یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عبدالرضا شهبازی: شهر شلوغ شده است و ما در میان این شلوغی‌ها نمی‌توانیم خودمان را پیدا کنیم، نمی‌دانم شلوغی خوب است یا نه، نمی‌دانم شهر همان شهر است را باید خوب تفسیر کنیم یا بد؟!


در فضای مجازی دیدم بانو هوشمند، همسر شهردار فقید خرم‌آباد علی محمد ساکی بعد از پنج دهه به شهرستان خرم‌آباد سفر کرده است.
" شهر همان شهر است" و " شهر شلوغ شده است" دو جمله کلیدی سرکار خانم هوشمند در جمع میزبان‌های خود در شهر خرم آباد است.
لازم دیدم چند سطری را به همین بهانه بنویسم، کلماتی که گاهی بر روی سینه‌مان سنگینی می‌کنند، مثل باری سنگین که به تنهایی نمی‌توانی حملش کند.
خرم‌آباد شهری با تمام تنهایی و دلتنگی‌هایش که باز هم دوست داشتنی است. شهری پر از رویا‌هایی که ما را با خود تا اعماق تاریخ می‌برد.
شهر موسیقی و آب، شهر رقص باد میان کاج‌های حاشیه شهر که حالا دارند کم کم به شصت سالگی‌شان می‌رسند.
شهر چنار‌های کهن با سایه‌های وسیع که خیابان‌هایش را دیدنی‌تر می‌کنند.
آری شهر من با تمام زیبایی‌هایش زخم خورده و دلتنگ است، شهری پر از غم با مردمی غم‌زده که شور جوانی، جوانانش در پرسه زدن‌های عصر گاهی در خیابان‌های کوچک شهر به پایان می‌رسد.
خانم هوشمند درست گفتی این شهر شلوغ شده است و بی‌قواره، با ترافیک‌های کلافه‌کننده که حوصله عابرانش را هم به سر برده است.
بله شهر همان شهر است، چون دیگر این شهر مردی مانند علی محمد ساکی به خودش ندید، شهرداری که وقتی رفت خودنویس طلایی که در دفتر کارش بود به مسؤول دفترش داد و گفت این هم از اموال شهرداری است، خودنویسی که به او هدیه داده بودند، زیرا به این درک رسیده بود که هدیه را به شهردار داده‌اند نه علی محمد ساکی!!
خانم هوشمند به هر کجایی این شهر نگاه می‌کنی بعد از چند دهه به دور‌اندیشی‌های آن شهردار جامعه‌شناس درود می‌فرستی.
دریاچه" کیو"، کمربند سبز حاشیه شهر، دریغا دریغ که دیگر سبزینه آن نگاه عجیب نیست تا شهرش را مانند فرزندش دوست بدارد
آری شهر همان شهر است فقط کمی شلوغ شده است و بی‌حوصله!!!
 
پایگاه خبری یافته


video IMG 6531



توضیح: (5.18 MB)
به دعوت برخی از انجمنهای مردم نهاد خرم‌آباد همسر زنده یاد علی‌محمد ساکی مترجم، مؤلف، جامعه‌شناس و شهردار فقید و خوشنام مرکز استان به این شهر سفر کرد.
به گزارش یافته، خانم گیتی هوشمند پنجشنبه ۴ خرداد در خرم‌آباد حضور یافت و از قلعه فلک الافلاک، بوستان و دریاچه کیو، خزانه پدر بلوط، کارگاه خایدآلو (کمانچه‌سازی و هنرمندی کاکاوندها)، بام شهر، سراب شه‌وا و چند منطقه گردشگری شهر دیدند کرد تا تداعی‌گر خاطرات خوب وی از شهر باشد.
مرحوم ساکی در سال ۱۳۴۱ با خانم گیتی هوشمند از زنان شایسته و مورد وثوق ازدواج کرد که حاصل این وصلت یک فرزند پسر که در حال حاضر مقیم آلمان است و دو دختر که دارای تحصیلات عالی و صاحب زندگی و آرامشی هستند.
این دیدار به همت انجمن خرد خرم‌آباد، انجمن نجات سراب شه‌وا خانواده‌های اکبر اسماعیلی و محمود ساکی، انجمن جامعه‌شناسی لرستان و انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس انجام گرفت.

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1402-03-05 21:13
تو رو خدا از خاطراتش بپرسید .. و بنویسید نزارید این یادگار آبادگر خرم آباد بدون ناگفته ها بره ...
نقل قول کردن
#2 شهروند 1402-03-06 08:22
موافقم رضا جان
نقل قول کردن
#3 ابراهیم موسوی 1402-03-06 08:23
باید اعتراف کنم که شادروان ساکی و بقیه مسؤلین بومی شهر که خدمت زیادی به ریبائی شهر و مردمش کردند، در زمانیکه زنده بودند، نه تنها فراموش شدند بلکه بعضی ها مجبورشان کردند که ترک وطن بکنند. گیتی بانو درست تشخیص داده، شهر بزرگ شده اما بعضی از جاهای شهر تبدیل به ده بزرگی شده. برخی مسؤلین فعلی شهرمان چون در این شهر خاطراتی ندارند براحتی محله های قدیمی شهر را تبدیل به ساختمان های بتونی بیقواره کردند. تنها پرورش درخت، گل، گیاه و درخت را تبدیل به ساختمان مسکونی و غیره کردند، باغ کشاورزی که براش آهنگ و شعر ساخته بودند. من ۴۷ ساله که در کشور دیگری زندگی میکنم و هر موقع به زادگاه برگشتم، با دیدن مناطق خاطراتم که از بین رفته، غصه میخورم. از نظر فرهنگ اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.یادمه در نوجوانی که کارهای اداری پدرم را انجام میدانم، مورد احترام مسؤلین بودم اما بعد از انقلاب کسانی مسؤل شده بودند که با مراجعین مانند زامبی برخورد میکردند.
ضمنا شهردار دیگری بنام شریعتمداری که بومی نبود، کارهای زیادی برای شهر انجام داد از جمله فضاهای سبز شمشیراباد، ساختن خ علوی
نقل قول کردن
#4 علی 1402-03-06 09:29
مدیریت شهری در خرم آباد افتضاح بوده است

عدم تعریض خیابان ها اجازه ساخت واحد‌های مسکونی با طبقات و تراکم بالا در کوچه های 8متری و 10متری
و احداث ساختمان های مسکونی نزدیک کوه مثلا محله خایدالو و احداث ساختمان های مسکونی نزدیک رودخانه و عدم امکان هدایت ترافیکی در شهر خرم آباد به دلیل نبود بزرگراه واقعا شهر خرم آباد با مشکلات زیادی رو برو است.متشکرم .فکر اساسی باید کرد.
نقل قول کردن
#5 بی‌طرف 1402-03-06 16:17
علت مشکلات شهرداری اینه که حجم زیادی کارمند پشت میز نشین استخدام کرده و ماهانه به اینها حقوق بالا می‌دهد و طبق گفته شهردار قبلی بیش از ۷۰درصد بودجه شهرداری خرم‌آباد خرج حقوق ماهانه به پرسنل می‌شود خب پولی میمونه خرج عمران و آبادانی شهر کنند؟؟؟
نقل قول کردن
#6 شهروند 1402-03-06 16:19
مهاجرت ها به خرم‌آباد زیاده و خرم‌آباد هیچ زیرساخت جدیدی ندارد و همان خیابان های کم عرض است و پارکینگ ندارد مردم میان در خونه و تو کوچه ها پارک می‌کنند و دستفروشان پیاده رو ها را گرفتند چطور رفت و آمد کنیم؟
نقل قول کردن
#7 شهروند 1402-03-06 16:23
اگر کسی به همسرش و بچه‌هایش دسترسی دارد ازش خواهش کند خاطرات پدر را همراه با عکس های قدیمی و کارهای عمرانی و تحقیقات مرحوم ساکی را جمع آوری و تبدیل به کتاب کند تا علاقمندان استفاده کنند نگذارید این خاطرات و عکس ها و تلاش های مرحوم ساکی به زیر خاک فراموشی رود. سایت یافته انصافا پیگیر اینکار باشند‌ تشکر
نقل قول کردن
#8 صنوبر قلایی 1402-03-07 01:26
شلوغی و چند فرهنگی شهر محصول تمرکز امکانات در مرکز استان است. وقتی توسعه نامتوازن رخ می دهد باید منتظر مهاجرت های بی رویه از روستا ها و شهرهای اطراف به مرکز استان بود. چند روز پیش دور میدون کیو دعوا شد در کمتر از یک دقیقه دهها تن غیر بومی که به نظر می رسید همه آشنا و اقوام هم بودند از یکی از شهرهای استان دور هم جمع شدند. علت این هجوم بی رویه به خرم آباد باید بررسی بشه و اگر جلوی اون گرفته نشه شلوغ تر و بی نظم تر هم خواهد شد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا