یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عبدالرضا قاسمی/ یافته:
 
قطعه نام‌آوران در هر شهری به دفن هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه‌های مختلف هنری و علمی اختصاص دارد که مجوز جهت خاکسپاری در این قطعه توسط دستگا‌های ذی‌ربط صادر می‌شود.
فلسفه ایجاد مکانی خاص برای هنرمندان و نام‌آوران معمولاً برای قدردانی از آن‌ها و زنده نگه داشتن یاد و خاطراتشان است و با متمرکز شدن قبور، مردم در مناسبت‌های مختلف با حضور بر مزار آنان یاد و نامشان را گرامی می‌دارند.
تا پیش از سال ۱۳۸۹ اهل فرهنگ و هنر خرم آباد در آرامگاه‌های شخصی و یا در بخش‌های مختلف قبرستان خضر یا آرامستان صالحین به خاک سپرده می‌شدند.
در پی‌درگذشت رضا سقایی اسطوره موسیقی لرستان در سال ۱۳۸۹، خلاء چنین مکانی در مرکز استان احساس شد که به همت شهرداری وقت، قطعه‌ای خاص به منظور خاكسپاری نام‌آوران و هنرمندان برجسته در رشته‌های مختلف هنری و ادبی، در آرامستان شهر خرم‌آباد ایجاد و پیكر استاد رضا سقایی صبح روز شنبه دوم مرداد ۱۳۸۹، به عنوان اولین هنرمند خرم‌آبادی، در قطعه نام‌آوران و هنرمندان آرامستان صالحین این شهر به خاك سپردند.
از آن روز تا کنون این قطعه که در بخش غربی غسالخانه در آرامستان خرم‌آباد قرار دارد، آرامگاه ابدی بسیاری از بزرگان هنری و نامداران شهر شده است.
اما در حال حاضر ظرفیت قطعه هنرمندان و نام‌آوران پُر شده است و شواهد نشان می‌دهد که دیگر قبری برای دفن هنرمندان و نام‌آوران شهر وجود ندارند و گویا کسی به این زنگ خطر که مدتهاست به صدا درآمده، توجهی نداشته است.
هر چند ممکن است برخی به این نوشتار ایراد بگیرند که چرا به فکر زنده‌ها نیستید، اما واقعیت این است که مرگ حقیقتی انکار ناپذیر است و ما باید به این مسائل هم فکر کنیم؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع از مسئولین شهرداری و به خصوص شهردار مرکز استان انتظار می‌رود. در این امر قدری جدی‌تر عمل کنند و ضمن بررسی امکان طبقاتی کردن قبور، فضای جدید و بیش‌تری در محدوده‌ای مشخص را به این قطعه اختصاص دهند؛ ضمن این که تأیید صلاحیت افرادی که در این قطعه به خاک سپرده خواهند شد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
گرچه در هر شرایط و با اختصاص دادن هرچقدر از زمین‌ها به هنرمندان، در نهایت، باز هم این قطعه پر خواهد شد اما شاید بتوان قاعده و قانونی برای آن یافت یا فکری جدی‌تر برایش کرد.
به هر روی حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولین شهری به دنبال گذر موقت از وضع فعلی هستند یا برای آینده‌های دورتر هم قواعد و قوانین سفت و محکمی تصویب خواهند کرد یا خیر؟

 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1402-08-08 12:30
یاد و نام و خاطر همه درگذشتگان و اسیران خاک گرامی.
اما در همین قطعه نام آوران و هنرمندان ، تعداد زیادی از بازماندگان درگذشتگان با لابی و نفوذ در دستگاه های مختلف اجرایی ، عزیزان خود را در این قطعه دفن کردند، که نه نام آور بودند و دلاور و نه سرشناس ، افسوس که دست این جنت مکانان از دنیا کوتاست وگرنه خودشان نیز راضی به ناراضی بودن عده ایی نبودند ، چه بسا با این گونه رفتار و اعمال ، روح عزیزانمان در عذاب باشند.
نقل قول کردن
#2 دلسوز 1402-08-08 12:59
باتشکر از انتقاد جناب قاسمی
کاملا درست فرمودن |شهرداری باید برا این مسئله حذاقل 5هزار متر تا یک هکتار آنهم بصورت منظم نه مثل قبور فعلی که برخی بازماندگان جای10قبر را با سنگهای بزرگ مصادره کرده اند :zzz :zzz اختصاص دهد چون مشاهیر و هنرمندان هر عصر شناسنتمه فرهنگی برای همان زمان و آیندگان هست
پس میطلید شهردار و شورای شهر در این خصوص اقدام عاجل نمایند/
نقل قول کردن
#3 رسول 1402-08-08 15:46
یعنی پُر شده؟؟؟
نقل قول کردن
#4 علی 1402-08-09 08:13
چی درسته که قبرستونمون درست باشه ؟! قبرستون شده جای پول در آوردن
. چه دلیلی داره خرید فروش زمین تو قبرستون آشنا و پارتی بخواد؟؟؟ آیا تو کشورهای پیشرفته از این کارا میکنن. تا مافیا و باند بازی هست ، تغییر و اصلاحی در کار نیست.
نقل قول کردن
#5 شهروند 1402-08-09 14:45
ما زمینی در قبرستان فلک‌الدین داشتیم کسیکه قبر برادرش جفت قبر پدر بزرگ من بود اومد زمین جفتی مارو هم واگیر کرد و قبر دو تا بچه کوچک را سیمان گرفت رفتیم در خونش گفتیم اینکار درست نیست. اینکار مسلمونیه که به قبر طفل هم رحم نمیکنید؟ گفت بابا قبر بچه بوده تو فلان کشور و بهمان کشور مرده هارو میسوزونند!!! گفتیم اگر دربند نیستی پس چرا حرص زمین میزنی و قبر مرده را سیمان کردی؟ والا بخدا اینکارها و حرص مال دنیا درست نیست که قبر بچه ای رو محو کنی تا دو روز دیگه بفروشیش! لطفا پیامم را چاپ کنید شاید برخی دیدن و خجالت کشیدند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا