یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روز پنجشنبه دوم آذرماه هزار و چهارصد و دو، مردی بزرگسال که بازنشسته آموزش و پرورش است، همراه با دو تن از دوستانش، عازم کوه یافته می‌شوند.




شاهدان عینی اظهار می‌کنند که از روز جمعه این فرد دچار تب و لرز، بی‌حالی و عدم تعادل می‌شود، با توجه به ارتفاع بالا، عدم آنتن دهی و تمام شدن شارژ موبایل‌ها، عملن راه ارتباطی و تقاضای کمک مسدود می‌شود، هوا کم کم رو به تاریکی می‌رود، مصدوم هر لحظه حالش بدتر می‌شود.
یکی از همراهان تصمیم می‌گیرد، تنهایی به پایین کوه برگشته و درخواست کمک کند.
شخص همراه ساعت شش صبح به پایین کوه می‌رسد، خودش را به شهر رسانده و درخواست کمک می‌کند.
چند نفر از دوستان و بستگان شخص مصدوم به سمت کوه یافته حرکت می‌کنند، رایزنی و تماس با مسوولان هلال احمر، محیط زیست و جنگلبانی جهت اعزام نیروی کمکی و بالگرد مدام در حال انجام است.
نفرات کمکی به بالای سر مصدوم می‌رسند، حوالی ظهر شنبه چهارم آذرماه، با هدایت افراد‌ی که در کنار مصدوم هستند، هلی کوپتر هلال احمر یا اورژانس در نزدیکی محل قرار گرفتن شخص مصدوم فرود می‌آید.
همراهان مصدوم به خلبان می‌گویند: پانزده دقیقه صبر کنید، تا مصدوم را به اینجا منتقل کنیم.
خلبان اعلام می‌کند: اجازه بدهید امتحان کنم ببینم می‌توانم محلی نزدیک‌تر به مصدوم برای فرود پیدا کنم.
بالگرد پرواز می‌کند، پس از دقایقی محل را ترک می‌نماید، به گواه یکی از همراهان مصدوم که شرح موضوع را برای ما روایت کرد، طی تماس با خلبان علت برگشتن را جویا می‌شوند، که خلبان می‌گوید: من بنزین ندارم و باید برگردم.
اصرار‌های همراهان مصدوم، مبنی بر وخامت شرایط و خطر جدی مرگ، هیچ تأثیری بر روی خلبان نداشته و وی محل را ترک می‌کند.
خلبان در حالی مصدوم را در ارتفاعات یافته ر‌ها می‌کند، که حتی از تحویل برانکارد برای سهولت انتقال مصدوم به افراد همراه، خودداری می‌کند.
پس از شش ساعت سخت و طاقت‌فرسا، همراهان، شخص مصدوم را به پایین کوه منتقل می‌کنند، آمادگاه ارتش در حوالی شهرک باباعباس ضمن آماده کردن آمبولانس، پزشک یار، اکسیژن و تجهیزات احیا، نیرو‌های کمکی خود را به ارتفاعات یافته می‌فرستد.
مصدوم به یکی از بیمارستان‌های شهر خرم آباد منتقل و به دلیل انسداد روده تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، در حال حاضر‌ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود.

افکار عمومی خواستار توضیح هلال احمر و اورژانس استان لرستان در این خصوص است.
 
✍️ رضا طولابی، پایگاه خبری یافته

*****************************************************************************


✳️اطلاعیه هلال احمر استان لرستان و یک توضیح!

🔻به دنبال انتشار مطلب "خلبان بالگرد مصدوم را بین مرگ و زندگی ر‌ها کرد و برگشت" در تارنمای پایگاه خبری یافته، روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان لرستان در اطلاعیه‌ای نوشت: در خصوص انتشار خبر عدم رسیدگی به مصدوم کوه یافته شهرستان خرم آباد که درپایگاه خبری یافته منتشر گردیده به اطلاع می‌رسانیم که جمعیت هلال‌احمر استان لرستان در خصوص این حادثه هیچ‌گونه اعزام نیرو و یا بالگرد نداشته و عدم رسیدگی باین حادثه متوجه این جمعیت نمی‌باشد.

✳️🌐توضیح یافته:
شواهد نشان می‌دهد که این حادثه در اوج بحران اشترانکوه و سقوط ۹ نفر از کوه‌نوردان که منجر به فوت ۵ نفر از آن‌ها شد رخ داده است.
به موازات واقعه تلخ اشترانکوه، در حادثه کوه یافته، همراهان کوهنورد مصدوم، چند بار با هلال‌احمر تماس گرفته و درخواست امداد می‌کنند. ساعتی بعد هلی‌کوپتری به محل اعزام می‌شود و اتفاقات بعدی رخ می‌دهد. همراهان بیمار هیچکدام متوجه نمی‌شوند که این بالگرد مربوط به هلال‌احمر است و یا از طریق رایزنی هلال‌احمر با اورژانس اعزام شده است. برای بیمار و همراهان آن چه مهم است امدادرسانی است. خواه از طرف اورژانس باشد و یا هلال‌احمر.... و در پایان اتفاق می‌افتد آنچه بهتر بود اتفاق نمی‌افتاد.
ضمن قدردانی از همه عواملی که در بحران‌ها از جان مایه گذاشته و به مردم خدمت می‌کنند. اما ارایه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و ارایه کمک‌های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله‌ی امدادگران از وظایف ذاتی جمعیت هلال احمر و در رأس آن مدیریت بحران است. انجام این وظیفه در استانی مثل لرستان که به دلیل شرایط اجتماعی و جغرافیایی هر روز آبستن حادثه‌ای تلخ است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چنانچه در شرق استان حادثه‌ای رخ داد و همه عوامل در آن نقطه متمرکز شدند، نباید توقع داشت که حادثه‌ای مشابه‌ای در نقطه دیگری از استان اتفاق نیفتد.
لذا به موازات برنامه‌ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی دراین زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز، لازم است توسعه زیرساخت‌ها و تأمین و تجهیزات ابزار و لوازم مربوطه به عنوان امری بدیهی مورد توجه مدیران ارشد استانی به خصوص مدیریت بحران استان و کشور قرار گیرد تا حوادث تلخ به کام مردم تلخ‌تر نگردد.

پایگاه خبری یافته



***********************************************************************


✳️توضیحات اورژانس لرستان در خصوص مطلب "خلبان بالگرد مصدوم را بین مرگ و زندگی ر‌ها کرد و برگشت"

محسن ادینه وند ریاست اورژانس لرستان در توضیحاتی گفت:
روز گذشته ماموریتی مبنی بر وجود بیماری در ارتفاعات یافته با مشکل قلبی، به اورژانس لرستان اعلام شد.
به دلیل نبود بالگرد در خرم‌آباد، یک بالگرد اورژانس از الیگودرز عازم کوه یافته شد.
با توجه به اینکه مسافت هوایی الیگودرز تا خرم‌آباد حدود ۶۰ مایل می‌باشد، مسیر برگشت و پرواز در منطقه یافته حدود ۱۶۰ مایل است، و نیز از سوی دیگر در محل حادثه بالگرد امکان فرود را نداشته و به همین دلیل در فاصله پایین‌تری از مصدوم، بالگرد به زمین فرود آمد.
این درحالیست که سوخت بالگرد به علت مسافت زیاد طی شده کافی نبوده، و امکان سوخت‌گیری در فرودگاه خرم آباد میسر نبود. (تمام بالگرد‌ها برای سوختگیری می‌بایست خاموش شوند و بعد سوختگیری انجام شود و این مدل بالگرد بعد از خاموش شدن می‌بایست با باتری کمکی که در مبدأ شهرستان الیگودرز هست روشن شود ). لذا با توجه به موارد ذکر شده تیم پروازی امکان ر‌ها کردن تکنسین به تنهایی در کوه را نداشته و نیز بالگرد با توجه به محدودیت سوخت نمی‌توانست مدت زمان زیادی را در منطقه بماند. / محسن ادینه وند ریاست اورژانس لرستان


دیدگاه‌ها  

#1 سجاد 1402-09-05 19:40
بعضی وقتها افرادی که حال برگشت به پایین رو ندارن تمارض می‌کنند و درخواست بالگرد می‌کنند
شاید خلبان اینجور احساس کرده
البته مطمئنا و انشاالله این قضیه اینجور نبوده
نقل قول کردن
#2 عابر 1402-09-05 22:37
این بالگرد که جستجو نکرده تا سوختش تمام شود! مستقیم بمحل اعزام شده و رسیده اما دلیل عدم انتقال باید از زبان مسوولین وقت گفته شود امیدواریم دلیلی باشد که ارزشش از جان این بیمار بالتر باشد که مجبور شده محل را ترک کند... اگر چنین نباشد دستگاه های نظارتی باید پیگیری کنند.
نقل قول کردن
#3 علی 1402-09-05 22:53
به نقل از سجاد:
بعضی وقتها افرادی که حال برگشت به پایین رو ندارن تمارض می‌کنند و درخواست بالگرد می‌کنند
شاید خلبان اینجور احساس کرده
البته مطمئنا و انشاالله این قضیه اینجور نبوده

به نقل از سجاد:
بعضی وقتها افرادی که حال برگشت به پایین رو ندارن تمارض می‌کنند و درخواست بالگرد می‌کنند
شاید خلبان اینجور احساس کرده
البته مطمئنا و انشاالله این قضیه اینجور نبوده

یعنی خلبان نمی‌دونستم که اگر از الیگودرز بیاد تا خرم آباد سوختش تمام میشود...... و بعد اینکه متاسفم برای مرکز استان یعنی خرم آباد که بالگرد امداد ندارد ....
متاسفانه امکانات رفاهی شهرهای شرقی استان به مراتب از شهر های غربی استان لرستان بیشتر است.
یافته عزیز پیگیری کمبود امکانات وظیفه شماست.
نقل قول کردن
#4 ارش 1402-09-05 22:56
اقا با این سن و سال مگر مجبوری میری کوهداون هم‌این ارتفاع این بالگرد مال زن بارداری چیزیه که جای صعب والعبوری باشه
نقل قول کردن
#5 مسلم بهرامی 1402-09-06 09:04
سوخت نداشته و اومده
ازینور میدونسته سوختش داره تموم میشه چرااومده
مگه میشه باک اینا جوری باشه یه همچین مسافتی سوختشونو تموم کنه چقد آقای آدینه راحت توضیح داد و به همین راحتی یه فرد میتونه ازدنیا بره چون آره سوخت نداشت
خب از اول نمیومد بهتربود.
نقل قول کردن
#6 اکبر-ظ 1402-09-06 14:09
لطفا این خلبان را مواخذه کنید.یعنی چی سوخت نداشته؟پس برای چی به اینا پول میدن؟
نقل قول کردن
#7 دانشجو 1402-09-06 14:19
توی این سرما و تو این برف چه لزومی داره بازنشستگان به‌صورت تفریحی برن کوهنوردی؟ هلیکوپتر کجا فرود بیاد؟ روی قله کوه؟؟؟ خب مردم و کوهنوردان هم رعایت کنند آیا اطلاع دارند هزینه هربار پرواز یک بالگرد چقدر خرج برمیدارد؟ اساسا امداد هوایی را برای کسانیکه مثلا موقع وضع حمل دارند یا در بهمن گیر کردند گذاشتند نه هر کسی رفت کوه تلفنش رو برداره و زنگ بزنه بالگرد بیان دنبالش. لطفا چاپ کنید چون امداد هوایی شوخی و مضحکه نیست. تشکر
نقل قول کردن
#8 اکبری 1402-09-07 23:04
خلاصش میکرد کم تر مصرف کنه
نقل قول کردن
#9 علی 1402-10-10 16:07
بالگرد الوئت که در اختیار اورژانس بوده و اون روز اعزام شده دارای ظرفیت سوخت محدود هست و طبیعتا مدت و مسافت پرواز محدودی داره. خلبان تصمیم درستی گرفته چون اگه معطل میشد بعلت اتمام سوخت شاید خدای ناکرده حادثه بدتری اتفاق می‌افتاد.
با آرزوی سلامتی و بهبودی برای کوهنورد مصدوم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا