسئولیتی را عهده دار شوند طبیعی است موجب روی گردانی مردم و سلب اعتماد آن‌ها شده و سرخوردگی، عقب ماندگی، مهاجرت و هدر رفت فرصت‌های رشد و توسعه را رقم خواهند زد اینجاست اگر مدام همه جا از معضلات، عوامل عقب ماندگی، مهاجرت و فقر و محرومیت صحبت کنیم چون نوش داروی بعد از مرگ سهراب است و دور و تسلسل باطل!
تأکید می‌شود رسانه‌ها، تحلیلگران و علاقه‌مندان به مردم، همدلانه و در مسیر وجدان‌های بیدار جامعه میدان داری کنند و با نقد و نظر منصفانه و راهگشا چشم انداز و افقهای روشن را پیش روی جامعه لرستان ترسیم و به وسعت افکار و انتخاب اصلح همت گمارند.

ذبیح الله نوریان/ فعال رسانه‌ای:




*سخن‌گاه: تریبون/ میزخطابه

دیدگاه‌ها  

#1 بهاروند 1402-11-01 01:00
عین واقعیت عقب ماندگی لرستان نداشتن نمایندگان شاخص در مجلس است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا