یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همین چند روز پیش بود که آمار پرتکرار بیکاری و فلاکت کشور باز هم از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد و در تکرار مکررات دیگری، لرستان مقام نخست فلاکت را در کنار بیکاری و رفاه اجتماعی کسب کرد.
قطعاً تعریف سیاهی از فلاکت در ذهن مردم نقش بسته اما بر اساس تعریف علمی آن، شاخص فلاکت از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم به دست می‌آید.
این شاخص ارتباط مستقیمی با رفاه مردم دارد و هرچه میزان آن بیشتر باشد، به معنای بالاتر بودن معضلات اجتماعی، بیکاری یا تورم یا هر دو آنها است.
در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، استان‌های زاگرس نشین لرستان، کرمانشاه و کردستان در صدر این آمار هستند و این در حالی است که گزارشات مدیران ارشد استانی در لرستان نشان از رشد و توسعه لرستان را دارد.
ثبت ۲۸ هزار شغل در  شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ ( خبرگزاری مهر _سیروس ابراهیمی _ معاون استاندار _ ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱) و یا بیش از ۲۸ هزار شغل جدید ( خبرگزاری ایرنا _ علی جهانی _مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان _۲۵ دی ۱۴۰۱) قطعاً می‌بایست تاثیری هرچند کوچک در تغییر این آمار ملی داشته باشد اما با تکرار همان همیشگی برای لرستان، موضوع آمارسازی مدیران در استان مطرح می‌شود.
با نزدیک شدن به سفر رییس جمهور به لرستان و نزدیکی هفته دولت، باز هم آمارسازی مدیران در شرف شکل‌گیری است تا همه چیز در لرستان طبیعی و عادی به نظر برسد.
با این وجود بزودی و در اقدامی عجیب از سوی سازمان برنامه و بودجه لرستان؛ همه مدیران لرستان در رتبه برتر شاخص‌های جشنواره شهید رجایی قرار می‌گیرند و همه چیز طبیعی‌تر و عالی‌تر از همیشه نشان داده می‌شود.
این آمارسازی‌های کذایی و مستندات توخالی برخی مدیران لرستان موجب شده تا این استان در بودجه‌ریزی سالیانه مرکز نیز با مشکل مواجه شود و با گزارشات اشتباه و دروغ مدیران، مرکز کشور ما را توسعه‌یافته و در حال پیشرفت قلمداد کند.
با این تفاسیر دستگاه‌های نظارتی می‌بایست با دقت نظر بیشتری در آمارسازی دستگاههای اجرایی ورود پیدا کنند تا در هفته دولت پیش‌رو، شاهد آمارهای توسعه و اشتغال دروغین در استان نباشیم.
پیشنهاد می‌شود استاندار لرستان هم با بهره‌گیری از تیم پایش و نظارت قوی، جلوی آمارسازی کذایی و نوعی رفیق‌بازی‌ و‌ سیاسی کاری را در مدیریت ارشد استان با مدیران دستگاهها بگیرد تا شاید مردم و رسانه‌ها کمتر شاهد آمارهای دروغین رشد و توسعه و اشتغال و رفاه و ... باشند.
نکته پایانی اینکه همین رابطه‌های سیاسی و جناحی و حزبی و رفیق‌بازی‌های لرستان در سالیان اخیر باعث شده تا این استان در رتبه‌های فلاکت و بیکاری و ... صدر نشین باشد و ملاک توسعه آمارهای کذایی برخی مدیران است قلمداد شود و نه وضعیت اقتصادی مردم.
 
✍️ وحید آریافر/ بهار لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-04-20 13:57
مدیرکل اداره کار و مدیرکل اداره صنعت و معدن و تجارت لطفا جوابگو باشند که برای کاهش مشکل فقر و بیکاری چه برنامه‌ای دارند؟ همچنین استاندار باید مدیرانی که ضعیف هستند و نتوانستند کاری کنند را برکنار کند الان در طرح دولتی مسکن ملی رتبه لرستان از ۳۱ استان شده ۲۷ و استاندار باید وارد شود و مدیران کم‌کار را کنار بگذارد
نقل قول کردن
#2 لرستانی 1402-04-20 15:39
نود درصد زمین‌های کشاورزی لرستان دیم است و اگر چندین سد در لرستان بزنند و زمین‌ها و باغات را آبی کنند چند برابر محصول بیشتر نصیبشون میشه همچنین پلدختر ۳۸ طاقدیس چاه نفت دارد نمایندگان کمک کنند در پلدختر پالایشگاه و پتروشیمی تاسیس شود و جوانان مشغول بکار شوند
نقل قول کردن
#3 رضا 1402-04-21 07:17
جناب نویسنده گرامی تمام مطالب بالا در تناقض هستند اولا مرکز آمار ایران معاونت سازمان برنامه وبودجه کشور است دوم اینکه متولی نرخ تورم شاخص فلاکت مرکز امار ایران است یعنی تنها اداره ای است که به طور تخصصص در جمع آوری ،وتولید آمارهایی که استاندارهای بین الملی را دار است لطفا اول کمی مطالعه کنید بعد از آن دست به قلم شوید
-----------
منابع آماری از مرکز آمار است
نقل قول کردن
#4 دانشجو 1402-04-21 09:03
بفکر تاسیس دانشگاه علوم صنعتی در لرستان باشید و دانشجوهای فنی تحویل جامعه بدید و با ساخت چندین سد زمین‌ها و باغات را آبی کنید تا محصول بیشتری بدست بیاورید همچنین از سرمایه‌گذاری در جهت بسته‌بندی محصولات و فرآوری آنها حمایت کنید ۷۰درصد انجیر ایران در پلدختر تولید می‌شود اما بصورت خام و فله بفروش می‌رسد و هیچ کارخانه‌ای در جهت ساخت مربا و بسته‌بندی شیک وجود ندارد یا ۷۰درصد سنگ ایران در لرستان تولید می‌شود ولی جهت فرآوری بصورت تُنی و خام به قم و اصفهان می‌رود و آنجا بُرش زده می‌شود این ضعف است خام فروشی ضعف است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا