یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مصطفی رباطی:
در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران، بیشتر، استان‌های واقع در نوارغربی و تا حدودی استان‌های مرکزی درگیر جنگ بودند، در بقیه مناطق با توجه به فاصله زیاد خط مقدم نبرد با مواضع اصلیِ صنعتی و جمعیتی کشور، اوضاع آرام و زندگی عادی مردم جریان داشت و گویا اصلاً جنگی در کار نبود و این همه به لطف وسعت و پهناوری این سرزمین باستانی بود.
در ادبیات نظامی به این مقوله " عمق استراتژیک " یا عمق راهبردی می‌گویند و هر چند شکل قدیمی و کلاسیک جنگ‌ها و مناقشات بین کشور‌ها تغییر کرده ولی عمق راهبردی هم چنان مزیتی برای کشور‌هایی نظیر ایران است. درعوض در کشور‌هایی که وسعت و عمق راهبردی کمی دارند، تمام مناطق آن‌ها نا امن و در تیررس دشمن قرار می‌گیرد و به همین علت در جنگ‌ها آسیب پذیرترند و امنیت ملی آن‌ها ضعیف است.
در جنگ جهانی دوم هم وسعت و عمق راهبردی ابرقدرت شرق موجب شد نیرو‌های آلمانی به رغم پیشروی‌های سریع در داخل خاک اتحاد جماهیر شوروری، در مسیر تسخیر مسکو به فصل سرما بخورند و همین امر هم باعث گیرأفتادن تجهیزات و لجستیک آلمانی‌ها در برف و سرما و در نهایت شکست آلمان نازی و تغییر سرنوشت این جنگ عالم گیر شد.
در خاورمیانه نیز امپراتوری عثمانی با وجود رقابت و تقابل مذهبی با سلسله‌های حکومتی در ایران، اما سدی در برابر توسعه طلبی استعمارگران غربی و اروپایی در این منطقه بود. بعد از فروپاشی عثمانی با دخالت استعمار انگلیس و فرانسه، این امپراتوری به کشور‌های مختلفی تقسیم شد و هم اینک بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی که از دلِ این امپراتوری سربرآورده‌اند، وسعت و جمعیت کمی دارند؛ به همین دلیل مهار آن‌ها برای سلطه گران بسیار آسان‌تر است.
در عصر حاضر هم غربی‌ها به سرکردگی آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ یا "خاورمیانه جدید " هستند؛ در این طرح آمریکا و انگلیس و درکل، دنیای غرب، تجزیه برخی کشور‌ها نظیر عراق، سوریه، یمن و ایران را در دستور کار قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد نا آرامی‌ها و درگیری‌ها در این منطقه برای اجرایی کردن همین طرح استعماری است که البته در سال‌های اخیر ایران تا حدود زیادی آن‌ها را در عملی کردن این طرح ناکام گذاشته است.
در حقیقت آن‌ها به دنبال این هستند که کشور‌های یاد شده را به واحد‌های سیاسی در حد و وسعت رژیم صهیونیستی تبدیل کنند تا در تقابل احتمالی آن‌ها با این رژیم و احیانا آمریکا و غرب، مهار، کنترل و به بیان بهتر شکست و غارت منابع آن‌ها آسان‌تر بشود.
سال ۲۰۱۱ میلادی کشور سودان که سومین کشور بزرگ آفریقا و دومین کشور بزرگ جهان عرب پس از الجزایر بود را به دو کشور سودان شمالی و جنوبی تقسیم کردند؛ و حالا سودان جنوبی با ذخایر عظیم نفتی تحت نفوذ اسرائیل قرار گرفته است.
با فدرالی و اعطای خودمختاری به اقلیم کردستان عراق، این کشور نیز درعمل تجزیه شده است؛ در تأیید این مطلب خاطره‌ای را نقل می‌کنم: "سال ۱۳۹۱ در خانه یکی از آشنایان در خرم‌آباد، با یک شهروند کرد عراقی که ساکن سلیمانه بود ملاقات کردم؛ از او درباره وضعیت اقلیم کردستان و رابطه آن با حکومت مرکزی عراق پرسیدم. جواب داد: اگر کسی یا کسانی از سایر مناطق این کشور وارد اقلیم شوند، باید بگویند کی آمده‌اند، کی خواهند رفت و حتماً محل اقامت خود را نیز در مدت زمان سفر اطلاع دهند. در جواب به او گفتم این یعنی شما به صورت عملی از دولت مرکزی عراق جدا شده‌اید؛ سری تکان داد و چیزی نگفت. "
توجه به شیوه تظاهرات، نمایش‌های خیابانی و نشست‌های سیاسی مخالفان ایران در خارج از کشور در سال‌های اخیر، دست پشت پرده برگزارکنندگان این تجمع‌ها را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که این گروه‌ها که هر کدام سر در آبشخور یکی از سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور‌های اروپایی و آمریکا و برخی کشور‌های منطقه دارند، چه خواب وحشتناکی برای این کشور دیده‌اند!
نمونه‌اش تجمعی ضد ایرانی بود که ۳۰ مهر ۱۴۰۱ در برلینِ آلمان برگزار شد، تجمع‌کنندگان دراین نمایش، پرچم‌های گروهک‌های تجزیه‌طلب از جمله اقلیم کردستان، جدایی طلبان بلوچستان، گروهک الاحوازیه، جدایی طلبان آذربایجان، سلطنت طلبان، مجاهدین خلق، همجنس گرایان و... را با خود به همراه داشتند؛ در این تجمع حتی پرچم رژیم صهیونیستی در دستان شرکت‌کنندگان دیده شد.
به هر روی آمریکایی‌ها کاری به رفاه و پیشرفت کشور‌های خاورمیانه و ایران ندارند و فقط چاه‌های نفت و منابع این کشور‌ها برای آن‌ها مهم است؛ رویه آن‌ها در سال‌های اخیر چه در اشغال نظامی و چه در کمک به ایجاد بلوا و آشوب برای سرنگون کردن نظام‌های سیاسی به ویژه در خاورمیانه، این بوده که درگام نخست نیرو‌های نظامی و شرکت‌های پیمانکاری امنیتی نظیر\" بلک واتر\" را در تأسیسات نفتی برای غارت منابع آن‌ها مستقر و در گام دوم مهره‌های سیاسی دست نشانده را دراین کشور‌ها حاکم کرده است
کما این که پس از گذشت حدود ۲۰ سال از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها هنوز برخی خیابان‌های اصلی شهر‌های عراق خاکی و آسفالت نشده و زیرساخت‌های این کشور بسیار ضعیف است و با وجود آن که مجلس عراق خروج آمریکایی‌ها را از این کشور تصویب کرده، اما نیرو‌های نظامی این کشور بنا ندارند به این آسانی از این کشور خارج شوند.
در لیبی، یمن و سوریه همین طور؛ با وجود اعتراض متعدد دولت و پارلمان سوریه درمجامع بین‌المللی، آمریکایی‌ها چاه‌های نفت در شرق این کشور را تصرف کرده‌اند و با وجود نیاز مردم سوریه، منابع آن‌ها را غارت می‌کنند.
تحت تأثیر القائات فضای مجازی و جادوی رسانه‌های بیگانه و صد البته مشکلات عدیده‌ای که گریبان به ویژه قشر ضعیف و متوسط کشور را گرفته، نسل نوجوان و جوان امروز جامعه ایران به سختی باورمی کند که ارمغان آمریکا و غرب برای ما نا امنی، ویرانی، کشتارمذهبی و نیز تخریب و نابودی کشور خواهد بود. غافل از این که قحطی بزرگ سال ۱۳۲۰ در ایران که در میان کهن سالان لرستان به \"تَینی سال \" معروف است، ره آورد اشغال ایران توسط دول متفق آمریکا، انگلیس و شوروی بود؛ در آن دوره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بیشتر غلات و آذوقه مردم را برای نیرو‌های خود به سرقت بردند و باعث ایجاد قطحی در این کشور و مرگ میلیون‌ها ایرانی شدند.
۵ دی ۱۴۰۲



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-10-06 14:30
یکی از علل عقب‌ماندگی صنعتی و اقتصادی غرب کشور به علت جنگ تحمیلی ۸ ساله رژیم بعث عراق با ایران بود که به علت نزدیکی به کانون جنگ و مرزها، کمتر سرمایه‌گذاری میل به سرمایه‌گذاری در استان‌های غربی داشت
نقل قول کردن
#2 شهروند 1402-10-06 14:32
پاسخ یک خطی به این بحث غلطه و جواب این مشکلات چندلایه است.《خلقیات فرهنگی نامطلوب》مثل طایفه‌ای فکر کردن، تو این سالها یکسری ویژگی‌های رفتاری تکرار شونده به‌وجود آورده و نسل به نسل منتقل شده و ذاتی نیست بلکه ثمره《موقعیت جغرافیایی》و مسیر تاریخی ماست. تفکر قبیله‌ای_عشیره‌ ای موجب محدود شدن شعاع اعتماد ما شده و نمی‌توانیم به افراد خارج از قبیله یا عشیره اعتماد کنیم. در واقع کارجمعی برای حل مشکلات را یاد نگرفتیم. برای توسعه به یک همکاری جمعی، عقلانی، پایدار و سازمان یافته در طول زمان نیاز داریم اما تفکر قبیله‌ای ما را افرادی بی‌اعتماد/خودمد ار/و دیگر هراس/به‌وجود آورده و ناخواسته مانع همکاری‌جمعی می‌شود
نقل قول کردن
#3 عباس 1402-10-08 13:55
چرا باوجودآماربالای شهدای مظلوم.جانبازان وآزادگان وبا توجه به ارقام بالای خسارات مالی به ایران غرامت جنگی ازسوی مقامات برای آسیب دیدگان ۸سال دفاع مقدس و خسارات مالی باگذشت ۳۶سال پس از پایان جنگ ازکشورمتجاوزگرع راق پیگیری نشده ونمیشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا