یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کمبود تجهیزات حفاظت فردی، آتش نشان های خرم آباد را در مقابله مناسب با حوادث دچار مشکل کرده و رفع این مشکلات نیازمند حمایت مسوولان کشوری است.





به گزارش خبرنگار ایرنا، مهمترین وظیفه شهرداری ها که اصولا ماهیت ایجاد آنها نیز بر همین اساس شکل گرفته، ارائه خدمات عمومی به تمامی سطوح مختلف جامعه است که در گذر زمان و پس از سال های مدید از ایجاد این نهاد خدمت رسان عمومی، تامین بودجه مورد نیاز آن از روی دوش دولت برداشته و به خود شهرداری واگذار و روز به روز سهم این نهاد از اعتبارات دولتی کمتر شد.

این نهاد عریض و طویل که در گذشته بلدیه نام داشت، یکی از سازمان هایی که در آن شکل گرفت، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بود که در سال های ابتدایی تشکیل، برای مقابله با وقایع و حوادث مختلف شهری از قبیل آتش سوزی، گاز گرفتگی، زلزله، سقوط از ارتفاع و آبگرفتگی و سایر حوادث شهری کار خود را با امکاناتی اندک آغاز کرد.

بخش اعظم نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همانگونه که از نام آن پیداست، آتش نشان هایی هستند که با امکاناتی اندک و بدون هیچ دلهره و ترسی به دل حوادث می روند و ناجی جان بسیاری از انسان ها می شوند.

حفظ سلامت نیروهای امدادگر برای نجات جان افراد و رویارویی بهتر با وقایع در بحبوحه حوادث، از هرچیزی واجب تر است، اما پر واضح است که نیروی عملیاتی کارکشته با دستان خالی و بدون امکانات استاندارد، کارآیی لازم را نخواهد داشت و چه بسا در زدن به دل حوادث و بحران ها، در درجه اول به خود و در درجه دوم به افرادیکه جان خود را به دستان وی می سپارند، آسیب وارد کند، بنابراین به روزرسانی تجهیزات و امکانات نیروهای این سازمان از موضوعات مهم و اساسی اما مغفول مانده است که در هنگامه حوادث سخت رخ می نماید و در مواردی نیز منجر به بروز مشکلاتی می شود و به قول معروف "کاسه چه کنم؟ چه کنم؟" را به دست مسوولان می دهد.

به گواه مسوولان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد، البسه خریداری شده برای نیروهای عملیاتی این سازمان مربوط به ۶ سال قبل بوده و از عمر ماشین آلات آنها نیز بیش از ۱۵ سال می گذرد و یک نیروی کارکشته عملیاتی هرچند هم قوی و تر و فرز باشد، وقتی اسباب مورد نیاز وی برای مقابله کهنه و مستعمل باشند، در مواجهه با بحران ها و حوادث مانند شکارچی می ماند که تفنگش فاقد فشنگ باشد.

 

لباس های ضد حریق نیاز ضروری آتش نشان ها

مسوول ایستگاه آتش نشانی شماره چهار خرم آباد در گفت و گو با ایرنا به برخی از مشکلات این مجموعه در هنگام وقوع حوادث ناشی از آتش سوزی اشاره کرد و افزود: با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از نیروها، با کمبود آتش نشان و همچنین تجهیزات مورد نیاز مواجه هستیم.

علی مراد صحرایی با بیان اینکه البسه و تجهیزات مورد نیاز آتش نشان ها به روز نیستند و آخرین باری که برای آتش نشان های مرکز خرید لباس و لوازم مورد نیاز صورت گرفته مربوط به سال ۹۷ بوده است، تاکید کرد: آتش نشان های ما حتی قبل از تاریخ گفته شده نیز ساده ترین لباس های ضد حریق را نداشته و با البسه شخصی خود در عملیات ها حضور پیدا می کردند.

وی ادامه داد: بیشتر ایستگاه های آتش نشانی خرم آباد فاقد تجهیزات مناسب و حتی ماشین آلات لازم بوده و برخی ایستگاه ها علاوه بر کمبود نیرو حتی فاقد ساختمان مناسب ایستگاه هستند و نیروهای کشیک در اتاقک به سر می برند.

مسوول ایستگاه آتش نشانی شماره چهار خرم آباد با مرور خاطره ای تلخ از کمبود امکانات مورد نیاز آتش نشانی، عنوان کرد: در یکی از گزارش هایی که به ایستگاه ارسال شد، به زیرزمین یک واحد مسکونی دچار حریق شده واقع در خیابان ساحلی مراجعه کردیم.

صحرایی با اشاره به اینکه در این زیرزمین یک تانکر گازوییل دچار حریق شده بود، یادآور شد: هنگام آتش سوزی مواد چرب، اگر با آب اقدام به خاموش کردن آتش شود، حجم آن ۲ برابر خواهد شد که در حریق گفته شده متاسفانه اقدام به خاموش کردن با استفاده از آب شده و حجم زبانه های آتش افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: فردی که درون زیرزمینی مشغول برش زدن و خارج کردن تانکر بود، بر اثر استنشاق دود دچار مسمومیت شده بود که با متوجه شدن حال وی، اقدام به خارج کردن مصدوم از زیرزمین کردم که در لحظه های آخر توانستم این شخص را به بیرون هدایت کنم اما به علت انفجار تانکر یک سمت بدنم که داخل زیرزمین بود، دچار سوختگی شدید شد.

این آتش نشان فداکار اضافه کرد: اگر آتش نشان ها مجهز به لباس های ضد حریق مناسب و استاندارد باشند، در چنین عملیات هایی کمتر آسیب می بینند و می توانند نجات بخش جان افراد بیشتری باشند.

 

۲۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات آتش نشان های خرم آباد نیاز است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی خرم آباد در این خصوص به ایرنا، گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد دارای ۱۶۰ نیروی ستادی و عملیاتی است که تعداد ۱۴۵ نفر از این تعداد نیروی عملیاتی و ۱۳۵ نفر از آنها آتش نشان هستند که در هشت ایستگاه آتش نشانی شهر خرم آباد مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.

حمید علیرضایی افزود: حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر از آتش نشان های خرم آباد در هر نوبت کاری در ایستگاه های آتش نشانی شهر به صورت ۲۴ ساعته حضور دارند.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات حفاظت فردی برای آتش نشان های خرم آباد، تاکید کرد: آتش نشان های شهرداری با کمبود تجهیزات فردی همچون کلاه آتش نشانی، چکمه ضد اسید و مواد شیمیایی و دستکش ضد حریق مواجه هستند.

نبود تجهیزات حفاظت فردی استاندارد برای آتش نشان ها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی خرم آباد افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد دارای ۱۶۰ نیروی ستادی و عملیاتی است که ۱۴۵ نفر از این مجموع نیروی عملیاتی (آتش نشان) هستند و با توجه به بازنشستگی ۴۰ نفر از نیروها در سال ۱۴۰۱، امسال با کمبود نیروی آتش نشان و راننده در سازمان مواجه هستیم.

علیرضایی در خصوص ناوگان آتش نشانی خرم آباد عنوان کرد: این سازمان دارای ۳۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین بوده و عمر ناوگان آن بالغ بر ۱۵ سال و غیراستاندارد است.

 

ضرورت وجود افزایش ایستگاه های آتش نشانی به ازای هر ۵۰ هزار نفر

به گفته وی به ازای هر ۵۰ هزار نفر در هر شهر باید یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد که از این نظر ایستگاه های خرم آباد با توجه به تعداد، کافی اما فاقد استانداردهای بین المللی از نظر تجهیزات هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی خرم آباد با اشاره به اینکه دسترسی نیروهای عملیاتی هنگام وقوع حوادث، به مرکز شهر خرم آباد بسیار سخت است، تصریح کرد: میانگین جهانی رسیدن عوامل امدادی به محل وقوع حادثه سه دقیقه بوده که این رقم نیز در لرستان همین مقدار است، اما ترافیک های سنگین مرکز شهر در برخی مواقع این زمان را افزایش می دهد.

علیرضایی با اشاره به کمبود ایستگاه های آتش نشانی در شهر خرم آباد، تاکید کرد: اغلب خیابان های شهر خرم آباد به دلیل قدیمی بودن بافت آن، کم عرض است و با توجه به وسعت خیابان ها و مسایل ترافیکی موجود، حداقل چهار ایستگاه آتش نشانی دیگر نیاز است.

وی افزود: این سازمان دارای چهار دستگاه موتورسیکلت و ۲ فروند قایق موتوری است، اما هشت ایستگاه آن برای مقابله و رفع آبگرفتگی های معابر در بارندگی های پیش رو تنها ۲ دستگاه خودروی وانت جهت حمل تجهیزات دارند همچنین با کمبود تجهیزات حفاظت فردی برای آتش نشان ها از جمله کلاه ایمنی، دستکش و چکمه ضد حریق مواجه هستیم.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد با اشاره به اینکه آخرین خرید تجهیزات فردی آتش نشان ها مربوط به سال ۹۷ بوده است، بیان کرد: این تجهیزات باید به روز شود و در این راستا همکاری مسوولان ارشد استان در این زمینه ضروری است ، چرا که بودجه شهرداری اندک و جوابگوی انتظارات موجود نیست و حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات حفاظت فردی آتش نشان های خرم آباد نیاز است که امیدواریم با یاری مسوولان امر، کمبود امکانات مورد نیاز آتش نشان ها هرچه سریعتر برطرف شود.

انجام یک هزار و ۵۰۰ عملیات توسط نیروهای آتش نشانی خرم آباد

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد گفت: یک هزار و ۵۰۰ مورد عملیات امداد حریق و حوادث طی بازه زمانی منتهی به یکسال گذشته توسط نیروهای این مجموعه انجام شده است.

علیرضایی اظهار کرد: یک هزار و ۱۰ مورد از این مجموع مربوط به اطفای آتش و ۴۹۰ مورد نیز مربوط به امداد و نجات بوده است.

وی با اشاره به برگزاری ۶ رزمایش آماده سازی کارکنان آتش نشانی خرم آباد از ابتدای امسال تاکنون ادامه داد: چهار مورد از این تعداد مربوط به اطفای حریق، ۲ رزمایش مربوط به نجات غریق و ۲ مورد هم مربوط به کار در ارتفاع بوده است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد افزود: از مجموع ایستگاه های هشت گانه آتش نشانی خرم آباد سه ایستگاه در شمال، جنوب و مرکز شهر ۲ منظوره (امداد و نجات و اطفای حریق) هستند که ایستگاه شماره یک در خیابان شریعتی فاقد ساختمان مطلوب می باشد و کارکنان آن در یک اتاقک مستقر شده اند.

ایرنا/ الهام بابایی

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-08-08 10:28
در مسکن مهر و جنوب خرم‌آباد هم ایستگاه آتش نشانی دایر کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا